Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Lada Nivan korotus (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=78182)

moskuqso 21.11.2010 11:09

Lada Nivan korotus
 
Onko olemassa mitään kepulia kotikonstia miten saada nivaa korotettua ilman että tarvii alkaa kovin suurilla euroilla panostamaan? Hommasin tuommoisen idän helmen aloittelevana offi keltanokkana ja mieli tekis saada vähän korotettua. Entä renkaat mikä olis halvin ratas vaihtoehto ja mitkähän vanteet sopis tuohon pulttijaon ja et:n perusteella heittämällä alle kun tuntuu ettei löydy sopivia vanteita mistään. Auttakaa aloittelijaa :)

keranha 21.11.2010 11:44

Kootukseen löytyy netistä ja tältä palstalta ohjeita vaikka kuin... Suskan vanteet passaa nivaan ja renkaaksi esim 235/75/15 on aika maksimi mitä kilvissä olevaan värkkiin kannattaa laittaa. Kun noillekkin tarvii lokariin tehä tilaa.

Tossavainen 22.11.2010 16:25

Kannattaa kirjoittaa tälle palstalle hakuun lada niva sitä kautta löytyy ainakin oma osioni jossa jonkin verran aloittelijan kysymyksiä ja niihin saatuja vastausia nivan rakentelusta. Haulla löytyy myös varmasti muutakin,kuten esimerkiksi patu925:sen niva rojekti kertomus kannattaa lukaista,häneltä niva tietoa löytyy. Myös ladafoorumilta olen itse tietoa etsinyt,siellä aika pitkä pätkä nivan modifiointi juttuja..

Korotuksesta,Itse korotin nivaani Mersun jousilla(w123) ja taka-akselille hitsasin jousilautasen alle Parin/kolmen sentin palikan jostain romuraudasta,Ei kovin kallis tapa korottaa. Samalla kannattaa vaihtaa pidemmät iskarit niin saa lisää myös sitä ulosjoustoa.

Renkaina itsellä alla insa sahara turbo (taitaa aika monet käyttää nivassa?) juurikin tuossa 235/75/15 koossa. Suzukin vanteilla (SJ410),Tämä alkaa mielestäni olla aika maksimi koko nivaan. Myös metsäpeliin, tuossa koossa mahdollista pitää auto vielä "melko" ehjänä ja mahtuu vielä alle kohtuullisella työllä.. Tosiaan Näillekkin joutuu tekemään tilaa eivät mahdu muuten pyörimään kunnolla.

Krisse 22.11.2010 16:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen (Viesti 715917)
Renkaina itsellä alla insa sahara turbo (taitaa aika monet käyttää nivassa?) juurikin tuossa 235/75/15 koossa.

Mitä oot muuten tykänny noista talvikäytössä?

Omassa HNBA:ssa oli 205/16 Saharat alla kun kevätliukkailla hain sen ja ne pelasi ihan ok. Kesällä sitten ruuvasin noi isommat Saharat alle ja kun talvikelit koitti niin siitä tuli ihan kamalan järkky peli, suorastaan pelotti ajaa sillä tietyypistä riippumatta jos oli vähänkin talvea renkaan alla.

Sitten vaihdoin takaisin noi 205/16 ja niihin porattiin vielä nastat ja sen jälkeen kelpasi ajella.

Ite ajattelin asian niin että oisko toi 235 kuitenkin aika paljon Nivan painosen vehkeen alle talvikeliin sillä noi 205 oli ihan huomattavasti fiksummat myös ennen nastoitusta.

Ja alkuperäiselle kysyjälle vois tarjota myös luettavaksi omia sivujani, sieltä löytyy kyllä mitä vaan jos jaksaa lukea. Linkki alla.

Tossavainen 22.11.2010 17:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Krisse (Viesti 715923)
Mitä oot muuten tykänny noista talvikäytössä?.

Itselläni niva vain metsä käytössä joten tie ajosta ei juurikaan kokemusta,mutta "pikku" tie siirtymien perusteella kyl niillä pärjäilee kun vain ottaa vähän varovaisemmin.. Nastoittaa ne varmaan pitäs jos enemmän tiellä haluaisi ajella.. Mutta en osaa oikein muuten tiekäyttäytymisestä sanoa.

Metsäkäytössä hyvät pyörät, lumessa pitävät jollain lailla, jäällä sitten ei :D ketjut pitäisi olla..
Tosin on noissa sen verta pitoa että lumessa pellolla jyrkähköön kallio nousuun "hieman" rajummin vedättäessä sain takaa toisen tukivarren repeämään korista ja toisen vääntymään solmuun. On se ladan moottori voimakas:D


Sivu luotu: 14:34 (GMT +2).