![]() |
Maastokärryn renkaat
Minulla sellainen venäläinen armeijan vanha kärry lokinsiivillä. Minkä auton vanteet sopii siihen?
Minulla sattuu olemaan kaksi 33"x12,5" rengasta 15" vanteelle. Saisiko kärryn leimattua niille? |
jos kyseessä on ne perinteiset vihreän tavaran huutokaupoissa myytävät gaz vai uaz vai mikä lie kärrit niin niissähän on 5-pulttinen jako, ainakin kaverilla sellaseen on käynyt suzukin jaolla olevat vanteet.
kaverilla on ollut iät ajat kyseisessä kärrissä 35x12,5x15 renkaat, sitä en tiedä että onko niitä ikinä muutoskatsastettu mutta tuollaisenaan sitä on vedetty pitkin suomea eikä siihen ole puututtu mitenkään. kait se poliisienkin mielestä on ollut vaikuttavan näköinen yhdistelmä kun bertassa on alla 35 ämteeärrät ja kärrissä kans, ja sit lavalla on ysipuolikkaat kitkarenkaat. |
ei mulle tullu taannoin mitään kokorajoituksia tuon projektin kanssa:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=31752 |
Nykyiset määräykset?
Ulkomuistista: Nuo uudetkaan määräykset eivät renkaiden/akselien suhteen koske noita O1-luokan kärryjä.
Mutta (toivon mukaan myös...) kun lähdetään modaamaan tuota akselia/jousitusta, niin sehän kannattaa tehdä KUNNOLLA, eli jos vaihdetaan ne kottikärryn renkaat, jotka ovat "laturin-"laakereilla tuommoisiksi metrisiksi ja vaaksanlevyisiksi donikseiksi, niin myös napa ja akseliputki pitää päivittää. Tuommoinen pienehkö 750 kg:n kärry, tulee varmaan toimeen jollakin k.o pulttijaon navalla ja asiallisesti tehdyllä akselilla. (itse tekisin ns. porttaalin) Joskus kauvan sitten katsurit vaativat että akselipaino olisi pitänyt olla riittävä, jossain taunuksessa oli muistaakseni noin 750 kg, ja jarrukilven pultit oli niin lähellä toisijaan että oli pakko käyttää 40x40 akseliputkea.. Ja aiheen ulkopuolelta: Itselläni yksi 30 vuotias hj-60 taka-akseli, josta tehdään vetämätön porttaali, ja suurimmilla kuormilla painoa tulee vähintään noin 2x hj-60 verran.:eek: |
5x5,5 - eli 5x139,7mm suikkelissa on ko. koko jos jostain sattuu löytymään
tai sitten aluvanteet :) http://www.vannetukku.fi/vanteiden_s...ustaulukko.pdf tai sitten käy KooPeeltä hakemassa 215x90x15 renkaat made in Russia niin käy vanhoille vanteille -Marko- |
Tuo 5x 139,7
Jako on myös Dodkessa, vanhassa volgassa, lada Nivassa, sj suzukissa, Daihatsu rocky, ja vanha jeep.....
Äsken unohtu mainita että vanteiden varmaan pitää olla tehdastekoiset ja k.o renkaille sopivat. Ja varmaan noita O1G perävaunuja ei ole, joten nuo roiskesuojat kannattaa suunnitella ennen kuin tekee... |
Hae pois
|
GAZ-kärryn renkaat
5 Liiteet
Itsellä kärryssä alla suzukin vakio vanteilla 31*10,5*15. Ei pullota vielä pahasti orkkislokareista ulospäin ja laitoin pienet läpät lokarien jatkeeksi. Toimii.
Mielestäni 31*10,5*15 näyttää alla kuin ne olisi suunniteltu siihen. Pari suzukin vannetta löytyy edullisesti jos tarvitset. Ohessa muutama kuva renkaista alla ja vertailukuva orkkis renkaaseen. Terveisin Roope Rajamäki |
Renkaat
Nuo akselit ovat kyllä riittävän järeät. TJ Jeepillä saa kärryyn ladata kokonaiset 20kg kuormaa jos lokinsiivet on paikallaan. Jouset ei tuosta juuri hetkahda. Kärry on rakennettu paljon suuremille kuormille. Täytyy ostaa vanteet ja kokeilla. Pitäisi olla 8" leveät mun renkaille. Kulkee maastobaari sitten hyvin metsässä. Minkä levyiset vanteet sulla on?
Ilman lokinsiipiä alkaa kärry pomppimaan, ei ole venäjan renkaat enää pyöreät. Kevenee sen verran. Samanlainen kärry kuin tuo ylläoleva. Mulla ei ole rekisterivaloa ?? On tainnut puuttua alusta asti. Onko nuo kuraläpät pakolliset? |
Tervehdys
Ei ole läpät pakolliset tietääkseni. Ei niistä kyllä tuossa haittaakaan ole ollut, noin lähellä rengasta. Suzukin vanteet muistaakseni on vain 6,5" leveät ja raideväliä hieman kaventavat (oliko se plussaa) Kilpivalo oli "orkkis" peltinen USSR-mallia. Minulla nuo takavalot on sen verran edessä. ettei niiden kilpivalot pysty valaisemaan kilpeä. Helppo laittaa jälkeenpäinkin, minulla ainakin sähköjen jakorasia pohjassa rek.valon alapuolella takana. Itsellä hankittuna kehikkotarpeet pihassa, 15 mm rosteriputkea, kapellipressua varten. Noin 50 cm korkean ajattelin tehdä.Sais vain aikaiseksi hitsailla kasaan ja tilailla se pressu. Jäljelle jää näin vähän enemmän hyötykuormaa alkuperäisen vaneriseen kuomuun verrattuna. Olen kyllä ajanut Porvoosta asti täysiä kärryjä pyöreitä kiviä talon ympärille, ja hyvin on kestänyt akselit ja lehtijouset. EI MUUTEN POMPPINUT OLLENKAAAN....ei muuten pompi muutenkaan noilla renkailla. Tulee perässä kuin juna. Kärry herättää hilpeyttä DRIVE-IN rautakaupoissa ...mielestäni offroad auton taakse käy tämä GAZ parhaiten. Terveisin Roope |
Lainaus:
|
Jeepin vanne :)
Näinkö läheltä ratkaisu löytyy. Täytyy kokeilla. Riittääköhän keskireiän koko?
Eipä tullut mieleenkään että jeepin vanne kävisi. |
Tuli nyt vasta mieleen, että Japen jeepeissä taitaa olla uudempi 4.5" x 5 jako? Vanhemmissa on tietysti tuo 5.5" x 5 jako. Joku jeeppi-mies tietää paremmin...
|
Jeepit
Joo. Mulla on kaikissa jeepeissä 4,5*5
|
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=27052 Toisessa (#2) kommentissa sanotaan: "...Katsuri sanoi, ettei näissä katsota renkaista suurinta sallittua halkaisijaa, vaan riittää kun on riittävän kantavat eikä ota kiinni...", joten siksi kaiketi ei tule ropleemia virkavallan kanssa. |
Sivu luotu: 17:13 (GMT +2). |