![]() |
Jenkkimallin vetokoukun pikakiinnitys?
Elis, onko kuvan mukainen neliöputki neliöputken sisässä ja siitä poikkitappi tyylinen vetokoukun pikakiinnitys laillinen Suomessa? Jos omaan ruiseriin semmosen kötöstelis..
Ja selvennökseksi että kuvassa ei sitä sisempää putkee, jossa ite koukku olisi, ole paikallaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=65119 Jenkkien ja Austraalian markkinoilla näkyy ihan tehtaalta moinen olevan monissa autoissa, fiksu systeemi ois. |
mulla ollut ainakin kaikissa koukullisissa autoissa juuri tommonen samanlainen ja hyvin on kelvannut, vanhemmissahan koukun alkuperää /ikää tms. ei edes voida selvittää joten semmosen saattais tehdä itsekkin.
|
Samantapainen omatekemä on minulla Rangessa, yksi vetopistemalli,
http://lh3.ggpht.com/_S0KfBp9lAl0/TG...U/IMG_3327.JPG yksi maastokärryä varten (korkea) http://lh6.ggpht.com/_S0KfBp9lAl0/TG...4/IMG_3328.JPG ja yksi matala tavallisille kärryille (tästä puuttuu vielä pultattavat vaakatuet runkoon) http://lh5.ggpht.com/_S0KfBp9lAl0/TG...Q/IMG_3332.JPG Vain vetonuppi tarvii olla tehdastekoinen (tarvikeliikkeistä saa) |
näyttää olevan noissa ameriikan vehkeissä se sisempi umpitankoa
|
Lainaus:
|
Jenkkivehkeissä on ainakin Class I, II ja III versiota tuosta kiinnityksestä ja varsinaisesta koukkuosasta. Eli ihan niin kuin täällä on koukkuja luokiteltu eri vetokyvyille ja sen mukaan on koukun rakenne, sama sielläkin. Jenkkikoukkujahan löytyy itse asiassa melkoisen järeillekin vetopainoille.
|
Ko. mallinen jenkkikoukku kelpaa 1.4.2000 asti henkilö- ja pakettiautoissa ilman dokumenttia, kuorma-autoissa 1.8.1997 asti.
|
Itelle pitäis kanssa väsätä samanlainen korkeus säädettävä.
Vanha oli pikairroitettava malli. Nyt yhtä rautaa:mad: |
Jees, kiitän vastauksista, pitää täs syksyn mittaan uus koukkusysteemi väsäillä.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
HJ:ssa kun on tuo 3500kg koukku nyt. |
Lainaus:
Jenkkiautoissa on pienet vetomassat, todnäk valmistajan sallimia nuo. Jos otteella on tyyppikoodissa 10 merkkiä, silloin pitänee ainakin paikkaansa. Vähemmillä merkeillä vähemmän varmaa. HJ:ssa on 3500 kg vetomassa valmistajan sallima. Eikä näitä koukkuja pitäis ihan omasta päästä väsäillä, omatekoisista on mahdollista pyytää lujuustodistusta katsastuksessa jos herättää epäilystä tai ei ole minkään tunnetun mallin näköinen. |
Lainaus:
Näyttäs ainakin tuolla Jari Mäki Oy:llä olevan noita tehdastekoisia jenkkikoukkuja. Jos sellaisen vaihtamalla sais edes sen jarruttoman 750 kiloon ja jarrullisen johonkin 2000kilon hujakoille, niin kiinnostais... Sais sitten laillisesti hinata hirvenruhot pois metsästä. Pitänee kysellä asiaa konttorilta. |
mulla on tossa rc tollanen koukku ja sillä on veto massan kohalla tyhjää konttorilla sanovat että saa vetää jarrutonta 750 kiloa ja jarrullista 3500 kiloa
blazerin kohalla oli sama juttu |
Lainaus:
niinhän ne sanoo, eri asia on se, että kannattaako kaikkea uskoa... |
Lainaanpa vanhaa topikkia kun koukun vaihto on mielessä...
Olenko käsittänyt oikein, että yleinen jenkkikoukku on 2"x2" rungolla? Onkohan noihin rungon puoleista osaa myynnissä, jonka vois hitsata autoon. Vai minkälaisilla toleransseilla nuo on, käykö esimerkiksi 60x60x5 neliöputki? Laki on ilmeisesti edelleen sama, eli -91 autoon tuollaisen voi tehdä? Muut osat ostan kyllä tehdastekoisina, mutta Geehen sopivaa runkoa ei taida saada mistään. |
Lainaus:
Nykyäänhän näitä "jenkkikoukkuja" on E-tyyppihyväksyttynäkin, esim. uudessa Ford Ranger Raptorissa tehdasvarusteenakin. Nykykoppaseen Hiluxiinkin saatavilla, jopa Kovilin tarroilla. |
Kun vähän lisää googlettelin, niin selvisi että jenkkilässä Geet on myyty jenkkikoukulla, tai ainakin sellainen on ollu saatavilla. Hintakin oli Geemäinen, 650 usd. Siis tarvikkeosalla, mutta alkuperäisen kaltaisella. Muuten kyllä tukevan näköinen, se oli rungossakin kiinni useammasta pisteestä kuin eurooppalaiset. Ja hyvä ollakin, kun vipuvartta tulee lisää.
Taidanpa itse väkertää samanlaisen, tai ainakin teen osat jotka oikea hitsari saa laittaa kasaan. |
Näitähän saa pelkkiä putkiaihioitakin, olis ainakin oikeilla mitoilla ja vahvuuksilla. Esim. https://www.ebay.com/itm/TOPTOW-6445...oAAOSw44FfAq1I
|
Mä tilasin tollasen valmiin putken ebaystä kun tarpeeksi paksua putkea ei löytynyt helposti. Koukun rakennus on ajatustasolla vasta käsittelyssä. Koitan keksiä minkälainen runko siihen tulee. Pitää olla kestävä mutta järkevä tilankäytön suhteen. Pohjan alle kun mahdollisesti tulee joskus lisätankki. Koukku ei saa myöskään viedä maavaraa yhtään joten se tulee läpi rautapuskurista, hieman hankala koska sokka jää puskurin taakse eli joutuu kyykkimään auton alle että saa sen laitettua. Tuskin ongelma koska käytän koukkua aniharvoin. Jos rungon joutuisi tekemään puskurin alle saisi se aika kovaa sikaa koska puskuri hakkaa aina kiville maastossa.
Tässä vähän ajatuksia. Putki tulisi puskurista läpi ja kiinnitys puskuriin joko hitsaamalla tai pulteilla ( kuvassa kohta 1.)? Putki hitsaten poikkipalkkiin joka rungossa pultaten tai hitsaten (kuvassa kohta 2.)? Lisäpoikkituet (3.) jos tarvetta? Putken päälle mahdollisesti lisäjäykistys (4.)? Droppia tulee jonkinverran koska auto on 35" renkailla ja "100mm ++" korotuksella. Koukuksi hankitaan joku jytky tehdasvalmisteinen. Haave kuitenkin ettei mitään lisätukia itse koukkuun tulisi. Voiko tuolla setupilla vetää hodarin max koukkupainon turvallisesti? Tiedän että vastaavia rakennelmia on ja ne toimineet moitteitta. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=231907 |
Löysitkö mikjus putken Euroopasta? Tuo Matin laittama ja kaikki muut mitä itse löysin oli jenkkilässä jolloin rahti ja tullauskulut paljon kalliimpia kuin itse putki.
Suunnitelmastasi uskallan väittää ettei varmasti hajoa jos on kunnolla hitsattu ja ainevahvuudet riittäviä. Ja itse koukkua saa varmasti kestävänä, kun järeimmissä on sallitut vetomassat paljon isompia kuin Suomessa on ylipäätään laillista vetää kuulalla. Jos puskuri on kunnon rautaa, niin ei varmaan tarvi sivutukia(3) vaikka eihän niistä varmasti haittaakaan ole. Edit. Suunnitelmastasi tulikin mieleen, että taidan itsekin käyttää puskuria tukena. Putki kiinni alkuperäiseen koukun paikkaan ja puskurin alta törröttämään. Siitä on helppo pulttiliitoksella yhdistää se puskuriin. |
Tuo putki tuli jenkeistä kun en muualta löytänyt. Putki maksoi 18€ + pk 34€. En muista menikö tullia vielä mutta jos niin se on max 30% tosta alvin kanssa. Tuleehan siinä hintaa yhdelle mokomalle putkelle.
|
Jos joku on tilailemassa tuollaisia niin voin lähteä porukkaan
|
Itse ostin 4x4 partsilta, mutta nyt näyttää olevan loppu: https://www.4x4parts.fi/en/outside-c...nt&results=190
Kieltämättä on kyllä arvokas putki osti mistä tahansa.. |
Lainaus:
FJ Cruiserissa orkkiskoukku on tällanen L-mallinen, yhteensä 6 kpl 12 mm pultilla kiinni, 4 takaapäin ja 2 altapäin. https://pic.useful.fi/wGkCBF9xL.jpg |
Sivu luotu: 23:12 (GMT +2). |