Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   patrol moottorin muutoskatsastus (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=80066)

matti.v 16.01.2011 21:24

patrol moottorin muutoskatsastus
 
oon tossa suunitellut tuota vetoauto projektia, nurkalla on se vanha pitkä patrolli 2+3 paku.

nyt tuli ajatus vaihtaa siihen uudemmasta patrollista 3.3d turbo moottori ja 5-vaihteisto.

tarviiko tuon muutoskatsastukseen millaisia todistuksia,ja mistä ne sais:confused: jotain lappuja ovat kuitenkin vailla..

teholappuja ei vissiin tarviii koska eikös tuo ole mallisarjan alkuperäinen moottori?

säilyyhän toi edelleen 2+3 pakuna vaik moottorin ja mahdollisesti 31:t renkaat siihen muutoskatsastaa?

jv 16.01.2011 23:31

ei vaadi muuta kun muutoskatsastuksen. et tarvii lapun lappua, kaikissa 160-korisissa on samat jarrut ym. ja säilyy pakuna vaikka teet mitä.

tekniikka kiinni vaan ja leimalle.

Viipo 16.01.2011 23:34

No tarttee siihen ne laput, jotta niissä kaikissa on samat jarrut. Vaikkapa Koivusen varaosaluettelosta kopio.

Janne1986 17.01.2011 06:13

Tai ajat vain "vaparina".
Itse en muutoskatsastan omaa patrollia leimalla vaikka olin vaihtan moottorin..

matti.v 17.01.2011 08:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Janne1986 (Viesti 731344)
Tai ajat vain "vaparina".
Itse en muutoskatsastan omaa patrollia leimalla vaikka olin vaihtan moottorin..


niin no tuo kun pitää rekisteröintikatsastaa samalla.. epäilen että huomaavat turbomoottorin..:rolleyes:

Samsonite 17.01.2011 11:14

Ja vakuutusyhtiö ei korvaa muutoskatastamattoman ajoneuvvon aiheuttamia vahinkoja.;)

Viipo 17.01.2011 12:23

Eipä noista vanhemmista tiedä kukaan, missä se on alunperin ollu, mihin se on jälkiasennettu ja mikä on virallisesti muutoskatsastettu. Rekisteröimiskäytäntö on 80-luvulla ollu vähintääkin kirjavaa, eikä puolissakaan turboautoista ole mitään merkintää puhaltimesta. Yleensä siellä on ollut se pieni A-kirjain merkkaamassa ahdettua, mutta ei niitä oo jostain syystä jaksettu kaikkiin merkkailla. Korpivaaran hojoja, pajeroita, 740 turbo volvoja, jne on ainakin mulle tullu vastaan, missä ei oo ollu mitään merkintöjä ahtimesta. Ei otteessa eikä AKE:n tiedoissa.

jyrden 24.01.2011 20:55

Ei kai ne nyt kaikkee tarvi... Velilläkin turbotettu Nissanin Sinilintu... Ja sekin oli välissä sellaset 7v laiton auto tavallaan, kun oli laki muuttunut. Eikä tona aikan katsuritkaan ees sanonu mitään vaikka. Nykyään se on sit muutoskatsastettu turbolle ja välijäähylle, joita siis siinä ei oo ollu ku se on Japanin maalta tänne Suomeen saapunut. ??? Ja kyseessä on DIESEL käyttönen Bluebird siis...

-MaTTi- 24.01.2011 22:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja matti.v (Viesti 731275)
nyt tuli ajatus vaihtaa siihen uudemmasta patrollista 3.3d turbo moottori ja 5-vaihteisto.

tarviiko tuon muutoskatsastukseen millaisia todistuksia,ja mistä ne sais:confused: jotain lappuja ovat kuitenkin vailla..

teholappuja ei vissiin tarviii koska eikös tuo ole mallisarjan alkuperäinen moottori?

säilyyhän toi edelleen 2+3 pakuna vaik moottorin ja mahdollisesti 31:t renkaat siihen muutoskatsastaa?

Tarviit:
-selvityksen 3.3td:n alkuperästä (ostokuitti, ex-ote tai jotain)
-selvityksen turbo-patikan ja vaparin välisistä alustan eroista (jarrut ja ehkäpä jouset, riippuu katsastajasta)
Varaosalistaus jostakin luotettavasta lähteestä yleensä riittää, maahantuojan varaosatiskin printeistä saa plussaa. :)

-2+3 pakuna pysyy, rengaskoko ja moottori merkitään "kaupan päälle" rekisteröintikatsastuksessa, erillistä muutoskatsastusta ei tarvii. Rekisteröintikatsastuksessa kuuluu siis laittaa auton paperit ajan tasalle.

Mitäpä siinä muuta... tekemään ja varailet sitten vain aikaa katsatukseen.

matti.v 25.01.2011 08:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 733651)
Tarviit:
-selvityksen 3.3td:n alkuperästä (ostokuitti, ex-ote tai jotain)
-selvityksen turbo-patikan ja vaparin välisistä alustan eroista (jarrut ja ehkäpä jouset, riippuu katsastajasta)

jep. toi ote ei pitäs olla ongelma, runkonumeron perusteella vaan pitää hakea
entäs sit jos vaihdan koko akselit jarruineen ja jousineen.. eli kori ja runko jää vaparista. tarviiko edelleen nuo alustan eroavaisuus laput?:rolleyes:

Pörö 25.01.2011 09:19

Helpoin tapa on kun muutoskatsastuksessa sanot vaihtanees syöttöpumpun ja turbohilut orkkiskoneeseen, mikään muu kun ei noissa patrolleissa eroa kuin kone+laatikko.
Jo senkin puoleen kannattaa tuollainen muutos koska muutoskatsastuksia on 2 eri hinnalla, tuo muutos pitäis mennä asiakirjamuutoksella.....

Mulla meni just noin kun aikanaan Trollin turbolle leimasin, katsuri otti silloin kopiot motonetin hinnastosta (ainakin jarruista). Eli vastaavuustodistus= kopio motonetin hinnastosta.....

Jappi 25.01.2011 15:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja matti.v (Viesti 733695)
jep. toi ote ei pitäs olla ongelma, runkonumeron perusteella vaan pitää hakea
entäs sit jos vaihdan koko akselit jarruineen ja jousineen.. eli kori ja runko jää vaparista. tarviiko edelleen nuo alustan eroavaisuus laput?:rolleyes:

Jos Kajaanissa meinaat leimata niin suosittelen pientä kyselykierrosta kaupungin konttoreille,saatat saada yllättäviä vastauksia mitä ei ihan joka lakikirjasta löydy...Ainakin vanhalla valtionkonttorilla tarvitset kaikki mahdolliset laput ja liput jarrujen tasapainon sovituksista lähtien aina päättyen moottorin päästönormienmukaisuustodistukseen....

Nimim:Kokemusta on.

matti.v 25.01.2011 21:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 733801)
Jos Kajaanissa meinaat leimata niin suosittelen pientä kyselykierrosta kaupungin konttoreille

Nimim:Kokemusta on.

joo. kajaanissa leimaan ja ehdottomasti menen just sille ns valtion konttorille. :) siellä kuitenki viititään tarkistaa asia tietokoneelta jos kiistät jonkun asian.. eikä siellä sovelleta omia lakeja..

siinä toisella kun aseman pomon sana o laki.. ei usko esim liikenneministeriön päätöksiä akselimassojen muutoksista.
taisteltiin vuos sitten tosta ku olin yhtä unoa rupeemssa lancian tc:lle turbottaa..
vaikka lopussa vein jopa monistettuna sen päätöksen mikä kertoi minun olevan oikeassa ni ei .. nauroivat jo aken teknikotkin ja käskivät sanoa että tommosille tyhmille katsuureille on heillä auttava puhelin olemassa.:D
mut onneksi sisko romutti ton auton aihion ni ei tarvinnu tehä sitä.

patroltd 25.01.2011 21:42

Sanot konttorilla että laitoit patrollin ahtimen kiinni ja sillä selvä. Mistään akseleista, moottorista tai vaihdelaatikosta ei kannata puhua yhtään mitään. Penkkilappuakaan ei tarvi kun on alkup. mallisarjaan kuuluvan koneen ahdin, voi verrata tehoja siihen. Jarruista joku varaosamyynnin lappu jos ei katsastusmies sitä muuten tiedä että kaikissa on samat.

Jappi 25.01.2011 22:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja matti.v (Viesti 733906)
joo. kajaanissa leimaan ja ehdottomasti menen just sille ns valtion konttorille. :) siellä kuitenki viititään tarkistaa asia tietokoneelta jos kiistät jonkun asian.. eikä siellä sovelleta omia lakeja..

siinä toisella kun aseman pomon sana o laki.. ei usko esim liikenneministeriön päätöksiä akselimassojen muutoksista.

Sattuneista syistä en asioi nykyisin kummallakaan kaupungin vanhemmalla konttorilla,Kettukallion uudella en ole edes käynyt.

hpotteri 25.01.2011 22:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Samsonite (Viesti 731386)
Ja vakuutusyhtiö ei korvaa muutoskatastamattoman ajoneuvvon aiheuttamia vahinkoja.;)


Onko omakohtasia kokemuksia vai pelkkää kuulopuhetta essonbaarissta!

Jappi 25.01.2011 23:08

Vakuutusyhtiö ei ensisijaisesti korvaa jos katsastamaton muutos on mahdollisesti edes osasyyllinen vahingon syntyyn,varsinkaan jos muutos ei ole edes katsastettavissa.Joitain vuosia sitten ihan vakuutustarkastajan sanomaa.

Rekisteröimätön 25.01.2011 23:35

matti.v
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja matti.v (Viesti 733906)
joo. kajaanissa leimaan ja ehdottomasti menen just sille ns valtion konttorille. :) siellä kuitenki viititään tarkistaa asia tietokoneelta jos kiistät jonkun asian.. eikä siellä sovelleta omia lakeja..

siinä toisella kun aseman pomon sana o laki.. ei usko esim liikenneministeriön päätöksiä akselimassojen muutoksista.
taisteltiin vuos sitten tosta ku olin yhtä unoa rupeemssa lancian tc:lle turbottaa..
vaikka lopussa vein jopa monistettuna sen päätöksen mikä kertoi minun olevan oikeassa ni ei .. nauroivat jo aken teknikotkin ja käskivät sanoa että tommosille tyhmille katsuureille on heillä auttava puhelin olemassa.:D
mut onneksi sisko romutti ton auton aihion ni ei tarvinnu tehä sitä.

joo,se yksi konttori kajaanissa kun siellä joskus "vielä" asioin,mutta en enää,olo oli kuin huutokaupassa yksi luki vertailu taulukkoa,toiset huuteli takahuoneesta paperinlukijalle ohjeita miten tulkita maahantuojan autokohtaisia papereita.siispä ei sinne koskaan.

Samsonite 26.01.2011 05:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hpotteri (Viesti 733973)
Onko omakohtasia kokemuksia vai pelkkää kuulopuhetta essonbaarissta!

Aapeeseellä puhuivat.

matti.v 23.03.2011 08:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 733651)
Tarviit:
-selvityksen 3.3td:n alkuperästä (ostokuitti, ex-ote tai jotain)
-selvityksen turbo-patikan ja vaparin välisistä alustan eroista (jarrut ja ehkäpä jouset, riippuu katsastajasta)
Varaosalistaus jostakin luotettavasta lähteestä yleensä riittää, maahantuojan varaosatiskin printeistä saa plussaa. :)

tämä on jopa edistynyt hieman. kori on tallissa kunnostuksessa ja osia hommattu ja tilailtu pitkin suomea.

eilen käväsin konttorilla kysymässä tota moottorin muutosta. jos vaihdan pelkän moottorin niin vaativat laput joista näkyy että voimansiirto ja jarrut yms alusta on sama turbo/vapari.

mut helpoimmalla taitaa päästä kun vaihdan koko tekniikan turbosta, myös vaihteiston ja täydelliset akselit. kun eihän tossa prosentit mitenkään ylity.

silloin tarvii vain tuo valmiste numero autosta mistä tekniikka on otettu, myös ko mallisarjan moottorivaihtoehdoista pitäs olla jotain näyttöä.. eikös tossa 160 koppasessa oo ollu n120hv bensakonettakin?
sit pitäs löytää laput missä näkyis turbon tehot.

mut onko tuo 82vm ja n 87-89vm patrollit samaa mallisarjaa? molempien tyyppikilvestä ainakin löytyi samaja mallimerkintöjä

jos joltakin löytyy tommosia edellä kyseltyjä papereita niin saa laittaa : matti.v@offipalsta.com

mikkoimp 23.03.2011 13:00

ei kai niitä akseleita ole mitään järkeä alkaa ainakaan todellisuudessa vaihtamaan kun ihan samat ovat akselit, välitykset voivat olla eri, sanoo vaikka vaan sitten että akselit on vaihdettu, että vähän pultin kantoja putsaa :)
laatikko kyllä kannattaa vaihtaa niin saa yhden vaihteen lisää ja vähän pienemmän ykkösenkin.

tiipe 23.03.2011 16:28

Turbotettu alkuperäis osillla niin ei tartte mitään kummempaa nissanilta vastaavuus todistus jarruista ja akseleista niin sillä onnistuu tai tiedä nykyään siitäkään 5 sitten ainakin jarrut on samat sekä muutkin alustan osat vm79-89 .

Samsonite 23.03.2011 22:53

Niino jos tarkkoi ollaan niin esim. akselipainot on eri MK ja MQ patrolleissa.

Miulla oli valokopiot (netistä) varaosanumeroineen jousista ja jarruista. Koneen alkuperäautosta oli rek. ote. Tehot katto ite autodatasta.

matti.v 27.05.2011 21:58

no nii.

kyselin tänään konttoreilta taas tuota moottorin katsastus hommaa.. tarvii kuulema penkittää ,tossa mun sd33t moottorissa kun on t3 carretti kiinni niin ei voi kuulema pysty rinnastaa vakio turbo pataan..:( orkkis turboa ei oo enkä kehtaa rueta ehtimään mistään. halvemmaksi tulee toi teholappu hakea,kajaanissakin nykyisin onnistuu 2-vetoset mitata.

mallisarjan tehokkain kone lienee tuo L28 bensa. mulla on vanha aroyhtymän informaatio kirja joka on tarkoitettu asentajien perehdyttämiseen 160 malliin. siinä bensakoneen teho on 125hv , ja käyttöohjekirjassa on myös tuo 125hv. toivottavasti noi tiedot riittää.. eikös tohon silloin jopa 150hv sais tehoa tulla.:eek:

pitää vielä jostain kaivaa jarrujenvastaavuus tietoja,motonetistä ja kahalta en pikaisesti kattomalla mitään yhteistä noihin löytänyt..noita saa laittaa jos jollain on valmiina.


laitan myös coolerin ja merkkautan sen ja vapaavirtaussuodattimen otteeseen samalla vaivalla..

mut vaikuttaa siltä et iisalmeen tässä on leimalle ajettava.. kajaanissa ei tuo 31":n leimauskaan oo helppoa.. kun kuulema väkisin muuttuu se raideleveys yli sallitun.:p


onko toi elimen luovuttaja muuten jollekin tuttu auto, ikkunoissa on turvamerkintä (edit: poistin rekkarin) pitkä hopea patu jota selvästikin on joku arvostanut kun on hälykin laitettu.:rolleyes:
trafin tekstarilla ei ainakaan enää löytyny mittään tietoa kun on kait poistettu rekkarista joskus 05 tai aikasemminkin..

Pörö 28.05.2011 08:30

Ompa vaikeeta tuo leimaus........

Motonetin hinnastosta:

Jarrulevy Patrol
Patrol 160/260 81->90 Eteen JÄÄHDYTETTY [1981-1990]<-- turbo ja vapari
Patrol-GR Y60 90->93 Eteen JÄÄHDYTETTY [1990-1993]

Jarrusylinteri Patrol/CabStar
Patrol 160 81->90 ø22.22 Sylinteri [1981-1990]<--turbo ja vapari

Jarrupalat mm Patrol
Patrol 160 81->90 (142x53mm) [1981-1990]<-- turbo ja vapari

Noilla jarru tiedoilla on turbotettu mun trolli, ja samalla laitettiin 33" 12,5" otteeseen....


Sivu luotu: 11:43 (GMT +2).