Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Valuraudan hitsaajaa (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=81461)

Cruiseristi 24.02.2011 11:55

Valuraudan hitsaajaa
 
1 Liiteet
Löytyykö palstalta osaavaa/halukasta tekijää valurautaisen kappaleen korjaushitsaamiseen tai löytyykö suosituksia paikasta, jossa moinen homma onnistuu?
Kappale on hydraulipumpun lohko.

VW Taro 24.02.2011 12:20

Putsaat vaan kunnolla noi runat ja teet kunnon viisteet niihin paloihin ja hitsaat mig:illä kiinni vaan silain hitsailtu valu pakosarja eikä ainakaan oo vuotanut.

Cruiseristi 24.02.2011 12:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja VW Taro (Viesti 743676)
Putsaat vaan kunnolla noi runat ja teet kunnon viisteet niihin paloihin ja hitsaat mig:illä kiinni vaan silain hitsailtu valu pakosarja eikä ainakaan oo vuotanut.

Jos ois pakosarja ni vois itte turaillakki.Toi vaatii osaavan kaverin, kun kappaleen alkuperänen muoto ei sais juurikaan muuttua.

Calmari 24.02.2011 12:45

Voi olla hankala homma tehdä kunnolla, onko miten kovalla rasituksella jos kokeilis jotain juotteita esim http://www.roadmachine.fi/technoweld.html hitsatessa tuo pitäis saada kunnolla puhtaaksi mikä jo sinänsä haastavaa, lämmittää johki 500 asteeseen ettei vetelis ? ja parhaassa tapauksessa vielä koneistaa muotoonsa, pahimmassa tapauksessa tehdään 2 päivää töitä ja havaitaan muodonmuutokset niin suuriksi ettei korjaannu edes koneistamalla, meneekä tuossa murtumakohdassa jokin kanava, tiivistepinta tms vai voiko sen vain hylätä ??

lepoantti 24.02.2011 12:53

on olemassa ihan hyviä puikkoja valuraudalle joita voi hitsata ilman kappaleen esilämmitystä, tai ainakin niin lupaavat. kenttäolosuhteissa toi vedettäis rosteripuikolla ja se kestäis loppuun asti, tai vielä vähän kauemmin....

Cruiseristi 24.02.2011 12:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Calmari (Viesti 743683)
Voi olla hankala homma tehdä kunnolla, onko miten kovalla rasituksella jos kokeilis jotain juotteita esim http://www.roadmachine.fi/technoweld.html hitsatessa tuo pitäis saada kunnolla puhtaaksi mikä jo sinänsä haastavaa, lämmittää johki 500 asteeseen ettei vetelis ? ja parhaassa tapauksessa vielä koneistaa muotoonsa, pahimmassa tapauksessa tehdään 2 päivää töitä ja havaitaan muodonmuutokset niin suuriksi ettei korjaannu edes koneistamalla, meneekä tuossa murtumakohdassa jokin kanava, tiivistepinta tms vai voiko sen vain hylätä ??

Homman hankaluus on tiedossa, mutta ei pitäis olla mahdoton.Lämmitys ja jäähytys ratkasee paljon kestävyydenkin osalta, siksi etsin osaajaa.
Eli ton halkeeman kohdalla on holkki,jonka läpi menee kiinnityspultti.Halkeeman alueella ei ole tiivistepintaa muualla, kuin aivan ulkokehällä oleva n.2mm leveä ura.Kyseinen ura tiivistää pumpun ulkokuorta ja paineet alueella on maltillisia (8-14 bar).
Tohon holkkiin kohdistuu erisuuntaisia voimia , eli juottamalla tuskin kestää.

Samsonite 24.02.2011 13:03

Sinisellä puikolla hitsaa kiinni ja se on siinä. Kestää ainakin hytikkasylinterissä.

Cruiseristi 24.02.2011 13:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti (Viesti 743686)
on olemassa ihan hyviä puikkoja valuraudalle joita voi hitsata ilman kappaleen esilämmitystä, tai ainakin niin lupaavat. kenttäolosuhteissa toi vedettäis rosteripuikolla ja se kestäis loppuun asti, tai vielä vähän kauemmin....

Lämmityskattila vetästiin jollai korjauspuikolla ja hyvin on pitäny jo 5 vuotta ...

Calmari 24.02.2011 13:15

Riippu tietysti aikapaljon osasta saako uutta ja onko kallis, jos uusi ei mahdottoman hintainen ja saatavissa niin itekkin kokeilisin jollain yliseospuikolla vaan, tai rajapuikolla.
Onnistuneita hitsauksia ja osaavia hitsareita löytyy mm tästä http://forums.offipalsta.com/showthr...ight=milsimmer :-)))

Cruiseristi 24.02.2011 13:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Calmari (Viesti 743694)
Riippu tietysti aikapaljon osasta saako uutta ja onko kallis, jos uusi ei mahdottoman hintainen ja saatavissa niin itekkin kokeilisin jollain yliseospuikolla vaan, tai rajapuikolla.

Uutta,käytettyä tai vastaavaa osaa olen metsästänyt 2,5 kk , eikä samanlaista ole tullut vastaan. Eli toisin kuin yleensä , en yritä ensin itse ja säästä, vaan vien suosiolla ammattilaiselle :D
Uuden pumpun saa parilla tonnilla , et kannattaa korjaamista ainakin koittaa.:rolleyes:

Cruiseristi 24.02.2011 13:31

1 Liiteet
Laitetaas toiseltakin puolelta kuva niin selventää hiukan.Eli toi leveä kiiltävä pinta ei ole tiivistepinta.

Rekisteröimätön 24.02.2011 14:04

certarium on puikko jolla kannattaa hitsata.Ei tarvitse lämmittää koskaan.Esimerkkinä hitsaus ,jonka suoritin testimielessä :laakeripukki hitsattiin 10x100 lattaan niin suurella teholla ,että molemmat olivatpunaisena jonka jälkeen heitettiin kappale jääkylmään veteen.Eikä napsanut!pysyi kiinni vaikka hakattiin pajavasaralla.Pystyt itse tekemään työn on niin helppo hitsata.Certaniumilla on myäs puikko,jolla saadaan jatkettua katkennut pultti kierrettä vahingoittamatta ,siis reikään katkennut.

Rekisteröimätön 24.02.2011 18:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 743704)
certarium on puikko jolla kannattaa hitsata.Ei tarvitse lämmittää koskaan.Esimerkkinä hitsaus ,jonka suoritin testimielessä :laakeripukki hitsattiin 10x100 lattaan niin suurella teholla ,että molemmat olivatpunaisena jonka jälkeen heitettiin kappale jääkylmään veteen.Eikä napsanut!pysyi kiinni vaikka hakattiin pajavasaralla.Pystyt itse tekemään työn on niin helppo hitsata.Certaniumilla on myäs puikko,jolla saadaan jatkettua katkennut pultti kierrettä vahingoittamatta ,siis reikään katkennut.


Certanium on tuotemerkki eikä puikko. Sen valmistamat korjauspuikot ovat kyllä hyviä ja niitä on joka lähtöön mutta fysiikan lait koskevat valitettavasti myös niitä.

pjtk 24.02.2011 22:29

Mahtaako tuo kappale olla valurautaa vai valuterästä. Mua joskus hitsausliikkeestä opetettiin, että valuterästä voi hitsata ihan normi puikolla. Valurauta vaatii omat puikkonsa.

Calmari 25.02.2011 09:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pjtk (Viesti 743889)
Mahtaako tuo kappale olla valurautaa vai valuterästä. Mua joskus hitsausliikkeestä opetettiin, että valuterästä voi hitsata ihan normi puikolla. Valurauta vaatii omat puikkonsa.

Murtumapinta pahasti näyttäs valuraudalta ?? eikä tuo öljy ainakaan asiaa helpota, tuolla hinnalla ite saattasin ettiä kanssa jonkuu erikois hitsaamoon, koneistettavahan tuo melkei pakosti on että saa tiivistepinnan kuosiin takas.

Cruiseristi 25.02.2011 09:27

Toi oli yhellä pääkaupunkiseutulaisella "erikoishitsaamolla" tehtävänä, mutta ko. kaveri ei saanu 4.viikon aikana muuta aikaan, kun 4 pulttia irti ja kasan selityksiä (teen huomenna,teen viikonloppuna).Lopulta lakkas vastaamasta puheluihin ja viesteihin , niin oli pakko hakee pois.
Sillä täs kyselen josko löytys jotain kaveria/virmaa jota voi suositella.

Calmari 25.02.2011 09:41

Eli taas näitä että pakko tehä ite ku ei muilta onnistu. Pistät ulkopuolen heppiin ja sitten tiivistepinnan puolela koko sauma auki ja alat täyttää, joka palon jälkeen kuonat pois ja sauma puhtaaksi,täyttö saa jäädä vaikka koholle ja tuo kanavakin vaikka umpeen. lopuksi möykky sorviin ja suoraksi sekä kanavan poraus.
http://www.esab.com/fi/fi/support/up...ausohjeita.pdf

Caddy 25.02.2011 10:04

Valun hitsaaminen periaatteessa helppoa kun muistaa muutamat perusasiat! Varmuuden vuoksi kannattaa esilämmittää, sen jälkeen ajelee puikolla kiinni (esim esab 48.05, tämä sen takia, että on hieman enemmän lisäaineita kuin normi 48:ssa) Sitten vain esim villan sisään jäähtymään ja antaapi olla siellä, lopuksi tarkastelee tarvitseeko koneistella. Tuohon hitsaukseen kannattaa tehdä jonkinmoiset viisteet, niin ottaapi paremmin kiinni.. Tämä oli siis se periaatevaihe, mutta lopputulokseen vaikuttaa mm tähtien asennot sun muut henkimaailmanhommat :D

Cruiseristi 25.02.2011 10:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Calmari (Viesti 743998)
Eli taas näitä että pakko tehä ite ku ei muilta onnistu. Pistät ulkopuolen heppiin ja sitten tiivistepinnan puolela koko sauma auki ja alat täyttää, joka palon jälkeen kuonat pois ja sauma puhtaaksi,täyttö saa jäädä vaikka koholle ja tuo kanavakin vaikka umpeen. lopuksi möykky sorviin ja suoraksi sekä kanavan poraus.
http://www.esab.com/fi/fi/support/up...ausohjeita.pdf

Siis teoriassa homma on melko simppeli, mut kun ei oo käytännön kokemusta ei viitsis just tolla kappaleella alkaa harjottelee.
Eli palojen viisto ,pinnat puhtaaks,kappale kuumaks,palat tasoon kiinni,hitsipintojen poltto(tohon on oma puikko),hitsaus ja maltillinen jäähytys,kokonaisuus irti ja koneistukseen.

luppakorva 25.02.2011 10:06

Vähän samanlaisia kokemuksia venttiilipöydän päädyn korjauksesta. Paras tulos tuli itse hitsaamalla.
Olikohan kolme vai neljä kertaa muualla hitsattavana ja koneistettavana:o.

Caddy 25.02.2011 10:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Cruiseristi (Viesti 744004)
Siis teoriassa homma on melko simppeli, mut kun ei oo käytännön kokemusta ei viitsis just tolla kappaleella alkaa harjottelee.
Eli palojen viisto ,pinnat puhtaaks,kappale kuumaks,palat tasoon kiinni,hitsipintojen poltto(tohon on oma puikko),hitsaus ja maltillinen jäähytys,kokonaisuus irti ja koneistukseen.

Siinähän se lyhykäisyydessään :D Minä en ole ikinä tuota polttoa tehnyt ja edelleen parit lohkotkin käytössä, jotka olen korjannut. Tosin tuo osanen kerta on ollut hytikkaöljyn kanssa yhteyksissä, niin melkein kannattaa polttaa, on se semmosta visvaa se öljy :D Sitä en kyllä tiedä kuinka pirun kuumaksi menee sillä polttopuikolla, minä olen lämmittänyt kappaleen yleensä tuonne 400asteen pintaan, tämä helppo todentaa lämpöliidulla...

Cruiseristi 25.02.2011 10:24

alkaa kuullostaa siltä et tarvii oottaa seuraavaa "TÄNÄÄN ONNISTUU KAIKKI" päivää ja ruveta itte tuusaa.Harmi et noit päiviä on vaan pari vuodessa:D

Calmari 25.02.2011 10:31

Toisaalta tuo osa on niin pieni että vois kokeilla kasvattaa tuohon syylän ja koneistaa sitten, koneistettava tuo on joka tapauksessa ja kun sauman kunnolla avaa ei siihen paljo vanhaa jää, hyvällä tuurilla vielä valuterästä niin hitsauksen tekee tunnissa ja suurin kuluerä on koneistus


Sivu luotu: 18:54 (GMT +2).