Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   valmet 411b + Jeep (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=74949)

young n dum 23.08.2010 22:03

valmet 411b + Jeep
 
jos nyt kävisi nii kivasti et löytyis valmetin 411 kone tohon diiselöinti projektiin ni onko mitä eroja koneilla raktori/puimuri? vanhoissa sampoissahan tota kiulua on käytetty ainakin.

naapurin veijo arveli et puimurin koneessa ois jotenki erillainen syöttöpumppu ku on ikäänkuin tasa kierros kone??? oliko veijo ottanut muutaman liikaa vai tiesikö oikein? :D

Rekisteröimätön 23.08.2010 22:22

Valmet
 
Kysäseppä nimimerkiltä AP sillä on ollut sellanen kone jos olis vielä TJiiVee

mokkero 23.08.2010 23:07

Puimurin koneessa on varmaan ns. vakionopeussäädin, rakvaattorin koneesta en tiijjä millasia säätimiä.
Olen ainakin nähnyt kolmepyttysen valmetin jossa oli ulkoisesti saman näkönen säädin kuin tuo vakionopeussäädin. Boschin vermeitä jos kattoo niin rsv säädin on tollanen vakiokierrosvehje ja
rqv säädin taas ajoneuvokäyttöön, löytyy ainakin kuorma-autojen pumpuista. Ovat ulkoisesti erinäkösiä, eli tunnistaa kyllä.
Itselläni on unimogissa kone puimurin peruja ja siinä on tollanen vakiokierrossäädin, Joutsenon dieselukko kun vähän vaihteli sinne sisuskaluja niin rupes toimii aika sujuvasti auto käytössäkin. Puimurin säädöillä kaasusta voi tulla aikalailla on/off tyyppinen.

young n dum 24.08.2010 19:03

no nyt löyty kone. puimurista 411. sitä malli kirjainta en viel tiiä. b?

eli pumpulle pitäs tehä jotain taikoja... missäs päin joussenoa tää diesel setä siaitsee? oiskin hyvä jos löytyy osaava seppä ihan naapurista.

mokkero 24.08.2010 20:32

joutsenon dieselasennus, korvenkylässä siis
voiha se olla ettei sille pumpulle mitää tarvii tehä, en tiiä mut tuo diesel asennuksen ukkeli kyl tietää aika hyvin
nimenomaan se ite isä pasanen

mogin pumppua kun ruuvvas niin sano että oli hankala löytää mistään sopivia sisuskaluja säätimeen
ja tämä siis boschin rivipumppuun

young n dum 24.08.2010 20:42

no kylhä mie nyt tiiänki paikan! komeita vehkeitä siinä pihalla.

juu ei mitään tietoa mitä sille pumputtimelle pitäs tehä vai ei mitään :D

kokeilemallahan se selviää.. :rolleyes:

sisua45 24.08.2010 21:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja young n dum (Viesti 690600)
no nyt löyty kone. puimurista 411. sitä malli kirjainta en viel tiiä. b?

-onko cav vai boschin pumppu?
-kaksi vai nelihaarainen pakosarja?
-jos kaksi haaraisella pakosarjalla, niin onko ruiskupumpun päällä lohkossa "tuhkalukut"? Eli kaksi irrotettavaa laippaa.

Nuo kun tarkistat, niin malli selviää.

timppat 24.08.2010 21:12

mulla oli joskus wagoneeri maahantuoja asennus valmetilla, sillä oli myös taipumus lisätä happee jos kierrokset tippu. Jotkut kuskit sillä sit nosti nopeutta ylämäessä vaistomaisesti kaasuttamalla.

Jull 24.08.2010 23:12

Masinistien palstalla on kohtuu pitkä topicci Valmetin myllyistä:
http://masinistit.com/viewtopic.php?...bec10daa38dd4c

jos tuosta nyt hyötyä lienee...

JiiPee 25.08.2010 13:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mokkero (Viesti 690458)
Puimurin koneessa on varmaan ns. vakionopeussäädin, rakvaattorin koneesta en tiijjä millasia säätimiä.

Rattorin säädin on vakiokierrokset pitävä, koska rattorilla pyöritetään ulkoisia laitteita PTO:n avulla ja niiden laitteiden kuormitus vaihtelee. Sama juttu puimurissa ja myös Unimogissa, eli kun tarvitaan vakiona pysyvää kierroslukua. Ei tulisi mm. kenttäsirkkelin pyörityksetä oikein mitään ilman vakiokierrospumppua.

Pienemmät ja vanhemmat Mogit on ominaisuuksiltaan ja käyttötarkoitukseltaan lähempänä traktoria ja maamoottoria kuin autoa, joten siksi sieltä löytyy se vakiokierros RSV-pumppu. Tieajoon tarkoitettu RQV-pumppu on ollut optiona eli tehtaalta saatavana, mutta jos Moggi on hankittu PTO:lla varustettuna, niin todennäköisesti koneen kyljessä on silloin ollut RSV-pumppu. Joku aurauskäyttöön tai paloautoksi hankittu voisi olla vakiona RQV-pumpulla.

RQV-pumppu on joustavammin toimiva ja "pehmeämpi" autoon, ei tule niin äkkinäisiä syötön lisäyksiä kaasua vähän painaessa kuin RSV:llä.

Rekisteröimätön 25.08.2010 14:15

Jos tuo on B tai C sarjan 411, niin siellä on cav minimec. 411 D-sarjassa on vasta A-mallin bosch.

sisua45

mokkero 25.08.2010 17:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee (Viesti 690751)
Rattorin säädin on vakiokierrokset pitävä, koska rattorilla pyöritetään ulkoisia laitteita PTO:n avulla ja niiden laitteiden kuormitus vaihtelee. Sama juttu puimurissa ja myös Unimogissa, eli kun tarvitaan vakiona pysyvää kierroslukua. Ei tulisi mm. kenttäsirkkelin pyörityksetä oikein mitään ilman vakiokierrospumppua.

Pienemmät ja vanhemmat Mogit on ominaisuuksiltaan ja käyttötarkoitukseltaan lähempänä traktoria ja maamoottoria kuin autoa, joten siksi sieltä löytyy se vakiokierros RSV-pumppu. Tieajoon tarkoitettu RQV-pumppu on ollut optiona eli tehtaalta saatavana, mutta jos Moggi on hankittu PTO:lla varustettuna, niin todennäköisesti koneen kyljessä on silloin ollut RSV-pumppu. Joku aurauskäyttöön tai paloautoksi hankittu voisi olla vakiona RQV-pumpulla.

RQV-pumppu on joustavammin toimiva ja "pehmeämpi" autoon, ei tule niin äkkinäisiä syötön lisäyksiä kaasua vähän painaessa kuin RSV:llä.

Olishan tuon tietysti voinu iha järellä ajatella, ilmankos oli valmetissa herkän olone kaasupolin. Nimimerkillä "kerran raktoria ajanu" :rolleyes:
Pikkumogissahan ei alunperin kuuluis olla tuollasta säädintä vaan alipainesäädin jota kaasuläpällä ohjustellaan.

Jokohan rupee olemaan tarpeeks offtopic..

young n dum 25.08.2010 21:32

herättikin kivasti keskustelu eikä nii väliä vaikka oiskin vähä ohi aiheen. syöttöpumppu pulmaan löytyikin vastauksia. kiitos.

ja laitan nyt tähän jatkoks pari kuvaa tuosta aarteesta :D

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=65625
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=65627

ja toi masinisti linkki oli kyl hyvä :)

sisua45 25.08.2010 22:50

Joo, elikä siinä näkyy nyt hyvin se Linnavuoren mioottoritehtaalla suunniteltu alumiininen kytkinkoppa. Tuohon istuu se puimurin pyöreä (ja litteä) SAE3 vauhtipyöräkotelo. Moottoriin tarvittavasta vauhtipyörästä minulla ei ole tietoa, mutta se lienee valmetti-jeepeissä ihan oma.

Löytyykö sulta Valmet/jeep vauhtipyörä?

young n dum 26.08.2010 16:17

no eihän miulla oo :p mie kuvittelin et hyödynnän valmetin orkkis v-pyörää jotenki sellai et poraan jeepin asetelmalle uudet holet? jos vaa laatikon pää akselilla riittää pituus ja poorit. jeepin orkkis kytkin vois olla vähä kovilla mut eiköhän siintäkin saa vähä vahvempia versioita. jotenki tollai:D korjatkaa jos oon väärässä.!

sisua45 26.08.2010 18:03

Täytyis jostain koittaa vakoilla, että minkälainen se jeeppi vauhtipyörä on oikein ollut. Valmettiin on vauhtipyöriä kymmeniä eri malleja. Asetelman omatoiminen sovittaminen "väärään" vauhtipyörään voi toki onnistua. Keskitys täytyy tietysti tehdä tarkasti.

tiipe 26.08.2010 19:54

orggis kytkin käy luistamaan 1,5 bar ahdoilla ja pikku 3 ainakin kaverin omassa just tänään oli juttua kun sillä on kone ja laatikko varalla niin pitäis vauhtipyörää vakoilla miltä se näyttää kun juttelin että sellaista vaille olet young n dum eli savulta kysele jos kerkee kurkkaamaan paketin .

young n dum 26.08.2010 21:12

asetelman keskittäminen varmaa onnistuu yhen amattilais sorvarin kautta kun ei sitä omaa sorvia oo vieläkään tullu hankittua.

1,5bar.. öö . . paljos siinä on sit vääntöä / hp noilla paineiila?

joo ja pitää kysellä savulta. ;)

savu 26.08.2010 21:19

voisin ensiviikolla ottaa laatikon irti varaosakoneesta niin näkis mimmonen vauhtipyörä on ,kun ei enää muista viime levyn vaihdon jälkeen....

young n dum 26.08.2010 21:51

ok. ja kiitoksia.

sitten vielä tuosta syöttöpumpusta: kumpis noista on se "parempi" minimecci vai bossilainen? vieläkään ei oo tietoa kumpi siin koneessa on eli innolla odotan suurta pettymystä:D

mikkoimp 26.08.2010 22:48

bossihan se parempi on... tuohon rivipumppu aikaan se vielä osasi kunnon pumppuja tehdä!

sisua45 27.08.2010 19:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja young n dum (Viesti 691231)
ok. ja kiitoksia.

sitten vielä tuosta syöttöpumpusta: kumpis noista on se "parempi" minimecci vai bossilainen? vieläkään ei oo tietoa kumpi siin koneessa on eli innolla odotan suurta pettymystä:D

Bosch tuli 411 D-sarjaan, joskus 1985. Eli A, B, ja C ovat minimecillä.

Ei CAV mikään huono pumppu ole, ja uusia pumppuja saa vielä 500 eurolla. Mutta itsekin valitsisin Boschin, jos saa valita.

Yleisin bossi 411 koneissa on PES4A95, eli 9.5 millin elementeillä. Minimecciä on 8 ja 9.5 mm elementeillä.

Nippelitietona vielä mainittakoon, että A ja B ovat 4.2 litraisia kuivaputki koneita. C ja D 4.4 litraisia, ja märillä putkila. Jeeppeihin on asennettu uutena B ja C sarjan koneita.

Multa löytyy C ja D sarjan korjaamokäsikirjoja sähköisessä muodossa. Voin laittaa sulle sähköpostiin, jos haluat. B-sarjaan ei valitettavasti ole kuin paperi muodossa.

young n dum 27.08.2010 20:35

joo laita vaan! pääsee opiskelemaan. ruvennu kiinnostamaan tuo valmetin kone ihan tosissaan.

kui paljo niitä kerettiin muuttaa? ja mitä tapahtu bensa koneille vai tuliks ne suomeen ilman konetta? koitin kuugelilla ja jotain historiikkia sielt löyty mut ei valmistus määriä

postilla niitä ainakin on ollu ja sähkölaitoksilla? eli oisko yli 100kpl painettu?

SD 4.4 TD 27.08.2010 21:03

Kait noita valmetti jeeppejä on tehty useempi sata. Ittelläkin on ny 3 kpl vamettilaisia, 76, 420 dwr+T18, 76, 411B+3 vaiht. ,78,411B+T18 ja yks 411B+T18 irto tekn, oottaa asennusta. Vahda vaan valmettilainen jeeppiin on kunnon MIES moottori.

juhapih 27.08.2010 21:19

Näkyy tuo meikäläisen alumiiniämpäri päässeen jo paikalleen... Hyvä niin... :D

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=65627

Koetin etsiä sitä Alavuden äijän puh nroa, sillä olis voinut olla tuo kaipaamasi vauhtipyörä... Ei ollut enää tallessa numeroa...


Sivu luotu: 11:12 (GMT +2).