![]() |
Pajeron lataus- ja öljyvalo alkoi palaa ????
Pajero on vm 88 TD ja nuo kaksi valoa ensin jokunen päivä vilahtivat ja sitten tänään aaumulla säikäytti kun ne jäivät palamaan ja siinä keskellä oleva jännitemittari näytti alle 12v ja öljynpaine viisari pysyi ennallaan yli 2, no aamusta sammui nuo valot hetken päästä kun jatkoin ajamista mutta nyt kun tulin kotiin päin niin taas ne syttyi ja eivätpä saammuneet enää.Mistähän sitä vikaa sitten pitäisi lähteä hakemaan ja mitä se öljyvalo siinä myös palaa samaan aikaan.
|
Mulla oli pajerossa samanlainen oire ja siinä ei ainakaan lataus toiminu. oliskohan laturin hiilet lopussa.....
|
kävin juuri hieman lähemmin tarkastelemassa laturia ja silleen ja käynnistin, niin nyt sitten taas ne valot eivät sitten palakkaan.Täytyy katsoa,mistä niitä hiiliä sitten löytyy ja millainen paketti.
|
Mää ainaki laitoin toisen laturin kokonaan...
|
Itellä oli samanmoinen ongelma viimekesänä. vaihettiin eka hiilet josta ei ollu apuu. laturin vaihdolla korjaantu. joku puheli et 300tkm ois pajeron laturin elinikä.
|
Lainaus:
|
Tarkasta ennen laturin vaihtoa laturin johdot, emännän pajesta etsin aikani vikaa valoilmiöön.. Löytyi viimein hantinpuolen runkopalkin päältä johtonipusta jossa öljy sekä hiekka oli syönyt eristeet johdoista ja jonkun sortin oikkaria siel räpsyttelivät.
|
Lainaus:
|
Oisko näistä tiedoista apua. Joskus Kirjoittelin mitsun foorumille oman pajeron liika lataus ongelmasta...
Laturissa on kaksi napainen liitin josta toinen johto (valk.) menee merkkivalolle ja toinen (sin.) akulle. Niin se (sin.) johto voi olla poikki (nostaa jännitteen 15V jos poikki) joka menee suoraan akkuun. Ota liitin irti ja mittaa ne nastat, toiseen tulee akun jännite (jos on kunnossa "sin") ja toiseen akunjännite n.12v-0.7V kun laittaa virrat päälle (merkkivalon johto "valk"). |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Kävin sitten puuhastelemassa Pajeron johtojen parissa ja kyllä sieltä nuo jutut löytyi eli jännittteet oli kyllä mutta kyllä oli kuorikin molemmista sin ja valk rikki ja kun valkoistakin taivuttelin ,niin oli siinä tosiaan selvä heikko kohta.No kaivoin sen suojan siitä pois sinne pissapojan säiliöön asti ja sitten tarkastelua lisää ja korjausta,no aika näyttää että oliko tämä se ainut heikko lenkkin,luultavasti, kun selvä vika tai viat löytyi.
|
Tänään sitten tuli jotain lisää em aiheeseen.Minähän sain mielestäni homman kuntoon, kun korjasin juuri tuolta hantin puolelta huonossa hapessa olevat johdot ja alkoi pelittää mutta tänään lähti normaalisti käymään mutta tuossa pikku tiellä jostain kuskin jalkatilasta tai samaltapuolen konehuoneesta,sieltä suunnasta kuitenkin, jatkui releen räpsytys jonkin aikka epäsäännöllisesti ja sitten loppui mutta volttimittari siinä kojelaudan yllä näytti vain karvan päälle 12v.No nyt sitten otin yleismittarin mukaan ja käydessä näytti 12.5v ja lisänä himmeä lataus/vedenerotin valo ,jossain taas yhtäkkiiä häikkää. Vinkkejä vian hakuun taas kaivataan kipeästi,kun kalusto vähenee,Eilen muuten meni katsastusaseman rullista lähtiessä vanhan 650tkm ajetun mesen kuskin puolen vetari kait poikki ja jäi siihen työnnettäväksi.Sellaisellekin olisi käytetylle tarvis ja asd perällä vm 92, no meniko juttu jo sekaiseksi.Latausjuttuhan on Pajerosta
|
Sivu luotu: 13:44 (GMT +2). |