![]() |
SJ 410 ja 413 akselien kestävyyserot ja leveydet verrattuna LJ/RJ ?+tikkujen mittoja?
Onko paljonkin akseleilla kestävyyseroja 410,413 ja samurain välillä.
Ja rengaskokona tulisi kysymykseen 31 tai 33 karkeakuvioinen + lukot. Entä leveyseroja 410,413,samurai ja tojon LJ/RJ/hilux ?? Toyotan akselit todennäköisesti kestäisi suzukin painon alla paremmin mikäli leimakelpoiset. Haulla löysin joitain mittoja hujanhajan eri topikeista. Mutta jos sais varmistettua mitat yhteen. |
Samat kiinnostaa itseäkin, ja lisäisin vielä että onko perävälityksissä isojakin eroja suikan akseleiden ja tojotalaasten välillä? Helpompi alkaa laskea uusia välityksiä jakikseen sitte tarvittaessa jos/kun innostuu tojotoimaan alustaa :)
|
410 ja 413 raideleveys ilmeisesti 1300 ??
Hilux/LJ jossain oli kerrottu 1400 ja toisaalla 1415. Myös 1420 oli olevinaan leveys. Wtf. HJ 1460 eli ei saa suikan alle ilman muutoslupia mitenkään. Minkä toyon akseleita noihin 413suzukeihin on saanu leimalle ? Välitykset 410=4.11 ja 413=3.72 LJ= 4.88 ja hilux hiukan harvemmalla 4.56? |
SJ410/413 on raideleveys on 1210/1220mm ja vasta samuraissa 1300/1310. Joten ainoastaan samuraihin saa "heittämällä" leimattua esim hiluxin akselit. Vanhempiin pitää kikkailla/kaventaa.
PS mulla olis susukin akselin levyseksi kavennettu hiluksin taka-akseli jouten ;) |
Lainaus:
|
Lainaus:
ei kestä |
Lainaus:
Eli akselit saa ilman lupia alle kun vain kaventaa ne. Hilux tai LJ/RJ tai joku muu 8" perällä oleva aleksi kavennettuna passaa Suzzukiin. |
Lainaus:
yhtään välitystä en ole saanut rikki, en tosin ole yrittämällä yrittänytkään niinkuin jotkut näyttää tekevän. sellaisia turmioita olen kyllä nähnyt ja kuullut tapahtuvan, myös paljon kestävimmiksi kehutuilla välityksillä. jos 8" kasaa ja säätää kunnolla niin hyvin näyttää kestävän, ja jos vaikka seuraavalla reissulla välitys hajoaisikin niin silti ne on mielestäni kestävät. tuttavapiirissäni on aika monessa autossa 8" tojotalaiset, ja vain muutamat heistä ovat turmelleet välityksiä ( ja paljon muutakin). eli jos muuten tuntuu että suzuki kaipaa akseleita niin eikun hiluxin akselit alle! ja mielestäni ne on varsin järkevä vaihtoehto, suhteellisen kevyet, kaikkia osia saa helposti ja järkevällä hinnalla, yleinen 6-pulttinen jako, ohjauksen löytyy tehdastekoisia kestäviä palikoita esim. 6-laukeeva setti, ei tartte tehdä mitään kotiturauksia jotka ei kestä kriittistä tutkailua esim. onnettomuuksien sattuessa..... |
Peijooni.
Mistä kohdasta yleensä nuo akselit on kavennettu ja joutuuko sillon teettämään vetarit vai saako jostain muusta akselista sopimaan kun kysehän on vain muutamasta sentistä? Vai onko kenties vetarissa varaa lyhentää rihloituksesta? |
Sami k ilmeisti tarkoitti että suikan akselit ei kestä.
Ja siksi nimeenomaan nuo toyotalaiset akselit kiinnostaisi kun lukkoja saatavilla "helposti"+6pulttisuus+montaa muuta. Mitään kotitekoisia turauksia ei olla suunnittelemassa vaan kaikki on tehtävä tehdasosista ja kestettävä katsurin syynäilyn. Kilvettömässä 410ssä patrolin akselit alla eikä ole murrosjumppaa tarvinnut harrastaa 35 muzzilloilla. Kopkop! |
Lainaus:
Esim. joku leveämpi hiacen taka-akseli ja siihen sitten RJ:n lyhkänen vetari, niin tuleemelko kapea perä, tai sitten RJ:n taka-akseliin pidemmän vetarin tilalle hiluksin tai hiacen vetari. Samoin eteen, esim. RJ:n etuakseliin kun vaihtaa lyhyemmälle puolelle esim HJ/BJ etuvetarin, niin taas kapenee... Esim. RJ/LJ etuvetarit 411mm ja 770mm |
Oliko LJ:n etumurikka 6cm sivummalla kuin Hiluxin ? Jostain jäänyt tuollainen muistikuva..
edit: 10cm ymmärrykseni mukaan akselia tarttis kaventaa niin kelpais 413sen alle. edit2 Onko HRD:n akseli tuon 1220 levee? Joo näköjään 1230 levee :) |
Takapäähän saa kavennusta jotain hiukan päälle 10 senttiä risteyttämällä hiluxin ja lj osia. Ite sovitin joskus hilun banjoon bj vetarin, joka vaati laakeripinnan sorvauksen jotta onnistui.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=65896 Muistaakseni hiluxin takavetaris olis kyl mahdollista poorejakin jatkaa jyrsimällä. |
Se 8" tuumanen on suunniteltu kestämään!
En yhtä äkkiä muista mihin se aikanaan suunniteltiin, mutta suomeen se ainakin tuli suuremmassa määrin L-sarjalaisen voimakoneen viimmeisenä lenkkinä; heppoja oli suuruusluokkaa 66 ja vääntöä toistakymmentä kiloa!
ja nuo mammuttirenkaat tais olla suuruusluokkaa 185/82-14 ja veto pelkästään yhden perän kautta:D ja kokonaispaino taisi olla aina 2-3 tonnin välillä. Mutta asiaan, eikökän tuo kaventaminen (siis akseliputken) ole mahdollista, ja vetoakselit voi tilata esim. karpiolalta mittojen mukaan. Taannoin tein noita vetareita pelkästään koneistamalla, mutta eivät yhtä lujat kuin "konepajalaatu" Jos haluaa takaperään omanmittaiset vetarit, niin kannattaa miettiä hdj-80 etunapalukon poorikalikkaa ja täyskevennettyä napaa esim mallia hj-61; silloin voi tilata pelkän vetoakselin pooreilla. Niin, niile jotka eivät tienneet/arvanneet tuota mainitsemaani ensiesiintymistä; niin sehän oli 2,2 dsl hiace 80 luvun alussa. |
Äkikseltään parin pilsnerin jälkeen tuli mieleen, että kapein vaihtoehto tehdastekoisilla osilla saattaisi olla ln 46 akselit. Etunakselista jos korvaa pitkän tikun BJ:n vastaavalla (on lyhempi kuin LJ:n, mittaa en muista) ja lyhyt tikku on 38cm (taas on lyhempi kuin LJ:n 41cm), ja takaa korvaa toisen puolen läjän lyhyellä vetarilla, samalla säilyy jarrut yhtä pieninä, jos ei muuta levyjä samalla. Näin siis jos haluaa tuon harvinaisen 6pultti jaon. Luulisin.
|
Ehkä OT - ehkä ei, mutta eikö leveyden puolesta pikku Volvon akselit passaa suoraan? Millaset vetarit/rakenteet noissa LJ/RJ/Hilu akseleissa on verrattuna HJ/BJ - missä se heikoin paikka on?
|
Lainaus:
juurikin näin |
Nivel.
Lainaus:
|
Yhdeksi pienoiseksi ongelmaksi muodostuu myös 65sen akseleissa murikan paikka.
Suzukissa (410) lehtijouset abaut 115mm kapeammalla kuin hiluxissa. Eli akselia pitää siirtää kuskin puolelle keskilinjasta jotta saa lehden murikan viereen hantin puolella. |
Lainaus:
Ja se heikoin paikka 8" akselissa taitaa hyvinkin olla se välitys, jos tikut ja murrokset kestää. Mulla ainakin on jo pari takavälitystä tullut hajotettua, mut hojossa hajos ekana edestä murrokset, takana FF-akselissa pikkupultit vetareista ja SF-akselissa kardaanin liuku! |
Lainaus:
Onko se sitten sallittua katsastusta ajatellen?? Suzukin painon alla tuskin suureksi ongelmaksi tulee tuo 8tuumaisten kestävyys/kestämättömyys vaikka ne yli vitosen välitykset laittaiskin. Kestävät taatusti paremmin kuin suikan omat akselit mitä nyt haetaankin. Etuvetareiden mittoja rj/lj 411mm ja 770mm bj 380mm ja ?? Hj ?? ja ?? ln65 ??? ln46 ??? Takavetareiden mittoja rj/lj ?? bj ? Hj ? ln65 ? ln46 ? ln 110 ?? |
Ei kelläkään satu olemaan noita mittoja missään lapulla muistissa? Ite saan mitattua ln65:n vetarit, kunhan vaan saan kaupat hoidettua loppuun. Mutta entäs nuo muut?
|
Voi prkl.
Mulla oli tuo lj:n taka-akseli atomeina mut unohdin mitata vetotikut. Etuakseli 65:sen vielä levällään joten tars muistaa mittailla tikut ennen niputusta. |
Voisko tuo 38cm lyhyt vetari olla hiluksista.
Nyt tuli mittailtua HJ:n vetarit, lyhkänen ~43cm murros on paikallaan, niin siksi arviolta, Pitkä tikku 80cm, BJ:ssa lyhyt tikku sama, mut pitkä tikku 6cm lyhyempi. Jaa, itse itselleni vastaten: Inner Axle Lengths (without birf attached, measured from end to end): 40/55/70 Series Drivers Side: 29.00" 40/55/70 Series Passenger Side: 17.25" 60/62 Series Drivers Side: 31.5" 60/62 Series Passenger Side: 17.25" 80 Series Drivers Side: 34.125" 80 Series Passenger Side: 17.75" PU/4Runner (Solid Axle) Drivers Side: 31.5" PU/4Runner (Solid Axle) Pass. Side: 15.375" (from: http://www.cruiseroutfitters.com/tech_front_axle.html) |
Sivu luotu: 16:38 (GMT +2). |