![]() |
Ruohonleikkureista
No nii. Nyt näyttää siltä että ajoleikkurin hankinta olisi ensi kesänä ajankohtainen, ajatuksena hankkia käytettynä leikkuri joka täytää kriteerit:
- etuleikkuri (pakollinen että pääsee puskia kiertämään) - hydrostaatti veto (olis ehkä hyvä, ei pakollinen) - linkku tai takapyörä ohjaus Stiga taitaa olla ehkä markkina johtaja etuleikkuri koneissa mutta muitakin näyttää olevan tarjolla. Niissähän taitaa olla briggsin kone kaikissa? Ainakaan noita brigsin työnnettäviä 3,5 hp koneita ei oikein rikki tunnu saavan kun jotain huoltoa joskus tekee? (kaataa veden keväällä pois kaasarista kun on taas rännin alle "unohtunut" talveksi :D ) Stigoista en ole kovin huonoja kokemuksia kuullut keneltäkään. Onko foorumilaisilla kokemuksia noista takapyörä ohjattavista koneista? Onko ketteriä, raskaita ajella? itse olen muutamia kertoja ajellut linkku stigalla ja tuntui kyllä hyvältä laitteelta. Laittakaahan käyttäjäkokemuksia linkuista ja takapyörä ohjattavista. Leikkuri tulisi tasamaa ajeluun mitään suuria korkeus eroja tontilla ei ole. |
husq on myös hyvä vaihtoehto. stiigat on myös hyviä kyllä, mutta linkkuvehkeet käytettynäkin tolkuttoman hintasia. mua ei oo nuo takapyöräkäännölliset oikeen ikinä vakuuttanu, jotenki vaan lelun olosia ainakin stiigat mitä oon roplannu? luulotautia varmaan. noi husqut on kohlerin koneella uudemmat raiderit ainakin, pienimmät tais olla 13 heppasia. aika lailla samoja vehkeitä ne saman hintaluokan koneet on ja saman malliset. jos kukkaron nyörit venyis niin itte ostaisin linkun. :)
|
hussella vaan ne nurmet siliäks
Ite ajoin viime kesänä tommosta hussen rider11c, on ollu piru luotettava ja muutenkin toimiva peli ainoo vika oli että kytkinvaijjeri meni poikki (ei ollut hydro) mutta on ihan ymmärrettävää kun tuli sillä viikossa aika paljon tunteja ja oli jo parisen kautta vanha. Voin sanoa että pesi jopa kubotan tappiohjattavan koneen luotettavuudessa ja myös ketteryydessä tiettyyn pisteeseen saakka!
Jos hiukankin ahtaampaa pihaa on niin kannatan hydrostaattista vetoa, hommat vaa hoituu helpommin |
Mulla on joku husqvarna rider13 tai jotain semmosta, on niin syvällä lumihangessa ettei viitti käyä tutkimassa:D Aina siin on keväisin pientä pätkimistä aluks kun on vanhaa bensaa, mutta on muuten toiminu ihan hyvin, yhen hihnapyörän oon vaihtanu kun sinne oli menny jotain väliin. Pienkonebensalla häviää se pätkiminenkin.
|
98:ia vaan tankkiin. tulppa vaihtoon keväällä :) eipä noissa kummemmin vikaa ikinä ollut, semmosta käyttäjästä riippumatonta. olin joskus duunissa stiga-husq-vikingiä myyvässä ja huoltavassa liikkeessä huoltajana, kiiloja silloin tällöin teräakseliin tai jos pahasti osu niin koko teräakseli laakereineen. onhan ne nyt muutenki yksinkertasia koneita, nykyajan hipitihipiti määräykset vaan vaatii niitä mikrokytkimiä joka paikkaan että jos hengität väärällä sieraimella ni ei lähe käymään / sammuu.
|
Itellä on muutama leikkuri....
Partner 12-100E nelipyörä ohjauksine (mahanalla leikkuupöytä) ja on tuntunut olevan ihan hyvä nurmiparturi, tota partner merkkiä kyllä karsastan.... tämäkin kyllä epäilytti aluksi!! Toki etuleikkurilla on silti puolensa ninku tuolla 4 pyörä ohjauksellakin.pyörii lähes paikallaan ympyrää, ja etuleikkurilla pääsee puskien alle tallomatta renkaisiin ala oksia. ja kait se sitten o paras muutenki se etuleikkuri kun sillä pääsee ihan kulmiin. Wanhempaa kalustoa 50-60 luvuilta Wheelhorse vm-63,kubcadett100 vm63-65? tehty tuota mallia vain 2 vuonna,Pony turbo päältä ajettava "Melko harvinainen" jostai 60 luvun lopusta,Suffolkironfoundryn tekemä Brittiläinen työnnettävä kelaleikkuri missä on samaisen firman valmistama 4 tahti moottori vuosmalli oli -52 |
Joo, mitä tuossa olen katsellut niin sillä rahalla kun ostaa vanhan Stigan linkun niin saa jo melkein uuden traktorimallin. Mutta nyt hakusessa siis etuleikkuri malli.
Onkos kenelläkään kokemusta noista Viking leikkureista? Harvoin kyllä myynnissä näkyy mutta niillä vissiin myös jokin etuleikkuri malli. Kukas noita viikinkejä maahan on tuonut? Niissäkin vissiin B&S koneet? Onnistuuko tossa linkin Husqvarnan rider mallissa mitenkään hyvin tuo leikkuupöydän pesu/putsaaminen järkevästi ilman isoa purkamista. http://www.nettikone.com/husqvarna/r850/849455 Näyttää jotenkin niin kiinteältä? |
uudemmissa ridereissä oisko ainakinm 04 eteenpäin saa leikkuulaitteen helposti huoltoasentoon, nousee pystyyn eteen. viking on sama kuin stiga, ainakin kaikki mitä mä olen nähnyt. vihreitä vaan.
edit. tuosta linkkaamastasi en mee varmuudella sanomaan, mutta kovin kiinteän näköinen on. edit 2. psychobilly. eikös partner taas oo aika sama kun husq? tämä muistikuva on aika hatara, mutta näin muistaisin. mun trimmeri on ainakin partner ja husqn tehtaalta kun oikeen tota aivosoluani notkistelen. |
Lainaus:
Mullakin on partnerilainen trimmeri.. sekin on kyllä toiminut moitteettomasti. Noista partneri merkkisistä sahoista... en niinkään mee kehumaan :D mutta ei nyt moitita ettei kukkaan pahota miältänsä. Googletin ja tarkastin astiaa ja sillai kertoo partnerin sivu 1970-luvun lopussa Electrolux osti kaikki kolme ruotsalaista moottorisahavalmistajaa, Partnerin, Husqvarnan ja Jonseredin. Uudet omistajat päättivät, että Partneria markkinoitaisiin tästä lähtien yksinomaan puoliammattilaisten ja harrastajien merkkinä http://www.partner.biz/fi/discover-partner/history/ |
leikkureista ja leikkureista
Enpä lukenut edellisiä vastauksia, mutta kokemusta on muutamasta etuleikkurista.
Stigan ajettavia on ollut muutama ja niistä viimesin oli Park Pro 20 heppasella brigstrattonilla. Oli näppärä kääntymään,ja vakionopeudensäätimellä, muuta hyvää ei nyt tule mieleen, huonoina mainittakoon vaikka, että kaikin puolin hepponen kone, parissa vuodessa meni niin hihnoja kun starttimooottoria ja leikkuupöydän laakerointia teriä ja paljon muuta mitä ei enään muistakkaan. Ei oikein hintansa väärti. Stiga vaihtui Kubotan F1900 4wd diesel leikkuriin, joka on sitten ihan toista maata ja varmaan meikäläisen käytössä ikuinen omakotitalon pihamaalla,Todellakin voi sanoa että tukevaa tekoa kaikin puolin. Yllättävän näppärä, vaikkei ihan pienimmästä päästä olekkaan, ja jääpähän enemmän aikaa muuhun, kun leikkuuleveys riittävä ja menee vähän pahempaankin paikkaan. Eikä tarvi tankkailla ihan joka ajon jälkeen. Aivan loistava laite ja olen erittäin tyytyväinen muutaman Stigan jälkeen. |
1 Liiteet
Lainaus:
|
Itsellä kolmisen vuotta vanha Partnerin traktorimallinen hydro 18hp. Voimaa kyllä on paljon enemmän mitä tuon laatuisessa vekottimessa tulisi olla, äkkiä repii hajalle paikat jos ei ole varovainen. Muutenkin vähän tuntuu että klappia on joka paikassa yli toleranssien. Tietty sillä on tullut tehtyä paljon kaikkea muuta ruohon leikkaamisen lisäksi.
Maalin kanssa on käynyt joku lapsus, lähtee joka paikasta laattoina irti. Myös vanteista, jokainen rengas näkyy olevan nyt tyhjänä. Leikkuupöydässä on jotain kummallista kun jättää keskelle huonosti leikatun raidan, varsinkin jos on vähänkin pitempää ruohoa. Kahteen kertaan saa leikata. Kubota F3680 mainoksesta: "Leikkurissa on hydrostaattivaihteisto ja jatkuva 4-veto, sekä tasauspyörästön lukko" "30kW 744kg" Luulis vähän pitemmänki ruohon kaatuvan.. Äkkiä kaljapäissään leikkaa omenapuutkin.. |
1 Liiteet
Jaahas jokos kohta pääsee koittamaan?? :D
Ostin sitten tollaisen Vikingin linkun. -15,5 hp B&S - Hydrostaattinen - Biosilppuuva - Sähköinen leikkuupöydän säätö (NYT MENI HIFISTELYKSI) - Ajettu 150H jonkin ajotietokoneen mukaan joka oli koneessa kiinni - Myyjäliike lupasi vielä huoltaa kaupan päälle ennen noutoa Kävin myös koe istumassa Stigan Villan ja ei oikeen vakuuttanut. Porissa kävin myös Hussen rideriä koeistumassa ja hieromassa kauppaa, tuntui kohtuulliselta mutta myyjällä oli intressit jossain muualla kuin koneen myynnissä. joten annoin asiakaspalautteen jaloillani. Voin lisätä käyttökokemus raporttia tänne kesän mittaan. Ohessa kuva samanlaisesta EI kylläkään kuvan kone. |
Lainaus:
|
toi on hyvä kone. joskus oon tutustunut samaan, mutta keltaseen eli stigaan. olikohan stiga park pro. ajotuntimittari ja pulloteline löyty :)
|
Sivu luotu: 00:17 (GMT +2). |