Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   BJ75 tuli hankittua ja heti ois kysymyksiä tietäjille (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=73118)

Hessu888 19.06.2010 17:15

BJ75 tuli hankittua ja heti ois kysymyksiä tietäjille
 
Eli tuollainen vm. 89 BJ75 olisi nyt pihassa ja pientä askaretta siinä olisi tiedossa mm.

- Sekä polttoaine- että lämpömittari näyttää n.1/4 liian vähän. Onko tämä joku yleinen ongelma ja millähän ne saisi näyttämään oikein. Välillä kumpikin mittari heittää ittensä tappiin kuten HJ:ssa, mutta sille tuskin voi BJ:ssäkään tehdä mitään?

- Etulehtijouset on aika länässä. Onko HJ61:n jouset sopivat ja onko ne hyvät, kun HJ:n kone taitaa olla kuitenkin jonkun verran painavampi? Toisaalta tossa on kyllä vinssi keulalla. Kannattaisko vaihtaa jousia vai laittaa vaan pari senttiä pitemmät riiput?

- Auto on 1+1 rekisteröity ja aattelin muuttaa sen 1+2:ksi, mutta katsarilla eivät osanneet sanoa miten keskiturvavöiden kiinnitykset pitäisi nykyään tehdä. Säännöt kuulemma muuttuneet ja Mattikin on kuulemma tattiksen konttorilta lomalla vielä 2 viikkoa, joten onkohan Matti täällä foorumilla tai tietäiskö joku muu? IironSialla oli 2+7 paku, mutta tuollaista ei taida huoltoautosta saada millään? Millä tuollaisen on ylipäänsään saanut tehtyä?

- Akselit näyttäis olevan samat kuin 61:ssä, mutta onkohan vaihteistotkin kytkinkoppaa lukuun ottamatta samat?

Kiitoksia vastauksista!

Rölli 19.06.2010 19:53

61:sen jouset eivät sovi. Pituudet heittää jonkun verran.
Ensiapuna toiminee apukierrejouset... oma oli ainakin ihan perseestä ajaa 5cm pitemmillä riipuilla.

Akselit ovat ainakin kapeammat kuin 61:ssä, eikä ole laatikotkaan vaihtokelpoisia keskenään.

sisua45 19.06.2010 23:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 (Viesti 677249)

- Sekä polttoaine- että lämpömittari näyttää n.1/4 liian vähän. Onko tämä joku yleinen ongelma ja millähän ne saisi näyttämään oikein. Välillä kumpikin mittari heittää ittensä tappiin kuten HJ:ssa, mutta sille tuskin voi BJ:ssäkään tehdä mitään?

Mittariston maadoitus vika...?

Hessu888 21.06.2010 12:45

Slck:n kautta tuli tietoa, että Kytkinkoppa ja kytkinakseli eri kuin HJ:ssä, mutta muuten ois samat laatikot, eli varaosien saanti on turvattua.

Mittaristossa vois olla tosiaan maadoitusvika, mutta kun nuo sähköviat tuntuu olevan aina liiankin mystisiä, niin oiskohan joku löytänyt juurikin sen oikean kohdan jota ravistamalla asia ratkeaa?

peLoGo 22.06.2010 07:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 (Viesti 677249)
- Sekä polttoaine- että lämpömittari.. Välillä kumpikin mittari heittää ittensä tappiin kuten HJ:ssa, mutta sille tuskin voi BJ:ssäkään tehdä mitään?

Ainakin HJ:ssa se on korjattavissa kohtuu halvalla, yhden komponentin vaihdolla.. Olisko ollut vain joku vastus mikä siellä kettuilee..

maket3 23.06.2010 05:22

HJ-61 MITTARIT ALKOIVAT TOIMIMAAN KUN KORJASIN TANKIN MAADOITUKSEN.

Hessu888 23.06.2010 06:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja maket3 (Viesti 678063)
HJ-61 MITTARIT ALKOIVAT TOIMIMAAN KUN KORJASIN TANKIN MAADOITUKSEN.

Mistä kohdasta maadoituspiuha löytyy, vai veditkö itse lisämaadoituspiuhan tankista runkoon/koppaan?

Rekisteröimätön 23.06.2010 08:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 (Viesti 678075)
Mistä kohdasta maadoituspiuha löytyy, vai veditkö itse lisämaadoituspiuhan tankista runkoon/koppaan?

Bj-75sessa monet sähköjohdot on tuplamaadotuksella jo valmiiksi

nyybiJ-T

t.haapala 20.12.2013 21:20

Nostellaas tätäkin topiccia hiukan.

Eli ostin kans tommosen bj75sen justiinsa ja mieli pullollaan kysymyksiä.

Alotetaan vaikka noista jousista.
Korotusjouset tarttis saada, mielellään 3" korottavat, mut en oo löytäny
tähän mennessä eteen kun vaan 2" korottavia. Taakse oi muistaakseni ollu 3 tuumasii.

Pitää varmaan pitemmät iskarit hommata kans noitten jousien kaveriks,
ni ois pal kätevämpää ku löytyis koko sarja jostain mis olis kaik kilkkeet samas.

Koko sarjana en oo bongannu kun 2" korottavan.

Oisko ideoi mistä kannattais kattella ja kysellä?

Ja jostain luin et ei saa kun 11,5 leveet renkaat leimattuu tommoseen.
Mut en saanu selkoo siit maks. korkeudesta, ni saiskohan siihen leimattua
33x10,5 15 renkaat?

MiKo 20.12.2013 21:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja t.haapala (Viesti 1081027)
Nostellaas tätäkin topiccia hiukan.

Eli ostin kans tommosen bj75sen justiinsa ja mieli pullollaan kysymyksiä.

Alotetaan vaikka noista jousista.
Korotusjouset tarttis saada, mielellään 3" korottavat, mut en oo löytäny
tähän mennessä eteen kun vaan 2" korottavia. Taakse oi muistaakseni ollu 3 tuumasii.

Pitää varmaan pitemmät iskarit hommata kans noitten jousien kaveriks,
ni ois pal kätevämpää ku löytyis koko sarja jostain mis olis kaik kilkkeet samas.

Koko sarjana en oo bongannu kun 2" korottavan.

Oisko ideoi mistä kannattais kattella ja kysellä?

Ja jostain luin et ei saa kun 11,5 leveet renkaat leimattuu tommoseen.
Mut en saanu selkoo siit maks. korkeudesta, ni saiskohan siihen leimattua
33x10,5 15 renkaat?

33x12,5 saa leimattua (tai jos ei jostain kumman syystä saa niin voin myyä rungon halvalla jossa renkaat ja kolme istumapaikkaa leimattuna, leimaaki kevääseen vielä. )

Hessu888 21.12.2013 07:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja t.haapala (Viesti 1081027)
Alotetaan vaikka noista jousista.
Korotusjouset tarttis saada, mielellään 3" korottavat, mut en oo löytäny
tähän mennessä eteen kun vaan 2" korottavia. Taakse oi muistaakseni ollu 3 tuumasii.

Pitää varmaan pitemmät iskarit hommata kans noitten jousien kaveriks,
ni ois pal kätevämpää ku löytyis koko sarja jostain mis olis kaik kilkkeet samas.

Maailmalta saa ainakin mitä vaan http://www.directsuspensions.com.au/...pe=LANDCRUISER mut jos soitat cros4wd:lle, niin varmasti osaa auttaa, jos vaan esim. OME:lta saa hankittua 75:ia eteen.

Itellä on ollut nyt 2kpl 75:ia ja kumpaankin olen ostanut cros4wd:stä 2" korottavat OME:n etujouset. Vakiotakajouset (9 lehteä?) on ollut valmiiksi jo niin korkeat, että noilla etusilla on saanut auton suoraan. Eli jos et löydä 3" sarjaa, niin saattais sullakin pelkät 2" etuset riittää. Iskareita en ole ite vaihtanut samalla, kun on näyttänyt vakioiden pituuskin riittävän normiajoon.

Onko sulla muuten lavamalli vai umpi?

t.haapala 21.12.2013 09:12

Lavapeli on tää.
Täytyypä soitella sinne cross4wd:lle.

Olikos noi akselit samat kun hoojiis mut vaan vähän kapeemmat?
Eli käykö hoojiin kääntöpäät 75sen akseliin?

Palde 21.12.2013 19:23

BJ 75:een saa leimattua 33 x 12,5 x 15/16 , MUTTA katsurin pitää käyttää myös STRO:n lisäksi Ece normistoa !!! ( ece 54 regulations )
JA sulla pitää otteessa rengaskoon perässä merkintä LT ( light Truck ) , 7.00-15LT vähän niinku noin ...

Hessu888 21.12.2013 22:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja t.haapala (Viesti 1081178)
Lavapeli on tää.
Täytyypä soitella sinne cross4wd:lle.

Olikos noi akselit samat kun hoojiis mut vaan vähän kapeemmat?
Eli käykö hoojiin kääntöpäät 75sen akseliin?

BJ75:n askelit on samat kuin HJ61:ssä (muistaakseni täältä lukenut, että 8cm kapeemmat) ja PZJ75 taas hodarin kanssa samat (muistaakseni 16cm kapeemmat?)

t.haapala 25.12.2013 23:18

Mikäs kone tohon bj75seen käy verrokkina?

12-HT:n saa vissiin leimattuu helposti, no problem, mut mites joku esim. chevyn pikkulohko 8?

Taas löysin vaan vanhoja topicceja mis ei oikeen varmaa tietoo ollu.

Vai pitäiskö toi vakio kone vaan turbottaa?
Jostain luin et pumpust ois vaikee saada kakkua ulos tarpeeks.

Hessu888 28.12.2013 11:46

Kasista en tiedä, mutta ite oon meinannu laittaa omaan pzj:hin jossain vaiheessa joko 61:n koneen tai sitten hodarin koneen, jos jälkimmäinen halvalla kävelee vastaan.

2x4WD 26.02.2014 18:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 (Viesti 677637)

Mittaristossa vois olla tosiaan maadoitusvika, mutta kun nuo sähköviat tuntuu olevan aina liiankin mystisiä, niin oiskohan joku löytänyt juurikin sen oikean kohdan jota ravistamalla asia ratkeaa?

Löytyikö mittariongelmaan ratkaisua? Oma PZJ75 alkoi heitellä polttoainetta tyhjän ja täyden välillä täysin aproksimaattisesti. Yleensä käynnistäessä nousee ihan täyteen asentoon ja jossain vaiheessa saattaa näyttää vähän sinne päinkin mutta luottaa ei voi. Muut mittarit toimii kuten ennenkin.

Hessu888 26.02.2014 22:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 2x4WD (Viesti 1107838)
Löytyikö mittariongelmaan ratkaisua? Oma PZJ75 alkoi heitellä polttoainetta tyhjän ja täyden välillä täysin aproksimaattisesti. Yleensä käynnistäessä nousee ihan täyteen asentoon ja jossain vaiheessa saattaa näyttää vähän sinne päinkin mutta luottaa ei voi. Muut mittarit toimii kuten ennenkin.

Auto meni aikanaan kiertoon mittarivian kanssa, joten en tiedä mikä oli siihen syynä, mutta tuolla aihetta puitu http://www.slck.net/viewtopic.php?t=...E4mp%F6mittari Jos sulla vika on jo kylmällä autolla päällä ja pomppii holtittomasti, niin syy voisi olla joko huono liitos tankin päässä tai sökönä oleva kohomekanismi tankin sisällä. Oireet ei viittaa tuohon v-mäisesti korjattavissa olevaan kärkien hitsaantumiseen joka saattoi olla mun BJ:ssä vikana aikanaan.

Jos otat kohon ulos tankista ja liikuttelet kohon vartta, niin silleen voisi seurata reagoiko mittari yhtään loogisesti.

t.haapala 08.03.2014 13:02

Mahtaakohan jostain saada uusia etulokasuojia tämmöseen?
Lasikuitusetkin kelpais.
Tarvetta ois alemmille pelleille, omat on niin stanan haperot ettei oikeen jaksais alkaa parsimaan.
Tarjotakkin saa jos hyvät löytyy nurkista.

Onks jollain tietoo et saisivatko lasikuitu firmoissa tehtyä noista vanhoista mallit?
Kun eivät oo täydelliset niin saako niistä tehtyä?

2x4WD 08.03.2014 21:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja t.haapala (Viesti 1111601)

Onks jollain tietoo et saisivatko lasikuitu firmoissa tehtyä noista vanhoista mallit?
Kun eivät oo täydelliset niin saako niistä tehtyä?

Saa mutta, voi olla halvempi ostaa originaalit jos joutuu paljon paikkaamaan muottia varten.

2x4WD 08.03.2014 21:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja t.haapala (Viesti 1111601)
Mahtaakohan jostain saada uusia etulokasuojia tämmöseen?

Ainakin ameriikasta


http://shop.cruiserparts.net/index.p...ducts_id=12777

Ja kyllä tojota suomessakin näitä myy.

Palde 09.03.2014 12:27

http://www.klokkerholm.com/xProductC...11&Group=48068

Tossa on toinen putka missä osia löytyy...Niin ja "kaverin firman" piikkiin hommattiin osia , eivät taida myydä yksityisille ollenkaan .

2x4WD 09.03.2014 13:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Palde (Viesti 1111969)
http://www.klokkerholm.com/xProductC...11&Group=48068

Tossa on toinen putka missä osia löytyy...Niin ja "kaverin firman" piikkiin hommattiin osia , eivät taida myydä yksityisille ollenkaan .

Tilasin noi klokkerholmin kynnykset tuon varaosa numeron perusteella varaosamaailmasta. Tuli kätevästi lähikauppaan ilman erillisiä toimitus kuluja. Tarvittiin vain tuo numero ja kysyä siltä kaverilta "joka ei ole vaan töissä täällä". Toimitus aika oli luvatun 3 viikon sijasta paljon reilummin. Eka tuli kuukaudessa ja toinen joskus vaikka samalla oli tilattu. Toinen oli sinkitystä pellistä tehty. Eivät siis kuulu suomen valikoimiin tukkurillakaan mutta viitseliäs kauppias toimittaa.

Tuo viimeinen item. numero kertoo kummalle puolelle. 1 vasen ja 2 oikea.

EDIT: Niin ja aika vetelää peltiä oli verrattuna alkuperäiseen 0,7mm vs 1,0mm

Hessu888 09.03.2014 21:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 2x4WD (Viesti 1111999)
Tilasin noi klokkerholmin kynnykset tuon varaosa numeron perusteella varaosamaailmasta. Tuli kätevästi lähikauppaan ilman erillisiä toimitus kuluja. Tarvittiin vain tuo numero ja kysyä siltä kaverilta "joka ei ole vaan töissä täällä". Toimitus aika oli luvatun 3 viikon sijasta paljon reilummin. Eka tuli kuukaudessa ja toinen joskus vaikka samalla oli tilattu. Toinen oli sinkitystä pellistä tehty. Eivät siis kuulu suomen valikoimiin tukkurillakaan mutta viitseliäs kauppias toimittaa.

Tuo viimeinen item. numero kertoo kummalle puolelle. 1 vasen ja 2 oikea.

EDIT: Niin ja aika vetelää peltiä oli verrattuna alkuperäiseen 0,7mm vs 1,0mm

Ja on sitten sen tason maali niissä klokkerholmeissa, että ruostuu kuukaudessa jos ulkona kosteeta. Kandee vetää kevyt hiekkapuhallus ja kunnon happomaalit tai por-15:et sinne helman sisäpuolelle, ettei tarvii parsia ens vuonna uudestaan.

Onko sulla muuten helmat jo auki? Omasta takahelmasta oli lähtenyt mukavasti mätänemään se helman sisällä oleva paksusta pellistä tehty vahvikerauta (61431-90K00), joka on helman muotoinen. Siinä kohdassa on 3-kertainen pelti ja kondenssivedelle ei ole tehty kunnon poistoreikiä tohon vahvikkeeseen, niin lopputulos on taattu. Uus maksaa toyotalla muistaakseni 150€, mutta taidan koittaa tehdä sen suorasta pellistä.

Jos jotain kiinnostaa, niin oikeen takakulman sisäpelti 57663B (57663-90K01) kuvasta http://www.japan-parts.eu/toyota/eu/...-member#57663B, mikä tuntuu myös katoavan helposti autosta maksaa toyotalla 85€. Tilasin sellasen pari viikkoa takaperin ja huhtikuun lopulla lupasivat toimittaa sen....

2x4WD 10.03.2014 22:28

3 Liiteet
Helmat on jo kiinni. Se helman sisällä ollut vahvike oli lähes kateissa mitä nyt yläreunassa jotain oli. Käytännössä koko matkalta. Aikani niitä uusia kynnyspeltejä ihmettelin ja totesin, että ei tästä ainakaan laillista tule ja vielä vähemmän turvallista jos vaihdan kaksi millin pokattua peltiä yhteen 0,7. Ihan oman turvallisuuden kannalta päädyin 40x80 palkkiin. Ja mikä parasta vielä helpompaa kuin auton entisöinti.

Kurakaarikin oli niin ohutta, että tein sille vahvikkeen 30x30x1,5 putkesta. Kun se alkuperäinen pokattu sisälokari oli kans kateissa suurimmalta osalta.

Klokkerholmissa on alunperin vain suojamaali päällä. Ei kannata siihen luottaa. Uutta tilalle ilman muuta.


Sivu luotu: 11:23 (GMT +2).