Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Pajeron etulukko ei mee päälle?? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=76155)

Mara83 28.09.2010 16:07

Pajeron etulukko ei mee päälle??
 
Elikkä tuo etupään lukon merkkivalo vaan vilkkuu ku laittaa jakolaatikon kepin etupäänlukko asentoon nopia/hias. Takalukko ei ala ees vilkuu vissiin ku se etulukko ei mee päälle.. Missähän vois olla vika ku eilen toimi vielä ihan normaalisti :confused:
Nelivedon merkkivalot myös pimiänä kojetaulussa vaikka polttimot vaihettu. Mistäköhän vikaa vois alkaa ettiin?
Niin ja vm on 91 uudempi korinen, sillä super select jakolaatikkolla..

Mara83 03.10.2010 14:10

Höh?
 
Eikö kellään oo tietoa?

RIPAX 03.10.2010 19:55

Häh?
 
Yritin tos miettii et mikähän tos on niinku ongelma?? Etupäässähän siin ei oo muuta ku napa lukot ja neki automaattiset,ei kai niille oo mitää merkki valoo? Etulukkoo siin ei oo,eli se vilkkuva valo on sit varmaan jakolaatikon merkkivalo nelivedolle,eli se ei nyt ota etupäätä mukaan?? takalukko siin voi olla joka on katkaisijalla,ei jakolaatikon kepakossa. Ylipäätään ton kytkeytymisen edesauttamiseks sen auton pitäs liikkua hieman et ikäänkuin hampaat loksahtais kohalleen,sit sen vilkkumisen pitäs asettua mut nyt ihan ensimmäiseks sun pitäs lukee se käyttöohjekirja huolellisesti ja asiat ymmärtäen ja sisäistäen(itselläni vaatii monta kertaa) ni avautuu moni homma. Jos koko neliveto tekniikan selittää muutamalla (sadalla)sanalla se ei selkeytä lainkaan. MUt nyt sä oot alottanu,se on tärkeintä.

Gary Grand 04.10.2010 07:29

Nelikko
 
Tuossa etupäässä ei ole lukkoa, vain toisen vetarin irtikytkevä alipainesysteemi. Vakiona. On sinne lukkokin varmaan ollut optiona jossain vaiheessa saatavana, mutten ole sellaista vielä nähnyt.

Noiden kertomiesi oireiden perusteella alkaisin kyllä ensin kaivella jakolaatikon päälle meneviä liittimiä /kytkimiä. Niitä on monta:D ja kaikkien pitää olla kunnossa ja kontaktit liittimillä ok.

Mara83 04.10.2010 13:48

Jaha
 
Siis Pajerohan on se uuskoppanen super select vaihteistolla oleva ja siin on kepissä
2H - 4H- 4HLC - N - 4LLC plus napilla taka-akselin lukitus joka toimii 4HLC ja 4LLC asennossa.
Etuakselinlukitus pitäisi mennä päälle normaalisti kun autoa liikuttaa vähäsen edellämainituissa asennoissa ja sen jälkeen takapää kytketään napilla ( viimeksi oli vm 93 pajero jossa ei menny takapää ja korjaantui ku vaihto jonkun alipaineletkun.)
Mittaristossa on tosiaan takapään renkaan kuvat, taka ja etupään tasauspyörästönlukkojen kuvat + tekstit, sekä etupään renkaan kuvat jotka pitäs syttyä kun kytketään 4H (vaan tossa ei syty)
Näissä pajeroissa ei ole napalukkoja edessä. Nimittäin sen satavarmasti tiedän kun olen purkanut etupään laakerit edellisestä. ( muistuttaa rakenteeltaan jonkun normaali etuvetoauton pyöräntuentaa vetoakseleita myöten) Etupäässä on tasauspyörästönlukko jota käytetään kun halutaan lukita Etuakseli samoin taka-akselissa, mutta etupään täytyy kytkeytyä ensin.
Vanhemman mallin pajeroissa on Etupäässä kyllä napalukot jotka menee automaattisesti kun laitetaan neliveto joko nopealle tai hitaalle alueelle. Ilmeisesti joissain Shogun malleissa oli myös takana napilla kytkettävä tasauspyörästönlukko ja vissiin manuaaliset etulukot...??

Mutta ajattelin vaan kysyä et onko jollain "nopiaa" tietoa mistä voi johtua etupään tasauspyörästönlukon toimimattomuus.. Kyllä se tieten aikanaan toivottavasti selvii ku ite alkaa tutkii tarkemmin ;)

Mara83 04.10.2010 13:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX (Viesti 700977)
Yritin tos miettii et mikähän tos on niinku ongelma?? Etupäässähän siin ei oo muuta ku napa lukot ja neki automaattiset,ei kai niille oo mitää merkki valoo? Etulukkoo siin ei oo,eli se vilkkuva valo on sit varmaan jakolaatikon merkkivalo nelivedolle,eli se ei nyt ota etupäätä mukaan?? takalukko siin voi olla joka on katkaisijalla,ei jakolaatikon kepakossa. Ylipäätään ton kytkeytymisen edesauttamiseks sen auton pitäs liikkua hieman et ikäänkuin hampaat loksahtais kohalleen,sit sen vilkkumisen pitäs asettua mut nyt ihan ensimmäiseks sun pitäs lukee se käyttöohjekirja huolellisesti ja asiat ymmärtäen ja sisäistäen(itselläni vaatii monta kertaa) ni avautuu moni homma. Jos koko neliveto tekniikan selittää muutamalla (sadalla)sanalla se ei selkeytä lainkaan. MUt nyt sä oot alottanu,se on tärkeintä.

- Ei ole valitettavasti käyttöohjekirjaa tolle autolle :(
- Kyllä se neliveto tekniikka on jo alunpitäen ammattikoulussa tullu asentajalinjalla opiskeltua. Et kiitos vaan :cool:
- Alottanu joo... ei tää oo vasta ku 11 "maasturi" :D

Axl 04.10.2010 14:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mara83 (Viesti 701107)
Mittaristossa on tosiaan takapään renkaan kuvat, taka ja etupään tasauspyörästönlukkojen kuvat + tekstit, sekä etupään renkaan kuvat jotka pitäs syttyä kun kytketään 4H (vaan tossa ei syty)

Siellä on taka ja keskilukon merkkivalot, keskilukolle neliön mallinen ja takalukolle pyöreä.
Vai onko sulla sitten vielä kolmas valo etulukolle ???

luppakorva 04.10.2010 14:18

Oletko saanut kokeiltua vetääkö etupyörät missään asennossa? Vika veikkaus olisi, ettei pelaa se etu vetarin katkaisin/kytkin. Ja sen takia ei toimi muutkaan lukot. Osa löytyy etuperän keskipaikkeilta takapuolelta.
Varmaankaan sulla ei ole edessä tasauspyörästön lukkoa, jos ei sille ole nappia siinä takalukon napin vieressä

Arska-tehtaalta 04.10.2010 14:50

Etupäänlukko asentoa ei ole superselectissä (ainakaan meillä), vaan takaveto, neliveto viskolla, keskilukollinen nopee ja hidas neliveto.

Kokeile nostaa hiukan kierroksia kun valitset kepistä uuden alueen ja odota, että se kytkeytyy ennenkuin teet uusia valintoja (auto paikallaan)

Sutsu 05.10.2010 20:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mara83 (Viesti 701112)
- Kyllä se neliveto tekniikka on jo alunpitäen ammattikoulussa tullu asentajalinjalla opiskeltua. Et kiitos vaan :cool:

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mara83 (Viesti 701112)
Etupäässä on tasauspyörästönlukko jota käytetään kun halutaan lukita Etuakseli samoin taka-akselissa, mutta etupään täytyy kytkeytyä ensin.

Pitää opiskella vielä lisää ja kovemmin. Jos etupäässä olisi tasauspyörästön lukko, niin kytkeytymis järjestys olisi: Keskilukko - takalukko - etulukko...

HV 05.10.2010 20:45

ettei nyt olis taas sarjassamme "napalukot ja tasauspyörästönlukot" menny sekaisin ;)

-MaTTi- 05.10.2010 21:10

http://www.totuusnelivedosta.com/ext...kirja_2006.pdf

Bj Andy 05.10.2010 21:13

Ja jos ja kun vika selviää, ja se mikä lukko siellä oikein renaa niin tiatoa tännekkin.

Bj Andy 05.10.2010 21:20

Ja tuossa kirjasessa ei ole kuin se yksi pieni markkinamiesten ihmisten hämääntymistä ehkäisevä virhe josta voi väitellä vaikka maailman tappiin.Vai onko sehän on Mi......????:eek::eek::eek:

(toyota mies.huom):D

tepa250d 05.10.2010 21:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HV (Viesti 701542)
ettei nyt olis taas sarjassamme "napalukot ja tasauspyörästönlukot" menny sekaisin ;)

tämän mallin pajerossa ei ole napalukkoja jos vaihteisto on super select

Gary Grand 06.10.2010 07:31

lukot
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tepa250d (Viesti 701569)
tämän mallin pajerossa ei ole napalukkoja jos vaihteisto on super select

Ei ole napiksia, ei, mutta tuo alipaineella toimiva vetarin irtikytkentä siellä etumurikassa on ja voi kyllä hämätä ulkonäöllään luulemaan lukitsevaksi systeemiksi.:) Tutkailin sitä itsekin alkuun toiveikkaana, mutta karu totuus valkeni kyllä pian, kun ei lukkonappia sisältä löydy..

tepa250d 06.10.2010 09:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Gary Grand (Viesti 701603)
Ei ole napiksia, ei, mutta tuo alipaineella toimiva vetarin irtikytkentä siellä etumurikassa on ja voi kyllä hämätä ulkonäöllään luulemaan lukitsevaksi systeemiksi.:) Tutkailin sitä itsekin alkuun toiveikkaana, mutta karu totuus valkeni kyllä pian, kun ei lukkonappia sisältä löydy..

juurikin näin:D:D

RIPAX 06.10.2010 22:07

Juupeli juu.
 
Taas OT mut nää neliveto systeemit ei yleensä ottaen oo mitään helppoja,olen itsekin eräälle hepulle (korjaa työkseen hesarin painokoneita) selittänyt miten HJ61 voimansiirtoa käytetään. Tää aijä totes et teknikkoa tyhmemmälle näit ei sais antaa ollenkaan,no ite en oo käyny ku perus koulun ja amis jäi kesken.

sisua45 06.10.2010 22:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX (Viesti 701849)
Taas OT mut nää neliveto systeemit ei yleensä ottaen oo mitään helppoja,olen itsekin eräälle hepulle (korjaa työkseen hesarin painokoneita) selittänyt miten HJ61 voimansiirtoa käytetään. Tää aijä totes et teknikkoa tyhmemmälle näit ei sais antaa ollenkaan,no ite en oo käyny ku perus koulun ja amis jäi kesken.

Ei ole helppoja ei.

Armeijassa kapiaiset haukkuivat land cruisereita onnettomiksi vehkeiksi, kun ei mennyt talvella umpihangessa yhtään paremmin vaikka kytki nelivedon päälle. Napalukot oli tietysti auki. :D

"Kyllä se uatsi menee ihan eri lailla, kun nää japsit..."

Olipa yksi kapi-ukko laittanut vielä vinssinkin päälle, että pääsisi liikkeelle. Ei poistunut ollenkaan ohjaamosta. Kuului pam ja naks. Puskuri kieroon ja sokka poikki. Ei aina tule mieleen laittaa vaijeria kiinni puuhun.

AlluK 07.10.2010 08:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX (Viesti 701849)
et teknikkoa tyhmemmälle näit ei sais antaa ollenkaan

Meinaakkos, että tilanne paranis jos sen antais insinöörille :D

Gary Grand 07.10.2010 08:33

Lainaus:

Tää aijä totes et teknikkoa tyhmemmälle näit ei sais antaa ollenkaan
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AlluK (Viesti 701896)
Meinaakkos, että tilanne paranis jos sen antais insinöörille :D

Ei parane, mutta eihän tuossa siitä ollukaan kyse, vaan ettei "teknikkoa tyhmemmälle". Niitä kyllä löytyy koulutaustasta riippumatta...:D

Mara83 07.10.2010 12:59

Nonni.
 
Kiitoksia kaikille "selvennyksistä" ja vihjeistä mistä vikkaa vois alkaa kattelee :)
Ilimottelen missä vika on /oli ku pääsen auton kaa nosturille..

Rekisteröimätön 08.10.2010 22:16

Se lukko joka ei mene päälle on keskilukko.

Eli keskilukko pitää olla päällä, ennenkuin takalukon voi kytkeä.

Edessä tosiaan ei ole mitään napalukkoja. Vaan etuakseli vapautetaan sieltä tasauspyörästön tienoilta sillä alipainetsydeemillä.

Mara83 16.11.2010 14:41

Missä vika...
 
Noniin tossa jakopää remonttia tehdessä saatiin auto vihdoin nosturille niin tuli samalla käytettyä pohjapanssaria irti. Ei löydy tosiaan vikaa miks se lukko vaan vilkuu ja ei mee päälle :mad:
Kaikki liittimet laatikon ja jakiksen läheisyydessä on ihan ehyitä.
Paitsi yks iso liitin laturin vieressä on irti mut se tuskin vuosiin ollu missään kiinni ja joku musta vähän paksumpi johto oli solmittu jarruputkiin kiinni vaihelootan lähellä..
Tosiaan lukko heitti vaan kerralla toimimasta, aina ennen oli menny muuten hienosti päälle.
Onko muuten siinä jakovaihteiston kepin juuressa miitään tunnistinta tms. jos käyttäis sen konsolin irti??
Huomasin kans että pakkivalot on heittäny toimimasta... :confused:

Mara83 20.11.2010 17:53

Vika paikallistettu ja "korjattu"..
 
Eli käytin keskikonsolin pois ja yks liitin meni lattiasta läpi vaihelootan päälle sitä seuraten ei muuta ku auton alle ja siellä tutkiskelin ni vaihelootaan/ läheisyyteen tulee n.5 liitintä eri puolille. Joku edellisistä omistajista oli ilmeisesti vaihtanu kytkimen nimittäin loota oli käytetty irti tms. ku oli johot vähän rullalla.
Pyörittelin vähän suoremmaks niitä hässäköitä ja yhen liitoksen johto vaihelootan vasemalla puolella takapäässä oli poikki. Yhistin sen ja kas kummaa nelivedon merkkivalot alkoi pelaan. Kovin toiveikas ollu vielä sen keskilukon suhteen vielä, mut kaverin pihalla kokkeilin si huvikseen ni johan pelitti ja takalukko myös loksahti pälle :D
Saa nähä vaan kuinka kauan toimii, on nimittäin se lootalle menevä johto sarja niin huonossa kunnossa et täytyy vissiin joskus ku kunnolla saa auton taas ylös niin alkaa tekee kokonaan uus kaapelinippu :(


Sivu luotu: 12:40 (GMT +2).