![]() |
Rocky -86
Morjensta!
Uusi käyttäjä ilmoittautuu projektinsa kanssa. Heti olis vähä kysymyksiä johon en ainakaan pikaisella haulla mitään löytänyt. Tuli hommattua tuollainen Daihatsu Rocky -86 2,8D vapari. Valmiiksi oli alla 32 mud terrainit ja naruvinssi noukalla. Saako 32" rekisteriin? Ekana olis työn alla 7hlö->huoltoautoksi rekisteröinti..onko mitään erikoista, vai ihan normi homma? Suodattimet sain paikallisesta v-osa liikkeestä mutta pakosarjan tiivistettä eivät tunteneet. Onko vinkkiä? Sitten olis vähä pellitöitä tiedos..valmiita tuskin saa mistään? Ainakin kynnykset,pyöränkaaret ja apukuskin ovipelli pitäis päivittää. Jäähdytin-neste tuoksahtaa sisälle..onko jotain vinkkiä vuodon paikasta? Onko muuten takaperäs minkäänlaista lukkoa? Tässähän näitä kysymyksiä..kaikenlainen tieto olis tervetullutta. Niin ja auto tulee metsästyskäyttöön. |
Glykoolin tuoksuun liittyen, että sisälämppärin kenno voi vuotaa... Tai sit lekusta itestään, joka on kovettunut vuosien saatossa ja kopertunut...
Huoltoautoks katsastus ei kova työ oo... Takaa ylimääräset turvavyöt pois... Pieni ruuvipenkki vaik takapyöräkotelon päälle kii... Ja jonkin sortin työkalupakki kii... Tai sit, kuten katsuri ite mulle sanoi; Sellaset työvarusteet mitä tarvit. Eli ei pakko olla noit ruuvipenkkejä, eikä työkalupakkiakaan. Mut helpoten heltiää leima, kun laittaa jonkun laatikon ja sen ruuvipenkin sinne kiinteeks. Valmiita peltejä voi saada, mutta palkki helmaan jaoveen saa vai peltiä sit paikallisest peltisepältäkin. Itse teettänyt peltejä paikallisessa metallirakenteit tekevässä pajassa... Yhteen oveen viahdoin koko mitalle ja n. 30cm matkalle uutta... Eikä huomaa et ois vaihdettu. Helmatkin teetin ja on ku orkkis... ilman sitä yht saumaa. |
31" olis nykyaikana isoimmat mitkä saa katsastettua. Ja tuo huoltoautohomma on muuten helppo, mutta painoa pitää nostaa myös rapia 200kg. Huoltoauton pitää painaa vähintään 1800kg ja rocky tais olla 1530? Ite aikoinaan taikinoin tuon huoltoauto rekisteröinnin kanssa, eikä katsurille millään meinannu kelvata kulutusteräkset mattojen alla :D Hommasin sitten miehen kokosen työkauluvaunun peräkonttiin ja se sitten täyteen kettinkiä ym muuta painavaa.
Myös taakse ovipahveihin saa aika nätisti tungettua sitä kettinkiä tai mitä mieleen sitten juolahtaa. Ja se työkalulaatikko/pakki pitää olla kiinteästi kiinni. Eli se ei saa olla irrotettavissa ilman työkaluja. Kuormaliina toimii hyvin kiinnityksenä, kunhan hitsaa räikän jumiin :p Rockyyn on saanu aikoinaan lisävarusteena kitkalukon taakse, eli kaikissa malleissa ei sitä ole. Tuurista kiinni mikä sattunu kohalle... |
Onko autosta mitään kuvia?
Tuleeko auto minkälaiseen maastokäyttöön? Jos meinaa ajaa maastossa enemmänkin ja päästä kunnolla etenemään niin suosittelisin akselien vaihtoa. Esim hj-61 lukkoakselit. Saa leimattua kyllä. Muistanko väärin vai oliko rockyn paino 1610kg? Ehdottomasti suosittelen tuon turbottamista. On koko hengetön peli ilman turboa. |
akselit vaihtoon...!!!
järettömän pitkät välitykset vakiona.. itellä on hiluxin akselit 4.88 välityksillä ja on varmasti kestävemmät ku orkkikset...
|
Lainaus:
|
itellä rockyssä bj 40 akselit hjn etunavoilla ja välitykset aika hyvät tommoseen yleiskäyttöön. Tol 4.11 välityksel pystyy viel ajelee liikentees ihan hyvin mut max 90kmh sen jälkee kone huutaa kuolemaa... Renkaina mul 33set eikä maastossakaan mitää mahottomast loiki. bertan akseleil ei välttämät tarvii laittaa muutost otteelle kun ei taida olla kun sentin leveemmät ku rockyn, jos katsuri ei huomaa vaihtoa
|
Itelläni tosiaan ne hj 61 akselit vakiovälityksillä eli jotain 3.7 jotain? ja renkaina 35" siroccot eli oikeata kokoa jotain 37". Välitykset ovat todella liian isot. Saa kytkimellä mennä. Hyvät välitykset ois 4.88. Mut sitten ei tarvi maantiellä ajaa ku 80 km/h
hj:n akselit ovat kyl noin 50mm leveämmät rockyn omiin verrattuna, mutta mukavasti tuo sitten vakautta ajamiseen |
Hj:n akselit pitäs olla 6 cm leveämmät kuin bj:n, ja jos bj:n on 1 cm leveemmät kuin rockyssä niin hojon akseleihin eroa pitäs tulla 7cm..
|
Kiitoksia tiedoista. Tuosta huoltoauton painosta ei mulla ollutkaan mitään tietoa.
Akselien vaihdot saa ainakin tässä vaiheessa jäädä kun käyttö on lähinnä huonoilla teillä eikä niinkään maastossa.Liikennekäyttöäkin tulee veneen vedossa. Koneen hengettömyyden oon jo huomannu...odotin kyllä vähän enemmän vaparista. Entisenä suzukin omistajana ajattelin että puolta suuree kone tuntuis jossain... Turbottaminen vois jossain vaiheessa olla edessä. Katoin että jousien riipukkeet on vaihdettu pidempiin ja iskareita on räpelletty pidemmiksi..tulookohan nuosta sanomista konttorilla? Entä mitkä pidemmät iskarit tuonne menis? Renkaat pitänee sitten vain vaihtaa leimalle. Laittelen kuvia kun saan auton tallista pihalle. |
katsuri voi vaatia muutoskatsastuksen kun autoa on korotettu, mutta ei siinä muuten mitään ongelmaa leimalla tule. Turbottaminen olisi kyllä hyvä vaihtoehto. Jos tarviit rockin omiin akseleihin varaosia, niin multa löytyy etu- ja taka-akseli täydellisenä.
|
Tietääkös tuosta takaperästä päällepäin että onko sielä kitkalukko?
Kunnos se ei ainakaa oo jos sielä semmonen sattuis olemaan... |
Perässä voi olla väärät öljyt... Yhdessä Nissanin Kingissä oli kitkalukko, joka ei toiminut ku mulle tuli... Öljyt pois, ja LS:ää tilalle... Ja rupoes toimiin... Eli selviää ku vaihtaa LS-tyypin öljyiks ja testaa.
|
näin kait sitte,tai eihän se perän laippakaa lujas kiinni oo.
Huomenna valmistelut huoltoautokatsastukseen...lisäpainoja täytyy kattella. Suuttimetkin täytynee tarkistella...ei oikeen käy kylmänä kaikilla |
Hehkuista lähtisin liikkeelle, jos muuten käy nätisti...
|
ok. Katotaas enste ne hehkut. Tietääskö joku uuden hehkun ohmi arvoa?
Eilen vaihtelin kaikki öljyt ja laitoin takaperään LS:t. Viilapenkki ja pakki kiinnitetty. Puntari näytti ny 1740kg. Onko muuten huoltoauton paino muuttunu 1875 kiloon? Vai katoinkohan oikeaa kohtaa aken sivuilta? Jokatapaukses painoa täytyy viä lisäillä.. |
Muista laittaa varapyörä matkaan puntarille mennessä, joltain varmaan löytyy joku vanha 8-kankainen 7.50 kumi toyotan lukkovanteella. Tankkaa täyteen ja täytä kaikki mahdolliset nestesäiliöt, gallona, pari hyvä olla varalta. Hmm. naruvinssi... 10mm vaijeri olis kyllä pain öh parempi.
Entisen läjän (LJ70 II) kun muutoskatsastin, niin vaatimuksena oli 1800kg, mielestäni tuo 1875kg sisältää uudemmissa autoissa esiintyvän DIN-miehen (75kg). Läjälle tuli painoa Gew 10000 vinssillä ja 33x12,5x15 mt renkailla 1810kg. |
Kävin eilen konttorin kautta kyselees vähän faktaa että kuinka lisäpaino olis järkevin toteuttaa. Inssin mukaan tukevaan pohja levyyn pultata raskas viilapenkki kii ja tarpeeksi iso työkalupakki niin pitäis se tarvittava ~100kg täyttyä. Tämähän oli kyllä tiedos mutta tulipa käytyä.
Käytin viä puntaris ja se näytti 1750kg ku oli kaikki nesteet yms. täynnä. Pitänee hommata 10mm pohja"pelli" koko tavaratilaan... |
kaks jerrykannua "varanaftaa" mukaan, jos kyselee niin sanot että käyt tekeen kenttähuoltoa metsäkoneisiin ni on hyvä olla mukana. tulee varmaan täyteen tuo puuttuva 50kg.
|
kylmaar pakki oli täys helvetillisen kokosia jakoavaimia ym,joku sammutin yms mikä nyt muutenkin on ihan asiaa,kertyyhän niistä.
|
No niin painot alkais oleen kohillaan. 1800kg vajaalla tankilla ja vielä ilman jerryä.
Päädyin koko tavaratilan kokoiseen 10mm teräslevyyn. Leikattiin plasmalla muotoonsa,koriliima väliin ja kiinni. Seuraavaksi vois kattella makian hajun alkuperää ja ihmetellä mistä etuperän murina kuuluu...Onko vinkkiä? Äänihän kuuluu vain kun on neliveto päällä ja silloin kun hidastaa. Veto päällä ääntä ei kuulu. Etukartaani tuntuis tiiviiltä...voi olla että ääni tulee enemmän oikialta..tai sitte vain kuulustaa siltä |
Heti tuli mieleen että on väljää etukardaanissa mutta ei näköjään jos ei klappia ole. Eihä murrokset olet väljät?
|
Lainaus:
Ja katsastukseen voi mennä vajaa tankilla, katsastusmies laskee puuttuvan polttoaineen kokonaispainoon(näin ainaki meillä). Tästä saattaa olla etuaki jos väittää omaavansa 100l tankin :) |
Ny o huoltoauto leima!
Niin kyllähän se jostain vuotaa.
Moottorijarrutuksessa ainakin kuuluu..enpä oo ihan varma kuuluuko ku heittää vapaalle,täytyy zoomata. Tänään tuli tosiaan huoltoautoleima. Oli lopuuksi aika vaivatoon kun vain paino oli kohillaan. Mitenkäs muuten tuo 80km/h juttu menee? Onko niin että ku auto painaa yli 1800kg nii se on voimas ku ei oo mitn. nykyaikaasia sivuluisunesto systeemiä tai abs:sää? Inssi ei maininnu mitään tuosta eikä mulla ollu eres kasikympinlätkää kiinni. Nyt vois alkaa suunnitella kaikenlaista järkevää kun sai tuon leima-asian hoidettua. |
Eilen otin lämppärin kennon käteen ja kyllähän se entinen on. Sai purkaa koko koetaulun..hienosti suunniteltu.
Samalla irrotin penkit ja lattiamaton ja kas kas löytyihän pari reikää lattiasta. Ei onneksi ollu aivan mätä lattia,eikähän tuosta selvä tän päivän aikana. Penkit meinaan vaihtaa parempiin, Sovitin Nissan Primeran tuolit sinne ja samalla kuskin penkki tarpeeksi kauas että mahtuu ittekki ajamaan. Siinä täksi päivää... ...HJ:N lukkoakselit on alannu pyörimään mielessä... |
Sivu luotu: 16:12 (GMT +2). |