Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Bensa vai diesel offiauto? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=81316)

opelman 20.02.2011 17:08

Bensa vai diesel offiauto?
 
Kertokaa kumpi on parempi offissa?? Ja omia kokemuksia kanssa.. ;)

Jari 20.02.2011 17:42

kuulemma veeeekasi pensa :D

Itse suosin diisseleita toiminta varmuuden, ja muitten käyttöominaisuuksien takia

opelman 20.02.2011 17:56

Juupp.. Mut jotku sanoo et bensa ei kestä ``uittamista´´ eli, suossa kylpemistä ja vedessä?? :eek:

Picu 20.02.2011 18:16

Sivusta seuranneena voin kokemuksen syvällä rintaäänellä kertoa seuraavaa:

Diesel: valitse vaikka mersun takuuvarma mosa, tiedät kyllä mitä tarkoitan. Sen kun on kerran
saanut toimimaan, (helppo asentaa) sen varmempaa moottoria et löydä. Kestää kaikki offroad olosuhteet, ihan sen upoksissa käymisenkin. Harvemmin joudut korjailemaan ja polttoaineen kulutus on kohtuullista

Bensa V8: jos koet että sulla on ylimääräistä vapaa-aikaa ja rahaa, valitse tämä vaihtoehto.
Mielellään viritä sitä vielä ja rakenna monimutkainen kaasari tai ruiskusysteemi. Ensimmäiset kaksi vuotta voi mennä ennenkuin se edes käy kunnolla. Sitten alkaa jatkuva korjailu ja pahimmassa tapauksessa joudut tekemään jatkuvia muutostöitä. Lisäksi moottorin monet oheisosat ei kärsi vettä ollenkaan. Esim ruiskun ohjausyksikkö zippaa jo vähäisestäkin vedestä. Yleensä näissä bensa kaseissa tulee vielä plussana mukavan runsas polttoaineen kulutus. 20 litran jerrikannua ei kauaa katsella.:D

höpöhöpö 20.02.2011 18:41

bensa!!!
 
kyllähän diisseli on luja mutta kyllä ainaki suikan 1,3 bensa on nii helppo korjata jos jotain tulee..ei itellä ainakaan mitään ongelmia veden kanssa!!

opelman 20.02.2011 19:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja höpöhöpö (Viesti 742373)
kyllähän diisseli on luja mutta kyllä ainaki suikan 1,3 bensa on nii helppo korjata jos jotain tulee..ei itellä ainakaan mitään ongelmia veden kanssa!!

Kerta on kokemusta bensa vehkeestä, niin, kestääkö upotusta? Kun olen kuulut että bensat eivät tykkää upotuksesta dieseliin verrattuna, niikuin aikasemmin jo kysyin/sanoin... ??:rolleyes: Edit. siis suota tarkoitan..

vepele 20.02.2011 19:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja opelman (Viesti 742387)
Kerta on kokemusta bensa vehkeestä, niin, kestääkö upotusta? Kun olen kuulut että bensat eivät tykkää upotuksesta dieseliin verrattuna, niikuin aikasemmin jo kysyin/sanoin... ??:rolleyes: Edit. siis suota tarkoitan..


Oon nähny kuvasarjan,missä RANGELLA ajetaan lammessa,niin että einäy muuta kuin snorkkelin pää.(se lukaksen heikkoudesta).
Sitäpaitsi trukkipensan hajuu saa töissä haistella ihantarpeeks,Bensa V8 jyllää!!!!!!

Pauli 20.02.2011 19:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja opelman (Viesti 742387)
Kerta on kokemusta bensa vehkeestä, niin, kestääkö upotusta? Kun olen kuulut että bensat eivät tykkää upotuksesta dieseliin verrattuna, niikuin aikasemmin jo kysyin/sanoin... ??:rolleyes: Edit. siis suota tarkoitan..

Kuinka syvälle meinaat upottaa?

Ootko jo katsonut ton legendaarisen TML-trophyn 200 pisteen rastin videon: http://www.ruijanpallas.com/linkitet.../TML200pts.wmv

Heguli 20.02.2011 19:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pauli (Viesti 742404)
Kuinka syvälle meinaat upottaa?

Ootko jo katsonut ton legendaarisen TML-trophyn 200 pisteen rastin videon: http://www.ruijanpallas.com/linkitet.../TML200pts.wmv

The requested URL was not found on this server.

Pauli 20.02.2011 19:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 742409)
The requested URL was not found on this server.

No näkyiskö tää sitten: http://stiletti.wipsl.com/videot/OffRoadOulu/ ja sieltä listalta TML 200 ...

vepele 20.02.2011 19:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 742409)
The requested URL was not found on this server.

Sama vika

opelman 20.02.2011 19:58

eiiiii näyyy... :(

höpöhöpö 20.02.2011 20:23

noh!!
 
kyllähän kaikki koneet kestää upotusta..jos tekee perusjutut kunnolla tiivis snorkkeli ja muutenki ilman otto tiiviksi, sähköt semmoseen paikkaan ja/tai tiiviiksi..periaatteessa ihan sama tossa suhteessa onko diesel vai bensa! paitti jos bensa kone imasee veet nii yleensä ei käy mtn mut jos dieseli kone hörppää nii yleensä jotain hajoaa..

diesel - ja +
+dieselissä parempi vääntö
-diesel on yleensä raskaampi
bensa:
++väännön voi korvata välityksillä
+helpompi ja halvempi saada lisä tehoja
+onhan se V8 kiva mutta kyl toi suikan isolohko on helppo ja halpa
-bensan hinta

molemmat hyviä itse tykkään bensasta helppouden takia tietysti luotettavuus on kysymysmerkki??
kyllähän joku hj 4litranen on pommin varma

opelman 20.02.2011 20:35

Nii, kyllähän tuo totta on.. ;) Ku just ite aatelin et kumpi?? Et laitanko suikkaan 1.6d vai ajanko bensalla, vai ostanko toyotan..:rolleyes: tms. diesel vehkeenn.. Mitenkäs ne laturi hommat? Miten ne tykkää vedestä?? Hiilet jos kastuu nii, kaikki tietää mitä tapahtuu...

Nuhapumppu 20.02.2011 21:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja höpöhöpö (Viesti 742431)
kyllähän kaikki koneet kestää upotusta..jos tekee perusjutut kunnolla tiivis snorkkeli ja muutenki ilman otto tiiviksi, sähköt semmoseen paikkaan ja/tai tiiviiksi..periaatteessa ihan sama tossa suhteessa onko diesel vai bensa! paitti jos bensa kone imasee veet nii yleensä ei käy mtn mut jos dieseli kone hörppää nii yleensä jotain hajoaa..

diesel - ja +
+dieselissä parempi vääntö
-diesel on yleensä raskaampi
bensa:
++väännön voi korvata välityksillä
+helpompi ja halvempi saada lisä tehoja
+onhan se V8 kiva mutta kyl toi suikan isolohko on helppo ja halpa
-bensan hinta

molemmat hyviä itse tykkään bensasta helppouden takia tietysti luotettavuus on kysymysmerkki??
kyllähän joku hj 4litranen on pommin varma

Tuohon lihavoituun tekstiin haluasin nyt hieman perusteluja,kuinka muka bensasta saa halvemmalla ja helpommalla tehoa kuin dieselistä? Diesel on sika helppo turbottaa,ei tarvitse pelleillä kaasareiden kanssa,polttoaineen suhteen riittää kun kiristää syöttöruuvia ja löysää tyhjäkäynti ruuvia,ei tarvitse nostella polttoaineen paineita,vaihtaa suuttimia.

-teemu 20.02.2011 21:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja opelman (Viesti 742442)
Nii, kyllähän tuo totta on.. ;) Ku just ite aatelin et kumpi?? Et laitanko suikkaan 1.6d vai ajanko bensalla, vai ostanko toyotan..:rolleyes: tms. diesel vehkeenn.. Mitenkäs ne laturi hommat? Miten ne tykkää vedestä?? Hiilet jos kastuu nii, kaikki tietää mitä tapahtuu...

Niin siis laitoin omaan samurain 1,3 tilale vag 1.6d (40kw).

+ sama max vääntö puolella kierrosluvusta
+ syöttöpumppu osaa ryömintää metsässä
- painava
- syöttöpumppu ei vakiona tee ihmeitä ja sammuu alikierroksilla helpommin kuin kunnossaoleva 1,3 bensa joka käy vielä 300 rpm.
+/- voimaa helposti saatavilla "liikaa"

Muuten olen dieseliin tyytyväinen mutta ihan hitaaseen ryömintään tarvitsisi vielä bensaa lyhemmät välitykset ja toisena ongelmana tulee liiallinen alavääntö joka murtaa pidon erittäin helposti.

-Teemu

höpöhöpö 20.02.2011 22:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nuhapumppu (Viesti 742471)
Tuohon lihavoituun tekstiin haluasin nyt hieman perusteluja,kuinka muka bensasta saa halvemmalla ja helpommalla tehoa kuin dieselistä? Diesel on sika helppo turbottaa,ei tarvitse pelleillä kaasareiden kanssa,polttoaineen suhteen riittää kun kiristää syöttöruuvia ja löysää tyhjäkäynti ruuvia,ei tarvitse nostella polttoaineen paineita,vaihtaa suuttimia.

no joo vedetään vähän takas..suikkaan kuulema aikahelppo toi ruisku laittaa..ja isompi kaasari melkein mihin vehkeeseen vaan..ja tuo syötön ruuvaus ja jälki turbotus dieseliin on vähän kaks jakonen homma..ite turbotin 240d g mersun stt:n turbolla..kamppeitten hintaan nähden ihan susi homma. ois pitäny käyttää pumppu penkissä ja vaihtaa isommat elementit..se vasta maksaa..toki esim hj:n kone varmaan helpompi ko mersu..ja sit että eikait tuo bensan turbotus ole mikään ongelma en oo ite tehny mutta kuullu..

RIPAX 20.02.2011 23:03

Diesel
 
Joo,molemmis on hyvät ja huonot puolensa. Dieselmoottorin saa kai ihan laillisesti laittaa suizan nokalle. Hinnan puolest se vag diesel on aika edullinen mut jos siit haluaa lisää löylyä ni sit maksaa,tosin ei se pensa koneen virittäminen sen halvempaa oo. Halvin vaihtoehto on ottaa semmonen kone joka on jo vakiona sopiva,pensa koneis tulee sit ongelmia niitten DI ja ruiskujen kans. Niitten toimintaan saattaminen voi olla työlästä mikäli et oo sähköviisausrohvessoori ja jälkiahdetuis varsinki joutuu väsää kokoneen uuden ruisku/sytkä järjestelmän,esim. Megasquirt tai paras kai on Hestec. Dieseleis on virittäminen helpompaa ja 1000€ pumppuun ja toinen ahtimeen ja koolerit sun nippelit päälle ja löylyä saa niin paljon et takuulla hajoaa. Eli siis diesel ja pidä malttis ku kiusaat sitä.

young n dum 20.02.2011 23:19

diiseli lötkötin jos ajelee samallai ku vaik mie eli ku vanhat mummot. lapa lattiaan ja mitää ei tapahu. kuvio ei putsaannu ku pikku kolmone sisää ja kytkinpommilla. tehokasta eikö?

vs:

benzin v8. vaik ois kui löysällä nokalla ja milla tahasa lootalla ni aina tapahtuu ku painaa lapaa lattiaan ja paska lentää. ja tosta pensa vehkeen kastumisesta.. kummasti nuo amerikan serkun vehkeet joka vkl näkee syviä lätäköitä ja hyvi kulkee.. siis noissa bogging hommissa.

jos saisin valita ottasin matala puristeisen diiselin mihi vois laittaa bensaa:D

Joske 21.02.2011 00:33

Riippuu mistä on ripustettu. ;)

Eli mihin käyttöön sen haluaa soveltuvan.

Itse valitsisin omiin ajeluihin ehdottomasti turpotiisselin. Halvemmat käyttökustannukset (kulutus) ja toimintavarmuus on mun mielestä ne voittavat kriteerit. Ja ku tykkään ihan pirusti suoraputkisen turpokoneen käyntiäänestä... :D

Heguli 21.02.2011 07:16

Kumpikin hyviä vaihtoehtoja jos vertaa vaikka polttokennoon tai aurinkopaneeleihin....:D

Eikä sitä tehoa autossa niin hirveästi tarvita.Itsellä on suikassa kunnostettu pikkulohko ja siinä suorasytytys, maltilliset 31" renkaat ja roplatut välitykset. Moottorin käyttöominaisuudet ovat loistavat ja kaikki 45 alkuperäistä hevosvoimaa lienevät tallella. Erittäin hyvin sillä on päästy eteenpäin ja kyllä auton kulku on enemmän kuljettajasta kuin tehoista kiinni.

Isoimmat mutakylvyt ja upotukset tosin ollaan kierretty (mikäli mahdollista) ja niissä tehoista on kieltämättä jotain hyötyä.

autotohtori 21.02.2011 11:42

Diesel power
 
Itse olen nokilekojen kannattaja kun alkaa olla toi bensan hintakin noin mukava olla.Tietysti rahahan siellä lompakossa sen kai ratkasee.

-teemu 21.02.2011 15:27

Jos tuohon suzukin vag dieselöintiin lähdet niin kannattaa suosiolla ostaa jenkeistä valmis mahdollisimman täydellinen muutossarja ja hommata suomesta sopivalla tekniikalla oleva auto purkuun. Tarviit pitkittäis asennetun moottorin audi80/wanha passat (erona mm. ösudin jalka). Ja 1.6td koneesta vakiopumpulla saa ilman ainuttakaan lisäeuroa taatusti liikaa voimaa suzukin voimansiirrolle.

-Teemu

bluevan 21.02.2011 15:50

Jos tarkoitus pitää auto kilvissä/liikenteessä kannattaa myös laskea hieman käyttömaksuja,vakuutuksia ym.
Suzukiin ja bensakoneeseen päädyin siksi omalla kohalla.

Kankku 21.02.2011 15:53

kyllä sen bensakoneenkin saa vettä kestämään,;)
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=37419

mutta uskoisin että dieselillä homma on helpompaa


Sivu luotu: 02:21 (GMT +2).