Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   amerikan alumiinisyylarit, be cool, griffin ym. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=82924)

lepoantti 06.04.2011 07:49

amerikan alumiinisyylarit, be cool, griffin ym.
 
millaisia käyttökokemuksia otsikossa mainituissa amerikan ( tai kiinan ) jäähdyttimistä on? jossakin vaiheessa pitäisi saada pick-up bertan kelulalla jäähdytettyä ahdettua 2H moottoria. ennenmuinoin teetettiin hj:n orkkis 3-rivisistä jäähdyttimistä 4-rivisiä vastaavaan käyttötarkoitukseen. nyt vaan meinaa olla ns, vanhanliiton jäähdytinpajat ja tekijät harvemmassa, ja tietysti hinnatkin on karanneet aika korkealle. yhdestä pajasta kysyin niin ukko paiskoi arviolta n. 550e hintaa tällaiselle muutokselle, ja amerikkalaisia (=kiinalaisia ) saa rapiat 200e. aika suuri ero hinnassa, ja ehkä myös laadussa mutta kumman hyväksi??

jos tuollasilla alumiinipömpeleillä jäähdytellään bensaa polttavia V-8 moottoreita niin voisi olettaa että jäähtyy niillä vanha esikammio dieselikin. jos on omakohtaisia käyttökokemuksia amerikan syylareista niin mielelläni kuuntelisin niitä, lähinnä moottorin teho/jäähdyttimen koko kiinnostaa. ja tietysti kuinka jäähdytysteho riittää, onko flektillä, tuulitunnelilla, jäykillä siivillä jne.

oma tuleva käyttötarkoitukseni on siis hyvin maltillisesti ahdetun 2H:n jäähdyttäminen normaalissa siviilikäytössä, ei offia vaan cruisailua tietä pitkin joskus kenties kärry perässä.

kivinen 06.04.2011 08:51

Mulla on muistaakseni tuollanen alumiini syylari:

http://www.racersplace.fi/tarjoukset...=20&sub_cat=40

Jotenkin muistan, että olis ollu vähän halvempi. Hyvin on lämmöt pysyny kurissa, vaikkei ole kuin suoraan jäähdyttimessä kiinni oleva halpissähköflekti ilman tuulitunnelia. Kerran on keittänyt, mutta syyksi osoittautui katkennut vesipumpun hihna.

Rytari 06.04.2011 09:39

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=74427
Blazessa oli tommonen 2 rivinen aika iso lätkä, kenno 655mm x 460mm, sillä jäähty sekä 5.7 bensa että 6.2 pöömoottori

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=61025
Viimmeisin versio mulla oli tämmönen kahdellä sähköisellä ja pellisellä "tunnelilla."
Sähkösiivissä on omat hyvät ja huonot puolensa, kuten mekaanisissakin. Niitä tässä sen enempää ruotimatta totean vain että tykkään itse sähköisistä ja tärkeintä jäähtymisen kannalta on kunnollinen ja toimiva tunneli, isoinkaan ropelli ei jäähdytä kunnolla jos se ei siirrä ilmaa jäähdyttimen läpi.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=75317
Käyttisjeepissä mulla on tommonen vastaavan tapainen ratkaisu, mutta kolmella pienemmällä flektillä. Normiaaliajossa tämmöisinä helmikuun +2..+4 aurinkoisina päivinä yks flekteistä käy silloin tällöin auton käydessä paikallaan, hitaassakin ajossa on vielä ajoviima riittänyt. Toki ajo ei ole mitenkään offiin rinnastettavaa ajamista, mutta ompa tossa sitte vielä 2 Flektillistä varaa lisätä sitä lämpökuormaa.

Kiinalusyylärissä täytyy kattoa ne kiinnitykset sitte selkeästi paremmin ku pellisessä japanialaisessa. Blazekuvassa näkyy molemmissa päissä u-profiili minkä välissä jäähdytin oli. Sisäpinnassa oli 3mm kumi ja jäähdytin vaan pudotettiin tonne koloon... Ainoa puute oli ettei mulla ollut jäähdyttimen alla keskellä mitään kannatusta jonka takia se muutaman millin taipui banaanille alaspäin, huomasin vasta pakatessani sitä kun myin pois. Todennäköisesti kun autoa on pompotettu ja syyläri on ollut täynnä kuumaa nestettä niin se on hieman muovautunut painovoiman ansiosta :). Eli se kannatus kennon allekkin on aika rock.


Usein mekaanisissa ropelleissa on paljo enemmän tehoa kun sähköisessä, mutta kun ei osta mitään kympin kiinalaista siihenkään käyttöön niin niitä löytyy todella tehokkaita ja kohtuu virrankulutuksella silti nykyään. Itiliaanojen Spal ja Jenkeistä Deralen puhaltimet on olleet ihan hyviä mitä mä ole kokeillut. Sähköflekti tarvii aina termostaattiohjauksen että se pyörii vaan tarvittaessa, ei ole mitään hyötyä paukuttaa sitä täysiä kokoajan mm. autolla jolla ajetaan maantieajoakin. Kylmän moottorin lämpiäminen käyttölämpötilaan on nopeampaa ja yli 50 ajaessa jäähdyttimen läpi kulkee jo niin paljo ilmaa ettei mikää ropelli pysty niin paljo sitä siirtämään, ne vain siinä vaiheessa jo hidastavat ilman kulkua josseivat vapaasti pyöri mukana (kiinteät mekaaniset)

Timo_L 06.04.2011 10:50

Mitkäs noi sun sähköflektit muuten on XJ:ssä? Paljonko siirtää ilmaa?

Mulla on tällä hetkellä halppis- kiina-alumiini-muovisyyläri (joka myös on banaanilla kohtalaisesta tuennasta huolimatta :D), kahdella alkuperäisellä Cherokeen sähköflektillä. Vähän epäilen että riittääkö, koska kahden sähköflektin siirtämä ilmamäärä on kuitenkin noin 30-40% pienempi kuin mitä pelkästään alkuperäinen viskoflekti siirtää. Kun ei tuota viritelmää ehtinyt koskaan testata ennenkuin auto meni pukkien päälle.

Rytari 06.04.2011 21:57

täyty käydä oikein pellin alla lunttaamassa mitä ne oli

3 kpl Spal VA07-AP12/c-58A

imevä max 1060 m³/h
12 V 70 W ,

H 225 mm
S 51 mm
1,0 kg

Repro 06.04.2011 22:43

Taisin juuri saada helpotusta syylärin kiinnitysongelmaan. :D


Sivu luotu: 06:44 (GMT +2).