Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   vw transporter-99 takajarrut jäätyy? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=78677)

Rekisteröimätön 05.12.2010 14:20

vw transporter-99 takajarrut jäätyy?
 
en haulla löytänyt mitään aiheesta, onko tämä tyyppivika, takajarrut jäätyy jumiin melkein joka kerta kun auto seisoo jonkun aikaa. on uusittu vaijerit, palat, satulat mutta levyjä ei ole vielä uusittu. ei niissä kyllä olkaa ole juuri nimeksikään.
onko mitään jippoja jolla tuon saisi selvittyä? vai pitääkö kulkea aina leka ja hiekkasäkki kyydissä?

ärjy nyybinä.

Kimble83 05.12.2010 14:28

Itsellä ei oo olu mitään ongelmia omien jarrujen kanssa. Onkos sulla siellä jarrukilvet?

HJ60 05.12.2010 14:40

On kuulema meleko tyypillistä. Itellä jääti oikea puoli viim atalvena, vaihoin sen veijarin niin ongelma poistu. Ei tarttenu mulla lekaa, pitkällä kepillä tökkäs sitä vipua niin että vaijeri anto löysiä, niin ite jarru kyllä toimi ok.

Rekisteröimätön 05.12.2010 16:14

kyllä siellä kilvet on paikallaan, ajo on suurimmaksi osaksi lumisia sivuteitä (kiinteistöhuollon auto). auttaisikohan jos vaihtaisi nuo peltivalssit köykämiiniin? saisi hieman enemmän tilaa sinne satulan ja valssin väliin.. ja kaikki muu on siis vaihdettu paitsi levyt..

Rekisteröimätön 05.12.2010 16:17

niin ja siis ne jäätyy jumiin vaikka ei käytä edes käsijarrua..

ärjy nyybinä, myös tuossa ylempänä.

tjl 05.12.2010 16:51

kakkakoppa kolffeissa, siis niissä mis oli levyt takana ni tyyppivikana oli kässärin jumiutuminen.
porasin siihen satulaan kässärin käyttöakselin kohdalle reijän ja laitoin rasvanipan, loppu jumiutumiset siihe.
ei ihan sama vika mutta tutki kuitenkin.

Mikki 05.12.2010 17:33

Ei auta vanteet, kuitenki takakontti tavaraa täys???

Taitaa vaan jarrut käydä niin kuumana, jotta kun pysähdyt niin palat jäätyy kiinni levyyn --> OSTA ALKUPERÄISET PALAT ja ongelma poistuu... Sitten kun oikein pöllyttää lunta niin pysäytät auton ja annat jäähtyä jarrujen hetken ja siirrät autoa ½-1metrin, niin ei jäädy silloinkaan!!!

Ja jos jäätyminen jatkuu vielä tämän jälkeenkin, niin satulat uusiksi, ne on ihan täyttä schaissea muutenkin T4:ssa...

ärjy 05.12.2010 19:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mikki (Viesti 719666)
Ei auta vanteet, kuitenki takakontti tavaraa täys???

Taitaa vaan jarrut käydä niin kuumana, jotta kun pysähdyt niin palat jäätyy kiinni levyyn --> OSTA ALKUPERÄISET PALAT ja ongelma poistuu... Sitten kun oikein pöllyttää lunta niin pysäytät auton ja annat jäähtyä jarrujen hetken ja siirrät autoa ½-1metrin, niin ei jäädy silloinkaan!!!

Ja jos jäätyminen jatkuu vielä tämän jälkeenkin, niin satulat uusiksi, ne on ihan täyttä schaissea muutenkin T4:ssa...

juu, paksissa on aina muutama sata kiloa tavaraa, alkuperäiset siellä ehkä onkin.. pitää vaihtaa nekin. sitä siirtoa pitää kokeilla, auto on niin tarkalla käyttäjällä muutenkin et se jäähdyttelee turboa, pitää sanoa et siirtää sen jälkeen vähäsen sitä koslaa.
kiitos vinkeistä.

liero 05.12.2010 20:38

en ota kantaa pornstarter:iin mutta minä kärsin viimetalvena samasta onkelmasta ooppelin vectra b:n kanssa ,jarrusatulat täyttyi pöllyävästä lumesta ja hirttivät kiinni.

alkoholin kyllästämät aivoni saivat silloin aikaan tallilla seuraavaa...

ennen...
http://i256.photobucket.com/albums/h...o_/ennen-1.jpg

jälkeen kaljanjuonnin, silvotun kaljapurkin ja sikafleksin...
http://i256.photobucket.com/albums/h...o_/jalkeen.jpg

hullua ,mutta auttaa ,ei poistanut ooppelissa ongelmaa kokonaan ,mutta jäätäminen väheni niin että pieni napsaus kuului aamuisin ,muttei totaaljumeja enää...

kehotan kokeilemaan ,saatpahan emännälle sanoa että on pakko vetää pari :D

edit: tässä ooppeli tapauksessa jäätyivät siis nuo käyttö/levyjarrut ,käsijarru pelitti...

mehtämörö 05.12.2010 20:50

Noissa etumoottori porttereissahan on ihan normaalia että käsijarrua ei voi käyttää syys-huhtikuun aikana ollenkaa..

toyota4x4 06.12.2010 11:07

ite laittelin jäähdytin nestettä erään portterin vaijereihin,nii rupes vaijerit pysyy sulina.

Rompe1 06.12.2010 11:32

No mulla ei oo tossa Syncrossa ollu lainkaan moisia ongelmia, vaikka ajelen sillä pelloilla, ja lumikasoissa.

tjl 06.12.2010 12:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rompe1 (Viesti 719867)
No mulla ei oo tossa Syncrossa ollu lainkaan moisia ongmia, vaikka ajelen sillä pelloissa, ja lumikasoissa, ja muuten vaan pöllyssä :D


oli pakko :D

Rompe1 06.12.2010 19:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tjl (Viesti 719884)
oli pakko :D

No tottakai... :D

ärjy 06.12.2010 20:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mehtämörö (Viesti 719754)
Noissa etumoottori porttereissahan on ihan normaalia että käsijarrua ei voi käyttää syys-huhtikuun aikana ollenkaa..

vielä tähdennyksenä et takajarrut jäätyy jumiin vaikka ei käytä käsijarrua. pitää kokeilla noita alkuperäisiä paloja. nii ja sitä antaa jäähtyä ja siirtää kikkaa..

Kartse1 06.12.2010 23:33

Noiden 2-mäntäisten takasatuloiden yleisin syy jumitteluun on se,
että jarrupalat jumittuvat sinne pesäänsä. Ovat muuten tiukassa.

Jarrua painettaessa mäntä työntää senverran, että palat jarruttavat.
Sitten kun jarru vapautetaan, niin palat jäävät laahaamaan osittain päälle.
Sama vaiva ilmestyy, jos jarruletkut alkavat olla niin turvoksissa,
että päästävät kyllä nesteen satulaan päin, mutta ei säiliöön päin.

Jarrupalojen asennuksessa kannattaa käyttää kuparitahnaa.
Vähentää kitinöitä ja estää jumittumista.

Ne liimattavat kitinänvaimennuslaatat ei kestä kuin puoli vuotta
ja sitten on mäntä painunut kumista läpi. => Taas kitisee.

Carevelli 07.12.2010 12:53

Tyyppivika, omassa -97 caravellissä kans jäätyy jarrut vaikka ei käyttäisi käsijarrua, paukahtaa kohtuu kovaa kun nykäsee irti, ja kaikki muu on uutta paitti levyt. Jonkin verran auttaa kun ennen pysähtymistä ajaa muutaman metrin kevyesti käsijarrulla jarruttaen, kai sieltä sitten huurut sulaa ja kosteus häipyy eikä jäädy. Käsijarrukin jumi viimetalvena mutta se loppu kun vaihdoin uudet vaijerit ja voitelin käsijarrun linkut aseöljyllä, vanhoista vaijereista oli kuoret melko huonos hapes. Kaverin portterissa jäätyy sen verran lujaan ettei irtoa kuin hakkaamalla lekalla vanteen keskelle, eikä auta jarruttelut tai satuleóiden voitelu. Samaa jäätymisvikaa on melko monessa (lähes kaikissa) joissa on levyjarrut takana ja käsijarru vaikuttaa mekaanisesti satulaan. Ainakaan omas kolinavaunus ei oo takana kun yks mäntäset liukusatulat, rakenteeltan samanlaisia on ainakin pösös, henkilömallin volsuis, ööhpelis ja mones muus.


Sivu luotu: 21:01 (GMT +2).