![]() |
Paripyörästä pariton?
Onko kellään täälä tietoa, että saako paripyöriä poistaa?
Netistä monesti näkee noita isoja lava-autoja ihan "normi" rengastuksella, jotka on alunperin ollu paripyörillä. Esim Dodge 3500, Chevyn 3500? Siis pointti oli, et saako Suomessa poistaa noita takasia? Vähän vaikeesti selitetty, mut jos joku puhuu samaa kieltä... |
suurin ongelma on meljo julmat akseli massat.. Mulla oli omassa 91´ dually chevyssä taka-akseli massa 3900kg.. eli pitäs olla kantavuutta vajaa 2t per rengas jos sinkku pyörät taakse meinaa.. Ja sitte omassa huomasin et itse lavan profiili on sama mut kaaret on "avarretu". Eli voi jäädä melko isoiksi jos repii levikkeet pois, ellei sitte laita taakse jollain mörkö ET olevat vanteet
|
Miksi haluat paripyörät pois? Mä en ainakaan ottas, koska paripyörät on miehisempää kuin yksittäin rinkulat
|
Ollaan pari sellasta projektia tehty, muistaakseni laitettiin 425/55-19,5 renkaat...koitan loytaa duunikoneelta pari kuvaa huomenna.
|
Lainaus:
|
On
|
Lainaus:
|
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=10345
Maastorenkaat paripyöriin, niin hieno tulee. :) 6 kapeata rengasta voi olla vielä halvempi kuin 4 leveätä. Itseä himottais varustaa joku pikuppi Insa special trac/fedima sirocco renkailla, mahdollisimman korkeilla. http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=8613 Kuorma-auto puolelta löytyy renkaita, joista löytyy kantavuutta ykkös-pyörä asennuksille. Tuossa hummerissa on tavalliset kuorma-auton yokohama 295/80R22.5 (eli 11R22.5) renkaat, niissä on kantavuutta 3000-3500 kg/kpl. Riittää hummeriin..??? :eek: Molemmat kuvat otin pirkkahallilla, hotrodrockrock showssa. |
Lainaus:
Noita 425-485 leveitä matalaprofiilisia R19.5 reiällä olevia kumeja on käytännössä kaikissa jumbo-semeissä (eli niissä pikkupyöräisissä korkeissa). Luulisi niitä löytyvän helpolla, ja kun ovat yleisiä niin ei kait sentään ihan järkkyhintaisia. Niissä kyllä kantavuus riittää heittämällä, useimmissa kärryissä taka-akselit on luokiteltu 9000kg/ akseli kantavuudelle valmistajalta. En sitten tiedä kuinka helevetillisen jäykkiä noi renkaat on, mutta eipähän tarvi pitää isoja paineita :D |
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=68143
Heitäpä piruuttani kysymyksen tähän. Minkä merkkiset, ja minkä kokoiset renkaat? Nuo on myyty jo, niitä olikin vain kolme kpl. |
Mutta mitä alkuperäiseen aiheeseen tulee, niin käsittääkseni ei saa paripyöriä muuttaa ykköspyöriksi, vissiin otteessa lukee että paripyöräakseli on kyseessä? Eli leimalle joutuu kampeamaan orkkispyörät taas alle, muutenhan ei juuri ketään kiinnosta mitkä fillarit siellä alla pyörii, kunhan vain näyttävät siltä että hommansa hoitavat. Ainoa järkevän näköinen vaihtoehto on tuo jo mainittu leveä rekkarengas, monet apupyörällisten lavat ovat todella tyhmän näköisiä jos levikkeet ottaa pois, uudemmissa taas ei irrallisia levikkeitä olekaan.
Rekkarenkaat on mun mielestä muutenkin ihan käypänen vaihtoehto jenkkipikkariin, kantavuus riittää vähän isompaankin kuormaan eikä fillareita tartte olla alvariinsa ostamassa, kun on kulutuskestävyyskin kohdillaan. Vähänhän ne ovat painavia, sekä vanteiden löytymisessä voi olla ongelmia, mutta muuten ei ole pahaa sanottavaa ainakaan oman kokemuksen perusteella. Mulla on Rampessa ollut viime syksystä lähtien alla 315/60R22.5 fillarit ja täytyy sanoa että tykkään |
Tossa on vaan se, että usein noi jenkkevehkeitten paripyöräakselit ja srw- akselit on jotakuinkin samanlaiset, navoissa ja laakereissa vain eroja. Ja kun drw- akselit kuitenkin on luokiteltu isoille kuormille niin kuvittelisi että sen rekisteröiminen alemmalle akselimassalle tai sitten leveille yksittäisille kantavuudeltaan riittäville renkaille onnistuisi?
..tosin eihän se olisi eka kerta kun tämän maan säädöksillä olisi estetty joku yksinkertaiselta ja fiksulta tuntuva asia :rolleyes: |
Noi insat ton mörön alla voi kestää 5tmk. Jollei nappulat irtoo:p
|
Sivu luotu: 07:51 (GMT +2). |