![]() |
Mersumiehille kysymys
Onko vanhan 200d mersun moottorista pienen ja kevyen offipelin (paino alle tonnin ja renkaat max 33) voimanlähteeksi vai onko auttamatta liian tehoton?
Onko turbottamisessa mitään ylipääsemättömiä ongelmia? (Nurkissa pyörii pieni muuttuvasiipinen).. Ja vielä kiinnostaisi lämmöntuotto (kuinka suuri jäähdytystarve) ja kytkimen kesto.. Vertailun vuoksi tämän olisi tarkoitus korvata "oikukas" lada 1.6T moottori:o |
Kysymys: Oletko ajanut koskaan ko. motilla varustetulla autolla?
|
Lainaus:
|
vakio vapari tosi nuhanen ja orkkis turbollinen jo hieman kiihkeempi. ainakin w124 korissa.
mutta mutta, oikeilla osilla siitäkin saadaan 200hv ja yli, se viel kestää sen (jollain tavalla ;)). 100-150 heppaa irtoo kohtuu budjetilla ja pitäs kestääkkin viel se. mekaaninen pumppu on kova juttu. meitinkin tallilla näky pyörivän yks turbollisen pumppu joka oli vieraillu mynassa ja saanu 7mm elementit sisäänsä... et ei pöllömpi vaihtoehto. todelliset mersu miehet kertonee lisää ja osaanevat kertoa pullonkaulat... |
Lainaus:
|
Ite oon ajanu jollain 80 luvun 200 mesellä ja sen perusteella en edes viittis ajatella turbotusta. Ei mene meinaan yhtään mihinkään...
|
Eipä taida w123 Mersun moottorit enää kovin kalliita olla. Itsellä on ollut w123 koneet 55 hevosvoimasena ja 88 hummainen OM617.
Kun ei painoeraa taida olla niin mieluummin valitsisin 240 dieselin koneen ku kaksatasen kun kaksatasen koneesta muistona, että se oli kaikin puolin hengetön. w124 koneissa taitaa olla parempi tehon ja painon suhde. Kun itte ajelin jäällä lumihangessa 200 dieselin 55 heppasel, tuntu tollasesta takavetoautosta tehot loppuvan siellä. Kone vaihtu 5 sylinteriseen ja se jaksoi pyörittää takatuupparin palloja paremmin myös lumihangessa. Välitykset vaihdoin 3,92:sesta 3,07:kaan ja sit ei ollu 300 dieselinäkään voimaa ruhtinaallisesti vaikka jarrullisen keinuteli kuomukärryn vetoon vaan olis kaivannu turbon kylkeen. Oisko mitää jos Ladan 1,6 bensakonetta lähtis korvaa vähintää 2,4 litrasel diisselil? |
123-koppasen 200d:n moottori on auttamattomasti voimaton ja painava. Siinä ladan koneessa paljon parempi teho/painosuhde :P
|
Tosiaan moottorin vuosimalli ois hyvä tieto.
200D OM615 (~55hv) oli W123ssa vuoteen -85 saakka. Uudempi OM601 (~75hv) tuli W201 (190) ja W124seen -84 aikaan. Kumpaakaan ei ole ikinä saanut tehtaan turbottamana. Eli ovat aina vapareita. Om601 on alumiini sylinterikannella. 615 valurautaisella. Uudemmat OM60x koneet kestää turbotuksen kohtuu hyvin. |
OK... Liian tehoton, Jatketaan moottorin etsintää:)
Ladan moottori kaikkine oikkuineen oli muuten siedettävä muttä karkeampiiin renkaisiin siirryttäessä kytkimen pito ei enää riittänyt. Selvitellään selvitellään.............:) |
Lainaus:
W124 200D kyydissä olen ollut tuhansia kilometrejä. Usein tuli mieleen, että päästäänköhän me oikeasti perille. Moinen voimattomuus tuntuu pelottavalta, kun on itse tottunut suhteellisen kulkeviin autoihin. Tekniikan Maailma ajoi W124 200 Deen uutena. Eräs kommentti oli, "Mitä tarkoitusta laiskuus palvelee?" No, ehkä sitä tarkoitusta, että tuo moottori kuljettaa sinua pitempään kuin jaksat sillä ajaa. :D Maailma tarvitsee esikuvia. Mutta ei varmasti tuntunut kivalta, kun Golf 1.6D ja Cherry 1.7D menivät molemmin puolin ohi. Vaan eipä cherryjä enää näy liikenteessä... |
Laita OM636 :D
Sillä kulkee kuorma-autotkii |
Mersufoorumilta olen antanut itseni ymmärtää, että OM601 kone kestää ottaa 150-160hp vakiokoneesta. Tuo teho pitäis löytyä OM603 ahtimella ja pumpun virittämisellä. Pariin sataan heppaan pyrittäessä vaatisi öljyruiskut männille, teräksisen kannentiivisteen, turbokoneen männät, turbokoneen kiertokanget... Kone on aika pomminvarma ja ei taida painossakaan hävitä offiukkojen ihannoimille VAG konsernin koneille.
Ihan hyvin on vakiolla OM601 moottorilla varustetulla W201 Mersulla kerennyt, ja siksi kaikki turbotusosat on lojuneet hyllyssä jo reilun vuoden :) |
1 Liiteet
Minä aloitin oman offari uran 200d om615 koneella varustetulla vekottimella ja renkaat oli 32" bf ja laite oli ihan hyvä,painoa oli noin 1400 kg mut renkaiden kasvaessa 35" boggerit vaihdoin 617 koneen ja ei loppunu voima ja onhan se edessä oleva paino joskus hyväkin.Tietenkin vaparina http://forums.petrisimolin.com/media...0/MVI_2493.AVI
|
tuo 80 luvun loppupuolen tai 90 luvun alkupuoliskon OM601 pelaa tuonne 150 hp / 300 Nm saakka ihan kivasti, enempiä ei kannata haikailla, paitsi ehkä ihan hetkellisesti
halpoja ja simppeleitä perusmotteja, en pitäs huonoimpana vaihtoehtona pumpulla, vauhtipyörällä, tarvittaessa ahtamalla saa ihan hereeks, hakkaa monet muut saksan dieselit mennentullen lämpöä tuottaa täsmälleen samassa suhteessa kuin poltat öljyä, ei valitettavasti yhtään yli eikä paina paljoo, kaks normi ukkoa kantaa ja nostelee suht vaivatta |
Nii ja taitaapa olla vw konsernin 1,9 tiisselissä sama teho? ainakin liki? mutta mesessä taitaa olla se kokonaisvälitys vaan onnettoman pitkä.
|
Ainiin -Mika T- :
eikös OM 601 sestä ollut "alkup. turbo"mallikin, Vitossa vähän isommalla tilavuudella, olikohan 2.2 tai 2.3 litranen ? |
mul on tos vekottimes mesen h,auton laatikko ja pajeron jakis ja perät
|
Tosiaan joo Vitosta ja Sprintteristä löytyy 2.3l turbod.
Samoin jenkkimarkkinoilla on joskus tullut vastaan 2.2l vapareita. Siis 8v koneita. Uudempia 16v 2.2l koneita on suomessakin pilvin pimein. |
Sivu luotu: 06:22 (GMT +2). |