Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Ford Ranger -08 rengastus/kitkalukko (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=76474)

Cosmo 08.10.2010 07:21

Ford Ranger -08 rengastus/kitkalukko
 
Otsikon mukainen Rangeri kaipaisi uusia renkaita, onko kenelläkään kokemusta mahtuisiko alle pyörimään 265/75r16 All terrainit? Alla tällä hetkellä 245/70r16 alkuperäis renkaat.

Toinen kysymys, onko joku yksinkertainen keino saada takaperän kitkalukko kireemmäksi. pitää vasta kun öljyt lämmenneet kunnolla.

Jappi 08.10.2010 08:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Cosmo (Viesti 702206)
Otsikon mukainen Rangeri kaipaisi uusia renkaita, onko kenelläkään kokemusta mahtuisiko alle pyörimään 265/75r16 All terrainit? Alla tällä hetkellä 245/70r16 alkuperäis renkaat.

Jos on niitä suomessa "jatkettuja" Rangereita niin ei varmaan sovi.Eli jos on pitkähyttinen jossa lavaa on jatkettu/siirretty niin jo 235/75x15 renkaat hankaa kaarien etureunaan kuormalla.

Cosmo 08.10.2010 09:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 702233)
Jos on niitä suomessa "jatkettuja" Rangereita niin ei varmaan sovi.Eli jos on pitkähyttinen jossa lavaa on jatkettu/siirretty niin jo 235/75x15 renkaat hankaa kaarien etureunaan kuormalla.

Rangeri on vm-08 eli uudempaa mallia ja tuo 245/70r16 on vakio rengaskoko
Eli ei ole jatkettu malli

gikseri 08.10.2010 17:32

Heittämällä sinne sopii 265/70-16 tai 275/70-16. Ulkomailla käyttävät kaikki 265/75-16 mutiaisia, mutta siitä en voi varmaksi sanoa kuinka sopii. Etupäästä vaatii ainakin turhan tavaran leikkailua pois ja hieman voi joutua vääntösauvoja kiristään. Yhden rangerin tien missä on 285/75-16 pyörät, mutta siitä on koria korotettu 3". Vanteen ET tietysti myös vaikuttaa asiaan.

Takapään kitkalukkosta en osaa sanoa, kun omassa ei ole ollut vielä ongelmia. Parempi ratkaisu tietysti olis laittaa 100% kytkettävä lukko sinne.

Cosmo 10.10.2010 19:16

Oliskohan Lahden tai lähiympäristön alueella kellään 265/75r16 renkaita irrallaan jota voisi sovittaa, ei millään viitsisi tilata riskillä ettei mahdukkaan pyörimään. Pientä korvausta vastaan tietysti.

gikseri 10.10.2010 20:50

Eikös tuo 265/75-16 taida olla aika lähelle saman korkuinen kun 32" kumi? Jos olis 32x11,5-15 rengas 15x8ET0 vanteella, niin silläkin vois sovittaa.

Cosmo 17.10.2010 09:59

Nyt on renkaat hankittu, 31/10.5 all terrainit. Vanteet vielä hakusessa, tai oikeastaan vanteen et on epäselvää. Vakio on +10 ja päällä 245 rengas.

Nyt vaihtoehtona on et0, et-6 ja et-12 ja leveydet on 7"
Onko kellään kokemusta mikä jäisi niukin naukin kaarien sisäpuolelle?

Ja tosiaan ford ranger -08 vakio alusta. Siis uudempaa mallia.

gikseri 17.10.2010 11:25

Itse laittaisin 8" vanteen ja ET0. Kun alkuperäisellä 7" vanteella ET+10, on varaa tulla 30mm ulospäin, että on kaaren tasalla.

Sutsu 17.10.2010 21:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Cosmo (Viesti 702206)
Toinen kysymys, onko joku yksinkertainen keino saada takaperän kitkalukko kireemmäksi. pitää vasta kun öljyt lämmenneet kunnolla.

Lisää kitkalevyjä sinne. vm.87 matukka näytti nielevän samat kitkalevyt kuin mitä vm.08 isuzusta jäi jouten, joten suattais passata rangeriinkin. On vieläkin jouten noita levyjä, kun aloin kaipaan kemppiä matukan perään..:D

Cosmo 18.10.2010 09:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sutsu (Viesti 705042)
Lisää kitkalevyjä sinne. vm.87 matukka näytti nielevän samat kitkalevyt kuin mitä vm.08 isuzusta jäi jouten, joten suattais passata rangeriinkin. On vieläkin jouten noita levyjä, kun aloin kaipaan kemppiä matukan perään..:D

Täytyy kurkata sinne perään kunhan saa nuo rengas hommat loppuun. Taidan kokeilla pelkkää öljyn vaihtoa ensin ja sitten alkaa purkamaan jos ei tuo mitään apua

gikseri 18.10.2010 10:59

Kuvia sitten tänne, kun saat uuden rengaspaketin alle.

-MaTTi- 18.10.2010 16:24

Tossa kiinnostuneille kuva Offivarusteen sivuilta Rangerista 32x11.50R15 AaTeilla 75 mm korikorotuksella.
http://www.offivaruste.com/tiedostot...r-sivusta1.jpg

gikseri 18.10.2010 19:42

Missä kyseinen auto mahtaa olla nykyään? Tää kun oli AVK:n rivissä pari vuotta sittten 17tkm ajettuna, kun oli kaatunut ojaan ja mennyt lunastukseen. Appiukon piti silloin ostaa tää sieltä, mutta jonossa edellä oleva oli ostanut pois.

Cosmo 21.10.2010 19:52

Nyt on uudet fillarit alla, eli 31/10,5-15 Et0. Eikä ne ihan kivutta sinne mahtuneet!
Huomenna täytyy ottaa rälläkkä käteen ja poistaa hiukan ylimäärästä muovihilpaketta :)

Eli ottaa kiinni kääntäessä kaaren etu ja taka alareunaan. mutta helppo homma tehdä tilaa. Pistän kuvaa tulemaan ensi viikolla kun on kaikki kunnossa..

gikseri 21.10.2010 20:30

Mitenkäs ne asettuivat kaariin nähden? Jäikö vielä paljon kaaren sisälle?

Cosmo 21.10.2010 20:38

Meni ihan täydellisesti leveyden puolesta, renkaan kyljet kaarien tasolla, eli kuviopinta noin 15mm kaarien sisällä. Eli kiitos sinulle siitä että suosittelit noita ET0 vanteita! Muuten oisin varmaan ottanu ne ET-12 vanteet ja huonostihan siinä olis käyny..
Paan sulle s-postiin pari kännykuvaa, en viitti laittaa tänne niin huonolaatusia kuvia.

-Jarkko- 22.10.2010 11:22

Aiheeseen hatarasti liittyen...;)

Onko nämä rangerit olleet aina mazdoja vai onko olleet joskus aikoinaan ihan oma mallinsa?

gikseri 22.10.2010 11:48

Näitä thaimaan rangereita on tehty vuodesta -99 ja ovat olleet samoja kun mazda. Ameriikan rangeri on eri auto ja sitä on tehty paljon kauemmin.

Cosmo 22.10.2010 15:25

Sain kuin sainkin pyörät mahtumaan! etupäästä piti vuolla muoviromua pois niin nyt tilaa se kaikki 10mm sisälokariin. saas nähä ottaako maastossa johonkin kiinni, mutta sittenhän sen näkee mistä pitää vielä leikata..

Kuvia pistän ensiviikolla..

gikseri 22.10.2010 18:03

Paineilmakäyttöinen pistosaha on kätevä tuohon hommaan. Ensimmäisen korimallin (-99) Rangeriinkin sai 32x11,5-15 renkaat pyörimään ilman korotusta, kun veisteli turhaa muovia pois.

Cosmo 22.10.2010 20:47

http://cosmo.kuvat.fi/kuvat/
Tuossa muutama kuva renkaat paikallaan.

gikseri 22.10.2010 21:07

Nehän istuu ihan hyvin. Joutuko paljon leikkaan levikkeestä pois?

Cosmo 22.10.2010 21:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja gikseri (Viesti 706504)
Nehän istuu ihan hyvin. Joutuko paljon leikkaan levikkeestä pois?

Tosiaan piti leikata 2/3 osaa roiskeläpästä ja sen takaa hiukan muovia. Muutama levikkeen kiinnitys klipsi hajos ja piti laittaa ruuveilla väliaikanen kiinnitys ennen kkun saa hankittua niitä muovihakasia. Muutaman sentin jos sais ylemmäs ni istuis pirun hyvin noi renkaat.

mites se vääntösauvojen kiristäminen tapahtuu?
Ja vaikuttaako esim renkaiden kulmaan??

gikseri 23.10.2010 11:11

Vääntösauvojen takapäässä on pultti jo vain kiristät. Täytyy ensin tunkata etupyörä ilmaan ja sitten kiristät niitä pultteja yhtä monta kierrosta molemmin puolin.

Vaikuttaa kyllä renkaiden kulmiin, mutta en osaa sanoa kuinka paljon, riippuu tietysti paljonko nostatkin. Renkaan pystykallistukseen ainakin vaikuttaa niin, että renkaan yläreunat kääntyy sisäänpäin.

Cosmo 24.10.2010 13:45

Ja nyt sitten rengaspaineista! Auton etupäähän painaa noin 1250kg ja takapää 750kg tyhjänä, Paineita nyt 2,5/2,2 ja hiukan ravisteli 100km/h nopeudessa. 3baria jokapuolella ni ei ravista yhtään. Eli mikä olisi hyvä renkaan kulumisen kannalta ja ajettavuuden kannalta?


Sivu luotu: 19:15 (GMT +2).