Noilla rengaspaineilla on muuten aikamoinen vaikutus. Ex. Transportterilla tuli testailtua kaikenmoista millä saa kulutuksen pieneksi. Jos oikeen muistan niin pienimmillään se vei 6.3l/100km, joka on kohtuu pieni kulutus pakulle. Kyseessä oli siis 2.4 vapari diesel. Mut jos käytti suositeltuja paineita niin kulutus oli helposti puoli litraa suurempi. En nyt muista mitä painetta siellä piti renkaissa käytellä. Oisko ollut joka 5 baria tai jotain sinne päin. Tuota oli hyvä vertailla kun broidilla oli samanlainen auto, mutta pitkänä mallina. Se pitkä malli vei melkein aina sen puolisen litraa enemmän. Ajonopeudella oli yllättävän pieni vaikutus, kunnes tuli tietty raja vastaan ja se alkoi imeen huomattavasti enemmän. Transportterissa se raja oli 110. Mut tuntui olevan melko sama ajetaanko 80 vai 105. Se kulutus ei paljon muuttunut.
Sitä en kyllä koskaan kokeillut pääseekö pisaralla pidemmälle jos sammutan valot. EU:n mukaan uusista autoista takavalot pitää olla pimeenä kun ne vie niin valtavasti sähköä, varsinkin kun suurimmassa osassa on ledi valot takana. Taitaa vaan se liikenneturvallisuus vaarantua huomattavasti enemmän tuossa tapauksessa kuin se että se kuluttaa 0.0001 litraa enemmän polttoainetta kun valot on päällä. Nyt varsinkin kun siirrytään siihen E10 polttoaineeseen niin kulutus nousee jälleen. Kaippa ne jotain veroa nostaa kun kulutus kasvaa..
|