![]() |
Lisävalojen kytkentä CAN-väylälliseen autoon
Lisäpitkät sain kyllä palamaan ihan normaalilla kytkennällä, eli virta akulta ja heräte pitkiltä, releen kautta ja rele mallia, jossa diodi napojen 85 ja 86 välissä.
Mutta varsinainen ongelma on lisäpitkien parkkien kanssa. Ensin koitin vaan ottaa suoraan virran katkaisijan kautta parkkivalolta. Kun kytki katkaisijasta parkit päälle, niin ne paloi sekunnin kaks ja sitten sammuivat ja myös vasemman puolen etu- ja takaparkki sammui ja ajotietokone ilmoitti vasemman puolen polttimoviasta. Seuraavaks kytkin releen väliin ja otin vaan ohjausvirran parkilta. Aivan sama juttu ja heti kun katkaisijasta painoi lisäpitkien parkit pois, vikavalo sammui ja ei mitään ongelmaa. Eli miten tuo pitäis kytkeä, että sais lisäpitkien parkit toimimaan? Ja autona Fiat Ducato Maxi 2010 mallinen. |
Sinänsä fiksu auto, kun estää sua asentamasta laittomuuksia tieliikennekäyttöön.
|
Niin, liekkö nuo nyt niin tarpeellisetkaan...pitää ne auton omat toimia kumminkin.
|
Ei nyt ollut kyse siitä ovatko laittomat vai ei tai kuinka tarpeelliset, vaan miten ne pitäis kytkeä että palavat? Eikä ne edes ole aina laittomat, riippuen tietysti lisävalojen asennuspaikasta.
|
Juu jätetään ne parkit kytkemättä niin kaveritkin tykkää. Ne häikäisee ihan oikeesti....
Suurenna sulaketta ja pakkosyöttöä paksulla kaapelilla suoraan kytkimelle niin jo laulaa :D :D :D |
on ne hyvät
on ne hyvät olla talvella esi lämmittää sen lasin niin ei halkea läheskään niin helposti. ja kytkentään jos autossa on noin hienoa tekniikkaa niin luutavasti siitä ei saa edes parkkeja sammumaan misään vaiheessa jos on virrat päällä eli minä ottaisin ohjauksen nille jostain muualta kuten sulaketaulusta virta lukolta.
ja jostainhan se vetokoukullekin vedetään että sieltä sen saisi. uudemmissa autoissa koukun sähköt tulee suoraan sulaketaulta omaa sähkösarjaapitkin (joka on melkein yhtäkallis kuin koukku) ja harvinaisen tyyöläs asentaa. |
Parkit kyllä sammuu ja kaikki muutkin valot, kun valokatkaisijan kääntää 0-asentoon. Sulaketaulusta ei saa millään herätettä, koska sulaketauluun menee pari sellaista isoa liitintä, joissa on kummassakin 25-35 pientä johtoa, niin niistä ei oikein osaa alkaa arpomaan oikeaa.
|
Kyllä mulla uudessa volkkarissa herjaa kärryn valojen vikaakin. Ei varmaan auta koukun sähköistä otto.
Ehkä auton omien ajovalojen virrasta sais releelle ohjauksen. Luulis ajovalojen kohdalla vikatiedon toleranssin olevan sen verran isompi? |
Ajovaloista se kyllä toimii ja niin se on nyt kytkettykin, et kun lyhyet palavat, palaa lisäpitkien parkit.
|
Yks konsti on käyttää puolijohdeteknikkaa parkkien kytkemiseen, eli vaikka FET ohjaus lisäparkeille, se ei ota virtaa alkuperäsiltä parkeilta, tarvii vaan jännitteen ohjaukseen. Taino ottaa se virtaa mutta niiiiin vähän ettei varmaan vaikuta alkuperästen parkkien ohjaukseen. On tietty vähä monimutkasempi kuin tavallinen rele.
|
Joo, mäkin jo meinasin tehdä aktiivisubbarin herätevirran ottoon operaatiovahvistimeen perustuvan virityksen mutta onneks löysin radion sisältä cd-vaihtajalle tarkoitetun herätteen ja kolvailin suoraan piirilevyltä herätteen:D Aika hommaa näitten uusien kanssa.
|
upea uus nykyaika...
Tää valo homma on varmaan sille obd-testille kans yhtä juhlaa
jos toi lisävalojen kytkentä menee tollaseks hipoiluks. Joku väitti että jopa hävinny lirbbatankin korkki vois aiheuttaa sillä rintamalla hylsyn(liittyy jotenkin tankin paineisiin) niin ei yhtään ihmetyttäis että hylsy tulee paskoista valoista kun tietokone niin sanoo vaikka joka kynttilä oikeesti palais... |
Sivu luotu: 16:27 (GMT +2). |