Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   HJ61 vm.86 välijäähdyttimen muutoskatsastus (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=73427)

Rekisteröimätön 01.07.2010 16:42

HJ61 vm.86 välijäähdyttimen muutoskatsastus
 
Moi, minulla on HJ61 vm.86 (eka hj61 pyöreä lamppuinen) riittääkö välijäähdyttimen muutoskatsastus normi vuosikatsastuksen yhteydessä vai vaatiiko teho lapun tms. ?

ugly_hj 01.07.2010 17:25

kyllä se teholapun vaatii.

titanix 01.07.2010 17:31

eipä tuota tarvinnu edes muutos katsasta täällä meillä. ei tainneet edes älytä että semmonen laihutin oli siihen laitettu ,mutta jos haluaa olla rehellinen kansalainen niin voihan siihen muutos katsastukseen ja tehon mittaukseen rahansa pistee. ite en aijo nyt tuota hodariakaan muutos katsastaa kuulerin ja turbon takia

HUGE88 02.07.2010 09:25

Hämeenlinnassa vaativat penkkipaperit ja maahantuojalta dokumentin patrollista kun oli cooleri keulalla ja "kuulostaa ihan selvästi muutenkin niin paljon tehokkaammalta..."

Heikki L 02.07.2010 09:46

[QUOTE=HUGE88;679632"kuulostaa ihan selvästi muutenkin niin paljon tehokkaammalta..."[/QUOTE]

Tää olikin hyvä!!!!!!!!!!!!!!!!!!, selvää ammattitaitoa inssillä!

patroltd 02.07.2010 22:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HUGE88 (Viesti 679632)
Hämeenlinnassa vaativat penkkipaperit ja maahantuojalta dokumentin patrollista kun oli cooleri keulalla ja "kuulostaa ihan selvästi muutenkin niin paljon tehokkaammalta..."

Jotkut katsurit sitten jaksaa nussia kaikkea mikä liikkuu. Tuollanen vanha kakstonnia painava pate muuttuukin raketiksi välijäähdyttimellä. Joo ja tiedän, laki on laki ja kaikki maalaisjärjen käyttö on unohdettava (kotipoliiseille).

-MaTTi- 02.07.2010 23:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 679468)
Moi, minulla on HJ61 vm.86 (eka hj61 pyöreä lamppuinen) riittääkö välijäähdyttimen muutoskatsastus normi vuosikatsastuksen yhteydessä vai vaatiiko teho lapun tms. ?

LMp 779/1998:
6 § Moottorin muuttaminen
4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.

Soveltamisohjeita liikenneministeriön päätökseen auton rakenteen muuttamisesta (779/1998):
6 § Moottorin muuttaminen
Moottorin vaihtoon rinnastettavat toimenpiteet, kuten sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen tai iskutilavuuden suurentaminen yli 10 %, edellyttävät muutoskatsastusta, samoin ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen (ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns. lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä, samoin vaihdettaessa sellainen sylinterinkansi, ns. virityskansi, jolle ei ole olemassa alkuperämoottoria). Muutetun moottorin todelliseen massaan, tehoon ja iskutilavuuteen sovelletaan tällöin normaaleja 5 §:ssä mainittuja moottorinvaihtosäädöksiä ottaen huomioon auton omamassa / moottorin nettotehosuhde sekä 7 §:n, 8 §:n ja 9 §:n pakokaasupäästö- ja meluvaatimukset.

5 § Moottorin vaihto
Vaihdettaessa autoon jokin mallisarjaan kuuluva alkuperäistä painavampi, tehokkaampi tai iskutilavuudeltaan suurempi vertailumoottori (tai sitä enintään massaltaan, teholtaan ja iskutilavuudeltaan vastaava erimerkkinen moottori) tulee auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet muuttaa vastaamaan ko. vertailumoottorilla alun perin varustettua mallia. Vaihdettaessa mallisarjan painavinta vertailumoottoria korkeintaan 20 % painavampi (yli 10 %:n massan lisäys on kompensoitava), tehokkainta vertailumoottoria korkeintaan 20 % tehokkaampi (auton omamassa / moottorin nettoteho - suhteen rajoissa) tai iskutilavuudeltaan suurinta vertailumoottoria korkeintaan 25 % suurempi moottori tulee auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet muuttaa vastaamaan mallisarjan painavimmalla, tehokkaimmalla tai iskutilavuudeltaan suurimmalla vertailumoottorilla varustettua mallia.

Eli muutoskatsastettava, jota varten tarvitaan tehonmittaustodistus. Muuten auto on valmiiksi mallisarjan tehokkain (jos FJ62:sta ei lasketa, mutta sitä ei ole Eurooppaan käsittääkseni virallisesti tuotu), joten muuta selvitystä rakenne-eroista ei tarvita. Helpolla siis pääsee tämän ikäisen kanssa. Vähäpäästöiseen tarvittaisiin jo VTT:n tms. todistusta päästötasosta.


Sivu luotu: 11:37 (GMT +2).