![]() |
Hiluxin laturin hiilet
Hilux 2002 D4D 2,5 pitää startin jälkeen kylmänä vähän kitinää. Häviää kun kone lämpenee. Ääni on jossain laturin tienoilla. Mietin ettei 80 tkm ajetun auton laturin hiilet pitäisi vielä loppua?
Latauksen valo ei pala auton käydessä eikä edes vilahtele tyhjäkäynnilläkään. Vai remmikö se kitisee. Mene ja tiedä. Akut on vanhat mutta tuntuvat olevan kyllä starttipyötityksen perusteella kunnossa. Onko porukalla kokemusta Hiluxin tämän tyyppisistä kitinöistä mistä ne yleensä tuleee?:eek: |
Minulla ainakin hihnat kitisee vaikka ne aika uudet. Kokeile vaikuttaako veden kaataminen laturin hihnoille kun kone käy.
|
Pitäisikö tuon veden vähentää ääntä vai mitä tällä testataan?
Sorry, jos tämä on vähän tyhmä kysymys. Lainaus:
|
Ei tule hiilistä. Ei voi edes tulla. Mikähän hyöty tuosta nyyperön hihnojen kastelusta on?? RK-liikkeistä, etrasta tai jostain autotarvikkeesta saattaa löytyä kitkaspraytra, poistaa saisset hihnoista eikä kitise enää.
|
Tais sittenkään älä tee mitään.
Todennäköisesti ääni on peräisin hihnoista jotka luistavat aavistuksen,koska heti startin jälkeen laturi toimii hetken täysillä,ja flektin viskokin pyrkii pyörimään hetken mukana. Jos ne hihnat on löysällä niin kiristä,tai käy jossain kiristyttämässä ne. Ja jos ne on orkis hihnat ja moniura sellaiset niin ajallisesti alkaa olla ehkä vaihdon aika,vaikkei kilometrejä olisikaan,mutta jos avaat ohjekirjan niin siellä on ehkä asia kerrottu. Mitään sinne ei tarvi kaadella,ja se hihna spräykin on niitä juttuja jos ei mikään muu auta. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Akut tosin on alkuperäiset Panasonicit, mutta tarkastusreiästä näkyvä väri väittää akkuje olevan kunnossa ja startin reippauden perusteella näin on. Täytyyy varmaan vielä ladata akut C-tekillä täyteen jotta poistaa tämän vaihtoehdon. Tai sitten ajaa akkukauppaan.............. |
Hiilet ei vikise.Ja autossa on jo hyvä laturi.
Saat kaadella sinne hihnoille ja laturiin vaikka ämpärillä vettä,ja saat aina jonkun tuloksen. Jos haluat ladata akut niin tee se ,varsinkin kahden akun systeemissä siitä ei ole haittaa,vaan saattaa olla hyötyäkin varsinkin jos auto on lyhyessä ajossa pääsääntöisesti. Laturin hiilien käyttöikä vaihtelee jossain 200-400 tuhatta kilometriä riippuen päivittäisestä ajomatkastaja/ tai virrankulutuksesta(esim sähköinen auralaite). Jos taas akut on loppu niin ne on loppu ja sen huomaat siitä että -20 pakkasella ei auto lähe käyntiin.Sitten osoite on akkukauppa. Jos taas epäilet muuta vikaa niin mars johonkin autosaähköliikkeeseen,tai huoltoon... Koska täällä netissä kaikki,mukaan lukien oma postaus on vaan arvailua joista kukaan ei ota vastuuta... Mutta 80 tkm ajetussa autossa ei pitäisi olla vielä laturivikaa... |
Lainaus:
Näitä tulee helposti pohdittua vaikka tällä foorumilla kun tuo Pohjolan tallin musta valo hyvällä kosteusprosentilla ei oikein houkuttele tekemään kokeilusäätöjä tuolle remmille...... |
Näissä uudemmissa autoissa on järjestään moniurahihnalla noi apulaitteet.
Suurin osa on vielä sellaisia, että ne ovat jousikuormitteisella kiristäjällä. Ei tarvii montaakaan vuotta ajella, kun hihna alkaa kitisemään aina käynnistämisen jälkeen, mutta kitinä vaikenee sitten muutaman sadan metrin ajon jälkeen. Laturi tuuppaa aina hetken aikaa täysillä, koska muutenkin vajaista akuista on otettu käynnistykseen tarvittava suuri starttimoottorin tarvitsema virtamäärä. Hihnan vaihto olisi ensimmäinen huoltotoimenpide, jos akkuihin ei mene riittävästi latausta ja kitinä jatkuu vielä muutaman minuutin ajonkin jälkeen. Enemmän ajetuissa tulee sitten noi moniurahihnan kiristäjä- ja ohjurirullien laakereiden kitinät kuvaan mukaan antamaan omaa soundiaan.. |
Sivu luotu: 18:05 (GMT +2). |