![]() |
Coiloverit vaaka-asentoon
Mielenkiintoinen tuo "cantilever" systeemi joita saa JK:n takajousitukseksi:
http://www.offroadevolution.com/stor...OUBLEDOWN-REAR http://www.offroadevolution.com/stor...EDOWN-REAR.jpg |
Samanlainen toteutus oli Rover P6 mallissa aikanaan etujousituksessa, ei tietenkään ihan noin hitec osilla...
http://www.britishv8.org/Articles/Rover-P6-Design.htm |
Aika simppeli systeemi...
http://www.offroadevolution.com/stor...O-LEVER-08.jpg |
Valmistajan sivuilla oli lista tuon systeemin eduista. Mutta maksaako tuo hässäkkä itseään, mitä varsinaista etua tuosta on?
|
Lainaus:
|
Ainoo todellinen hyöty on se, ettei tarvi puhkaista takalattiaa saadakseen 14" tolpat mahtumaan.
|
Itse olen tuon tapaista mallia joskus pyöritellyt mielessäni ja paperilla kun TJ:n takapäähän ei saa mahtumaan coil-overeita ilman että katkoo rungon ja puhkoo korin. Ideana on siis että ohkaisempi tikku mahtuu pystyyn ja paksumpi coil-over saadaan vietyä tilavampaan paikkaan. Cantileverilla saa tehtyä myös välityksen jouselle, eli saadaan esim. 14" liikevaraa 10" jousella.
|
Tässä yks toteutus lisää:
http://pirate4x4.com/forum/showthrea...=804177&page=3 Ja myös aika fiksu idea että miten voi käyttää Mogin omia kartaaniputkia eri jakiksen kanssa. Ja lisää juttua noista: http://pirate4x4.com/forum/showthread.php?t=941357 |
Mites toi etupää menee? Foxin coil-over, bumb-stoppi ja vielä kallistuksen vakaajakin? Eiks noissa coil-overeissa ole saatavilla sisäänrakennettua bumb-stoppia?
Voi olla aavistuksen haastava kasattava tuo Mogin kardaaniputki systeemi. |
Lainaus:
|
Ideahan ei ole uusi, itekin noita piirreltiin ja suunniteltiin Tumpin kanssa parivuotta sitten kun ekat ameriikan lehdet noita esitteli, mutta eniten pelottaa noiden ylimäärästen nivelien vaikutus sitten kun ne kuluu väljäksi, ja sen ne tekee täällä karussa pohjolassa paskan ja mudan seassa kyllä. Kuivalla Californian kalliolla kikkailuun varmasti toimiva homma...ja tosiaan jousituksen "välityssuhteen" muuttamiseen todella hyvä apuväline.
|
Toihan on mutka autoissa ollu käytössä jo vuosikymmeniä! Saa "tarkemman" alustan tosin toi "välitys" toisin päin kuin offipeleissä. Etuna myös jousittamattoman painon merkittävä vähennys.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
tavan ilmatikuissa ei ole bump stoppia muuten ku että sen säätää öljyllä toimimaan kuin bump stoppi, joka taas vie kaikki iskun vaimennus ominaisuudet siitä päin per..... |
Lainaus:
Bypass-iskarit sisältävät kaksi tai useamman aluetta jolla iskunvaimentimen jäykkyyttä voidaan sää toisistaan riippumaatta (esim. http://www.polyperformance.com/shop/...s-p-16830.html ). Iskunvaimennusta kiristämällä sisäänjoustomaksimia lähestyessä saadaan kyllä parannettua alustan toimintaa, mutta ei se silti ole varsinainen bump stop koska ne toimivat säätöalueen sisällä lineaarisesti. Ne eivät toimi jousena vaan pelkästään hidastavat akselin liikettä. Jos katsoo maailmalla olevia isomman budjetin autoja niin lähes kaikissa rautajousellisissa autoissa on bumpstopit, kun taas kaikista kaasujousellisista ne puuttuvat. |
Itseasiassa useammat by-passien valmistajat ilmoittavat että heidän iskareiden kanssa on käytettvä sekä bump stoppeja, että limit strappeja. Eli rajoittimet puuttuvat molempiin suuntiin, ainakin ns. race tuotteissa.
|
Sivu luotu: 22:18 (GMT +2). |