Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   renkaan ulostulo korista! (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=79296)

kassu69 25.12.2010 12:23

renkaan ulostulo korista!
 
paljon rengas saa ylittää korinleveyden????

fj40 25.12.2010 12:29

Ei yhtään.

wr-range 25.12.2010 12:53

Riippuu siitä käytöstä, niin kuin edellä tieliikennekäyttöön ei yhtään( mitataan kulutuspinnan reunasta)
ja offikisoissa 1/3 saa rengasta tulla ulos levikkeen reunesta.

jyrden 25.12.2010 15:35

Yhellä asemalla piti jo levikkeit olla asentaa ku renkaan kylki näky pikkasen kaaresta... Eli toisin sanoen konttorikohtanen asia sekin, ja tossakin tapaiuksessa kulutuspinta oli kaaren sisällä täysin... Siis tieliikenne kapistus kyseessä...
Ja ite vasta käytin yht leimalla, ja siin aavistusken nääky kulutuspinta ulkona, niin ei toi katsuri siit maininnut ees... Ja tämä taas eri asemalla kun toi ekaks mainittu tapaus...

Heguli 25.12.2010 17:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jyrden (Viesti 724797)
Yhellä asemalla piti jo levikkeit olla asentaa ku renkaan kylki näky pikkasen kaaresta... Eli toisin sanoen konttorikohtanen asia sekin, ja tossakin tapaiuksessa kulutuspinta oli kaaren sisällä täysin... Siis tieliikenne kapistus kyseessä...
Ja ite vasta käytin yht leimalla, ja siin aavistusken nääky kulutuspinta ulkona, niin ei toi katsuri siit maininnut ees... Ja tämä taas eri asemalla kun toi ekaks mainittu tapaus...

Offiautojen katsastus vaihtelee aika paljon eri asemien & katsastajien kesken. Osa suhtautuu asioihin sopivasti soveltaen mutta osa noudattaa määräyksiä pilkuntarkasti. Toki laki on laki ja sitä pitää noudattaa mutta ymmärrän myös sopivaa soveltamista. Omalla suikalla ei ajeta julkisilla teillä kuin muutama sata kilsaa vuodessa, pääosin liikkuu trailerin kyydissä paikasta toiseen.

Pääasia kuitenkin on se, että auto on turvallinen itselle ja muille tiellä liikkujille. Eli mitään amatöörien turauksia ei saa päästä katsastuksesta läpi.

Rekisteröimätön 25.12.2010 20:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 724809)
Pääasia kuitenkin on se, että auto on turvallinen itselle ja muille tiellä liikkujille. Eli mitään amatöörien turauksia ei saa päästä katsastuksesta läpi.

Ihan totta tuo, mutta miksi auto on vaaraalisempi jos renkaan kuvio sentin tai muutaman tulee lokasuojasta ulos, tai miten autosta tulee turvallisempi jos kaaresta ulos pilkistävä rengaskuvio peitetään esim, kaarenlevikkeellä.
En yritä viisastella, vaan kysyn tosissani koska en ihan heti hoksaa.

Tottahan tuo että varsinkin jos karkeilla renkailla ajaa paljon sorateitä niin varsinkin oman auton tuulilasihan tuossa säästyy kun rengas ei nakkele kiviä eteen. Joissakin madalletuissa katutuningautoissa en asiaa taas heti hiffaa.

pecu 25.12.2010 20:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 724855)
Ihan totta tuo, mutta miksi auto on vaaraalisempi jos renkaan kuvio sentin tai muutaman tulee lokasuojasta ulos, tai miten autosta tulee turvallisempi jos kaaresta ulos pilkistävä rengaskuvio peitetään esim, kaarenlevikkeellä.
En yritä viisastella, vaan kysyn tosissani koska en ihan heti hoksaa.

Tottahan tuo että varsinkin jos karkeilla renkailla ajaa paljon sorateitä niin varsinkin oman auton tuulilasihan tuossa säästyy kun rengas ei nakkele kiviä eteen. Joissakin madalletuissa katutuningautoissa en asiaa taas heti hiffaa.

on kuulemma jalankulkijat vaarassa jos kuviopinta tulee ulos korinlinjasta!näin sanoo poliisi...

baxxter 25.12.2010 20:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 724855)
Ihan totta tuo, mutta miksi auto on vaaraalisempi jos renkaan kuvio sentin tai muutaman tulee lokasuojasta ulos, tai miten autosta tulee turvallisempi jos kaaresta ulos pilkistävä rengaskuvio peitetään esim, kaarenlevikkeellä.
En yritä viisastella, vaan kysyn tosissani koska en ihan heti hoksaa.

Montako senttia herra anonyymin mielestä renkaan pitäisi saada tulla ulos kaaresta? Miksei senttiä enempää siitä? Jne? Kunnes koko rengas on kaaresta ulkona, hyvin kulkee...

veijon-esso 26.12.2010 11:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 724866)
Montako senttia herra anonyymin mielestä renkaan pitäisi saada tulla ulos kaaresta? Miksei senttiä enempää siitä? Jne? Kunnes koko rengas on kaaresta ulkona, hyvin kulkee...

En tosta nyypistä tiedä, mutta mielestäni hyvä perussääntö on että bokkerin keskiura kun on kaaren reunan tasalla, niin silloin rupee olee hyvä. :-)

Pete 26.12.2010 11:34

Voi sitä kivisateen määrää jos kaikilla tulisi renkaat korin ulkopuolelle:rolleyes:

jappe 26.12.2010 12:46

Kaaret
 
Yksi järkevä selitys lokasuojan sisällä pysymiselle. Rengas ei saa ottaa joustossa kiinni lokasuojaan.

Bj Andy 26.12.2010 13:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 724855)
Ihan totta tuo, mutta miksi auto on vaaraalisempi jos renkaan kuvio sentin tai muutaman tulee lokasuojasta ulos, tai miten autosta tulee turvallisempi jos kaaresta ulos pilkistävä rengaskuvio peitetään esim, kaarenlevikkeellä.
En yritä viisastella, vaan kysyn tosissani koska en ihan heti hoksaa.

Tottahan tuo että varsinkin jos karkeilla renkailla ajaa paljon sorateitä niin varsinkin oman auton tuulilasihan tuossa säästyy kun rengas ei nakkele kiviä eteen. Joissakin madalletuissa katutuningautoissa en asiaa taas heti hiffaa.

No esim.siksi ei se kuvio saa tulla kaaresta ulos että normaalissa arkielämän ohitustilanteessa jossa tulee harmiton kylkikosketus, aiheuttaa ulos tuleva rengas "formula efektin" eli jompikunpi päätyy hienolla voltilla kaseikkoon.

Mitä se levikekumi sitten vaikuttaa??? Ei välttämättä mitään mutta lain minimi vaatimus täyttyy.

Ja koska laki on laki niin turha on mennä konttorille inttämään jos renkaat tulee ulos korista,vaan laitetaan ne levikkeet,tai kats.renkaat alle ennen konttorointia.

Arpe 26.12.2010 14:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pete (Viesti 724956)
Voi sitä kivisateen määrää jos kaikilla tulisi renkaat korin ulkopuolelle:rolleyes:

Ja rappaa omat sivulasit kivasti umpeen ku ajaa soratietä märällä kelillä.
Haittaa havainnointia..

Viipo 26.12.2010 15:01

Jep, pääsyy taitaa olla siis tuo, jotta sitä shaissea lentelee paljon randomaalisiin suuntiin, jollei oo mitään kunnollisia lokasuojia. Pokkerin lapojen väliin mahtuu jumiin melkosen iso kivenjärkäle, ja kun se sieltä lähtee etuviistoon kaksinkertaisella auton nopeudella, niin se voi sattua...

Jare 26.12.2010 15:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja wr-range (Viesti 724764)
Riippuu siitä käytöstä, niin kuin edellä tieliikennekäyttöön ei yhtään( mitataan kulutuspinnan reunasta)
ja offikisoissa 1/3 saa rengasta tulla ulos levikkeen reunesta.

Joo ja toisissa offi luokissa ei tarvii lokasuojia ollenkaan:p:p:p:p

_Offline_ 26.12.2010 16:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja fj40 (Viesti 724758)
Ei yhtään.

Saa tulla renkaat kaaresta ulos. Koria saa leventää yht. 100mm alkuperäiseen verrattuna, mutta jos levennät kuormakoria niin se saa levetä takaa vielä 35cm yht verrattuna etupään 100:aan mm.
Huom. vaatii levikkeet , jos pyörä puskee ulos kaaresta. Tota kuormakorin leventäminen pykälää ku käyttää ni ei oo katsurilla mitään sanomista. Kuvio ei saa tulla ns. kaaresta ulos, mutta rengas saa. Kuormakorin leventäminen aina muutoskatsastettava.

Pete 26.12.2010 16:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja _Offline_ (Viesti 725007)
Saa tulla renkaat kaaresta ulos. Koria saa leventää yht. 100mm alkuperäiseen verrattuna, mutta jos levennät kuormakoria niin se saa levetä takaa vielä 35cm yht verrattuna etupään 100:aan mm.
Huom. vaatii levikkeet , jos pyörä puskee ulos kaaresta. Tota kuormakorin leventäminen pykälää ku käyttää ni ei oo katsurilla mitään sanomista. Kuvio ei saa tulla ns. kaaresta ulos, mutta rengas saa. Kuormakorin leventäminen aina muutoskatsastettava.

Mistä ihmeestä tässä on kysymys? Kuormakori? Armeijan ruokakärryissä oli kuormakorit ja niissäkin nykyään lokasuojat;)

HJ60 26.12.2010 19:27

Tarkottaa varmaan sitä kuorma-auton koppia/lavaa, voi koittaa lavapakun lavalle tuota, jos haluaa taka-akselille 20 senttiä leveämmät renkaat ku eteen.

herra anonyymi 26.12.2010 23:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 724866)
Montako senttia herra anonyymin mielestä renkaan pitäisi saada tulla ulos kaaresta? Miksei senttiä enempää siitä? Jne? Kunnes koko rengas on kaaresta ulkona, hyvin kulkee...

No kun kerran kysyt, niin oisko vaikka sentti tai kaksi sopiva, kuitenkin niin että renkaiden ollessa suorassa sisäänjoustossa kuvio ei ota lokasuojaan kiinni, renkaan kyljelle hipomisen salliminen vaatisi hieman testejä. Onko edellä mainittu tilanne mahdollinen, että kuvio ulkona mutta ei ota kiinni, en tiedä, varmaan osassa autoja. Miksikö pitäisi sallia, jos rengaskuvion näkymisestä ei ole vaaraa niin miksi asettaa turhan tiukkoja sääntöjä? Tapauksia missä kuvio hieman kurkkii(laittomia) näkee jonkin verran ja uskon että suurin osa tapauksista on ns. vahinkoja eli hommattu rengassatsi joka ei ollutkaan täysin sopiva...tuskin kovinkaan moni tahallisesti hommaa renkaat joiden ansiosta soratiellä saa oman tuulilasin rikki.

Kuten Andy mainitsikin niin ei siitä kumilerpakkeesta ole paljon iloa mahdollisessa kylkikosketuksessa.

Se että poliisit sanoo ulos tulevan renkaan olevan vaarallinen jalankulkijoille, oli vauhti sitten 5km tai 50 km/h niin taitaa olla ihan sama kumpi ihmiseen osuu, renkaankylki vai lokasuoja/levike. Eikö poliisilogiikalla lokasuojanlevike ole vielä vaarallisempi kuin rengas koska levike tulee vieläkin ulommas?

No yhteenvetona voineen sanoa että mitään järkeä ei ole vartavasten hommata renkaita joka ei mahdu lokasuojan piiloon, kivienlennon vuoksi ja lokasuojan laitaan osumisen mahdollisuuden takia. Sanottakoon vielä tähän että Suomessa on aivan liian säännöstelty ajoneuvolaki vai mikä onkaan nimeltää.
Eikä ole asiat paremmin muillakaan osa-alueilla, esim. lampaan/karjankasvatus niin säännöstelty että monella kasvattajalla kannattaa yksittäisiä lampaita myydä pimeänä ennemmin kuin täysin laillisesti.

Mikki 27.12.2010 00:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kassu69 (Viesti 724755)
paljon rengas saa ylittää korinleveyden????

Kuvion tulee pysyä korilinjan sisällä, rengas saa tulla ulos....

Omakohtaisesti:
- Lappeenrannan katsastuskonttorilla (oli unoshtunut oma käyttis leimata ja ratsiassa halusivat laput mukaansa, joten haettiin sitte konttorilta het pois, kun autossa mittää vikaa ollu) vuosikatsastuksen yhteydessä nosti katsuri auton etupäästään (Ford Escort RS -87) ja sitte alas laskettuaan otti harjanvarren jonka laittoi renkaan kylkeen ja totesi, jotta "näähä tulee liian ulos, ei mee läpi", eli renkaat kyljessä ollut harjanvarsi jätti lokasuojan reunaan n.2-3cm raon. Totesin samantien, jotta "siehä sälli oot, on meinaan kelvannu Hakuninmaalla jo muutaman vuoden, mutta Saiman siniset aallot kutistaneet autoa pelleistään, kun järvivedellä on tullu pestyä???? Ja saattaiskohan Herra Katsastusmestari huomata, jotta jäi jouset/iskarit yläasentoon tuon tarkastelun jälkeen???
Noh, "kesähessu" lähti takki lepattaen toimistoon ja sieltä sitten saapui itse "esmiäs" (joka muuten sattui olemaan entinen OPETTAJANI ammattikoulun ajalta!!!) tarkastamaan "ongelmaa".
Havaitessaan minut (ja autoni) hän pyysi katsastajaa näyttämään mikä on se "ongelma" ja näytettiinhän se, mutta samalla kun harjanvarsi oli renkaassa kiinni, esimies painoi sen kaareen kiinni ja totesi, jottei siinä mitään virhettä ole. Ko. testaaja piti vain varresta "liian heppoisesti" kiinni ja marssi oitis luokseni "anteeksipyytävän" näköisenä.
No eihän se pokka meillä pitänyt ja räjähdettiin nauramaan, jolloin katsuri (ihan virallisesti) oli :eek::eek: H-moilasena ja ihmetteli mikä vikana. Ja sai lisäksi nakin!
- laita kilvet kiinni
- hae pullaa läheisestä marketista, jos ei löydy, niin hae vaikka seuraavasta kaupungista...

Kun avaimet ja pullat sitten tuotiin, kysyttiin meiltä varovasti, jotta mikä oli jutun nimi. Pitihän poika piinasta päästää ja kerrottiin "tuttavuutemme" ja tällöin myös katsuri tajusi yskän, mutta huomautti niistä renkaista, ja sanoi laittavansa huomautuksen otteeseen. Tähän tuli selkeä vastaus, jos kirjoitat, niin sitte kirjoittelet lopun ikääs, koska ei niissä ole vikaa, vaan camber menee kohdalleen, kun etutolpat asettuu ajoasentoon, JA JOS ET USKO niin meneppäs nyt mittaamaan....

Loopukevennykseksi: katsastus ei muuten maksanut mitään, koska auto oli 2kk aiemmin ollut Hakuninmaalla ja se oli laskutettu, muttei katsastettu... Ja sen takia myös sakko peruttiin!!!!;)

Mikki 27.12.2010 01:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 724809)
Pääasia kuitenkin on se, että auto on turvallinen itselle ja muille tiellä liikkujille.

Nimenomaan!
Mietippä miten kovaa pokkerista lähtee nyrkinkokoinen kivi esim. 100km/h nopeudessä, kun pikkuriikkinen sepelin siru iskee jo lasin halki....

Tämän takia paripyörällisissä autoissa OLTAVA roiskesuojat, koska renkaan välistä saattaa tulla jopa tiiliskivi!!! (on omakohtaisesti kaivettu takarenkaiden välistä kuorma-autossa Ämmänsuolla...). Kuski havaitsi "kolkottavan äänen" hiljaa ajaessaan...;);)

Reetu 27.12.2010 01:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mikki (Viesti 725191)
Mietippä miten kovaa pokkerista lähtee nyrkinkokoinen kivi esim. 100km/h nopeudessä

Jos on pökkyröil kelattu satanen linssiin, niin siin kohtaa tuskin ymmärtää tuotakaan asiaa pelätä.:D

farmari 27.12.2010 04:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Reetu (Viesti 725196)
Jos on pökkyröil kelattu satanen linssiin, niin siin kohtaa tuskin ymmärtää tuotakaan asiaa pelätä.:D

Saattaa moottoritiellä tulla muut autot perä edellä vastaankin, vaikka pökkereillä liikkuisikin ;)

RIPAX 27.12.2010 22:59

Hi hi.
 
Sori nyt vaan,vähä naurattaa toi otsikko. Ei sillä ettenkö itsekkin kävelisi joskus paskaan mutta olisiko nyt korrektia kysyä vastakysymys: montako puhuvaa neekeriä saa ampua? paljonko ylinopeutta saa ajaa? Onko varastaminen kielletty. No asian tynkä tähän nyt nimeksi eli nykyään levikkeen vieläpä pitää olla "kourumainen" joten suora muovi suikale ei käy vaan se pitäs jotenki taivuttaa. Seki tässä jurppii et ite jouduin käyristää hienoo levikettä joka jo aiemmin oli muutoskatsastuksessa hyväksytty. Ja vielä vitun kalliissa silloisen AKE n luvan varaisessa muutoskatsastuksessa.


Sivu luotu: 17:52 (GMT +2).