![]() |
ARB lukko / bj40 ongelma
bj40 taka akselilla arb vanhan mallin taka akseli jossa sokat vetareiden sisä päässä nyt sokkiin ei pääse helposti käsiksi kun on arb hetken tutkailin että varmaan pitää niitä sisä rattaita ottaa pois että pääsee sokkiin käsiksi tarkoitus olis laittaa sokkien väliin simmejä meinaa olla sivuttais välystä liikaa viime katsastuksessa asiasta mainittu enää ei pääse läpi jos ei jotain tee asialle
jos jollain on bj:n taka akselista /arb kokokemusta lähinnä tämä sokka asia ja mitä pitää purkaa ettei tee turhaa työtä |
Eli ns: puolikevennetty taka-akseli. Olisko jotenkin kuluttanu tasauspyörästön ristitappia siten,että pääsis vetari liikaa sisäänpäin?
Tai sit vetoakselin päähän tulevan tasauspyörästön rattaan alla oleva laaakeriliuska niin loppu,että ratas ja vetari pääsee liikaa ulospäin? Jos laitat sokkien alle shimmejä siten,että vetoakseli tulee sisemmäs,nousee sokka ulommas pesästä joka pitää sen akselin päässä paikoillaan = ei hyvä. Eli pura muttereiks ja tutki mikä tuon ylisuuren välyksen aiheuttaa. Melko paljonhan tuon mallin perässä on sivuttaisvälystä vetarissa ihan normitilassakin,eli herkempi katsastusmies saattaa tuomita jo ehjänkin vialliseks. |
pitää yrittää jostakin saada räjäytys kuva ja aukoa tuota. ei siellä käsillä tunnu kun pieni välys mutta katsarilla se heiluttaa sillä penkillä sitä sitten onkin jo pahempi homma viimeksi on ollu kyllä taka panhardin puslatkin väleät näytti sen takia vielä pahemmalta.
|
nyt on perä auki aika hankalat oli nuo c-clipsut pois ottaa ei tässä semi float mallissa vetaria taka akselille vaihdetakkaan 10minuutissa niinkuin uudempaan kevennettyyn taka akseliin
aikani järkeilin tutkin siellä c-clipsun ja rattaan välissä on 1.5-2mm rako eikä sitä väleää voi poistaa oikeastaan muulla keinolla kun teettää se pinionin akselin keskellä oleva tappi 3-4mm pitempi sitten alkaa välykset olemaan pois molemmin puolin oisko jollakin joku järkevä idea asian toteuttamiseksi? vai hitsaanko vetarin päähän 1-2mm tavaraa lisää niin vastaa keskitappiin ja välys poistuu |
Alkuperäsessä avoimessa perässä keskitapin päälle tulee semmonen holkki, joka estää vetarien liikkumisen sisäänpäin. Tuossa vetarin irrotus käy niin, että kansi pois, ristitappi ja holkki pois, vetari sisään jotta C-klipsi tulee poskirattaan sisältä syvennyksestä näkyville, klipsi pois ja vetari irti. Mites tuossa ARBissa on varmistettu ettei klipsit irtoa ittekseen?
|
tässä samaten keskitappi tulee holkin läpi eli näin vetarien väliin jää tappi joka estää vetaria tulemasta sisän päin c-clipsi on rattaan upotuksessa eikä sieltä pääse pois jos ei vetari tule hiukan sisään päin
taidan hitsata tigillä tuohon väli tapin molempiin päihin 1.5mm nöölin rosteria ni eköhän välykset poistu |
Vastaukseni ei ole kovin ammattimainen mutta jos joku katsari kiinnittää huomiota Bj:ssä 1.5 mm välykseen lähes missä vaan niin...mitä v....
Tosin eipä se clipsi saa sieltä pois muljahtaakaan että sinänsä jos se oli homman juoni niin sitten se oli asiaa. |
uskoisin että 95% katsastus miehistä luulee että laakerit löysällä / hajalla Väleää on sivuttain bertan taka akselissa lähes aina.
tuo c-sokka on kieltämättä aika epävarma keksintö eikä ihmekkään että uudemmissa malleissa ei sellaisia enää ole. kertomuksia oon kuullu kuinka rengas on mutkassa lähteny vetarien kanssa eri suuntaan kun auto. |
Lainaus:
Sitten vaihtu akseli. tuota akselin päittäisvälystä ulospäin säädetään shimmilevyllä, joka tulee tasausrattaan ja kotelon väliin. löytyy räjäytyskuvista.... tuolla shimmaamalla jos teet niin JÄTÄ PIENI VÄLYS ÄLÄ TEE LIIAN TIUKKAA! syö sen c-klipsin tai katkee vetarin pää |
hankalasti toteutettu joutuu purkamaan koko perän sitten laittamaan paksumman simmilevyn kasaus välyksen tarkistus ehkä uudestaan vielä purku/kasaus eli oikean välyksen saaminen voi olla useamman illan homma ajattelis järjellä että sama se on laittaako pitemmän keskitäpin vai purkaako perän ja laittaa simmin rattaan taakse tietysti pitemmällä keskitapilla akseli leveys kasvaa 3mm
kyllä tuossa perän suunnittelussa on ihan selvästi insinöörillä ollu kiire tekis mieli upottaa tuohon keskitapin molempiin päihin vaikka 5mm laakerin kuula niin syvälle että puoli kuulaa jäis pinnan yli että kun vetarin pää koskettaa keskitappia se koskisi vain kuulaan ja pyörisi öljyn kera kuulaa vasten nätisti |
oikea välys
mikä on perässä keskitapin ja vetareiden väliin jäävä oikea välys?
avasin vakio bertan perän vetarin ja keskitapin väliin meni 0.55mm liuska se tuntu aika järkevältä välykseltä kun arbbi perään meni 3mm liuska ja se tuntu aika paljolta |
Lainaus:
Justiinsa mittasin ja välys 0,7mm,samalla purkasin pikkurattaat ja tarkistin liuskat niiden takana,paksuus 1,7. Tosin minulla vielä se onkelma että poskilaakereissa aika paljon väljyyttä,niin se vaikuttaa vielä enemmän kun pyörästä nykäisee. Saas nähdä saako poskilaakerit kiristetty vai meneekö vaihtoon?? |
kannattaa koittaa vaihtaa uudet c-klipsut ekana sillä saa välystä pois helposti maksoi muistaakseni 10euroa uudet.
|
Tai ostat multa lukolliset täyskevennetyt akselit... Eikä oo väljää ku on "vasta" laakeroitu.
|
Sivu luotu: 21:58 (GMT +2). |