Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Ratsuni mun (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=73048)

Jare 16.06.2010 21:48

Ratsuni mun
 
Nyt mulla on eka Datsuni Patrol.......kaikkea sitä tulee ostettua, kun ei ole merkki fanaatikko ja "halvalla sai":p

Pussy Wagon mitsu kun lähti uudelle omistajalle, niin piti jostain keksiä uus puunhaku ja hauskuutus peli ja tuommonen tuli eteen:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=62086


Ja nimeä miettiessä autolle, meinasin että NUSSIN tulis kivasti tosta NISSAN tekstistä, mutta täähän on niin vanha peli, että on Datsun ja siitä Suomalaisittain Ratsuni....niinku Rotke ja Raihatsu ja Riisseli-mersu kans.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=62087


Laitteluahan oli heti alkuun monen moista, ku vandaalit ja vuodet on tehny tehtävänsä. Alusta on tukevasti kuorrutettu ilmeisesti kalkki tai muulla kaivospölyllä. Kytkin sylinterit ja polkimen vivut kaipas remonttia, vedet ei pysyny sisällä, ku oli pakkasroppu kadoksissa ja montaa muutaki pikku puuhaa oli ja on edelleen. Pitihän sitä kokeilla, että saisko helpolla 35" traktori gummit alle......ei mee ihan helpolla ei:(
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=62088

Seuraavaks jos kyhäilis pakoputken, ku nyt on 1,5m suoraa HÖRINÄÄ, eli ihan kammottava ääni. Sit pitäs jotain keksiä, että sais isommat gummit alle helpolla. Ehkä SOA eteen, vai kuinka vittumainen se on tehdä?

Taakse tekis mieli kierteet tehdä, niin sais takaylityksen katkoa, ku nyt ei mahdu edes omaan traileriin. Tai pitäskö tuosta tehdä pick-up "flat bedillä" ja samalla lyhentäs akseliväliä???

Hyviä ja helppoja ideoita saa heitellä. Tai jospa sillä ajelis hetken ihan tuollaisenaan......jaa niin mut joutuu lainaan aina kuljetuksiin Taren traileria, jos ei tee jotain....höh:confused::confused::confused:

tare 16.06.2010 21:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jare (Viesti 676707)
Hyviä ja helppoja ideoita saa heitellä.

paa se siihen kasaan mikä on alimmassa kuvassa "ratsusi" takana;) siihen missä on päällekäin niitä autoja..

tai

hae siihen leima, niin ei tarvi trailerii:D

Jare 16.06.2010 22:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tare (Viesti 676710)
paa se siihen kasaan mikä on alimmassa kuvassa "ratsusi" takana;) siihen missä on päällekäin niitä autoja..

tai

hae siihen leima, niin ei tarvi trailerii:D

Kasaan....ai tohon vai???
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=62095

ÄLÄ NYT HULLUTTELE!!!!!!! Toi Ratsuni on niin kova rauta, että ajan kohta ton kasan yli, niin että heilahtaa:D:D:D:D

tapsa4x4 17.06.2010 06:12

hyvä jare!
Tästä se lähtee ei mee kauaa niin mogit,traial kilpurit ja muut projektit on hävityksessä ja piha täynnä patrolleja.
niin ja ota akselit siitä willysteristä tohon.

jv 17.06.2010 19:23

noi kumit mahtuu komeesti kun otat vaan rälläkän kauniiseen kätees ja laitat pidemmät riiput.

Jare 18.06.2010 07:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jv (Viesti 676834)
noi kumit mahtuu komeesti kun otat vaan rälläkän kauniiseen kätees ja laitat pidemmät riiput.


Mjaa'a..... toi kuulostais kyl aika helpolta ja nopeelta ratkaisulta. Paljos niitä riippuja pitäs jatkaa noin suunnilleen?? Tuossa oli oikee rasvanipat jousentappeihin ja perskuleen monta lehtee etupakoissa.....lyhyellä tutkimisella noissa Patrolleissa taitaa olla kahta erityyppistä etujousitusta.


Mutta mites jos alkaa tekeen kuitenki soaa tohon etupäähän, niin:
-riittääkö originaali kardaanin pituus ja ristikoiden kulmat??
-Ohjausvarret kaipaako muutoksia??
-Napoja en ajatellu alkaa kääntään, ku tuolla ei ajeta maantiellä, niin että onnistuuko soa ilman napojen kääntöä??
-Onks jotain muita mahdollisia ongelmakohtia etupään SOA:n rakentelussa??

SOA kiinnostaa siitä syystä, että tulis samalla ehkä herkemmät joustot keulaan. Takapäähän mielessä pyörii jonkinlainen kierrejousitus ja peräylityksen katkominen......toisaalta himottais lyhentää kyllä tota akseliväliäkin hieman, jos sais samalla painoa pudotettua. Ku eiks tommonen mörkö paina joku 2400kg luokkaa:eek::eek::eek:???

Anfi 18.06.2010 09:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jare (Viesti 676939)
Mutta mites jos alkaa tekeen kuitenki soaa tohon etupäähän, niin:
-riittääkö originaali kardaanin pituus ja ristikoiden kulmat??
-Ohjausvarret kaipaako muutoksia??
-Napoja en ajatellu alkaa kääntään, ku tuolla ei ajeta maantiellä, niin että onnistuuko soa ilman napojen kääntöä??
-Onks jotain muita mahdollisia ongelmakohtia etupään SOA:n rakentelussa??

SOA kiinnostaa siitä syystä, että tulis samalla ehkä herkemmät joustot keulaan. Takapäähän mielessä pyörii jonkinlainen kierrejousitus ja peräylityksen katkominen......toisaalta himottais lyhentää kyllä tota akseliväliäkin hieman, jos sais samalla painoa pudotettua. Ku eiks tommonen mörkö paina joku 2400kg luokkaa:eek::eek::eek:???

Katso tuo minun projekti..(datsun patrol vm81) riittää pituus kardaanissa, jos ei kauhean korkea tule, niin riittää ohjausvarsi. nopoja käänsin katsastuksen jälkeen kun oli vaeltava ohjaus..:D jos vaan metsään niin ei haittaa mitään.. ja painaahan se 2000kg pintaan..:D poikittaista palkkia loveamaan hieman joutuu kardaani ottaa siihen kiinni muuten.

Jare 18.06.2010 11:48

Jaa että SOA onnistuis noinkin helpolla. Persketti sellasta kai keulaan pitäs sit alkaa tekeen, kunhan nyt vaan ehtii taas......:( Jospas sitä vaikka Juhannuksena ehtiis, jos ei jää korkki pahasti auki:p:p

Mites hyvin noi automaattinapalukot kestää tai vetarit ja murrokset? Eli renkaiks tulossa noi traktorinpyörät, eli periaatteessa samankokoiset, ku 35/16" boggerit?

tiipe 18.06.2010 15:17

automaatti napikset kestää kun annat kemppi liimaa niille soa syntyy jekkupullon avustuksella ripeästi juhannus iltana .

Masai 18.06.2010 16:57

http://area51.pictures.fi/kuvat/OFFR...jpg/_small.jpg

Tee tuollainen siitä.

Jesseh 18.06.2010 18:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jare (Viesti 676983)
Jaa että SOA onnistuis noinkin helpolla. Persketti sellasta kai keulaan pitäs sit alkaa tekeen, kunhan nyt vaan ehtii taas......:( Jospas sitä vaikka Juhannuksena ehtiis, jos ei jää korkki pahasti auki:p:p

Mites hyvin noi automaattinapalukot kestää tai vetarit ja murrokset? Eli renkaiks tulossa noi traktorinpyörät, eli periaatteessa samankokoiset, ku 35/16" boggerit?

Noi napalukot kannatta kyl heti hitsata kiinni, mulla ainakaan ei toiminuu hetkeekään sillai ku olis pitäny. Iteltä ainakin ensimmäisenä hajos pikkurattaat ja aika helposti tuntu nekin hajoovan ja painoakin on jonku verran vähemmän etuakselin päällä mitä tommosessa patrollissa..

Jare 18.06.2010 20:16

Olisko kuvaa tai kertomusta, että mitäs mä sieltä napalukosta hitsaan jumiin??

Ai jeegerin avulla soa....perskeles:D:D:D:D

Jare 18.06.2010 20:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Masai (Viesti 677023)

joku tommonen juu, mutta pienemmät gummit tulis, ku noi taitaa olla jotain metrin luokkaa halkaisijalta tossa kuvassa....vai isommatki???

MudRod 18.06.2010 22:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jare (Viesti 677083)
joku tommonen juu, mutta pienemmät gummit tulis, ku noi taitaa olla jotain metrin luokkaa halkaisijalta tossa kuvassa....vai isommatki???

noniin koitetaas kuka tietää mitä autoja tos aarre kasas on alotan helpoimista
Transit vm 68 honda civic vm 88? jetta vm 88
noi nää niin ku alkuun ku ei noit kuvia jurrissa takemmin erota.
mut mä tarjoon kaljat jos joku tunnistaa kaikki aarteet ja jare ei voi osallistua kun se ei oo entisiäkään tullu juomaan

MudRod 18.06.2010 22:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja MudRod (Viesti 677133)
noniin koitetaas kuka tietää mitä autoja tos aarre kasas on alotan helpoimista
Transit vm 68 honda civic vm 88? jetta vm 88
noi nää niin ku alkuun ku ei noit kuvia jurrissa takemmin erota.
mut mä tarjoon kaljat jos joku tunnistaa kaikki aarteet ja jare ei voi osallistua kun se ei oo entisiäkään tullu juomaan



ai niin on siin ainakin kaks minii

Masai 18.06.2010 23:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jare (Viesti 677083)
joku tommonen juu, mutta pienemmät gummit tulis, ku noi taitaa olla jotain metrin luokkaa halkaisijalta tossa kuvassa....vai isommatki???

Kumin koko on just silleen että protoluokkaan menee. Eli himppa yli metrin. Kestää muuten patrollin vakiot akselit loistavasti noilla renkailla.

tare 19.06.2010 06:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja MudRod (Viesti 677133)
noniin koitetaas kuka tietää mitä autoja tos aarre kasas on alotan helpoimista

autot vaan lisääntyy tossa kasassa

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=62174

jv 19.06.2010 07:31

napalukko käteen ja tutkimaan nii kyllä se siitä paljastuu et mitä hitsata, tarkkaan en muista mut oisko ollu et parit päällimmäiset prikat kuuseen ja reippaasti bräkleeneriä ja parisatoo amppeeria ja montametrii lankaa nii alkaa napikset pitämään.

sisuskalut siis hitsataan napiksen runkoon.

Jare 20.06.2010 22:40

Tänään ehti jopa jotain puuhaamaan. Elikkä enste kuitenki aloin mulkkaamaan koppaa.

Lähtökohta iltapäivällä
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=62331


Sit jokusen tunnin puuhailun ja rälläköimisen ja plasmalla polttelun jälkeen oli takaovista pelkät pintapellit jäljellä ja heftailtuna koppaan kiinni, sámoin ku katon vanha takaosa. Vielä pitäs hitsaa loppuun ku kerkee ja siistimään jollain pellinpaloilla lavan reunat ja tehdä väliseinä ja takaikkuna ja sivuikkunat.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=62334


SOA rakennelma pitäs kans aloitella, jos tuolla koittais ehtiä TMK:n trial kisaan. Tare ilmoitti, että pääkaari vähintään on pakko saada, jos hän tulee appariks!!! Mä ehdotin, että jos vaan ajetaan "ihan varovasti":D:D:D



SOA homman aloitus ei niin maistu, ku alusta on jossain ketun kalkki/betoni kuorrutuksessa....muuutta eiköhän se siittä jokupäivä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=62333

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=62332

sami_k 20.06.2010 22:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja MudRod (Viesti 677133)
noniin koitetaas kuka tietää mitä autoja tos aarre kasas on alotan helpoimista
Transit vm 68 honda civic vm 88? jetta vm 88
noi nää niin ku alkuun ku ei noit kuvia jurrissa takemmin erota.
mut mä tarjoon kaljat jos joku tunnistaa kaikki aarteet ja jare ei voi osallistua kun se ei oo entisiäkään tullu juomaan



ainakin tassunia ja toyotaa

Jare 27.06.2010 14:53

Joo ei eilen jaksanu sit kuitenkaan mennä Ratsunia ronaamaan, vaan piti rauhoittua juhannuksesta:p

Mut tänään saanu jotakin aikaan. Takapuskuri ja vetokoukku lensi "kuubaan":D

Taka-akselia ku irrottelin, niin otin iskareita pois ja toinen perkele mosahti silmille. eli kun sain alapään irti, niin kaasuiskari sylkäs paineet ja nesteet pitkin poikin. On jossain vaiheessa siis varissu männäpään mutteri irti ja nyt ku ei mikään estäny aukeamasta, niin johan purkes. Hirmu tuuri oli itellä, meinaan osu vaan joku muutama pieni pisara, mut auton alla ja montussa oli kyl sit iskariöljyä senkin edestä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=62650


Mut juu nyt olis SOA rojekti sillä mallilla, että akselit on pihalla ja pitäs koittaa harjailla ja kaivella suurimmat kaivuumoskat irti akseleista ja alkaa sovittaan niitä takas auton alle.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=62652

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=62651


Piti vaan välillä tulla grillaan evästä, että jaksais vähä paremmin;)

Jare 27.06.2010 21:13

Aikaa meni, mut puhdistuhan ne akselit. Nyt näkyy jo olka-akselin pultinkannat oikee slevästi, ennen ne oli pelkät möykyt muiden möykkyjen seassa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=62669

Taka-akselista leikkasin tuommoset pellinpalat pois, jotta jousitasot tulis tukevasti suoraan akseliin kiinni. Noi pellinpalathan ei ollu, ku parilla lyhyellä saumalla kiinni akseliputkessa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=62668


Jooooooooo.....aikas korkeelta vaikuttaa ens kokeilulla. No okei tuossa auton paino on kyllä vielä nosturin varassa, eli periaatteessa kyseessä ulosjousto tilanne. En saanu vielä akseleita hitsailtua paikoilleen, ku ei heti löytyny sopivaa matskua nurkista, mistä tekis jousitasot. Mut eiköhän ne huomenna ala sinne asettuun.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=62670





Pirusti vaan kaikenlaista puuhee vielä ennen TMK:n trila kisaa ja aikaa alle viikko:(.......työtkin haittaa harrastuksia:p:p

Jare 28.06.2010 13:41

Välikysymystä pukkaa mieleen. Elikkä osaaks joku sanoa, että sopiiko toyotan mekaaninen vinssi jollain lailla tuohon patrollin ulostuloon? Jotenki mulle on jääny muistikuva, että vinssistä tulis hemmetin nopee?

Mietin vaan että jos tuohon jossain vaiheessa alkaa vinssiä laittaan, niin ostaako 24v kiinanvinssin vai sovitteleeko toitsun mekaanista tuonne jotenkin.

Tuomo 28.06.2010 14:08

Kyllähän se Toijotan vintturi siihen sopii, onhan noita tehty. Jv:llä oli ainakin pitkän patrollin keulassa. Nopeushan on vaan hyvä asia, tosimies laittaa vielä hieman lisää välityksiä siihen ulosoton perään, saa narun nopeesti pinkeeks..:) Ainakin Villellä oli melko hätänen mekaaninen lyhyen GR:n keulalla, aluks ei meinannu kardaanikaan kestää.. Soita Tapsalle, se tietää, joku visio sillä oli jo omaankin autoonsa mekaanisen vinssin suhteen..

Repro 28.06.2010 14:08

Sopii jos koria korottaa tai vastaavasti syyläriä että kardaani mahtuu kulkemaan, tai sit vaan tekee etummaisen poikkipalkin kokonaan uusiks.
33" pyörillä veti vinssi melkein samaa vauhtia, näin siis muistikuvien perusteella vuosien jälkeen.
Ulosottoon pitää tehdä käyttökampi uusiks että sen saa pyörimään molempiin suuntiin.


Sivu luotu: 13:35 (GMT +2).