![]() |
bj takalämppäri. vedenkierto ongelma!
kytkin niihin alkuperäisiin putkiin vähän järeemmän lämmittimen. niihin siis jotka lähtee t-haaroilla sieltä apparin jalkatilasta etulämmitimen putkista. lämmitin on kenno pystyssä, toinen letkulähtö alareunassa, ja toinen yläreunassa. putkia kokeilin kumminkin päin, mutta vesi ei lähde kiertään. ilmattu on, ja kun on valkoista vesijohtoputkee,niin näkee hyvin onko ilmakuplia kuinka paljon. voisiko paluun tai veden oton laittaa sinne termarikotelon työkse niihin tulpattuihin letkulähtöihin?
etulämppäristä purin kennon irti ja laitoin likoon sankoon jossa on astianpesukoneen pesuainetta. saa liota paripäivää pesuvetessä, jos vaikka mömmöt irtois. saiskohan siitä kennon ulko pinnasta millään irtoon sitä ruostetta? |
Lainaus:
suola tai sitruunahapolla... |
sulaako tinaukset?
|
nyt on etulämppärin kenno aika puhdas. hyvin irtos mömmöt tolla astarin pesuaineella kun paripäivää likos. vie kun sais tehokkaamman puhaltimen sinne etulämppärille.
mutta millä konstilla tonne takalämppärille sais vedenkierron pelaan? jotain putkiyhteitä tarvis muutella, mutta mihin ne kytkis? on toi nykynen takalämppäri aika kookas, että sinne kun sais kunnolla kiertään lämmintä vettä niin lämmitys tehoo olis noin 5kw. luulis jo avossakin tarkeevan :D |
Laita sinne takalämppärin nestekiertoon erillinen kiertovesipumppu.
Maksaa tarvikeliikkeissä ~50e Tosin isolla kennolla koneen lämmöt ei varmaan nouse muuten kuin kovemmassa rasituksessa. |
Mullon ollu pari kennoa iiihan tukossa kun on järkkään menny jossain välillä öljyä. Pistin kennon isoon kattilaan kiehumaan ja putket käytin nuotiossa. Lähti sillen kura liikkeelle. Samantien sitten kunnon huuhtelut pesuaineella perään ennenkuin jankittuu uudestaan.
|
Jos päädyt tarvikekiertovesipumppuun, niin suosittelen laittamaan paluupuolelle pumpun. Suzukiin laitoin tulopuolelle pumpun kun paluulinjan väliin ei sopinut ja kahden rikkoutuneen pumpun jälkeen nakkasin koko virityksen pois. Pumput oli uusia tällaisia http://www.motonet.fi/web/guest/etus...ductid=38-6750 ja molemmat alkoin vuotamaan roottorin saumasta samasta kohtaa kuukauden ikäisinä:mad:.
Kaverilla oli hj:ssa muistaakseni tämä kalliimpi malli http://www.motonet.fi/web/guest/etus...ductid=30-9000 ja tietääkseni keski hyvin. |
Ropleema lienee nyt siin, että siinä takalämppärissä on vastusta enemmän kiun etulämppärissä niin vesi kiertää vain etukennon kautta.
Laita joku säädettävä kuristus etukennoon niin saat tasattua vastukset. Samalla voit vaikuttaa kennojen keskinäisiin kiertoihin. Ei se kaipaa mitään lisäpumppuja vaan tuo vastuksien tasaaminen/säätö pitäs riittää. |
täytyypä puristaa etukennon putkee tongeilla niin kauan littiin että rupee kiertään myös takalämppäris vesi :D
aattelin vaan jos laittais paluun tai veden oton eri paikkaan, kun siellä termari kotelon lähellähän on kaksi tulpattua putkilähtöö. kiertovesipumppuja saa myös magneettivetoisena, ei hajoo vedenvirtauksen kuristamisesta ja sellanen löytyy myös hjsta, ja auttoi lämpiämiseen aika paljon. ei vaan viittis tähän sellasta ostaa... |
Lainaus:
Kun et purista ekalla kertaa liikaa ettei lopu kokonaan kierto. Pikkasen kerralla niin hyvä tulee. Sitä ryttyä kun ei tahdo saada enää oikenemaan. |
vittumainen säätää jos puristaa liikaa, kun joutuu jollain tuurnalla mänttään välillä sisältäpäin takas :D
|
ja joku hanahan ei sit ole vaihtoehto tongeille?
|
Lainaus:
kai kun laittais jonku tiskipäydän hanan, sais säätää portaattomasti virtausta joka lähtöön :D mieluusti en sieltä enää vesiä räppäis pihalle, kun huuhdoin jo lattiatkin sisältä. täytyy jotain kumiputkee puserrella, ja kokeilla kuinka vaikuttaa... |
Lainaus:
|
on tuo tallilla kaikenmoisia hanoja. ei vaan viittis kovin isoo työtä tehdä, jos se ei autakkaan mitää...
|
Laita ne sarjaan.Eli niulla on ne kennot sarjassa siten että se orkkis kenno on ekaksi.
|
tänään piti testailla kuinka se käyttäytyy, jos vähän virtausta rajottais.
no vituiks meni. ohjaustehostimen putki rupes vuotaan, ja starttikin lakkas lyömästä päälle, siellä vesipumpun tykänä olis tulpattuna lähtö termostaatin alapuolelta. siitä vois saada kuumaa? ja toinen lähtö olis vesipumpun kyljessä. eikös siihen sais hyvin paluun? vai mitä varten näis tollaset putki yhteet on? |
Lainaus:
Tarkotus oli puristella sitä vesiletkua eikä tehostimen letkua :D :D Ne tulpatut putket on käsittääkseni öljynlauhduttimen lähdöt. |
no tänään pääsin testaileen autoo. oikeen ihmetyttää kuinka hyvin toi bj lähtee kylmästä käyntiin ilman lohkolämppäriä, pihalla kummiki ollu 15-10 astetta pakkasta. noin 30sekunnin hehkutus, ja varmaan toisella startin kierroksella pörähti käyntiin!
taitaa olla vaan aika kesästä löpöö tankissa, kun sen syyskuussa tankkasin shellillä ennen kurun safaria. mutta itse asiaan. puristin sen etukennon kumiputken lyttyyn, ja siellä vedenkierto väheni, kun ei tullu enää juurikaan lämmintä, mutta takakennossa ei vaan ruvennut vesi kiertään! ilmakupla vähän liikkui putkessa edestakaisin, kun oikeen kenki konetta. kattelin kun turbossa olis vesijäähdytyksen liittimet, niin saisko sieltä kuumaa vettä? jos laittais putken sieltä termostaatin lähdöstä turbolle, siitä takalämppärille, ja paluu sinne vesipumpulle. voisko toimia? ei taida siellä koneessa muitakaan lähtöjä olla? |
Kai sinne ei saa kunnon kiertoa vakipumpulla jos ei vieläkään lähde kiertämään nesteet.
Onko varmasti lisälämppärin putket auki jos kokeilee esim. puhaltamalla? |
no ainakin sitä ilmatessa tuli vesi hyvin läpitte molemmista putkista!
|
Eihän ole mitenkään mahdollista että on tullut haarotukset laitettua samaan letkuun...
|
se oli niissä alkuperäisissä putkissa kiinni. ja tänään vie kokeilin niin hetken ku ajoi ja laittoi puhaltimen päälle tuli pieni lämmin tuhaus.
kytkin sen lämmittimen sitten kokeeksi niihin termostaatin tykönä oleviin letkulähtöihin pitkillä putkilla. ja pois en enään ota! vesi kiertää tosihyvin ja lämpöö piisaa jo pienellä ajolla. vaikka putken sisäreikä taitaa olla vain 10mm. se kenno on noin 20x40cm. puhallin tossa on 12v, ja kytkin plussaan ja maajohtoon esivastukset, ja näkyy pyörivä melkein ok nopeutta 24v käytettynä... jotain vedekierto ongelmaa kyllä on sie omalla etulämppärilläkin. pitää varmaan kattella putkia onko jotain tukoksia! |
Lainaus:
Miksi näin? //Janne |
Neste on paluupuolella viileämpää.
Esim, Mersuihin tarkotetut magneettivetoiset pumput kestää kyllä kuumallakin puolella. Ja saa tarvikkeena 50-60e |
Sivu luotu: 10:29 (GMT +2). |