![]() |
VW Golf 3 käyntiongelma!!
Täällä kun näitä tietäjiä pyörii, ja kiitos siitä!!!, niin laitetaampas visainen kysymys:
Kaverillani on kolmoskoppainen golf 1.4 8V bensakoneella, ja siinä on perkeleen hankala käyntihäiriö. Täristää tyhjäkäynnillä niin pirusti eikä tehotkaan oikein ole tallella, kierroksilla tuntuu pyörivän ihan nätisti mutta niin kai ne aina...? Jako oli hypännyt pari hammasta, jonka johdosta kansi käytettiin pajalla tarkistettavana. Samalla venttiilit hiottiin ja kansi koeponnistettiin, kaikki OK, venttiilitkin oli ihan suorat eli ei ole ottanut mäntiin. Koneessa on nyt uusi kansipahvi, jakohihna, kaikki syttyosat jakajan runkoa lukuunottamatta mutta siltikin käy huonosti. Ykkösen tai nelosen tulpanjohdon kun ottaa irti koneen käydessä, kone sammuu saman tien, mutta kakkosen tai kolmosen johdon poisottamisella ei ole merkitystä. Molemmat sylinterit kuitenkin polttaa jotenkuten, kun tulpat eivät ole märät ja irtotulpalla testatessa hyvä kipinä tulee. Sytty on jakajamallia yhdellä puolalla. Imu- pako- ja kannen tiivisteet on vaihdettu uusiin. Moottorissa on siis yksipisteruisku, eli suutinviastakaan tuskin on kysymys. Mikä ihme tuota voi vaivata?!? |
Sytytysjärjestys.Olisko kasatessa mennyt tulpanjohdot sekaisin.
|
Lainaus:
Olikos tuo yhtä ranttu tulpista ku 4 koppanen? Se ei nimittäin yks kärki tulpilla edes oikeen lähde käymään kaikilla. Tupsuttaa muutamalla siellä täällä mutta ku vaihtaa ne oikiat monikärkiset niin johan taas toimii. |
Ettei olis öljypumpun/virranjakajan akseli vieläkin pielessä sen 2 hammasta? Pyöritäppä jakajaa laidasta toiseen, löytyiskö sellasta asentoa jossa alkais käydä nätisti.
|
Sytkäjärjestys on katsottu monta kertaa ja johtojen paikkoja vaihdeltu, koitettu 1-3-4-2 (joka siis on alfamerin mukaan oikea) ja 1-2-4-3, jälkimmäisellä ei edes käynnistynyt. Samoten koitettu aloittaa sytytys jakopään puolelta) joka on alfamerin mukaan 1. sylinteri) ja laatikon puolelta, tämä tosin ei vaikuttanut käyntiin lainkaan :confused:
Tulppia on kaksi sarjaa uusia, molemmat NGK kolmikärkitulppia ja kahdella eri lämpöarvolla. Ei vaikutusta. |
Lainaus:
Öljypumpun akseli? Tässähän on vaan kampiakseli, nokka-akseli ja vesipumppu jakopäässä :confused: Virranjakaja on suoraan nokka-akselin jatkona. Virranjakajaa koitin myös pyöritellä, silläkään ei tuntunut olevan oikein mitään vaikutusta, aivan laidassa tyhjäkäynti hävisi, olipa myöhäisellä tai aikaisella. |
Lainaus:
|
Onks puristuksia mitattu, tulis mieleen vääntyny kiertokanki... Eikö ollu venttiilit osuneet mäntiä päihin ?
|
entä se 1.ruiskun kumilaippa? se hapertuu ja rupee vuotamaan, aika radikaalisti vaikuttaa käyntiin.
|
Mihis sytytysennakko on säädetty? Että ei olisi myöhäisellä?
|
imuvuoto tulis mieleen, se kumilaippa ja alipaine letkut on ehjiä ja kiinni, joskus oli mersusta jarrutehostimen muoviputki halki ja aika samanlaiset oli oireet. StarttiPilotilla löytää imuvuodot helposti.
|
Lainaus:
Sytty on säädetty samaan missä se on viimeiset 6 vuotta ollut, merkittiin jakajan jalkaan ennen purkua. Mikä kumilaippa, täh? Ruiskun puolta en purkanut ollenkaan, imusarja oli kaikkine rojuineen irrallaan. Joku voisi kertoa, onko tässä 1- vai 2-pisteruisku vai mikä, joka tapauksessa kaasarin näköinen mötikkä imusarjassa on eikä suuttimia imusarjan sylinterien päässä... Kaksi keskimmäistä sylinteriä ei siis höngi kunnolla tulta, se on jo selvillä. Onko noille joku erillinen kumiliitäntä/laippa/härpäke kun ykköselle ja neloselle? Vai kenties erillinen suutin jossain kohti imusarjaa? Kannen ja imusarjan väliset tiivisteet on siis uusittu, ei ollut vaikutusta. |
siis se kaasarin näköinen hässäkkä eli ruiskun runko on kiinni imusarjassa sellaisella kumilaipalla ja niitä on mennyt lähes jokaisesta 1-pisteruiskusta.
Hörii ilmaa sieltä välistä. |
Lainaus:
|
nostokurki
Lainaus:
|
Lainaus:
mh1983 |
Onko alkuperäiset tulpanjohdot vai tarvike, ainakin II-koppanen oli hieman turhan kranttu tarvikejohdoille joissa oli muistaakseni liika vastusta.
|
ja meillä kolmoesta löyty imuvuoto myös jarrutehostimelle menevästä putkesta. siinä on muistaakseni takaiskuventtiilissä tulpattu letkuhaarotus, saattaa tulppa irrota tai niinku meillä katketa se haara. myöskin tuo muoviputki halkee herkästi. mutta sen huomaa kyllä jarruissa jos se alipaine vuotaa, menee poljin aika syvälle.
|
Ruiskun laippa tarkastukseen nopeasti ja sen jälkeen otat toisen jakajan "jostakin" tai haet uuden BOSCH:lta (maksaa ~100€), kun siitä pettää tuo ainut liukulaakeri ja rikkoo tunnistimet mennessään!
Mut KUULOSTAA voimakkaasti kumilaippa vuodolta... Ja voihan se ruiskun jalan yksikkökin olla rikki, ja se kustantaa vaa 600€... (JA ALKUPERÄISEN SAA HALVIMMALLA!!!!) |
Sori topikin lainaus mutta netistä en saanu selville paljonko menee 3 koppasen 1.9td variantti kolffin manuaalivaihteistoon? Luultavasti on täyttöroput sillee ettei liikaa tuu laitettua mutta olis mukava kuitenkin tietää. Kiitos!
|
1.9 litraa ja pitää olla sitä Mobil VS-200:sta. ylitäytöstä ei ole haittaa. joissain wolkkareissa piti jopa ylitäyttää mittarivaijerin kautta.
|
Lainaus:
Lainaus:
Tarkastusroppuhan on sitävarten, jotta VOI VARMISTAA ettei öljyä olekkaan enää laatikossa:D:D:D |
Sivu luotu: 18:14 (GMT +2). |