![]() |
BJ-40 Murros
Mistä pääkaupunki seudulla saa BJ-40:seen murroksia
Jeps Bj:sä on sitä jotain :) |
Minkä ikäiseen? Tietääkseni murroksia on J4:ssa ainakin kolmea eri tyyppiä riippuen auton vuosimallista.
Muistaakseni toiseksi tuoreimpaan (olikohan ennen ??-79 malleihin) saa kai napalukon valurunkoa matalammaksi (uudemmaksi) versioksi vaihtamalla sovitettua uudemman murroksen (vm. 79-84?). Sitä en tiedä miten levyjarrulliset 42:set poikkeavat, eivät kai murroksen osalta mitenkään. Jotain navan/akselin rakenteessa oli kuitenkin erilaista (jarrujen lisäksi). Sitä en tiedä kuinka hyvin sitä oikein vanhaa murrosta saa päivitettyä uudempaan. Saatavuuden kannalta esim. Motonetistä kyllä saa murroksia, mutta ne ovat vähän huonossa maineessa kestävyyden suhteen. Tarvikkeena saa myös Löbron niveltä, takuulla jopa, tosin en tiedä onko kyseinen takuu entisellään kun Lahden suunnalla takuuta oli kai käytetty aika tiuhaan tahtiin. Amerikasta saa tilaamalla vaikka mitä "erikoiskäsiteltyjä" murroksia, tosin näistä ihmisillä on aika vaihtelevia kokemuksia, käytännössä noiden Longfieldien yms. idea on että teräs on päästetty karkaisun jälkeen pehmeämmäksi kuin alkuperäinen nivel, iskusitkeyden lisäämiseksi, mutta kulutuskestävyyden kustannuksella. Suurin osa on kai ihan susia. (Periaatteessa esim. Longfieldien kylmäkarkaisun pitäisi olla ihan toimiva temppu, sillä kun saa teräksen karkaistua "pintaa syvemmältä", eli jää nähtäväksi kauan nuo kestävät, kulutuskoe meneillään...) Lopulta ainoa varteenotettava vaihtoehto lienee alkuperäinen Toyotan Birfield, jos haluaa ns. uudenveroisen. Samalla kannattaa myös vaihtaa messinkiholkit jotka toimivat murroksen tukilaakereina. |
Sivu luotu: 16:03 (GMT +2). |