Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   12ht-öljynpaineen nousuaika (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=81060)

maakari 13.02.2011 13:32

12ht-öljynpaineen nousuaika
 
Pakkasilla on ruvennu 61:nen nostamaan moottorin öljynpaineita tavallista hitaammin! Laitoin mekaanisen mittarin lisäksi, jotta näkis paineet ajossa tarkemmin. Alle -20c alkaa mekaaninen mittari osoittaa elonmerkkejä 20 sekkaa startista, sit kyllä nousee paine 6 barin hujakoille, ajossa lämpimänä noin 3 bar ja tyhjäkäynnillä 1,5 bar. Elikkäs taitas paineet olla kohillaan, mut hidas paineennousu hämmentää. Öljynä teboilin 5w-40.
Vaihdoin öljyt ja suodattimen, ei vaikutusta. Tuon mekaanisen mittarin laitoin kun ei -30c pakkasella piiitkään aikaan tojon oma mittari värähtänytkään startin jälkeen.

Voisko imuputki öljypohjassa olla osittain tukossa, jäykkä öljy menis huonosti läpi? Öljypumppu kaiten kunnossa kun lämpösenä paineet noinkin hyvät?

tikkukuski 14.02.2011 13:17

on tosiaan hidas nostamaan paineet.. mutta tuo 6 kiloa on jo aika kova lukema.. oisko mahollista että jää paineventtili auki jostain syystä??

-MaTTi- 14.02.2011 14:33

Vaihdas alkuun joku laadukas öljynsuodatin (orkkis).

t.haapala 14.02.2011 16:23

Jätäppä öljykanisteri yöks parinkympin pakkaseen ja koita aamulla tyhjentää se.
Aika stanan vaseliinii on, vaik olis kovil pakkasil tarkotettukki se öljy...

lepoantti 14.02.2011 16:31

mekaanisenmittarin letku on varsin pienellä sisähalkaisijalla, ei siellä tapahdu tällaisilla pakkasilla muutamaan hetkeen yhtään mitään. pääasia on että merkkivalo sammuu suht äkkiä startin jälkeen, siitä näet että öljyjööti on lähtenyt liikkeelle. näillä keleillä koneet kannattaa antaa lämmetä kunnolla ennenkuin alkaa kierrätellä.

reynolds 14.02.2011 18:13

Mun hj:ssa pakkasaamuna ö-paineet ampasee välittömästi startista sinne 1/4 täydestä tyhjäkäynnillä. Lämpimänä tyhjäkäynnillä taasen noin 1/3 minimistä ja öljyinä valvoline max life 10w40. Kumma kyllä mutta maxlifen käytön aloittamisen jälkeen tihkuttava kampuran etustefa tiivistyi, lienekkö jotain käsittämätöntä taikka sitten se tuntuu oikeesti palauttavan stefojen ja tiivisteiden kimmoisuutta.

Nuhapumppu 14.02.2011 19:34

Toyotan normipaineista en tiedä,mutta itsellä mitsussa läpsähtää -20c pakkasella 5.8bar mittari pohjaan aika surutta. Tuö öljynpaine homma tuppaa olemaan vähän kaikilla että tieto lisää tuskaa,mutta ennemmin se liian pieni paine tekee tuhoja kuin liian suuri.

maakari 15.02.2011 10:25

Kyllähän öljy jäykistyy pakkasella, 15w-40 ei tule kuin könttinä -30c kelillä, siksipä käytän synteettistä:)

7 vuotta tarvikesuodattimella(samalla merkillä) öljyä suodatellu ja nou problem. Tänä talvena ruvennu paineennousu takkuamaan, muuten ei varmaan olis tullu mekaanista mittaria laitettua. Tojon oma mittari yleensä alkanu osoittaa paineennousua hetimiten startin jälkeen, nyt kun alkaa viisari nousta niin välil notkahtaa alaspäin ja sit taas hivuttautuu normilukemiin.
Varoitusvaloa ei öljynpaineelle ole, vaikka hyvä oliskin:(

osilpi 16.02.2011 13:04

Itsellä alkaa mekaaninen mittari nousta parin sekunnin kuluttua startista kelillä kuin kelillä. Ja sinne menevä pilli on ohut ja pitkä.

Nousee sinne 6-6,5 bariin kylmänä tyhjäkäynnillä. Kierroksilla nousee 7 bar eli tappiin.
Lämpimänä paineet tyhjäkäynnillä vajaa 2 bar, kierroksilla n 3,5-4 bar.

Öljynä aina 5W40 täyssynteettiset, tällä hetkellä oikein piltemasta.

BJ-40/76 16.02.2011 20:41

Paineen nousuaika?
 
Nuo hj:n öljynpainemittarit näyttää suuntaa paineesta, ainakin yli 20v vanhat.
mekaanisessa mittarissa näytössä on viivettä, mutta tuo merkkivalo lienee paras tuomaan mielenrauhaa...

Laadukas suodatin on moottorin parhaimpia henkivakuutuksia, mutta tässä yhteydessä sillä ei ole käytännössä mitään merkitystä, edellyttäen että on oikean tyyppinen (siis että suodattimen ohitusventtiili löytyy suodattimesta mikäli sitä ei ole moottorissa)

Jos tuota ohitusventtiiliä ei ole ollenkaan, niin silloin öljynpaineet nousee tosi hitaasti, JOS suodattimen sisuskalut
pysyy ehyenä, mikä ei ole todennäköistä, sillä suodattimen suodatinmateriaalin läpi öljy ei mene ainakaan pakkasella.

-> jokaisessa kylmäkäynnistyksessä moottori turboineen voidellaan suodattamattomalla öljyllä PITKÄÄÄÄÄN

maakari 17.02.2011 09:48

Mahtaakohan hj.ssa olla omasta takaa paineenrajoitinta moottoriöljylle? Kyllä suodatimen pohjalla jokin venttiiliin viittaava härpäke on aina ollu, tiedä sitten toimiiko ne:)
Nyt ois kyllä kylmäkäynnistys kokeiluille hyvä keli -34c:D

Jappi 17.02.2011 10:18

Onhan siellä paineenrajoitin siellä pumpussa.Putsarissa on tukkoisuuden takia ohivirtausventtiili,eli jos putsari on tukossa niin öljyn kierto jatkuu suodattamattomalla öljyllä.

Imuputken ilmavuoto on kanssa omiaan aiheuttamaan viivettä paineennousuun.

VonLeka 17.02.2011 11:58

minkä takia kylmällä kelillä on kovemmat paineet kun lämpimällä vaikka öljy on nyrkinkokosena lönttinä öljypohjassa?

helmapelti 17.02.2011 13:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja VonLeka (Viesti 741171)
minkä takia kylmällä kelillä on kovemmat paineet kun lämpimällä vaikka öljy on nyrkinkokosena lönttinä öljypohjassa?

Veikkaisin että pumpussa ohivuoto pienempi ja järjestelmässä vastapaine suurempi.
Vastaava ilmeni kun tutkittiin kannattaako biodieseliä lämmittää, ei kannattanut koska viskositeetin aleneminen alensi ruiskutuspainetta. Kylmä öljy ja suurempi ruiskutuspaine tuotti paremman ruiskutuksen ja palamisen.


Sivu luotu: 20:45 (GMT +2).