Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   "ksenon syttymis vika"! (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=79094)

ainajotaki 18.12.2010 15:07

"ksenon syttymis vika"!
 
Eli lisävaloihin itse "sorvatut" H3 ksenonit eivät syty vasta (välähtää vain) kuin muutaman napsuttelukerran (valonvaihdin tai katkaisijasta) jälkeen, mutta jos releestä käyttää pistoketta irti niin paikalleen laittaessa pistoketta valot syttyy hienosti, testattu myös toisella releellä, eikä vaikutusta.
Ballastit konehuoneessa akunpäällä, johtosarja on tehdas valmisteinen ja/ tai liitokset tinattu, herätin rosvolla omista pitkistä, mielestäni polttimoiden uusimisen jälkeen tuo vika on tullut, mutta voi olla että muistan tuon väärin!
"Lämpimät" valot toki syttyy normaalisti, ja jotenkin tuntuu että syttyy myös hyvin jos konehuone on lämmin.
En osaa enää hakea vikaa, olisiko raadilla idean tynkää?

DarkestMessiah 18.12.2010 15:32

Ihan ensimmäisenä alko häiritteen tuo että herätinvirrat tuloo ROSVOILLA, en tiedä voiko huono rosvo aiheuttaa tommosta, mutta kokeilisin kyllä nyt ekana vaihtaa niiden tilalle ihan oikeat liittimet ;)

EDIT* Luetaanpas kunnolla :D : eihän tuo sovikkaan alkuunkaan viestin alun vikakuvaukseen... mutta vaihtaisin silti ne rosvot sieltä pois

pee 18.12.2010 17:44

mittaapa kurillas ohjauksen (herätteen) jännite... saattaapi olla alhainen - ja rosvot kuuluu vankilaan

tiipe 18.12.2010 17:53

Rosvo lusimaan ja tinalla liitos kutiste sukka päälle .

ainajotaki 18.12.2010 19:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tiipe (Viesti 722961)
Rosvo lusimaan ja tinalla liitos kutiste sukka päälle .

Niin kait se täytyy, eli tuo on se "heikoin lenkki", tuli laitettua rosvolla kun oli vauhtipäällä noita asentaessa ja "paremmin" laitto eli tinaaminen vaatii sen akkujen pois ottamisen jne. eli laiskuus syynä, TAAS!
Jos antais vähän suveta kun elohopea köllöttelee tuossa -34 kohdalla!
Tänks, tiedoista!

gikseri 18.12.2010 20:31

Itsellä oli vastaavanlaista vikaa kans joskus yhdessä henkilöautossa, kun muutossarja oli vakio umpioissa. Vika korjaantui, kun vaihdoin alkuperäiset "paukkulangat" paksumpiin johtoihin. Syttymishetkellä nuo xenonit vaativat aika paljon virtaa ja eivät meinaa syttyä jos on kovin ohutta johtoa. Itse muistaakseni laitoin 1,5mm2 johdot.

0201346 18.12.2010 20:38

itellä teki ton ettei heti syttyny ku oli maa vähä huonostiku tein testikytkennän. vaatii tosiaa hyvät kontaktit ku jännitteet sytytyshetkellä on kovat ni pienkii liitoshärö tekee kummia :)

Janne1986 18.12.2010 20:55

Ovat myös tarkkoja maan saannista.
Vedä akulta/rungosta kunnolla maat.
Itsellä välkky myös kun ei saanut kunnolla maata ja sytty välillä vain toinen...
Ja virran kanssa sama homma.
Xenon ottaa syttymis vaiheessa paljon virtaa..

Kokku 18.12.2010 21:20

Niin ja releenä ei välttämättä kestä/toimi normi 20A. Varsinki jos 55w niin ottaa reilusti virtaa syttyessään. Ballisti vaatii lähellä nimellisjänitettä pysyvän jännitteen käynnistyessään, jos ohkaset johdot niin virran kasvaessa rajusti jännite romahtaa.

Kokeile vaikka suoraan akulta ettei ballisti ole rikki. On tullut vastaan sellanenkin että lyö maihin suurjännite johtimesta syttyessään, kuulee kyllä räpsäyksen jos riittävän lähellä sekä pimeässä näkyy pieni valokaari. Mutta varo ettei tule näpeille :)

Rekisteröimätön 19.12.2010 06:14

[QUOTE= elohopea köllöttelee tuossa -34 kohdalla![/QUOTE]

Mulla oli pari sarjaa jotka piruili sännöllisesti alle -20 lämpötiloissa. Vilkkui tai jäi kokonaan pimeeks. Omassa tapauksessa ongelma poistu vaihtamalla ne hinnatalkaenmalliset seuraavan hintaryhmän kiinalaseen settiin.


Sivu luotu: 14:36 (GMT +2).