Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   BajaMaja BJ40 2H Turbo (VIDEO!) (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=76135)

Morjenz 27.09.2010 21:21

BajaMaja BJ40 2H Turbo (VIDEO!)
 
Elikkäs tällainen Bertta tuli hommattua, josta on hyvä lähteä jatkojalostamaan. Auto toimii jokapäiväisenä käyttöautona, joten masokistin vikaa löytyy :) Auto on muuten ihan kiva ajettava, mutta melutaso on jotain sanoinkuvaamatonta, tämähän ei ole vika vaan ominaisuus... Täytynee lähiaikoina katsoa, jos sitä saisi jollaintavalla hieman pienennettyä. Tällähetkellä korvatulpat ja Peltorit pelastaa :)

Tässä jotain speksejä autosta:

-Vuosimalli 1980
-2+4 paku
-HJ60:n kone & laatikko + HJ61 turbosarja (turborempan jälkeen ajettu n.5000km)
-HJ:n akselit, takana kytkettävä lukko ja edessä kitka sekä 4.11 välitykset.
-HJ:n ohjaustehostin plus jäähdytin
-Etupäähän tehty kierrejousitus rangen varsilla ja jousilla + discon iskarit.
-Runko todella hyvä eikä korikaan mikään ihan kauhee ole. Ei hitsattavaa.
-Kunnon pohjapanssari
-Mekaaninen vahvistettu vinssi Vahvalla kardaanilla ja vaijerilla. 2 suuntanen PTO.
-Nahkaset tukevat recarot
-33 x 12,5 x 15 Cooperit
-Takavalot nostettu ylös.
-Asiallinen snorkkeli

Mieli tekisi jotain kivoja maastorenkaita, jolla vois ajaa myös tiellä. Itsellä kokemusta vain 35/10,5/15 Boggerit, 35/14,5/15 Boggerit Beadlockeilla, 38,5" Thornbirdit, 35" Mudzillat.

Creepyt vois olla kivat tähän laitteeseen...

Tarkoitus ois pitää käyttökunnossa ja vetästä uus maali pintaan, sekä vähän entrata ulkoasua...

Vetoja on ihan kivasti, turboruuvilla paineet säädettävissä 0,6-> 1,X Baria. Ahtoilmanjäähdyttäjää ei vielä ole, mutta sellanen ehkä laitetaan.

80km/h vauhdeissa ahtoja on jotain 0,3-0,4 baria.

Auto menee 7.10 Klaukkalan Dieseliin tehonmittaukseen katsastusta varten ja samalla saa säädettyä vähän syöttöjä.

Jani E 28.09.2010 17:36

tohon rengas asiaan olis sellanen mielipide että jos haluaa kompromissin mikä pelaa kadulla ja metsässä, niin nokian vatiiva. erittäin hyvä ajaa tiellä, ja aika krovi kuvio kumminkin...

Bj Andy 28.09.2010 18:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju (Viesti 699626)
tohon rengas asiaan olis sellanen mielipide että jos haluaa kompromissin mikä pelaa kadulla ja metsässä, niin nokian vatiiva. erittäin hyvä ajaa tiellä, ja aika krovi kuvio kumminkin...

Komppaan tuota,ja noilahan se melutaso ei ainakaan pääse vahingossa laskemaan:D:D:D

Byrocrat 28.09.2010 21:42

Kyllä se laskee
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 699648)
Komppaan tuota,ja noilahan se melutaso ei ainakaan pääse vahingossa laskemaan:D:D:D

Kyllähän se valmistajan mukaan laskee melutasoa :)

Specialized Tread Element Shape Offers more rubber surface area on the road thus maximizing traction and reducing road noise.

Tuo ylläoleva siis Vatiivan Jenkkimainoksesta :)

Viipo 28.09.2010 21:46

no, on se varmasti hiljasempi ku pokkeri

Morjenz 30.09.2010 09:02

Tänään kun ajoin duunipaikan pihaan ja avasin pellin niin pientä höyryä oli havaittavissa, jostain oli vähän hikoillu nestettä ulos...

Liekkö jäähdytysjärjestelmässä jotain häikkää? Syylärin korkki? Paisarin letku?

Tuossa tarkemmin tutkittua en kyllä havainnu mistä oli nestettä pihalle roiskauttanu. Syyläri oli täynnä ja nesteet normaalin väristä ja normaali määrä...

Morjenz 30.09.2010 17:12

Termarilta lähtevään vesiletkun pätkään oli tullut nuppineulan pään kokoinen reikä josta nestettä oli tullut pihalle. Onneksi havaitsin ajoissa, täytynee huomenna tsekata pelittääkö termari ja käydä HiFlexistä hakemassa uusi letkunpätkä ja klemmarit... Mitähän muuta kannattaa tsekata jäähdytysjärjestelmästä? Ei oo toi HJ:n järjestelmä yhtään tuttu...

Bj Andy 30.09.2010 18:06

Näkemättä kuinka orkkiksen oluiset ne letkut on,niin että jos sinne alkuperäiset sattuu niin toyotalla ei bj:letkut olleet kovin kalliit.

Ja kokemuksesta sanoisin että vaihda ainakin molemmat ylä,ja alaletkut sillä jos ne on saman ikäiset niin lähtövalmista kamaa saattaa olla ne muutkin.Ja termari tietty jos ei iästä ole tietoa.

Yksinkertainen asia monimutkaisesti sanottuna.

fj40 30.09.2010 18:27

Ja orginaal termari jos päädyt vaihtamaan sen..älä kysy miksi:)

Morjenz 01.10.2010 18:25

Kokeilin nyt ensalkuun vaihtaa sen vesiletkun pätkän. Oli aikamoista hötöä jo vanha letku ja kiristimet. Ei muutakun Hiflexistä uusi järeempi letkunpätkä ja kunnon klemmarit... No eihän se suoriltaan siihen taittunu vaan joutu käyttämään termarikotelon auki, samalla tuli putsailtua tiivistepinnat... Uusi letkunpätkä väliin ja termarikotelo paikalleen... Eipä tihkuttanu enää mistään.

Laitoin nesteet sisään ja käytin kuumaksi ja lisäilin nestettä, kunnes ei enää mennyt lisää... Hyttiin puhaltaa lämmintä ja kaikissa letkuissa vesi liikkuu.. Liian kuumaa sieltä lämppäristä ei tule, täytynee varmaan koittaa puhdistaa kenno samalla kun vaihtaa talveksi sopivat vellit kiertoon. Tais ilmaantua itsestään tuo järjestelmä...

Hyvin tuntuu pelittävän ja onhan tällainen nyt aivan mahtava ajolleen :)

Morjenz 01.10.2010 22:21

Mitenkäs porukka on tuunaillut Bertoista lämpimiä talveksi? Haalean lämmintä kyllä tulee, mutta ei kuumaa, kun on tottunut 240 Volvon lämpöihin? Olisi yksi sellaisen kenno ylimääräisenä, saiskohan sovellettua? Onko kukaan korvannut tuota 30 vuotta vanhaa alkuperäistä kennoa? Kiertovesipumppukin varmaan auttaisi asiaan?

Nyt siis BJ:n syyläri, BJ:n lämppärin kenno, HJ:n kone, ahdin nestekierrossa, viskoflekti.

tdi 01.10.2010 23:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Morjenz (Viesti 700544)
Mitenkäs porukka on tuunaillut Bertoista lämpimiä talveksi? Haalean lämmintä kyllä tulee, mutta ei kuumaa, kun on tottunut 240 Volvon lämpöihin? Olisi yksi sellaisen kenno ylimääräisenä, saiskohan sovellettua? Onko kukaan korvannut tuota 30 vuotta vanhaa alkuperäistä kennoa? Kiertovesipumppukin varmaan auttaisi asiaan?

Nyt siis BJ:n syyläri, BJ:n lämppärin kenno, HJ:n kone, ahdin nestekierrossa, viskoflekti.

en tiedä mutta kunhan arvailen että bj:n syyläri ei välttämättä jäähdyttäisi tarpeeks vieläkun on turbo niin tuppaa nuo lämmöt herkästi nousemaan pakopaineet syötöt ym.. onko cooleria ? hj:n syyläri mahtuu kyllä bj:n keulalle. mikä flekti sulla on sitten? ja mitä lämmöt näyttää ? joskus oon kuullu että on pistetty hj:n lämppärinkennoja. ja onko sulla takalämppäri ? sellanen auttaa kans jostain hj:sta käyt ottaa..

mosku 02.10.2010 00:51

Kennon puhdistuksen jälkeen ei oo ajettu kuin about 2000km ja termari laitettu uusi turbon asennuksen yhteydessä. Eli termari lähes uusi.

Morjenz 06.10.2010 21:20

Huomenna menis Bertta teho ja pakokaasumittaukseen.

Paljonko tällaisessa BJ40:sessä saa olla maximi teho, kun eteen vaihdettu HJ:n akseli levyjarruilla?

Otteessa lukee ympäripyöreästi "Ajoneuvoon vaihdettu moottori, vaihteisto ja voimansiirtoakseli"

Tahdon ahtimen muutoskatsastaa otteeseen, koska siitä ei ole erillistä merkintää...

-MaTTi- 06.10.2010 22:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Morjenz (Viesti 701829)
Huomenna menis Bertta teho ja pakokaasumittaukseen.

Paljonko tällaisessa BJ40:sessä saa olla maximi teho, kun eteen vaihdettu HJ:n akseli levyjarruilla?

Otteessa lukee ympäripyöreästi "Ajoneuvoon vaihdettu moottori, vaihteisto ja voimansiirtoakseli"

Tahdon ahtimen muutoskatsastaa otteeseen, koska siitä ei ole erillistä merkintää...

Vertailumalli on FJ40 eli 135 hv bensakutonen. Siihen 20% päälle. Eli tuskinpa pelkoa tehojen ylittämisestä.

Takana pitäisi tällöin myös olla FJ40/BJ42/HJ60/61 isommat rummut.

BJ-40/76 06.10.2010 22:57

Vaisuun käyttöön lämpöä pakkasille
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Morjenz (Viesti 700544)
Mitenkäs porukka on tuunaillut Bertoista lämpimiä talveksi? Haalean lämmintä kyllä tulee, mutta ei kuumaa, kun on tottunut 240 Volvon lämpöihin? Olisi yksi sellaisen kenno ylimääräisenä, saiskohan sovellettua? Onko kukaan korvannut tuota 30 vuotta vanhaa alkuperäistä kennoa? Kiertovesipumppukin varmaan auttaisi asiaan?

Nyt siis BJ:n syyläri, BJ:n lämppärin kenno, HJ:n kone, ahdin nestekierrossa, viskoflekti.

Ensimmäiseksi puhdistetaan lämppärin kenno ulkopuolelta: esim. paineilmalla puhallellen tai fairyllä ja "pill_puhelimella" huuhdellen molemmin puolin.

sitten sekoitetaan kahvinkeittimen puhdistus (kalkinpoisto-) litraan kiehuvaa vettä, ja kaadetaan lämppärin kennoon,
ja pistetään 250 asteiseen uuniin putket ylöspäin 1/2-1 tunniksi.

Ja huuhdotaan kuumalla vedellä

Ja jos lämpö ei riitä, niin toinen kenno vänkärin jalkatilaan, nestekierto tuolta alkuperäisen kennon paluuputkesta.

Morjenz 07.10.2010 08:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 701848)
Vertailumalli on FJ40 eli 135 hv bensakutonen. Siihen 20% päälle. Eli tuskinpa pelkoa tehojen ylittämisestä.

Takana pitäisi tällöin myös olla FJ40/BJ42/HJ60/61 isommat rummut.

Moottoriteho oli tänään 146 hevosvoimaa 1,0 barin ahdoilla. Eli hyvin täyttyi rajat, ei ollu vielä aivan kaikki ahtimesta irti ja syöttöäkin olis voinut kääntää vielä lisää... Tuo siis ekan vedon tulos. Täytyy asentaa ahtoilmanjäähdytin ja mennä sitten kokeilemaan uudestaan.

Savutkin sai otettua, muutama ruuvaus pumppuun ja ensimmäinen veto mittariin 1,7.

Se ois lähiviikkoina kohti katsastusta.

Ja tosiaan takana on HJ61 isommat rummut.

lepoantti 07.10.2010 12:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Morjenz (Viesti 701897)
Moottoriteho oli tänään 146 hevosvoimaa 1,0 barin ahdoilla. Eli hyvin täyttyi rajat, ei ollu vielä aivan kaikki ahtimesta irti ja syöttöäkin olis voinut kääntää vielä lisää... Tuo siis ekan vedon tulos. Täytyy asentaa ahtoilmanjäähdytin ja mennä sitten kokeilemaan uudestaan.

Savutkin sai otettua, muutama ruuvaus pumppuun ja ensimmäinen veto mittariin 1,7.

Se ois lähiviikkoina kohti katsastusta.

Ja tosiaan takana on HJ61 isommat rummut.

millä kierroksilla max teho ja mtä löyty vääntöä ja millä kierroksilla?

onko ahtimena ct-26? itsellä kans joskus valmistumassa 2H ahdettuna katumaasturin moottoriksi....

Morjenz 07.10.2010 12:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti (Viesti 701933)
millä kierroksilla max teho ja mtä löyty vääntöä ja millä kierroksilla?

onko ahtimena ct-26? itsellä kans joskus valmistumassa 2H ahdettuna katumaasturin moottoriksi....

Tuo oli vanhanliiton inertiadyno, sellainen mihin laitetaan paperi ja kynä joka piirtää käppyrän. Kierroslukutietoa ei saanut tuohon lappuun... Oletettavasti tuo max teho tuli jossain 3000-4000rpm välillä, rajotin oli säädetty 4100rpm tms... Väännön laskis tosta aika helposti kun vauhti siitä käppyrästä selviää... Olisko vääntö jotain 350-400Nm tai jotain sinnepäin... Ahdin on tosiaan CT26, ei ahtoilmanjäähdytintä...

Jahka kerkiää/jaksaa tehdä vähän muutoksia niin vois sitten käydä penkittämässä ihan kunnon jarrudynossa, niin sais väännötkin selville.

Rekisteröimätön 07.10.2010 13:12

Oliko puhetta mihin saakka Klaukkalan Dieselin penkin mittauskyky riittää? 4-vetopenkki vai 2-veto?

rodhot 08.10.2010 21:02

Dynoissa on eroa. Kesällä kävin ensin inertia dynossa ja samalla motilla sportti auton penkissä +100nm. Luistiko sit renkat se on arvoitus ...

piipari 08.10.2010 22:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja rodhot (Viesti 702489)
Dynoissa on eroa. Kesällä kävin ensin inertia dynossa ja samalla motilla sportti auton penkissä +100nm. Luistiko sit renkat se on arvoitus ...

Ainaki moternit dynot osaa ilmottaa jos renkaat luistaa. Eli vertaa koneen kierrosluvun muutosta rullien kierroksiin.

Morjenz 11.10.2010 09:58

Nyt on Bajamaja saanut yli vuoden ajoaikaa ja kaikki muutokset merkattu otteeseen.

Morjenz 12.10.2010 16:43

Ostettu 10x15" Beadlockkivanteet, vieläkun löytäis kivat 35" kumppaset.

Daddy's Toy 12.10.2010 19:17

Kansa vaatii kuvatuksia:D


Sivu luotu: 00:06 (GMT +2).