Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Rangen katsastuksesta (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=81724)

Kaitsu67 04.03.2011 10:24

Rangen katsastuksesta
 
Mites kun olen kuullut että Rangea automaattilaatikolla jossa on viskolukko akselien välissä ei saa ajaa rullilla katsastuksessa, vaan jarrutesti pitää tehdä ajamalla? On kuulemma hajonnut jotain kun on ajettu rullilla?

Kyselin paikallisesta katsastuskonttorista, ja sanoivat että heillä rullat pyörii eri suuntiin kun testataan nelivetoja(?)

Eli mikäs on totuus? Mihin konttorille kannatta vm 90 automaatti-Rangen kanssa ajaa, että homma tulee hoidettua oikein? Nyt ainakin epäilyttää kun on kahdenlaista tietoa ilmassa...

maddis 04.03.2011 10:48

Itse kävin Rangea katsastaan niin tekivät jarrukokeet ajamalla, mutta jos rullat pyörii eri suuntiin niin silloinhan kardaani ei pyöri joten jarrut voinee testata noinkin.

JuKu 04.03.2011 11:38

lukko?
 
Mites jos on asennettuna esim detroit locker tai truetrac? tällöin ei varmaan voi testata rullilla.

Jappi 04.03.2011 11:45

Tulee mieleen tapaus kun isännät aikoinaan katsastivat venäläisvalmisteista maastokulkinetta...Jarrutesti ajamalla kehujen kanssa läpi mutta hylky tuli kun inssi huomasi ettei jarruputket mene kuin kahteen pyörään :D

pjtk 04.03.2011 12:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JuKu (Viesti 746060)
Mites jos on asennettuna esim detroit locker tai truetrac? tällöin ei varmaan voi testata rullilla.

Kyllä mulla oli AussieLocker rangessa alla ja kyllä sitä rullilla jarruteltiin. Sitä kilkutusta/napsetta takaperästä ihmeteltiin katsurien toimesta useasti.

AVRO 04.03.2011 13:26

ViskoRanget on "aina" testattu ilman mutinoita ajamalla, näissä oli joku juttu niin että sai lyhyesti pyöräyttää rullilla. Jossain oli oikein lista mille sai tehdä ja mitä.

Tuossa II-korisessa rullat kielletään käyttöohjekirjassa, yksi katsuri on väen vängällä ajanut pikaisesti rullilla eikä mitään hajonnut. Käsittääkseni tässä on sama/samankaltainen jakolaatikko kuin viskoClassicissa.

Yleensä inssit ovat olleet valveutuneita eivätkä aja rullille, ainakaan kysymättä.

vepele 04.03.2011 19:02

Ainaskii Imatralla visko Rangen jarrut testattiin koeajolla,ja samoin ton Grandi Jeepin jarrut kun sekin on viskolla.
Rangesta viell tutkivat opuksistaan,et eisaanu ajaa rullille.
Oli vm:89 3,9efi classikki Rankku

baxxter 04.03.2011 20:49

Mua ainaki hävettäis jos olis niin huono auto, että neliveto hajoaa jarrumittariin..
Sanoisin että joko se mittaus onnistuu tai ei onnistu. Viskollisessa on sitten viskon jäykkyydestä kiinni että onnistuuko vai ei ja jos onnistuu niin koko päiväksi ei parane jättää pyörimään ettei viskomurkula sula :) Ei se jarrudyno rajattomalla voimalla väkisin voimansiirtoa pyöritä rullalle ja pyörimisnopeuskin on kuitenkin melko pieni (luokkaa 5km/h)
Automaattilukko (detroit locker tms) vapauttaa jos renkaasta pyörittää, joten mittaus pitäis ihan hyvin onnistua, jopa pyörittäen eri suuntiin. Vastakkaisiin suuntiin pyörittäminen on taas vähän epämääräinen mittaustapa (jos kardaani ei todellakaan pyöri), kyllä se jarruvoima siirtyy tasauspyörästön kautta sinne mitattavalle pyörälle vaikka ei olis kun toisella pyörällä jarru. Samahan käy pitävän kitkalukonkin kanssa kun pyöriä pyöritellään samaan suuntaan. Ja noita eri suuntiin pyörittäviä jarrudynoja ei ihan joka paikassa edes ole.

Calmari 04.03.2011 21:29

Mie oon ollu näkevinää et Lappeenrannassa ois ollu lauritsalan asemalla irtorullat jossain seinän vieressä mitkä sais toiselle akselille mut tuskinpa kehtaavat raahata ??

vepele 04.03.2011 22:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Calmari (Viesti 746218)
Mie oon ollu näkevinää et Lappeenrannassa ois ollu lauritsalan asemalla irtorullat jossain seinän vieressä mitkä sais toiselle akselille mut tuskinpa kehtaavat raahata ??

On noi Mansikkalassakin,mut on kuulemma aikas v****moiset käyttää.

RIPAX 04.03.2011 22:10

Käyttö manuska?
 
Pirskatti ku en muista mitä siin käyttömanuskassa luki mut muistaakseen siin oli aika kattavsti selvennetty asiaa. Kannattaa todellakin ottaa selvää nimittäin voi olla vaikea hakea korvauksia myöhemmin jos saa siipeensä dynossa ja sit viikon päästä hajoaa. Konttorihan on vastuussa jos rikkoo mut todistustaakka on asiakkaalla. Ja katsastus miehet ei useinkaan tiedä mitä tekevät. Ja jos tuntuu et homma on vähänkään hakusessa katsurilla ni tietääkseni on asiakkaalla oikeus keskeyttää katsastus,tosin ei leimaakaan silloin tule.

Kaitsu67 26.10.2011 14:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pjtk (Viesti 746077)
Kyllä mulla oli AussieLocker rangessa alla ja kyllä sitä rullilla jarruteltiin. Sitä kilkutusta/napsetta takaperästä ihmeteltiin katsurien toimesta useasti.

Mulla on suunnitteilla Discoon kanssa automaattinen 100% lukko taakse (Kaiser), mites noi jarrutestit sitten onnistuu?

Tosin siinä on manuaaliaski ja kytkettävä keskitasauspyörästö, joten renkaat voi vissiin silloin ajaa akseli kerrallaan ja pyörittää samaan suuntaan rullilla vai voiko?

p0hamala 26.10.2011 21:32

Jaa - mulla tänään -90 Disco manuaalilla testattiin Nurmijärven A-katsurilla ajamalla. Totesi ettei nelikkoa rullille ....
Meni muuten läpi ilman mutinoita :-)

baxxter 26.10.2011 22:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pajero90 (Viesti 812460)
Mulla on suunnitteilla Discoon kanssa automaattinen 100% lukko taakse (Kaiser), mites noi jarrutestit sitten onnistuu?

Tosin siinä on manuaaliaski ja kytkettävä keskitasauspyörästö, joten renkaat voi vissiin silloin ajaa akseli kerrallaan ja pyörittää samaan suuntaan rullilla vai voiko?

"Kaiser Locker allows the outer wheel of a curve to spin more than the ring in order to compensate on curves, but it does not allow any of the wheels from same axle to spin less than the ring/ pinion."
Tuon mukaan jarrumittarilla pitäis molempien pyörien pyöriä vapaasti, vaikka olis keskilukkokin kiinni..

Mikä nelivetosysteemi hajoaa ja mikä pettää, jos jarrumittarii koittaa pyöriä pyörittää?

Heguli 27.10.2011 05:51

Espoossa olen suikkaa katsastanut monen monta vuotta eikä autoa ole koskaan ajettu dynamometrille. Kuulemma "ei näitä vanhoja uskalla sinne ajaa". Olisko niin, että ovat hajottaneet joskus auton/autoja ja eivät enään uskalla näitä testailla.

ZeiZei 27.10.2011 07:22

http://www.petrisimolin.net/gallery/...brake_test.jpg

Tuolla on tuo vanha topikki aiheesta:

http://forums.offipalsta.com/showthr...?t=9978&page=3

(5 sivua, tämä sivulla 3)

ZeiZei 27.10.2011 09:04

Eikös muuten Rangeissa ja Diskoissa ole tämä sama automaatti laatikko kuin BMW:kin:

ZF 4HP22

http://www.ake.fi/pdf/BMVVaihteidenv...astuksesta.pdf

Koskeneeko tämä ohje näitäkin

maddis 27.10.2011 09:05

Löytyykö tuo teksti jossain virallisemmassa muodossa? Voisi tulostella itsekin varuiksi, mutta epäilen että tuommosta kuvaa ne ei usko. ;)

ZeiZei 27.10.2011 09:45

Virallisemmassa muodossa löytyy jokaisen´, ainakin vanhemman, Rangen (Disco?) kojetaulusta. Siitä tuokin kuva otettu, käsitelty vain negatiiviksi, että saa paremmin selvää tekstistä.

pjtk 27.10.2011 10:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pajero90 (Viesti 812460)
Mulla on suunnitteilla Discoon kanssa automaattinen 100% lukko taakse (Kaiser), mites noi jarrutestit sitten onnistuu?

Tosin siinä on manuaaliaski ja kytkettävä keskitasauspyörästö, joten renkaat voi vissiin silloin ajaa akseli kerrallaan ja pyörittää samaan suuntaan rullilla vai voiko?

Ei mulla ollut mitään ongelmia Range/Aussie yhdistelmän kanssa aikonaan rullilla. Eikä ollu myöskään nykysen Dodge/Detroit yhdistelmän kanssa. Molemissa kun on lukittava keskitasaus pyörästö.
Nää palalukot toimisessaan vaatii momenttia kardaanin suunnasta, että lukittuu. Joten voi ajaa molemmat pyörät yhtäaikaa rullille. Visko jakiksen kanssa voikin olla sit eri juttu. Siellä kun se visko itsessään vastustaa, jos ja kun toinen kardaani ei pyöri vapaasti mukana. Riippuu kuinka helposti palalukko lähtötilanteessa irrottaa. Aussien kanssa ois varmaan toiminut, mutta tuosta Detroitista en menis sanoon.
Joskus mulla Rangen kanssa ajettiin toisen akselin pyörät irtorullille. Näin ei sit mahollinen keski lukko ois häirinny. Tosin olihan siinä tasauspyörästö keskellä, mutta saipahan vastinetta (työtä) rahalle mikä katsastukseen meni.

Angelo 27.10.2011 12:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ZeiZei (Viesti 812750)
Eikös muuten Rangeissa ja Diskoissa ole tämä sama automaatti laatikko kuin BMW:kin:

ZF 4HP22

http://www.ake.fi/pdf/BMVVaihteidenv...astuksesta.pdf

Koskeneeko tämä ohje näitäkin

On sama aski, on myös jossain volvossa. Volvosta ainakin löytyy pakokaasu kielto, n vaihteelle ei yli 1500rpm(jos en väärin muista). Lantikoissa kukaan ei ilmeisesti ole saanut aikaiseksi tehdä kyselyä maahantuojalta.

Visko jakis jos on, ei voi jarruttaa. Tai ei pitäis..

maddis 27.10.2011 20:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ZeiZei (Viesti 812761)
Virallisemmassa muodossa löytyy jokaisen´, ainakin vanhemman, Rangen (Disco?) kojetaulusta. Siitä tuokin kuva otettu, käsitelty vain negatiiviksi, että saa paremmin selvää tekstistä.

Taitaa olla sulakeboksin kannessa. Siinä oli jotain tekstiä. Itselläni, kun Rangesta tuo kannen kiinnitykset hajos ja laitoin sen talteen.


Sivu luotu: 09:48 (GMT +2).