Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Ahtopaineet tippuu? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=82441)

Wheelback 23.03.2011 20:09

Ahtopaineet tippuu?
 
Onkos kyseinen homma normaalia käytöstä? Elikkäs kun esim. Jos ajan kolmosella ja painan kaasua niin ahdot nousee 0,8 ja sit kun kierrokset lähtee nousemaan ja vauhti kiihtymään niin ahdot alkaa laskea, johonkin 0,4- 0,5 tuntumaan.

Autohan on uudempikorinen Lj, ei ole vakio turbo ja cuuleri on keulilla..

Mietin että voisiko mahdollisesti ahtoputket vuotaa tms?

Hailux 23.03.2011 20:13

mitenhän toi hukkaportin kello...löysää kriittisellä hetkellä ja hukkis päästää paineita...ehkä..tää oli ehdotus

Wheelback 23.03.2011 20:15

Hukkaportin letku on tulpattu, eli pitäis ahtaa sen mihin koneen rahkeet riittää?

pajerotdic 23.03.2011 20:18

pieni turbo ei jaksa enää syöttää kierroksilla? entisessä lastutetussabensaturbo saksantuotteessa 2000rpm ku paino pohjaan nousi ahdot 1,3bar ja hiljallee tippu että 6000rpm 0,6 rajottimella 7200rpm oli 0,4bar.

Hailux 23.03.2011 20:21

meinasin sitä että se kello ei pidä sitä hukkista kiinni..itse tein säätötangon jolla sai kirrattua portin vakiokellolla silleen et ei auennu paljo yhtään..kilon pinnassa piti ahdot silloin..voihan ne putketkin toki antaa periksi kun tarpeeksi ahdot nouse....

Wheelback 23.03.2011 20:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pajerotdic (Viesti 752529)
pieni turbo ei jaksa enää syöttää kierroksilla? entisessä lastutetussabensaturbo saksantuotteessa 2000rpm ku paino pohjaan nousi ahdot 1,3bar ja hiljallee tippu että 6000rpm 0,6 rajottimella 7200rpm oli 0,4bar.

Toi homma tuli kans mieleen, vitosella kun lähti kiihdyttää ylämäkeen niin piti paineet kyllä 0,7.

Mietin myös sitä että eikö se ole niin että vastus saa ne ahdot nousemaan, eli kun kiihdyttää niin vastus on isompi mutta sit kun auto alkaa kiihtyä niin vastus pienenee ja ahdot alkaa sitä myöten tippua?!?

Hailux 23.03.2011 20:27

mikäs turbo sulla on siinä..itsellä oli ct26 paikoillaan ja piti kyllä ahdot samassa siihen asti kun vaihdetta vaihto kiihdytyksessä

pajerotdic 23.03.2011 20:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Wheelback (Viesti 752534)
Toi homma tuli kans mieleen, vitosella kun lähti kiihdyttää ylämäkeen niin piti paineet kyllä 0,7.

Mietin myös sitä että eikö se ole niin että vastus saa ne ahdot nousemaan, eli kun kiihdyttää niin vastus on isompi mutta sit kun auto alkaa kiihtyä niin vastus pienenee ja ahdot alkaa sitä myöten tippua?!?

kyllä pitää olla vastusta että ahdot nousee.

mutta ilmanvastus kovenee kokoajan vauhdin kasvaessa että kyllä se vastus pysyy siinä vaikka kiihdyttää.

Wheelback 23.03.2011 20:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hailux (Viesti 752537)
mikäs turbo sulla on siinä..itsellä oli ct26 paikoillaan ja piti kyllä ahdot samassa siihen asti kun vaihdetta vaihto kiihdytyksessä

Siinä on nyt viikon ollu Garretin Gt 17 ahdin(saabista), ei mikään iso hyrrä... Heräilee kivasti siinä 1400 paikkeilla.. mä hieman veikkaan niitä ahtoputkia vielä, kävin tos just ostaa kunnon klemmareita niin pitää iskee ne huomenna kiinni ja kattoo et vaikuttaako asiaan..

Niin ja kyllä se muutenkun ajelee niin pitää ahdot tasaisena ja rauhallisissa kiihdytyksissä nostaa ne ihan normisti..

Rekisteröimätön 23.03.2011 21:07

Onko syöttöä tarpeeksi. Vai loppuuko ahtimen tuotto.
Ainaki cressidassa paineet laski vakio ct20 ahtimella ylä kierroksilla.

Wheelback 23.03.2011 21:10

No syöttöä ei oo kyllä pahemmin lisäilty, ahdonalaisen syötön karan oon kääntäny, tota karaakin tekis kyl mieli muokata tai sit tehä kokonaan uus.. Perussyöttöö oon ehkä yksneljäs osa kierrosta kääntäny.. Ei se ainakaan mustaa työnnä putkesta missään vaiheessa :confused:
Edellisen ahtimen kans työns jonkun verran mustaa kun alko kiihdyttää mut se ahdin alkoikin vast heräilee joskus 2200 paikkeilla.

-MaTTi- 23.03.2011 21:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Wheelback (Viesti 752523)
Onkos kyseinen homma normaalia käytöstä?
Mietin että voisiko mahdollisesti ahtoputket vuotaa tms?

On normaalia, ahdin karkaa "kartalta" = kompressorisiipi ei kykene tuottamaan tarvittavaa ilmamäärää tai voihan toki soppakin loppua isommilla kierroksilla kesken (ahdonalainen).
Ei vuoda putket, tai vaikka vähä vuotais ni ei vaikuta.

Avaa se hukkiksen letku ja lisää ahdonalaista syöttöä kokeeks.

revu 23.03.2011 22:06

minä veikkaisin kans kakun loppumista. Voi toki olla että kyseinen ahdin ei kykene imemään tarpeeksi ilmaa imu aukon läpi ja sen takia alkaa paineet tippumaan.

Millä kierros alueella alkaa ahdot tippumaan? Syöttö pumppuhan vähentää ruiskutusta sitä mukaa kun kierrokset nousee "maksimiin"

Repro 23.03.2011 22:16

Ensiksikin vakiopumppu rupeaa pudottamaan syöttöä esim. 3000 rpm jälkeen.
Toisekseen vaikka hukkaportin letku olisi irti niin pakopaine pyrkii painamaan hukkaportin venttiiliä siltikin auki.
Kolmannekseen ei ole kovin järkevää ottaa sitä hukkaportin letkua irti, saattaa parhaimmillaan tehot vaan laskea jos on kovin ahdas turbo ja pakopesä.

Wheelback 23.03.2011 22:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja revu (Viesti 752585)
minä veikkaisin kans kakun loppumista. Voi toki olla että kyseinen ahdin ei kykene imemään tarpeeksi ilmaa imu aukon läpi ja sen takia alkaa paineet tippumaan.

Millä kierros alueella alkaa ahdot tippumaan? Syöttö pumppuhan vähentää ruiskutusta sitä mukaa kun kierrokset nousee "maksimiin"



Toi vois kyllä osua kohdilleen meinaan mulla on snorkkelin pään putsarin välissä kurttuputkea niin jos alkais siellä elää kun alkaa imee enemmän ilmaa, pitää siis ottaa kurttu irti aamulla ja kokeilla miten vaikuttaa..

Ahdot alkaa just joskus siinä 2800- 3000 tippuu..

RIPAX 23.03.2011 22:52

Ei kurttua.
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Wheelback (Viesti 752599)
Toi vois kyllä osua kohdilleen meinaan mulla on snorkkelin pään putsarin välissä kurttuputkea niin jos alkais siellä elää kun alkaa imee enemmän ilmaa, pitää siis ottaa kurttu irti aamulla ja kokeilla miten vaikuttaa..

Ahdot alkaa just joskus siinä 2800- 3000 tippuu..

mulla oli 3" kurttu putkea ahtimen ja putsarin välissä,näki ihan silmällä ku meni kasaan. Vaihdoin sen perus silikoni putkeen ni toimi. Toitsun 9mm nestepää riittää kyllä kilon ahtoon,sanoisimpa että ahtimesta riippumatta. Syyttäisin sitä kurttuputkea tai sit se ahtimen tuotto ei vaan riitä.

mikkoimp 24.03.2011 02:07

tuo gt17 on onneton ahdin, jonkun verran saabien parissa puuhanneena voin sanoa että juuri kun tuntuu että alkaa vetämään niin heti sitten sen jälkeen alkaa ahdistamaan.. pakopuoli on pirun ahdas, toisinsanoen väärä turbo huonosti virtaavaan dieseliin jos haetaan tehoja yhtään vakiota enemmän..

onko hukkista säädetty? se on saabissa säädetty abaut 0,4-0,5bar peruspaineet (mallista riippuen) ja tästä ylöspäin mennään moottorin ohjauksen säätelemänä..

Wheelback 24.03.2011 05:50

Nopeesti säädin hukkaporttia silloin kun laitoin ahtimen kiinni ja sain ahdot nousemaan 0,5, aluksi nousi 0,2. Sit tulppasin sen hukkaportin letkun ja alkoi ahtoja löytyä enemmälti.. Juu ja ilmeisesti oon kääntäny sen ahdonalaisen syötön karan väärin ( niinkuin Holysmoke:lla neuvotaan), eli se lovi vasemmalle.. mutta pitää ollakkin eteenpäin :o
Nappaan ton kurtun hittoon nyt aamulla ku ajelen töihin ja kattelen et vaikuttaako se.. :cool:

Wheelback 24.03.2011 07:15

No niin nyt ajettu töihin ilman sitä kurttuputkea ja ero oli huomattava :D ahdot nousi ylemmäs, johonkin kiloon mitä varovasti kokeilin.. ei lähteny ahdot tippumaan mitä pari kertaa ehdin kokeilla matkalla..
Pitää vielä iltasella kokkeilla paremmin et mitä tekee.

Kiitokset kuitenkin jo kaikille tässä vaiheessa spekuloinneista ja vinkeistä :cool:

Kyselen sit lisää jos onkelmat palaa tai jotain muuta vikaa ilmenee :rolleyes:

helmapelti 26.03.2011 05:50

Ahdin tosiaan on pieni ja voi suuremmilla tehoilla hyytyä, turbomuutoksissa olisi hyvä olla pakopaine ja lämpömittari niin tietää missä mennään eikä suotta riko konetta.
Paljonko veikkaat että saat tehoa ulos?

Wheelback 26.03.2011 07:34

Juu onhan se pieni, mutta sellainen puhallin olikin hakusessa joka heräilee jossain 1400- 1600 kierroksen kohdilla.. Aikasempi ahdin alkoi vasta jossain 2000- 2200 ahtaa jotain 0,2 niin alkoi ketuttaa se jatkuva moottorin vingutus, melkein kuin vaparilla ois ajellu alle 60km/h nopeuksissa.

Tosta tehosta en osaa arvailla mitään, kun tolla aikasemman ahtimen kanssa kävin penkissä ja silloinkaan en saanu oikeita lukemia.. Oli yks ahtoputkista kokonaan irti, ahtoi muistaakseni 0,5 ja niillä tuli muistaakseni tehonkasvua alkuperäiseen 69kw:n noin 12%.. Mut on ainakin tota enemmän reilusti potkua :)

Pitäis sitä hukkaporttia vähän säätää että pitää ahdot siinä kilossa, muokkasin ahdonalaisen karaakin ja käänsin oikeeseen asentoon niin toi kivasti vääntöä lisää, helposti pystyy ajaa 4:lla neljääkymppiä ja lähtee kiihtyy ku painaa kaasua:cool: Mut vieläkään ei lykkää mustaa putkesta :eek:

Bj Andy 26.03.2011 09:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Wheelback (Viesti 753397)
Juu onhan se pieni, mutta sellainen puhallin olikin hakusessa joka heräilee jossain 1400- 1600 kierroksen kohdilla.. Aikasempi ahdin alkoi vasta jossain 2000- 2200 ahtaa jotain 0,2 niin alkoi ketuttaa se jatkuva moottorin vingutus, melkein kuin vaparilla ois ajellu alle 60km/h nopeuksissa.

Tosta tehosta en osaa arvailla mitään, kun tolla aikasemman ahtimen kanssa kävin penkissä ja silloinkaan en saanu oikeita lukemia.. Oli yks ahtoputkista kokonaan irti, ahtoi muistaakseni 0,5 ja niillä tuli muistaakseni tehonkasvua alkuperäiseen 69kw:n noin 12%.. Mut on ainakin tota enemmän reilusti potkua :)

Pitäis sitä hukkaporttia vähän säätää että pitää ahdot siinä kilossa, muokkasin ahdonalaisen karaakin ja käänsin oikeeseen asentoon niin toi kivasti vääntöä lisää, helposti pystyy ajaa 4:lla neljääkymppiä ja lähtee kiihtyy ku painaa kaasua:cool: Mut vieläkään ei lykkää mustaa putkesta :eek:

Pitääkö sen savuta ???

Wheelback 26.03.2011 10:51

Ei sen tarvii mitään savu vanaa vetää perässä, mutta on se ihan kiva tietää että se saa tavaraa tarpeeks.. Nyt nostin syöttöä puolkierrosta, paikallaan ku polkasee kaasua niin tuprauttaa vähän mustaa.. Ajossa ei oikeastaan ollenkaan, nelosella kiihdyttäessä neljästäkympistä tuprautti vähän mustaa..
Käsittääkseni ei paha ;)

Bj Andy 26.03.2011 12:15

No silloinhan se on varmaan ihan kohallaan.

kokeilehan vielä huvikseen laskea paineet johonkin 0.8 :siin koska jos se ei savua niin eipä siellä tarvitse niin paljon ilmaakaan.

Eli saattaisi vielä piristyä tai sitten ei mutta kokeile ihmeessä.

Wheelback 26.03.2011 13:58

Joo tossa säätelin hukkaporttia pitää katella kotimatkalla et mihin asettu..
Enkä aatellu mitään yli kilon ahtoja pitää, kilo maksimissaan :rolleyes:


Sivu luotu: 07:00 (GMT +2).