Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   jeep cherokee xj käyttökunnostusta (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=80614)

ramiss 01.02.2011 08:52

jeep cherokee xj käyttökunnostusta
 
Tuli pitkällisen etsinnän jälkeen ostettua tuollainen Cherokee ensimmäiseksi nelivetopeliksi taloon, kaksiovinen malli. Vuosimallia -93, ilmeisesti sillä uudemmalla ruiskusysteemillä oleva 4.0 kutonen, 240tkm ajettu.
Autoa hieman korotettu ja renkaina 31" all-terrainit.
Autossa nahkasisusta sähköjakkaroilla, kuskin penkin istuinosa notkahtanut oveenpäin, pitänee purkaa tuo ja katsoa josko sen saisi liimailtua kasaan.
Vakionopeudensäädin ja ilmastointi löytyy, toimivuudesta ei vielä tietoa.
Todella pirteästi tuntuu liikkuvan maasturiksi.
Auton kattopaneelissa, jossa ulkolämpömittari ja kompassi on myös keskellä joku pieni tumma puolipallo, näyttää ihan joltain hämäräkytkimeltä. Olisiko tämä voinut olla kauko-ohjattavan keskuslukituksen vastaanotin tjn?

Auton mukana seurasi laatikollinen osia, jotka huomasin vasta kun auto oli kotona, paketissa oleva laturi, ristikkonivel, termaria ym, made in usa teksteillä varustettuna, ja tonkka laatikkoöljyä.
Tunnustaako joku palstalainen vanhaksi autokseen?
Edessä muistaakseni maskissa kiinni semmonen pyöreä autonmerkin näköinen lätkä, jossa luki "Iraq automobile association" ja jotain arabiankielistä tekstiä, liekö tuotu irakista, kun tuontiauto on.


Muutamia kysymyksiä tuli autosta kun vikoja ja omituisuuksia etsiskeli.

Autossa melko järeä rautainen "karjapuskuri" edessä, jossa lenkkejä ja teksti lift here. Sama myös takana. Takana lukee Jeep tekstin vieressä muistaakseni soikea kyltti "Superlift", onko tämä joku jeepin oma varustepaketti?

Ja vikoja, auto nostaa lämpöjä paikallaan ja hitaassa vauhdissa, ajossa lämmöt pysyvät hieman alle mittarin puolessa välissä, termarivika? Vai lieneekö sähköflektin anturi sanonut itsensä irti?

Mites jeepin bensamittari toimii? Tässä vehkeessä se näyttää kokoajan täyttä, vaikka sitä se ei ole, anturivikaa?

Auto vaikuttaa mukavalta peliltä, etenee hienosti huonommillakin teillä.
Pitänee uploadata tänne kuva jossain vaiheessa, josko pääsisi sisälle tämän palstan toimintaan myös jotenkin :)

Timo_L 01.02.2011 09:00

Ei ole Jeepin varustepaketti, ei sellaista ole ollut missä olisi järeitä puskureita tms. Jonkun itse tekemiä tai sitten tehdastekoisia.

Lämpöongelmat voi olla termarivika, mutta epäilisin vahviten viskoflektin kulunutta viskoa jos kerran lämmöt nousee paikallaan ollessa/ hitaassa ajossa. Kohtalaisen yleinen vika näissä. Sähköflekti pomppaa päälle vasta varsin myöhään, harvemmin edes hitaammassa ajossa Suomen lämpötiloissa menee päälle jos on jäähdytyssysteemi muuten hyvässä kunnosa. Jos autossa on ilmastointi niin silloin on sähköflekti päällä kun kompura käynnistyy.

Jeepin bensamittari toimii yleensä huonosti ja epäluotettavasti :D

ramiss 01.02.2011 09:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 735932)
Ei ole Jeepin varustepaketti, ei sellaista ole ollut missä olisi järeitä puskureita tms. Jonkun itse tekemiä tai sitten tehdastekoisia.

Lämpöongelmat voi olla termarivika, mutta epäilisin vahviten viskoflektin kulunutta viskoa jos kerran lämmöt nousee paikallaan ollessa/ hitaassa ajossa. Kohtalaisen yleinen vika näissä. Sähköflekti pomppaa päälle vasta varsin myöhään, harvemmin edes hitaammassa ajossa Suomen lämpötiloissa menee päälle jos on jäähdytyssysteemi muuten hyvässä kunnosa. Jos autossa on ilmastointi niin silloin on sähköflekti päällä kun kompura käynnistyy.

Jeepin bensamittari toimii yleensä huonosti ja epäluotettavasti :D

Viskoa ensin mietin myös itse, mutta nopealla vilkaisulla näin vain sähköflektin, kun 12 aikoihin yöllä autoa pimeässä tutkin hakureissulta tultua, ajattelin sitten, että on vain sähköinen.
Pitänee tutkia tuota viskoja, ja vaihtaa myös termari kun auton mukana sellainen tulikin.

Ovatko nämä 2-oviset cherot jotenkin harvinaisia, kun ei tunnu suomesta ainakaan löytyvän hirveästi kirjoituksia tästä korimallista?

Rytari 01.02.2011 09:22

http://www.nettiauto.com/jeep/cherokee/3754109

tuohan se luultavasti on, on se vaan näpeen näkönen toi 2 ovinen versio,

http://www.superlift.com/suspension/jeep/84-XJ.asp
superliftiä on varmaan sen verran että se korotussarja on sen valmistama, puskurit joku luultavasti ite tehny ja silleen...

puolipallo katossa on sen kaukoohjaimen "silmä"

kylläähn noita 2 ovisia aika harvoin näkee, muutamia ehkä suomessa mutta periaattteenahan se ei eroa 4 ovisesta paljo muutne kun juuri ovien määrältä ja takasivulaseiltaan.

454ss taisi olla semmonen visko kaupan...

Rytari 01.02.2011 09:23

nii joo, ei mun bensamittari ainakaan kovin epäluotettava ole, aina se alaspäin on menossa :) mutta maavikahan siellä sitte selvästi on jos täyttä näyttää. anturi 0 ohmia tyhjällä tankilla, 90 täydellä, jos ei saa maita niin täyttähän se sitte näyttää

ramiss 01.02.2011 09:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytari (Viesti 735939)
http://www.nettiauto.com/jeep/cherokee/3754109

tuohan se luultavasti on, on se vaan näpeen näkönen toi 2 ovinen versio,

http://www.superlift.com/suspension/jeep/84-XJ.asp
superliftiä on varmaan sen verran että se korotussarja on sen valmistama, puskurit joku luultavasti ite tehny ja silleen...

puolipallo katossa on sen kaukoohjaimen "silmä"

kylläähn noita 2 ovisia aika harvoin näkee, muutamia ehkä suomessa mutta periaattteenahan se ei eroa 4 ovisesta paljo muutne kun juuri ovien määrältä ja takasivulaseiltaan.

454ss taisi olla semmonen visko kaupan...


Jep, näin veikkasinkin. Kauko-ohjain jäänyt joltain joskus jonnekin.
juuri tuo ilmoituksen auto kyseessä.
Juur itsekin löysin googlella tuon superlift.com sivuston, ilmeisesti sieltä korotussarja tullut, on kyllä jämäkkä ja tasapainoinen, ei liene kovin vanha sarja ainakaan, iskarit ainakin vielä hyvässä kiillossa ja maaleissaan.
Puskurit on hienosti tehty, jos joku itse tehnyt, propsit hänelle, aivan tehdastekoisen näköiset :)

Eikö viskokytkimen flektissä kuuluisi toimia sillä tavalla, että kylmällä moottorilla flekti ei pyöri, ja moottorin lämmetessä viskokytkimen mössöt reagoi lämpöön ja pistää potkurin pyörimään?
Täytyy tutkiskella tänään..

Timo_L 01.02.2011 09:39

..juu tai sitten on anturi jumissa, ei olis harvinaista sekään.

2-ovisia on tehty vaikka kuinka ja paljon, mut eivät koskaan olleet virallisessa Suomen tuontiohjelmassa.

Mulla on kans pari ylimääräistä viskoa siipineen päivineen, omaan mettävehkeeseen tuli laitettua sähköt tilalle ni pysyy konehuone siistinä ja syylari ehjänä.. Kyllä se visko aina pyörii, mutta tietysti jäähdyttää enemmän silloin kun tarvetta on.

Rytari 01.02.2011 09:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ramiss (Viesti 735941)
Jep, näin veikkasinkin. Kauko-ohjain jäänyt joltain joskus jonnekin.
juuri tuo ilmoituksen auto kyseessä.
Juur itsekin löysin googlella tuon superlift.com sivuston, ilmeisesti sieltä korotussarja tullut, on kyllä jämäkkä ja tasapainoinen, ei liene kovin vanha sarja ainakaan, iskarit ainakin vielä hyvässä kiillossa ja maaleissaan.
Puskurit on hienosti tehty, jos joku itse tehnyt, propsit hänelle, aivan tehdastekoisen näköiset :)

Eikö viskokytkimen flektissä kuuluisi toimia sillä tavalla, että kylmällä moottorilla flekti ei pyöri, ja moottorin lämmetessä viskokytkimen mössöt reagoi lämpöön ja pistää potkurin pyörimään?
Täytyy tutkiskella tänään..


Voihan ne puskurit tehdastekoisetkin olla, tekijöitä on maailma pullollaan, xj kuiteski kuuluu siihen ryhmään autoja mihin on saatavilla melkosen laaja määrä erilaisia aftermarket juttuja ja niiden valmistajia on satoja...

Tokihan se ropelli vähän mukana pyörii kylmänäkin, mutta lämmetessään sitten lähemmäs samaa vauhtia koneen kanssa, ja tosiaan sähkönen lähtee aina ilmastoinnin kytkiessä pyörimään


http://shop.ebay.com/i.html?_nkw=che...=p3286.c0.m282

JAMANT 01.02.2011 09:44

Toivottavasti ootte sitten käytettyjä (jos käytetyistä kyse) viskoja säilyttänyt oikein, ne pitää varastoitaessa säilyttää samassa asennossa kuin ne on autossa kiinniollessa (eli pystyasennossa, ei makuullaan), muuten ne kuolee!! Kannattaa lukea asennus- ja käyttöohjeet, sieltä se selviää!!

ramiss 01.02.2011 10:31

Pitikin muuten vielä noista nelivetovaihtoehdoista kysyä.
Eli kepissä on 2wd-4wd full time-4wd part time-4wd low ja joku vaihtoehto oli vielä, 4wd high, tuosta en varma.
Eli 2wd takaveto, 4wd full ilmeisesti se, jollai voi ajella normaalisti?
4wd part time?
Low on ilmeisesti se vain liukkaan pinnan, jumiutuneen auton ajamiseen?

Mistä kyseisen auton bensamittarin anturiin pääsee käsiksi? Onko penkkien alla huoltoluukkuja tjn?

Timo_L 01.02.2011 11:32

4p part time (eli 4hi) ja 4lo on kiinteitä nelivetoja, eli ei siis pitävällä kuivalla pinnalla ajamiseen. Hajotat jakoaskin tai perät sillä jos ajaa kuivalla (tai märälläkin) asvaltilla.

Metsässä voi kyllä huoletta käyttää missä tahansa kiinteitä nelivetoja (4hi että 4lo), aina siellä pyörät sen verran luistaa.

JAMANT 01.02.2011 11:48

Tankki on takapuskurin edessä, taka-akselin takana, ei ole penkkien alla, ja ei ole mitään huoltoluukkua, kun se anturi on siellä tankin etureunassa ylhäällä, katso tankkia, esim: http://www.jamant.fi/tankki-cro83502633-p-706.html , tuosta kuvasta sen näkee, missä anturi on!!

Timo_L 01.02.2011 12:01

Jep, ja varsinkin jos ei ole nosturilla auto niin aika inhottava irrottaa se pumppu-anturipaketti jos on tankki auton alla kiinni. Kerran sitä koitin itse, en koita toiste :D

ramiss 01.02.2011 12:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 735983)
Jep, ja varsinkin jos ei ole nosturilla auto niin aika inhottava irrottaa se pumppu-anturipaketti jos on tankki auton alla kiinni. Kerran sitä koitin itse, en koita toiste :D

Täytynee tutkia minne se anturi maadoittaa itsensä ja kattoa ensin se maadotus. Ja sitten ihmetellä lisää jos ei ala pelaamaan
Ensin pitää vaan saada toi lämpöongelma kuntoon. Täytyy ekana tutkia sitä viskoa, että miten se käyttäytyy ja vaihtaa se termari varmaankin.

Timo_L 01.02.2011 12:15

Helkutti kun en nyt muista noita johtoja tarkkaan.. olisko ollu niin että tankkiin menee kolme johtoa, maa, pumpun virta ja anturi? Tosin noikin voi ho- koneisissa olla eri lailla kuin renixeissä..

Edit: niin ja se maadoitus tuli johonkin hieman outoon paikkaan muistaakseni.. takapenkin alla tjsp.? En nyt lyö kyllä päätäni pantiksi, on jo sen verran aikaa kun omastani niitä purin pois.

JAMANT 01.02.2011 12:52

Muistaakseni maadoitus on yhteinen pumpulle, jos pumppu toimii, anturikin saa maadoitusta!!

ramiss 01.02.2011 13:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 735993)
Muistaakseni maadoitus on yhteinen pumpulle, jos pumppu toimii, anturikin saa maadoitusta!!

Ja pumppu pelaa kyllä.
Täytyypä sitten irrottaa koko anturi ja tarkastella.
Mutta ensin tärkeämmät pois alta.
Onko tuohon viskon testaamiseen jotain varmaa konstia, jotta saisi sen testattua lämpenemisentakia?

HeikkiH 01.02.2011 14:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ramiss (Viesti 736001)
Onko tuohon viskon testaamiseen jotain varmaa konstia, jotta saisi sen testattua lämpenemisentakia?

Silmämääräisesti katsoo että on ehjän näköinen, kylmänä pyörii ilman vastusta ja lämpimänä vastustaa kun yrittää pyörittää. Ja tietty kone sammuksissa kun tämä tehdään :D

JeepTrainee 01.02.2011 14:47

Onhan sulla muuten se ilmanohjuritötterö paikoillaa/ehjä syylärissä ohjaamassa sitä viskoflektin imua? Epäilen että varsinkin paikallaan käydessä voipi olla aika minimaalinen ilman virtaus syylärin läpi jos tuo muovilärpäke ei ole paikoillaan tai siitä puuttuu paloja vaikka itse visko toimisikin.

Mulla tuo PA-mittari taas toimii niin, että se nousee maksimissaa puoleen väliin täydellä tankilla ja kun taas laskee merkkivalolle asti niin silloin on vielä noin puolitankillista menovettä jäljellä. En ole jaksannut asialle toistaiseksi mitään tehdä kun maantieajossa saa trippimittarin mukaan aika hyvin arvoitua bensan määrän kun aina tankkaa täyteen ja 400 km kohdilla alkaa suunnittelemaan tankilla käyntiä. Metsässä ajelujen jälkeen onkin sitten vaikeampi arvoida jos toi "puolen välin" merkkivalo paloi jo lähdettäessä. Mut hyvin on näinkin pärjännyt eikä olla vielä tiellekkään jääty. Jos meinaat sen anturin tsekata irrottamalla koko tankin niin kantsii sitten varmaan samalla tarkistella, puhdistella ja maalata tankin pohja kun se vakio muovinen "pohjapanssari" kerää hyvin kaikkea epämääräistä p*skaa tankin ja muovin väliin muhimaan. Ja vieläkin paremmin jos tankki on saanut hieman osumaakin joskus (kuten mulla :().

ramiss 01.02.2011 23:02

Lähdin korjaamaan lämpöongelmaa vaihtamalla kuulerinesteet autoon, aika paskaista tavaraahan sieltä tuli.
Visko tuntuisi ehkä sittenkin toimivan oikein, myös termari vaihdetaan samalla.
Onko tämmöisessä jeepissä jotain erikoisuuksia ilmauksen kanssa, vai kaadanko vain nestettä auton käydessä nenä ylhäällä ja pumppailen vesiletkuja?

JeepTrainee 02.02.2011 11:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ramiss (Viesti 736045)
Lähdin korjaamaan lämpöongelmaa vaihtamalla kuulerinesteet autoon, aika paskaista tavaraahan sieltä tuli.
Visko tuntuisi ehkä sittenkin toimivan oikein, myös termari vaihdetaan samalla.
Onko tämmöisessä jeepissä jotain erikoisuuksia ilmauksen kanssa, vai kaadanko vain nestettä auton käydessä nenä ylhäällä ja pumppailen vesiletkuja?

Kannattaa vielä varmuudeksi päästellä ilmat termarin kopassa olevan lämpötila-anturin reiän kautta (pitäisi löytyä noista uudemmista kuutosista) pihalle ja niinkuin jo mainitsit niin nenä mielellään hieman yläviistoon.:)

ramiss 04.02.2011 08:19

Lämpöongelma korjaantuipi uusien nesteiden vaihdolla ja jäähdytysjärjestelmän rankalla huuhtelulla.
Sitten ruosteiden kimppuun, löytyihän sieltä pohjasta pari reikääkin, jakkarat ovat irti ja vielä keskikonsoli pois niin saa lattiamatonkin pois. Keskikonsoli ilmeisesti ristiruuveilla vain kiinni muutamasta kohtaa? Lähteekö shifteri pyörittämällä irti?

Timo_L 04.02.2011 08:25

Automaatti? Helpoin tapa on laittaa vipu ykköselle, istut takapenkille, painat lukitusnappia pohjassa ja reipas nykäisy suoraan kepin suuntaisesti niin irtoaa. Varo ettei osu omaan naamaan :D

..manuaalista sitten en tiedä..

ramiss 04.02.2011 08:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 736731)
Automaatti? Helpoin tapa on laittaa vipu ykköselle, istut takapenkille, painat lukitusnappia pohjassa ja reipas nykäisy suoraan kepin suuntaisesti niin irtoaa. Varo ettei osu omaan naamaan :D

..manuaalista sitten en tiedä..

Automaattihan tuo. No hyvä, jos joku lähtee helpostikin irti :D

niko69 04.02.2011 12:48

Ei tarvi manuaalista edes nuppia irrottaa. Poista sieltä maton alta se "trasseli" (kerää kosteutta) ja laita tilalle jotain muuta äänieristettä (jos tarvii).


Sivu luotu: 23:35 (GMT +2).