Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   LandCrusr LJ Neliveto hajallako?? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=80014)

Lätsä 15.01.2011 18:49

LandCrusr LJ Neliveto hajallako??
 
Mikä lie vikana kun pistää nelivedon päälle niin pyörittää vain vasemmanpuolisia renkaita. muuten toiminu hyvin. vika alkoi pari viikkoa sitten, eikä ole ylimääräisiä ääniä kuulunut. :(

Pete 15.01.2011 18:53

Liukasta vain vasemmalla puolella?

vexi4x4 15.01.2011 19:54

jos ei oo lukkoja perissä niin eihän se pyöritä kaikkia yhtä aikaa. ;)

UAZtatu 15.01.2011 20:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vexi4x4 (Viesti 730858)
jos ei oo lukkoja perissä niin eihän se pyöritä kaikkia yhtä aikaa. ;)

Kohta tulee varmaan se perinteinen "onhan tässä napalukot":p:D;)

Lätsä 15.01.2011 22:08

tjaah.. oon luullu että kun on neliveto, niin vetää kaikilla pyörillä.en tiiä näistä tekniikoista hevonkukkua.. oon vaan hokannu että niinku ei menis enää kovin hyvin lumessa. sehän on sitten kaksveto. koitin hinata thtä autoa ja itellä oli vas renkaat jäisellä tiellä ja oik hangessa, niin vas pyöri sutia ja oik renkaat ei yrittänytkään. sama ilmiö hitaalla vedolla

tikkukuski 15.01.2011 22:14

joo siis ei ole tasauspyörästön lukkoja niin se lyö molempien akseleiden jommallakummalla pyörällä tyhjää riippuen millä renkaista on huonoin pito..

Tapsa 15.01.2011 22:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Lätsä (Viesti 730914)
tjaah.. oon luullu että kun on neliveto, niin vetää kaikilla pyörillä.en tiiä näistä tekniikoista hevonkukkua.. oon vaan hokannu että niinku ei menis enää kovin hyvin lumessa. sehän on sitten kaksveto. koitin hinata thtä autoa ja itellä oli vas renkaat jäisellä tiellä ja oik hangessa, niin vas pyöri sutia ja oik renkaat ei yrittänytkään. sama ilmiö hitaalla vedolla

Sehän toimii ihan normaalisti, jos kerran autossa on ns. avoimet perät.

Ehkä kannattaa tutustua nelivetotekniikkaan vähän tarkemmin. Myös tasauspyörästön ja sen lukkojen toimintaan kannattaa perehtyä :)

Jopo_ 15.01.2011 23:05

Kotiläksyä:

1. Tasauspyörästön toiminta: http://www.youtube.com/watch?v=K4JhruinbWc

2. Napalukkojen toiminta http://www.4x4abc.com/4WD101/hubs.html

3. Tasauspyörästön lukko: http://www.4x4abc.com/4WD101/diff_locks.html

Lätsä 16.01.2011 03:51

no taas opin jotain uutta. etupyöristä löysin jonkun käännettävän jutun keskeltä. taitaako olla se lukko?

Land Cruiser 16.01.2011 08:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Lätsä (Viesti 730995)
no taas opin jotain uutta. etupyöristä löysin jonkun käännettävän jutun keskeltä. taitaako olla se lukko?

Ne on juurikin ne napalukot. Eli niillä saadaan kytkettyä veto navoista pois/päälle eli esim. kun ajat pelkallä takavedolla ja käännät navat auki, niin silloin ei pyöri etuvoimansiirto mukana ja näin säästät löpöä... ja neliveto päällä ne taas pitää olla tietenkin kytketty kiinni, että etupääkin vetää...

kaistapää 16.01.2011 09:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja LaukkuRyssä (Viesti 730872)
Kohta tulee varmaan se perinteinen "onhan tässä napalukot":p:D;)

tämä ja muitakin foorumeita seuranneena herää kysymys,miksi pitää aina alkaa valittamaan kysymyksien laatua.itselläkin tuli samanmoiset kommentit mieleen mutta maltoin mieleni senverran että en viitsinyt kirjoitella.

oletan että topicin aloittaja on on juuri saanut maasturin ja ei tiedä nelivedon toimintaperiaatteita....ei varmasti ainakaan lisää mielenkiintoa harrastusta kohtaan moiset kommentit.

mielestäni tässä tilanteessa kuuluisi neuvoa eikä alkaa jankuttamaan niinkuin akat.

tulee paljon seurattua RC alan foorumeita,siellä suuri osa kirjoittelijoista on alaikäisiä mutta kuitenkin kirjoittelutyyli on paikoin paljon enemmän aikuismaista,on sielläkin kyllä paljon sontaa,ottaen huomioon foorumin käyttäjien keski-ikä,ollaan tällä foorumilla vasta menossa peruskouluun.

en yleistä tätä avautumista,ei tarkoita kaikkia käyttäjiä mutta kuitenki voitaisi kaikki hiukan miettiä ennenkuin kirjotellaan "p...skaa".esitän itsekkin aina tyhmiä kysymyksiä kun olen aika noviisi ja olisihan se kiva jos saisi asiallisen vastauksen,eikös vaan..?ja vaikka tietäisinkin kaikestakaiken niin ei silti olisi vara alkaa "kukkoileman"

aamen!

Daddy's Toy 16.01.2011 10:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kaistapää (Viesti 731011)
tämä ja muitakin foorumeita seuranneena herää kysymys,miksi pitää aina alkaa valittamaan kysymyksien laatua.itselläkin tuli samanmoiset kommentit mieleen mutta maltoin mieleni senverran että en viitsinyt kirjoitella.

oletan että topicin aloittaja on on juuri saanut maasturin ja ei tiedä nelivedon toimintaperiaatteita....ei varmasti ainakaan lisää mielenkiintoa harrastusta kohtaan moiset kommentit.

mielestäni tässä tilanteessa kuuluisi neuvoa eikä alkaa jankuttamaan niinkuin akat.

tulee paljon seurattua RC alan foorumeita,siellä suuri osa kirjoittelijoista on alaikäisiä mutta kuitenkin kirjoittelutyyli on paikoin paljon enemmän aikuismaista,on sielläkin kyllä paljon sontaa,ottaen huomioon foorumin käyttäjien keski-ikä,ollaan tällä foorumilla vasta menossa peruskouluun.

en yleistä tätä avautumista,ei tarkoita kaikkia käyttäjiä mutta kuitenki voitaisi kaikki hiukan miettiä ennenkuin kirjotellaan "p...skaa".esitän itsekkin aina tyhmiä kysymyksiä kun olen aika noviisi ja olisihan se kiva jos saisi asiallisen vastauksen,eikös vaan..?ja vaikka tietäisinkin kaikestakaiken niin ei silti olisi vara alkaa "kukkoileman"

aamen!

Samaa mieltä!

Rekisteröimätön 16.01.2011 10:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kaistapää (Viesti 731011)
tämä ja muitakin foorumeita seuranneena herää kysymys,miksi pitää aina alkaa valittamaan kysymyksien laatua.itselläkin tuli samanmoiset kommentit mieleen mutta maltoin mieleni senverran että en viitsinyt kirjoitella.

oletan että topicin aloittaja on on juuri saanut maasturin ja ei tiedä nelivedon toimintaperiaatteita....ei varmasti ainakaan lisää mielenkiintoa harrastusta kohtaan moiset kommentit.

No kohtuu monet hymiöt oli vexin ja laukkuryssän kommenteissa perässä, joten en ite ainakaan minään vittuiluna tai valittamisena pitänyt. Ihan aiheellisia vinkkauksia. Ei täällä mitään tosikkoja kaivata. :D

mhk 16.01.2011 10:39

Eikä oikeastaan nyyperöitäkään..

Lätsä 16.01.2011 17:41

Eipä tässä hätää. kysymäni asia on selvinnyt kuitenkin ja enemmänkin. aina on meitä jotka ei malta olla sutkauttamatta. Olen muuten itsekin pyörinyt noilla RC foorumeilla ja saanut tosi paljon asiallista apua ja valistusta. Nämä foorumit ovat kai Herran lahja harrastuksista kiinnostuneille. Aina olen saanut apua jos johonkin tekniseen juttuun aika nopeasti.
Latasin tuolta repullisen manuaaleja mutta just se sivu puuttuu missä kerrotaan siitä napalukosta.__ http://daemon4x4.org/portal/downloads.php

korbimotors 16.01.2011 20:52

itse myös samaa mieltä että jos kokematon ja täysin tietämätön mies eksyy joku kaunis päivä tänne foorumeille ja ei ole koskaan ollut neliveto autojen kans tekemisissä ja kysyy jotain niin kyllä sille pitää vastata joko sen mitä tietää tai olla kokonaan kommentoimatta että perehdy asiaan äläkä tule tänne kyseleen tyyliin tämä ym...

HJ60 16.01.2011 21:54

Mutta toisaalta on ihan asiallista opastaa käyttämään hakua ja lukemaan vanhat jutut, ettei aina kysytä samaa uudestaan ku se edellinen aihe putos jo kakkossivulle. Ite muistan lukeneeni offipalstaa montä yötä läpi ennenku tein ees tunnukset aikanaan...

Tervetuloa vaan uudet harrastajat, kyllä tänne sopii....

Lätsä 26.01.2011 00:05

OOn hieman opiskellut neliveto juttuja ja tullut siihen tulokseen että etupuolella hämminkiä. syvässä lumessa alkaa jumpsuttamaan oik etupyörän tienoo eikä siinä pyörässä ole vetoa. onkohan napalukko hajalla vai mikä. normaaliajossa ei kuulu mitään epämääräistä. no jokatapauksessa se tietää rahan menoa.

Mika_T 26.01.2011 01:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kaistapää (Viesti 731011)
tämä ja muitakin foorumeita seuranneena herää kysymys,miksi pitää aina alkaa valittamaan kysymyksien laatua.itselläkin tuli samanmoiset kommentit mieleen mutta maltoin mieleni senverran että en viitsinyt kirjoitella.

oletan että topicin aloittaja on on juuri saanut maasturin ja ei tiedä nelivedon toimintaperiaatteita....ei varmasti ainakaan lisää mielenkiintoa harrastusta kohtaan moiset kommentit.

en yleistä tätä avautumista,ei tarkoita kaikkia käyttäjiä mutta kuitenki voitaisi kaikki hiukan miettiä ennenkuin kirjotellaan "p...skaa".esitän itsekkin aina tyhmiä kysymyksiä kun olen aika noviisi ja olisihan se kiva jos saisi asiallisen vastauksen,eikös vaan..?ja vaikka tietäisinkin kaikestakaiken niin ei silti olisi vara alkaa "kukkoileman"!

SE on se "netiketti"... Jotkut hallitsee sen.. Jotkut ei.

Jappi 26.01.2011 05:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Lätsä (Viesti 733995)
OOn hieman opiskellut neliveto juttuja ja tullut siihen tulokseen että etupuolella hämminkiä. syvässä lumessa alkaa jumpsuttamaan oik etupyörän tienoo eikä siinä pyörässä ole vetoa. onkohan napalukko hajalla vai mikä. normaaliajossa ei kuulu mitään epämääräistä. no jokatapauksessa se tietää rahan menoa.


Yleensä kun alkaa noita rahanmenoääniä kuulua niin niissä on sellainen selkeän terävä metallinen sävy...Luulisin kuitenkin kyseessä olevan ihan normaali tasauspyörästön toiminta.

Bj Andy 26.01.2011 08:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Lätsä (Viesti 733995)
OOn hieman opiskellut neliveto juttuja ja tullut siihen tulokseen että etupuolella hämminkiä. syvässä lumessa alkaa jumpsuttamaan oik etupyörän tienoo eikä siinä pyörässä ole vetoa. onkohan napalukko hajalla vai mikä. normaaliajossa ei kuulu mitään epämääräistä. no jokatapauksessa se tietää rahan menoa.

Jos oikella jumpsuttaa niin pyöriikö vasen rengas silloin esim. tyhjää,ja kyseessähän oli kiinnijäämis tilanne,vai miten tuo jumpse selvisi???

mhk 26.01.2011 08:39

Napaluggojen toiminnan varmistat tunkkaamalla toisen etusen ilmaan 4wd päällä ja koitat pyörittää rengasta. Aivan, ei pitäisikään pyöriä. Sama toiselle puolen.


Sivu luotu: 10:26 (GMT +2).