Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   jeep zj:n korotuspalikat (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=82780)

apupoika 01.04.2011 20:41

jeep zj:n korotuspalikat
 
morjens!

nyt olisi tarkoitus suorittaa hurja jeepin korotus :D

elikkäs tollaset 1.75" palikat tonne jousten päälle meinasin laittaa, mutta hiukka nyt hämää meikäläistä tuo palikan keskireikä, takana jousen keskellä olevan tolppan halkaisia on 45mm ja palikan reikä on 55mm eli hölkyn kölkyn, (etupäähän sopivat). kun kaikissa kuvissa jota olen nähnyt on kuvattu kuinka palikat pitää suorastaan lyödä paikoilleen, jääkö jousi vaeltamaan yläpäästään jos noin väljä palikan reikä:confused:

reiän ympärillä oleva "kaulus" ei taas puolestaan mahdu kun rutattuna jousen sisään (toivottavasti joku tajuu mitä tarkotan).. häh?

ja kun/jos joku vaivautuu vastaamaan tälläiseen suureen ja vaikeaan projektiin niin saa kertoa myös vaikuttaako näin mahtava korotus mihin muuhun vakio alustassa
"koiranluut", kardaanikulmat, tukivarret, panhard, ym,ym,,,

97 grandi 4.0L laredo

T:Hessu

Timo_L 02.04.2011 06:29

Kyllä mulla ainakin oli edessä ja takana muistaakseni ihan sopivan kokoiset palikat rough countryn budget boost- korotussetissä. Voi olla että palat oli takana vähän väljemmät, mutta laita ne alkuperäiset kumiset jousi"eristeet" takas paikalleen korotuspalojen jälkeen - niin edessä kuin takana. Ite vetäsin niitä korotuspaloja vähän rälläkällä tasaiseksi että sai sopimaan, pienet alkureiät ja kolmella pitkällä harvakierreruuvilla kiinni. Vähentää vähän alustan ääniä tolleen.

Jos ei palat meinaa mahtua edessä paikalleen, niin ota putkipihdeillä kiinni jousiohjurin alapäästä missä on sisäänjouston rajoitinkumi kiinni, ja kierrä irti. Menee helpommin silloin paikalleen.

Jos sulla on rough countryn korotuspalat, niin ÄLÄ laita niitä mukana tulevia rajoitinkumeja kiinni. Pidä mieluummin alkuperäiset pehmeämmät (ne ei kolise ja hakkaa talvella) kiinni, ja ruuvaa esim. pari jääkiekkoa per puoli etuakselissa olevaan jousilautaseen kiinni. Toinen hyvä (kalliimpi) vaihtoehto on 75mm nailonitankoa sopiva pätkä :)

Tuollainen pieni korotus ei juuri vaikuta, vähän on akselit sivussa mutta ei sitä juuri edes huomaa jos ei tarkkaan kato. Ohjaus kyllä kannattaa suunnata uudestaan, sen verran auraus muuttuu, ja toisaalta saa samalla ratin keskelle. Kardaanit pelaa ihan hyvin, tosin cv-tyyppinen persereikä- etukardaani on vähän arka korotuksille mutta ei mulla ainakaan ole ollut tähän mennessä ongelmia. Vaihdan kyllä joskus tavalliseen yoke-tyyppiseen kunnon liu'ulla olevaan :)

Jos metsään menet niin irrota koko etuvakaaja siksi aikaa, takana voi pitää paikalla kun on ohkasempi, ja se samalla vähän vakavoittaa menoa reilummissa kallistuksissa.

Minkä kokoisia renkaita aattelit alle?

apupoika 02.04.2011 08:49

palikat on rough countryn ja muuten sattuvan malliset paitsi toi reikä ja toi huullos, joka ainakin alkuperäisessä menee tiukasti varren ympärillä ja huullos mahtuu juuri napakasti jousen sisään.:o

niin ja tilattu ihan kotimaisesta alan liikkeestä:) pitäisi olla kyllä käypäset,,,

palikoiden mukana ei tullut mitään rajoitinkumeja.
jousilautasten päälle kyllä nailonia löytyy.:D

renkaita en vielä ole miettinyt, joutuu nyt aluksi ainankin ajelemaan noilla pikkurenkailla 235/75 15":eek:

apupoika 03.04.2011 11:08

pitääkös tossa takajousien keskitolpassa olla joku helvetin jatkopalikka päällä..??
tuohan jää lyhkäseksi jo noilla 1.75" korokkeilla:mad:
jousi jää tolpan ohjaukseen vain karvaa yli jousilangan paksuuden..prkl!!

Timo_L 03.04.2011 13:07

Pystyisitkö laittamaan kuvaa autostasi?

Itse laitoin ton 1.75" korotuspalan + ruuvasin siihen kiinni vielä sen alkuperäisen kumipuslan väliin ettei kitise/ natise nin paljon, ja silti jäi vielä jousitolpasta pätkä näkyviin. Ei sitä toki paljoa jää näkyviin, jo sen takia on syytä pitää takana vakaaja paikallaan ettei pääsisi jousi ponnahtamaan pois paikaltaan.

Toinen hyvä vaihtoehto olisi esimerkiksi ulosjoustonrajoitinliina. Vielä parempi olisi pidemmät korottavat vieterit ilman korotuspaloja :D sitten tietysti voisi koittaa jatkaa sitä jousitolppaa, tai sitten hitsata sopivan lenkin mikä pitää myös jousen yläpään paikallaan.

Se mitä itse olen tota ZJ:tä käynyt samaisilla palikoilla ja rough countryn iskareilla metsässä venyttelemässä, niin ei takajouset ole sieltä päässeet tippumaan pois.

apupoika 03.04.2011 21:24

juu eipä ollut kuvausvälineitä mukana.

mutta siellähän ne nyt paikallaan on, ja ruuvasin minä myös ne alkuperäiset kiinni niihin uusiin palikoihin;) mutta taidan vielä sorvuuttaa töissä pienet jatkot sinne takatolppiin, vaikka eipä ne sieltä kyllä taida ihan helposti pois hypätä,,,kai!

suoraan pidemmät jouset ovat kyllä varmasti se parempi vaihtoehto ilman palikoita:D ja ne kyllä hommaankin samalla kun täytyy uusia noi iskarit.

mutta kiitoksia jelpistä!! :D

bulldozer 22.07.2011 18:46

nostetaampa aihetta ku on samanlaista korotusta suunnitteilla....

paljonko noilla muovi kiekoilla voi grandia nostaa että vakio iskarit vielä käy? vai pitääkö heti vaihtaa iskaritkin pitempiin jos alkaa korotteleen?

jos oon ymmärtänyt oikein nii työjärjestys on korotuspaloilla seuraava (?):
auton nurkka ilmaan, rengas pois, jousi läjään, kiekko jousen yläpäähän, jousi takas, rengas takas ja auto alas...

Ei kellään sattus oleen hyllyssä tai muuten vaan käsillä tuommosia paloja? eihän nuo ny hirveitä kaupassakaan maksa mut.... jos saisin niistä tarkat mitat niin voisin töissä omaan grandiin sorvata samanlaiset. "piirrustuksista" voisin muutaman euron maksaa tai vaihtoehtosesti tehä toisen korotussarjan haluamillanne mitoilla pelkkien materiaalien hinnalla...

Timo_L 22.07.2011 20:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bulldozer (Viesti 784267)
paljonko noilla muovi kiekoilla voi grandia nostaa että vakio iskarit vielä käy? vai pitääkö heti vaihtaa iskaritkin pitempiin jos alkaa korotteleen?

No se riippuu paljonko haluat ulosjoustoa ja aiotko pitää etuvakaajan kiinni vai et ;) Takavakaaja kannattaa antaa olla kiinni, se on muutenkin niin ohutta tavaraa että ei kauheasti rajoita joustoja, mutta kuitenkin vähän rauhoittaa akselin elämistä ja auton kallistelua metsässä.

Kyllä minä melkein vaihtaisin pidempiin iskareihin, niin saat ulosjoustoa myös lisää. Orkkisiskarit ei ole kovin pitkät.


Lainaus:

jos oon ymmärtänyt oikein nii työjärjestys on korotuspaloilla seuraava (?):
auton nurkka ilmaan, rengas pois, jousi läjään, kiekko jousen yläpäähän, jousi takas, rengas takas ja auto alas...
Kannattaa olla hyvät jousipuristimet tai tulee vähintään pieni itku :D Onnistuu kyllä mainitsemallasi tavalla jotenkin, mutta melkeinpä helpompaa on jos irrotat niin edessä kuin takana ensin iskarit ja koiranluut akselista. Joudut tosin kuitenkin puristelemaan jousia koska alkuperäiset alatukivarret ei anna akselin joustaa tarpeeksi alas -> et saa jousia vain vedettyä pois akselin jousilautasen päältä. Itellä kun oli vähän paskat puristimet niin otin ylätukivarret myös irti akselista, helpotti hommaa oleellisesti. Hyvillä puristimilla pärjäät kyllä ilman ylätukivarsien irrotusta.

bulldozer 22.07.2011 21:02

Kyllä ulosjousto omasta mielestä riittää. Vakaajat annan olla ku suurin osa ajoa on öljysoraa mutta tosi usein joutuu ajaan ns talviteitä eli tietä joka on kaivurilla liipattu noin suurinpiirtein... Siis maavaraa kun sais renkailla ja koropalikoilla "nätisti" 5-6 senttiä lisää niin oisin kiitollinen...


Sivu luotu: 00:59 (GMT +2).