![]() |
Hapettuneiden alumiini vanteiden putsaus?
millä putsata/puhaltaa hapettuneet/tummuneet alumiini vanteet?
itse en rupea niitä hiomaan/kiillottamaan. eli helpoimmaksi jää varmaan puhallus ja maalaus -lasikuula -hiekka -sooda, voiks tällä ees puhaltaa alumiinia? ja missä hämeessä/etelä-suomessa kannattaa näitä tehdä ja halvallakin vielä! onko jotain muita vaihtoehtoja? |
joskus olen omien harrastejuttujen takia kytkeytynyt erään firman raepuhallushuoneeseen. siellä käytetään teräsraetta ja aika usein on juurikin hapettuneita alumiinivanteita puhkuttavana, pinnasta tulee varsin karkea kun laitteet on järeät. sit vanteet menee polttomaaliin jossa asiansa osaava maalari loihtii niistä varsin hienoja, ja kuulemma karkeahko pinta toimii hyvänä pohjana polttomaalille.
|
pistä kuva.keväällä tein itelle vanhat bbs hunajakennovanteet.tylysti hiekkapuhallus koko vanteelle,sit maalaus epoksilla ja pintaan reilusti uretaaniväriä,lopuks sorvilla huulet puhtaaks ja kiillotus.on kun suoraan tuotantolinjalta
|
Lasikuulapuhallus tai hapotus puhtaaksi ja pintaan anodisointi tai pulverimaalaus.
|
Lasikuulalla mä oon yhdet aluvanteet puhaltanu (tai saatto olla että Tapsa puhalsi), sopivan hellävarainen alumiinille, ei hakkaa pintaa ruvelle. Komeet tuli kun kiillotti ja lakkas. Ja kesti monta vuotta hyvänä, kesät talvet.
|
jos meinaa maalata lasikuulasta ei ole mitään iloa,se on hyvä että tulee karkea pinta,epoksi tasaa sen kyllä täysin.hienolla hiekalla tietenkin max kivikoko onkos se 0,8. 1.2 hiekal saa jo teräsvanteetkin pilattua.
|
puhallus
mein pajalla parit amuliini vanne sarjat puhallettu hiekalla. en muista oliks kvartsi vai luonnon hiekkaa..? no mut kummiski ni puhalluksen jälkee niihi vetästii joku mämmi mikä esti amuliinin oksidoitumisen. auttaa siihen maalin pysymiseen.
ku ei maalattu samana päivänä ni sit mämmit pois ja maalaus. ei tullu liian karkee ettei ois kiillottunu helposti puhalluksessa. toisesta sarjasta lippa kiillotettiin. |
Muistakaa kun puhallatte alumiinivanteita niin ne saattavat vääntyä puhaltaessa. Olen kokeillut, joutui käyttämään oikastavana puhalluksen jälkeen, kun ravistivat eikä saanut tasapainoon. oikaisun jälkeen pelitti hienosti. firma mikä oikas vanteet sano että on yleistä et vääntyy puhaltaessa.
|
Lainaus:
riippuu hirveesti kui hento vanne on esim: joku ultimate GAY tuning vanne vai joku american racing vanin kolmipuola vanne. ja järjen käyttö sallittua kui isoilla paineilla puhaltaa ja rae koko... |
aihioita
nämä vois kiillottaa..:rolleyes: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=68778 mutta näihin tulee maali pintaan http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=68779 |
noi mitkä maalaat ni hiekkaa selkään vaan.täytyy kyllä sen verran kommentoida jos puhaltaa alumiinivanteet kieroksi ni oltaisko siinä vaiheessa väärällä alalla.noi mitkä kiillotat kunnon maalinpoistolla lakka pois sit sorviin pyörimään ja kiillottamaan,siinä lähtee syvätkin hapettumat hinkatessa hetkessä.
|
Lainaus:
Saat multa 15X10 kromit tilalle ja kyllä kiiltää :D Miten leveät nuo on? 6X5,5" jako kait? |
lasikuula. hiekka tekee karkeen pinnan.
soodalla kyllä tulis kans hyvä muttei taida ihan naapuris kukaa puhaltaa. me vietii viimeks loimaalle. |
hiekka tekee karkean pinnan ja sen epoksi vaatiikin.
1.muovirae jos halutaan vain putsata maali ym lika esim entisöidessä missä ei saa tulla pohjaan puhalluksesta mitään jälkiä. 2.lasikuula hieman rajumpaan puhdistukseen,harvemmin maalauksen pohjaksi. 3.hienoin luonnon hiekka alumiinin ym pohjustukseen maalaukseen sopivaksi. 4.kemikaalit vain pinnotteiden poistoon,ei pohjustukseen. |
Soodapuhalluksella saa alumiiniin ihan hyvän pinnan. Sooda ei syö itse alumiia mutta kaikki pinttymät ja hapettumat kyllä.
|
Hiekka.
Ite oon muutaman sarjan tehny silleen et 0.1-0.6 hiekalla puhaltaen ja sit kevyt hionta. Sit HAPPO pohjaa kerros ja sit vasta epoksi tai hionta väri. Sit pintaväri. Ja jollei oo hiljattain tullu uusia aineita ni alumiinille AINA happopohja jonka päälle voi sit vetää mitä vaan. Täl systeemil ainaki saa uuden veroiseks mut voihan niit olla helpompiiki tapoi. Pulveri maalaus ei oo aina ollu oikee hyvä alumiinille,iän myötä irtoilee.
|
hienot tuli kun ihan kvartsihiekalla puhalsin ja pulverimaalasin. kuin uudet
|
Tossa ollaan alumiinivenhoja puhallettu kalkilla kun muuten ehtivät muilla aineilla hapettuun ennenkun saa myrkyt pintaan. Saatiin ite toi kalkilla puhallus neuvo yheltä ikänsä alumiinin kans puuhanneelta ja ensin hieman kummasteltiin ja naureskeltiin mutta kuinka ollakkaan enää ei sitte muulla puhalletakkaan. Soodapuhallusta ei olla kokeiltu kun on ollu hinta niin kova suhteessa tuohon kalkkiin mikä on toiminu hyvin meidän tarpeisiin. Se on tuommonen vanha ruma busteri aika erinäkönen kun sen ottaa ja puhaltaa puhtaaksi kaikesta "ylimääräsestä" ja menee muuten kivasti kaupaksikki. Tolla kalkilla kannattaa sitte huolehtia että on sitte heti kunnolla hyvät suojaimet ettei kovin vetele vainuun sitä.
Kuraputti laiskuuttaan nyybeilee |
jos nyt kiillottaa noi toiset vanteet oikeen bling bling:D
niin kuinka kauan se kiilto kestää? millä suojataan pinta? vai joutuuko niitä hinkkaa puhtaaksi viikon välein? jos joutuu niin kyllä niihin sitten maali tulee pintaan;) |
Mulla oli edelliset alut kiillotettu.
Talvella hapettuu suht nopeasti. Saa olla kokoajan pesemässä ja vahaamassa.Mothersin vahalla kun pyyhkäisee niin kiiltää kuin....kuutamossa:D Elä hyvä mies mene vaan maalaamaan niitä. Vaihat miun kanssa ne 15X10" kromeihin niin ei tarvii olla jatkuvasti jynssäämässä;) Minä kyllä jaksan hioa ja puunata niitä sitten. |
Lainaus:
Kokemukset rekan vanteista, luulis toimivan maasturissakin. Pysyy aika hyvänä kun kiillottaa kunnolla keväällä ja syksyllä ja kevyt kiillotus kerran 10-15tkm välein. Normaali pesut tietenkin päälle.Maasturissa tulee kuitenkin PIKKUSEN vähemmän tuota jarrupölyä.. |
Mulle on jääny jostain muistikuva että sinolilla pyyhkimällä menis pinta jotenkin kiinni...
|
kyselyjen jälkeen päädytään todennäköisesti jonkinlaiseen maalaukseen.
kiillotettujen vanteiden kiillon ylläpito ei houkuta:rolleyes: |
Noissa Subbarin vanteissa pääset kaikkein helpoimmalla kun myyt ne mulle, saat tilalle tollaset helppohoitoiset peltivanteet..:D
|
Eikun ne oli mulle tulossa:D
|
Sivu luotu: 03:15 (GMT +2). |