![]() |
BJ:n koppa HJ:n rungolle
onko kukaan swapannut bertan koppaa HJ:n rungolle ja tietenkin tekniikalle, eli siis hojarista runko kone+laatikko ja akselit jousineen. tässä vaiheessa kannattaa uhohtaa akselivälillä ym. pikkuasioilla saivartelu.
BJ:n runkoon ja koppaan on survottu iät ajat hojareista koneet laatikot ja jousetkin hyvällä menestyksellä. bertan ruosteisen rungon korjaus ja tekniikka swappaus olis vaan niin paljon kätevämpi hoitaa ruosteettomaan hojarin runkoon, siinä olis samalla tekniikkakin jo valmiina korvakkeineen... akselivälihän on sitten vaan hienosäätö kysymys. no, sitten joku kohta kysyy että miksi ei voi ajaa hoojiillä jos siitä on tekniikka kokonaisuudessaan? kysymys on aiheeton, bertta on bertta ja sillä hyvä!! |
One word: Trafi
|
pistät bj runkonumeron ja oot iha hiljaa
|
Lainaus:
tuleeko mieleen oikeita ongelmia saati esteitä? |
Jos tuo onnistuisi, niin taitaisi olla jo jokunen lyhytakselivälinen HooJii olemassa.
Totta tuo katsastajan kannustaminen rungon korjaamiseen puolestavälistä taakse asti. Mutta akseliväli lie sitten se juttu mikä on lakiin ja asetukseen kirjattu. Koitappa kysellä virallisilta tahoilta/hae luvat ko. muutokselle! |
unohtakaa katsastustekniikka ja kilvet, koittakaa lähestyä ajatusta puhtaasti teknisestä näkökulmasta. oikeita offorad ajopelejä on enemmän ilman kilpiä kuin kilvissä, ja punaisilla puuhalapuilla siirrellään kaikenkarvaisia laitteita joista kaikista ei taida löytyä edes sitä runkonumeroakaan jolla laput haetaan....kunhan nyt ei ihan corollan identiteetillä hae lappuja 4wd vehkeeseen.
|
Kyllähän sitä akseliväliä saa muuttaa, mutta vain mallisarjan puitteissa.
|
Onhan se hojarin runko sen 6 vai 7 senttiä leveämpi... jotenkin tuntuu että on helpompi tehdä ne koneenkorvat beejiin runkoon kun yrittää sovittaa beejiin koppaa hoojiin runkoon. Mut sen beejiin kopan vois laittaa hodarin rungolle niin tulis jopa jonkunnäköstä alustapäivitystä samalla:)
|
5-lovisen lootan kanssa bertan aksulaväliin sovittaminen on työläs takakardaanin kulmien takia.
|
Tais Antti unohtaa mainita maagiset numerot 45...eikös silloin ole jo aivan eripituinen kakkara kyseessä kuin 40?
|
Mä en noista 40-sarjalaisista niin tiedä, mutta pienellä kuuklettamisella löysin HJ:n akseliväliksi 2730mm, ja nelioviselle 45-sarjalaiselle 2650mm (FJ45V), eli ei niin äyttömän suuri ero. Pienellä säätämisellä istuis varmaan aika hyvin HJ:n rungolle.
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_FJ40 |
HJ:ssa etuakseli on suunnilleen 3. pytyn kohdalla, kun taas BJ:hin ku laittaa ton kutosen etuakseli on about 1. pytyn kohdalla. (Onhan BJ:n etukardaanikin paljon pidempi kuin esim. 4 vaihteisen HJ:n)
Elikkäs äkkiseltään ajatellen jos HJ:n rungolle sen oman malmikasan taakse nostaa BJ:n pulkan jää etupyörät suhteessa koppaan turhan taakse, joten luulisin että koneen ja laatikon korvat menis silti uusiks. |
Lainaus:
|
Miksi ei onnistuis?
Kun tuossa kopassa varmaan vähän käsitöitä korvakoidenkohdallakin, niin hitsataan hj:ta vastaavat pulkan pohjaan.
Tuo kohdistaminen auton pituussuunnassa vaan kohdalleen, niin toimis varmaan. (nosta koppa tekniikan päälle ja hitsaa tarvittavat kiinnikkeet) Vaihdekepeille joutuu varmaan askartelemaan pikkasen toimintaympäristöä... rattiakselihan pitää aina laakeroida alapäästä, jos siirtää simpukkaa eteenpäin.... ei varmaan ongelma Vinssille täytyy varmaan tehdä eturunko bj:tä vastaavaksi, jos käyttää hj:n alkuperäistä vinssisysteemiä tulee keulasta koomisen pitkä:D Taannoin kun nuo korinvaihdot oli sallittuja, piirsin yhden hahmotelman vw rantakirpun lasikuitukorista bj-40 rungolle/tekniikalle, pohjalevyn ja rungon väliin nuistaakseni 15cm korkea apurunko turvakaarilla. ja syyläri sähköflekteillä vw:n moottorin paikalle...... silloin se tökkäsi siihen ettei ollut rahaa ostaa tuota lasikuitupulkkaa:mad: |
Korin kiinnikkeet menevät varmasti uusiksi... joutunee rungonpuolellekkin tekemään/siirtämään, jotta saa järkeville kohdille.
Rungon muoto ainot joka jää mietityttämään eli tuleeko joiltain kohti korin ja rungon väli hullun korkeaksi? Periaatteessa miksi ei saisi lailliseksikin: -molemmista autoista paperit. -Korin ja rungon välisien kiinnikkeiden lukumäärä sama tai enemmän kun alkuperäisessä -katsastuksessa: korin vaihto (ei pitäisi olla mitään merkitystä miksi ei saisi olla vai onko laki muuttunut) |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Ok eli pelkkä metsäpeli siis... en tinnytkään että tuolleesti on muuttunut.....
|
Mutta eihän sole pojat temppu eikä mikhän, se poikkeusluvan anominen... Mieki olen semmosen väsännyt ja hyvin meni läpi. Perusteluja vaan kehiin, niin hyvin se käypi... Tai sitten ei. Eivät ainakaan sähköpostissa luvanneet Hilu-Xää muuttaa kuuspyörävetoseksi, vaikka kovasti kirjoitin, että juuri semmoinen pitäis saada.. Ihme porukkaa... Tosin, eipä siitä vielä muutoslupa-anomusta tehtykään.. Pelkkä viaton tiedustelu.. Toistaiseksi :)
|
Lainaus:
|
Vai pitäiskö se olla hilu-xxx, kolmen akselin mukaan. :D
|
Nojoo... Kuulostais kyllä hyvältä.. Hilu-XXX :) Toisaalta, viisaammat ovat jo toppuutelleet, että vois tulla turhan kankea kapistus käännellä kolmella akselilla.. Samoin, kun tuo Trafin vastaus tiedusteluun pikkuisen hillitsi rakenteluintoa. Mutta toivossa ja hullujen ideoiden totetuttamisen uskossahan on kiva elellä ja touhuta.
|
Sivu luotu: 08:24 (GMT +2). |