Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   TJ:n korotus ja 33" + muutoskatsastus (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=70894)

Rekisteröimätön 12.04.2010 13:28

TJ:n korotus ja 33" + muutoskatsastus
 
Moi,

Tietäskö joku voiko 1998 TJ Wrangleria korottaa 1" korinkorotuksella ja lisäksi 3" korotussarjalla, että menis muutoskatsastus läpi?
Minkähän kokoinen rengas/vanne yhdistelmä autoon sopii jos 33" rengasta sovittaa...


OIIIIIO
-98 TJ
4L, I6

JAMANT 12.04.2010 14:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 660268)
Moi,

Tietäskö joku voiko 1998 TJ Wrangleria korottaa 1" korinkorotuksella ja lisäksi 3" korotussarjalla, että menis muutoskatsastus läpi?
Minkähän kokoinen rengas/vanne yhdistelmä autoon sopii jos 33" rengasta sovittaa...


OIIIIIO
-98 TJ
4L, I6

Voi, koria saa korottaa myös sen 3"!!

Rekisteröimätön 12.04.2010 14:35

Oho, tulipas nopee vastaus. Kiitoksia Jamant. Täytyypä alkaa katselemaan 3" korotus sarjaa jostakin...
Olisko jollain tietoa mikä olis hyvä ja edullinen 3" korotussarja? Hmmm mitenkäs sellasen sarjan asentaminen onnistuu sähkömieheltä :)

Entä noista rengas/vanne yhdistelmistä TJ:hin? Itellä ei oikeen ole tietoa minkäkokoinen vanne/rengas täytys olla jos 33" kummia haluaa alle ja jos vielä sais leiman konttorin sedältä...

1" korotuspalikat on jo hankittuna...

HeikkiH 12.04.2010 19:34

Tossahan olis kakkos sivulla asiaa Wranglerin renkaista.

jappe 12.04.2010 19:47

TJ korotus
 
Mulla on 1" korin korotus. Laitoin myös 1" moottorin korotuksen. Jäähdyttimen potkuri tulee vanhalle korkeudelle. Samalla jakolaatikko kääntyy hieman. Kun korotat 3" jousilla niin takakardaani voi alkaa vispaamaan. Tuo jakolaatikon kääntyminen auttaa hieman. Jos vispaa on ainakin kaksi tapaa korjata. Voit laskea jakolaatikkoa (huono mutta halpa tapa) tai sitten laitat slip yoke kitin. Rakentamisessa kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Rekisteröimätön 12.04.2010 20:33

Hmm, huomasin kyllä kakkos sivun rengas asian mutta ei mulle selvinnyt mikä 33" rengas +vanne olisi sopiva TJ:hin?
Onko sulla jappe millanen rengas+vanneyhdistelmä alla?
Meneekö katsastuksesta 15x8 vanteella + 33 x 11,5 x 15 renkaalla, entä mikä et luku vanteessa ?

Jos siis tarvii slip yoke kitin niin voisiko saman tien ajatella 4" korotussarjaa? meneekö 4" korotus läpi katsastuksesta 1" korin korotuksen kanssa.

Timo_L 13.04.2010 06:13

No ei mene läpi, koria tai alustaa saa korottaa max. 77mm, rengaskoko voi kasvaa max. 51mm suurimmasta alkuperäisestä (TJ:ssä Rubicon mallin mukaan siis 34" rengas on vielä mahdollinen). Eli siis 3" korotukset on korkeimmat lain sallimat, max. korotus kaikkineen (renkaat + alusta + kori) on 150mm.

Rekisteröimätön 13.04.2010 07:01

SBQ2MK
 
Kiitos paljon tiedoista. Elikkä joulupukin toivelistaan laitetaan 3" korotussarja ja mahdollisesti slip yoke kit :)
Vielä jos jollakin olis tietoa millanen vanne tarvis olla TJ:hin, että 33x11,5x15 mahtusi kääntymään/pyörimään.

Onko tuo "slip yoke kit" tyyppiä, tilaa ja asenna paikoilleen vai onko asennuksessa jotain erikoista?

Mitenkäs absoluuttisia nuo korotussarjojen valmistajien ilmoittamat lukemat ovat? Tarkoitan siis, että jos ilmoittavat jonkin korotussrjan korottavan autoa 3" niin pitääkö kuinka hyvin paikkansa? Vai onko korotus mahdollisesti luokkaa 2,5"-3.5"?

Onko kellään kokemuksia alla olevan valmistajan tuotteista?
Black Diamond 3" Suspension Lift Kit
Brand: Black Diamond
Features: Kit includes
Price: 459 - 759$(e-bay)

* AT shocks
* 3" coil springs
* Extended quick disconnect swaybar links
* Extended rear anti-swaybar links
* T-case lowering kit
* Rear trackbar bracket
* Extended polyurethane bumpstops

JAMANT 13.04.2010 07:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 660493)
Onko tuo "slip yoke kit" tyyppiä, tilaa ja asenna paikoilleen vai onko asennuksessa jotain erikoista?

Periaatteessa kyllä on, mutta jos tilaat tuosta: http://www.jamant.fi/slip-yoke-elimi...60-p-1547.html , saat mukaan suomenkielisen asennusohjeen, jossa on kerrottu pari asiaa, joita orginaali-asennusohjeessa ei ole!!

jappe 13.04.2010 07:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 660401)
Hmm, huomasin kyllä kakkos sivun rengas asian mutta ei mulle selvinnyt mikä 33" rengas +vanne olisi sopiva TJ:hin?
Onko sulla jappe millanen rengas+vanneyhdistelmä alla?
Meneekö katsastuksesta 15x8 vanteella + 33 x 11,5 x 15 renkaalla, entä mikä et luku vanteessa ?

Jos siis tarvii slip yoke kitin niin voisiko saman tien ajatella 4" korotussarjaa? meneekö 4" korotus läpi katsastuksesta 1" korin korotuksen kanssa.

Rekisteröidy ja laita mulle private viestiä. Voidaan soitella. Paljon helpompi käydä asioita läpi. Neuvon mielelläni.

sglas 13.04.2010 08:37

Oops, enpä muistanut, että olin joskus jo rekisteröitynyt tälle palstalle...
Toi vannekoko TJ:hin tarvis tosiaan saada selville.

Tarkastelin muuten jeeppiä eilen illalla ja huomasin, että renkaiden kääntymistä rojoittavat "pultit" on joku edellinen omistaja/tehdas hepannut juurestaan kiinni!!! Alkuperäisesti näistä "pulteista" ilmeisesti saisi rajoitettua renkaan kääntymistä jottei ottaisi runkoon kiinni. Täytynee varmaan rälläköidä irti ja etsiä uudet rajoitin pultit.

Timo_L 13.04.2010 10:37

Noista korotussarjoista; riippuen sarjan valmistajasta ja autosi varusteista (ts. onko järeitä puskureita, pohjapanssaria, vinssiä yms. painavaa) pitävät kohtalaisen hyvin kutinsa.

Käytännössä kuitenki niin, että jos on aivan orkkiskunnossa oleva auto ja lyöt sarjan alle, niin siinä tapauksessa tod. näk. korottaa enemmän kuin on ilmoitettu. Normaaleilla "offiosilla" varustettuna homma eri. Jouset myös vertyvät jonkin verran käytössä, eli puolen vuoden- vuoden ajon jälkeen auto jonkin verran laskeutuu.

Jos haluat että katuominaisuudet pysyy myös kohtalaisena, niin kannattaa myös vähän katsoa noita koortussarjojen jousivakioita ja iskareita mitä käytät. Joissain korotussarjoissa on idioottimaisen jäykät jouset, jolloin tiellä on se vähäkin ajomukavuus mennyttä. Sopivalla sarjalla tieominaisuudet ei juuri kärsi, ja metsässäkin pääsee. Itse sitten kandee miettiä mitä ominaisuuksia haluaa ja valita sen mukaan.

Rekisteröimätön 13.04.2010 19:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sglas (Viesti 660510)
Oops, enpä muistanut, että olin joskus jo rekisteröitynyt tälle palstalle...
Toi vannekoko TJ:hin tarvis tosiaan saada selville.

Tarkastelin muuten jeeppiä eilen illalla ja huomasin, että renkaiden kääntymistä rojoittavat "pultit" on joku edellinen omistaja/tehdas hepannut juurestaan kiinni!!! Alkuperäisesti näistä "pulteista" ilmeisesti saisi rajoitettua renkaan kääntymistä jottei ottaisi runkoon kiinni. Täytynee varmaan rälläköidä irti ja etsiä uudet rajoitin pultit.

Vain mutterit on hitsattu pultteihin (siis vakiona). Siis aukeaa noi rajoitus pultit. Prikkoja voi laittaa alle. Mutta irroita varovasti ruosteenirroitus sprayn liuottamana.

-MaTTi- 13.04.2010 19:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 660485)
No ei mene läpi, koria tai alustaa saa korottaa max. 77mm, rengaskoko voi kasvaa max. 51mm suurimmasta alkuperäisestä (TJ:ssä Rubicon mallin mukaan siis 34" rengas on vielä mahdollinen). Eli siis 3" korotukset on korkeimmat lain sallimat, max. korotus kaikkineen (renkaat + alusta + kori) on 150mm.

Mistäs Timo tuon 34" laskit? 245/75R16 (31") on Rubicon-mallin rengaskoko TJ:ssä, JK:ssa 255/75R17 (~32").

Ja AKE:n sovellusohjeet edellyttävät että saman mallisarjan renkaita voidaan käyttää vertailurenkaina jos akselistot vastaavat toisiaan. Dana 44 ja 30 eivät käsittääkseni vastaa toisiaan... :eek: Eli tässä tapauksessa 30x9.50R15 olisi isoin vertailurengas. Jamantilta tosin taitaa olla saatavana niin ympäripyöreesti kirjotettu lappunen vertailurenkaista, joilla asiaanperehtymätön katsastusmies leimannee 33":t ilman Dana nelinelosia. ;)

Timo_L 13.04.2010 20:33

Eikun joo.. se olikin niin pieni rengas tuossa TJ Rubiconissa, muistelin sen olleen 32" kokoluokkaa.

Tuo on muuten sinänsä hauska homma TJ:n tapauksessa nuo akselistot: perus D30 ja Rubiconin D44 (oikeammin D30/D44 hybridi) ei kestävyydeltään oikeastaan eroa muuten kuin välityksen koon osalta ja sisemmässä vetarissa. Jarrut, kääntyvät osat, ristikot (ja ulompi vetarin pätkä), yms. on ihan samat molemmissa. Taka-akselissa sitten toki on isokin ero D35:n ja D44:n välillä.


Sivu luotu: 08:13 (GMT +2).