Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Jimmyn camberin säätö (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=76264)

PeteP 01.10.2010 16:59

Jimmyn camberin säätö
 
Toisessa etupyörässä on aika reilu positiivinen kampperi, tuohon jäykkisakseliin näkyy olevan saatavana shimmejä, mutta onko jollain tarkempaa ohjetta taikka kuvatusta tästä hommasta ??

-MaTTi- 01.10.2010 19:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PeteP (Viesti 700405)
Toisessa etupyörässä on aika reilu positiivinen kampperi, tuohon jäykkisakseliin näkyy olevan saatavana shimmejä, mutta onko jollain tarkempaa ohjetta taikka kuvatusta tästä hommasta ??

Camber ei ole säädettävissä, akseli vääntynyt jos kulmat muuttunu eikä laakereissa ole väljää.

Shimmeillä säädetään olka-akselin kartiorullalaakereita kääntöpallossa eli pystysuunnassa, sivusuunnassa säätö käytännössä mahdotonta, tai sitten saat tehdä kotona epäkeskon laakeritapin.

PeteP 01.10.2010 20:31

2 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 700466)
Camber ei ole säädettävissä, akseli vääntynyt jos kulmat muuttunu eikä laakereissa ole väljää.

Shimmeillä säädetään olka-akselin kartiorullalaakereita kääntöpallossa eli pystysuunnassa, sivusuunnassa säätö käytännössä mahdotonta, tai sitten saat tehdä kotona epäkeskon laakeritapin.

Ei pidä paikkaansa, onko kokemusta vastaavan auton akseli säätämisestä? nuo shimmit ovat juurikin Camperin ja Casterin säädön mahdollistavat kilkkeet, muutos tehdään pallonivelen asentoon. Aika paljon saa laakerissa olla väljää, että kampperi muuttuu silmällä havaittavasti, siinä vaiheessa auto olisi jo ajokelvoton .. Tutkin tuolta ulkomaalaisten voorumilta, löytyi hyvää tietoa. Jonkinlaista hajua asiasta olikin ,mutta mielenkiintoista olisi toki kuulla miten homma on sujunut mahdollisesti kokeilleilta.

-MaTTi- 01.10.2010 22:08

Edit: Sori mun moka, lukuhärö, kyseessähän siis Jimmy eikä Jimny. Ihan pikkusen eri(kokoisesta) autosta kyse. http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon11.gif

HeikkiH 01.10.2010 22:27

Saattaa olla tuo säätöhela tiukassa jos neljännesvuosisadan on ollu paikallaan eikä ikinä ole irroteltu. Jokunen vuosi sitten vaihdoin Chevyn D44 akselin ylä-, ja alapallon, ja sen yläpallon mukana tuli uusi hela. Sopivan työkalun sen kiertämiseen tein muistaakseni 19mm hylsystä, rälläkällä neljä sakaraa mitkä sopi naftisti tuohon helaan (ekan kuvan oikeanpuoleinen kierteytetty holkki). Sen isommin en sitä silloin säädellyt, kirrasin vaa samaan kohtaan missä alkuperäinen oli.

PeteP 02.10.2010 11:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 700538)
Edit: Sori mun moka, lukuhärö, kyseessähän siis Jimmy eikä Jimny. Ihan pikkusen eri(kokoisesta) autosta kyse. http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon11.gif


:D Sattuuhan sitä.


Sivu luotu: 17:40 (GMT +2).