Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Jeep Grand Cherokee -01 (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=70466)

Jeepp 31.03.2010 15:03

Jeep Grand Cherokee -01
 
En löytäny tämmöstä jeepin rengas topikkia.

Pitäs huomenna lähtä hakemaan jeeppiä uutee kottii. ;)

Siinä on huonot kesärenkaat ja niitä aloin suunitella nyt kesän korvalla.

Aatelin semmoset ympärivuotiset renkaat joilla pystyy ajamaan hyvin pitempää asfaltti matkaa ja kuitenkin maastossa pelaa ja pitää talvella, eli karkea kuvioista korkeampaa rengasta.

Minkä kokoset renkaat jeepiin saa laittaa ilman muutoskatastusta?

Ehotelkaapa jotakin sopivaa rengasta 150€ kpl hintaan korkeintaan ja jos jostaki löytyis komiat alumiini vanteet halvalla nii olisin niistäki kiinostunut.

Ja mitä vikoja tämmösessä vm.-01, 220000km ajetussa jeepissä on yleensä?

bj45lava 31.03.2010 15:11

Tollaset löytyy tehtaan kirjasta -01 4.7 v8 koneiselle grandille

DESCRIPTION SPECIFICATION
TIRE P225/75R16
TIRE P245/70R16
TIRE P235/65R17

Ja allaolevat on -03 Ho v8 koneiselle myös WJ ja WG (eli export malli eli meidän malli) koriselle autolle

DESCRIPTION SPECIFICATION
TIRE P225/75R16
TIRE P245/70R16
TIRE P235/65R17
TIRE WG 225/75HR16
TIRE WG 245/70HR16
TIRE WG 235/65HR17

bj45lava 31.03.2010 15:12

ja samat siis myös 4.0 bensa kutosella varustetussa.

JeepGC 31.03.2010 15:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bj45lava (Viesti 656698)
Tollaset löytyy tehtaan kirjasta -01 4.7 v8 koneiselle grandille

DESCRIPTION SPECIFICATION
TIRE P225/75R16
TIRE P245/70R16
TIRE P235/65R17

Ja allaolevat on -03 Ho v8 koneiselle myös wj koriselle autolle

DESCRIPTION SPECIFICATION
TIRE P225/75R16
TIRE P245/70R16
TIRE P235/65R17
TIRE WG 225/75HR16
TIRE WG 245/70HR16
TIRE WG 235/65HR17

Lainataanpa tätä ketjua vähän. :)

Mitkä rengaspaineet noissa 245/70R16 pitäis olla?

Ostaessa oli vaan jotain 2,5 edessä ja takana! Oli pakko mennä heti ensimmäiselle huoltikselle lisäämään ilmaa. Nyt laitoin 2,8 ja 3,0. Onko sopiva? Ajo-ominaisuudet ainakin muuttui ihan huomattavasti sen jälkeen.

Pitäis löytää ohjekirja jostain, ettei tarttis koko ajan kysellä tyhmiä.

JAMANT 31.03.2010 16:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JeepGC (Viesti 656702)
Pitäis löytää ohjekirja jostain, ettei tarttis koko ajan kysellä tyhmiä.

Mikä vuosimalli ja mikä tekniikka, mulla on jotain...

Edittiä: otsikossahan se lukee... Löytyy....

Jeepp 31.03.2010 17:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bj45lava (Viesti 656698)
Tollaset löytyy tehtaan kirjasta -01 4.7 v8 koneiselle grandille

DESCRIPTION SPECIFICATION
TIRE P225/75R16
TIRE P245/70R16
TIRE P235/65R17

Ja allaolevat on -03 Ho v8 koneiselle myös WJ ja WG (eli export malli eli meidän malli) koriselle autolle

DESCRIPTION SPECIFICATION
TIRE P225/75R16
TIRE P245/70R16
TIRE P235/65R17
TIRE WG 225/75HR16
TIRE WG 245/70HR16
TIRE WG 235/65HR17

Passaako nuo 3.1 TD 2001?

Timo_L 31.03.2010 19:26

No sama autohan se on...

bj45lava 31.03.2010 20:07

Joo itse asiassa tuli mieleen toi dieseli vasta jälkikäteen ja samat koot on sielläkin, lapun saat jos tarviit merkkiliikkeen leimalla multa.

Paineita ei löydykään korjaamokäsikirjasta mutta ainakin uudessa grandissa on 2.4

siffo 31.03.2010 20:57

Vähän topicin vierestä, mutta onkos ZJ renkaiden suhteen "väliinputoaja" malli, kun minun tietääkseni sen suurin rengaskoko olis 245/70R15 mikä ei taida vielä riittää 31" muutoskatsastukseen? Kun taas XJ:lle ja WJ:lle näkyy löytyvän tuo 245/70R16.

Timo_L 01.04.2010 10:10

Cherokeen isoin koko tehtaalta on ollut 225/70 R16 - ei todellakaan 245/ jotain jotain.. 31" renkaaseen riittää tuo 225/70R16, eli jos tuosta alkaa laskemaan niin 245/70 R15 pitäisi myös olla riittävän iso. Katso STRO:n kirjasta koot niin selviää varmasti.

Grand Cherokeehen (ZJ ja WJ/WG) on ollut isompia kumeja tarjolla tehtaalta kuin XJ:hin.

zuk_newbie 01.04.2010 18:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JeepGC (Viesti 656702)
Lainataanpa tätä ketjua vähän. :)

Mitkä rengaspaineet noissa 245/70R16 pitäis olla?

Ostaessa oli vaan jotain 2,5 edessä ja takana! Oli pakko mennä heti ensimmäiselle huoltikselle lisäämään ilmaa. Nyt laitoin 2,8 ja 3,0. Onko sopiva? Ajo-ominaisuudet ainakin muuttui ihan huomattavasti sen jälkeen.

Pitäis löytää ohjekirja jostain, ettei tarttis koko ajan kysellä tyhmiä.

Paineita tärkeämpi on että kaikkien pyörien ympärys on sama.
Eli olen joskus mitannut korkeuden lattiasta vanteen yläreunaan.
Tämä siksi ettei tasauspyörästöjen jarrut kulu turhaan.

Jeepp 02.04.2010 12:38

Nyt on Jeep pihassa :)
Kuuluuko teillä josku hidasta/ nopeaa puolta kytkettässä rutinaa ja joskus ei mene vaihe päälle vasta kun on vähä liikauttanu autoa.

Muuten iha loisto peli.

http://fi.febishop.eu/renkaat/bfgood...-r16-115-112-s

Onko porukalla nuista renkaista kokemusta? Ääntääkö?

Jeepp 02.04.2010 12:41

Kyse siis automaatti laatikosta.

Timo_L 02.04.2010 13:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeepp (Viesti 657245)
Nyt on Jeep pihassa :)
Kuuluuko teillä josku hidasta/ nopeaa puolta kytkettässä rutinaa ja joskus ei mene vaihe päälle vasta kun on vähä liikauttanu autoa.

Mikäs jakolaatikko siinä on? 242 vai 247?

Suurimmassa osassa uudempien Jeeppien laatikoita neliveto tulee kytkeä auton ollessa LIIKKEESSÄ, ei paikallaan. Esim. 242 ja 231 laatikoissa ei edes hidas alue kytkeydy yleensä jos on auto paikallaan, nopeat alueet satunnaisesti. Noi jatkuvan nelivedon viskolaatikot on hieman erilaisia, mutta periaate sama eli ovat "on-the-fly" askeja. Paikallaan ollessa siis ei ole edes tarkoitus kytkeä.

Hitaan alueen kytkemiseksi voi olla tarpeen heittää päälaatikko vapaalle, ja hitaasti rullaten kytkeä hidas nelikko päälle. Pienet rusaukset on ihan normaaleja varsinkin hitaalle puolelle kytkiessä tai sieltä pois.

Pertsi 02.04.2010 14:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 657257)
Mikäs jakolaatikko siinä on? 242 vai 247?

Suurimmassa osassa uudempien Jeeppien laatikoita neliveto tulee kytkeä auton ollessa LIIKKEESSÄ, ei paikallaan. Esim. 242 ja 231 laatikoissa ei edes hidas alue kytkeydy yleensä jos on auto paikallaan, nopeat alueet satunnaisesti. Noi jatkuvan nelivedon viskolaatikot on hieman erilaisia, mutta periaate sama eli ovat "on-the-fly" askeja. Paikallaan ollessa siis ei ole edes tarkoitus kytkeä.

Hitaan alueen kytkemiseksi voi olla tarpeen heittää päälaatikko vapaalle, ja hitaasti rullaten kytkeä hidas nelikko päälle. Pienet rusaukset on ihan normaaleja varsinkin hitaalle puolelle kytkiessä tai sieltä pois.

Kyllä mulla ainakin 242 kytkeytyy pieneltä isolle puolelle ja isolta pienelle ihan nätisti rutisematta auton ollessa paikallaan ja tomaatista vapaa päällä.

Timo_L 02.04.2010 16:07

Kone käynnissä? Ihmettelen.

Tosin kyllä varsinkin nopeat alueet menee päälle paikallaan ollessakin, mutta helpommin yleensä liikkeessä. On myös nivelistön säädöistä kiinni kuinka homma pelaa, ja jos on vähän viturallaan niin sitten ei homma toimi yhtä hyvin. Kuitenkin vaihdot aina niin ettei ole veto päällä (ts. paikallaan vaihde vapaalla, liikkeessä jalka pois kaasulta).

Tehtaan ohje sanoo, että hidas puoli tulee mieluiten vaihtaa päälle/ pois auton rullatessa hitaasti ja päävaihteisto vapaalla. Siten se myös helpoiten menee. Aika tsägä saa olla, jos varsinkin 242:sta saat nopeilta nelikoilta takaisin takavedolle ilman että auto liikkuu ja on kone käynnissä. Se on ihan ominaisuus niissä että takaveto ei meinaa kytkeytyä päälle on jakoaski sitten uusi tai vanha.

Mika.U 02.04.2010 16:57

Kyllä se 242 toimii ihan mukinoitta paikallaan hitaalta takavedolle asti ja toisin päin.

Edittiä vielä sen verran että, päävaihteisto vapaalla ja kone käynnissä.

Jeepp 02.04.2010 18:42

En tiiä mikä loota siinä on eikä nytte jaksa ulos kankeutu kattomaan, ei siinä ainakaa pelkkää takavetoa ole ollenkaan. 4 alltime( eli takaveto mutta tarvittaessa neliveto) ja sitte hias-neliveto.

Pittää kokeilla tuota rullauksesa vaihteen laittamista.
Kuuluu auton mennä eteen päin jos on hias puoli ja ja "isommastakepistä" laittettu 1 tai 2 vaihe päälle.(Automaatiloota)

Eikö kellään ole tietoa nuista renkaista jotka linkit vähä ylempänä.

Jeepp 02.04.2010 18:55

Perkele, notoviruksen kourissa oon nii ei ole vissin kaikki inkkarit kanootissa.

Siis kuuluuko auton mennä etteen päin TYHJÄKÄYNNILLÄ 1 ja 2 vaihteella.

Mika.U 02.04.2010 19:07

Kyllähän automaatti ryömii tyhjäkäynnillä jossei jarrua paina.

ZeiZei 02.04.2010 20:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeepp (Viesti 657245)

http://fi.febishop.eu/renkaat/bfgood...-r16-115-112-s

Onko porukalla nuista renkaista kokemusta? Ääntääkö?

On varmaan yleisimmin käytetty rengas näissä perusmaastureissa, toimii hyvin jokapaikassa ja kestää kilometrejä todella hyvin.
Kovempaan maastokäyttöön on vähän ohkaset kyljet ja kesy kuvio, mutta sellaiseen käyttöön tehdyillä ei sitten tiellä viitsi ajaakkaan. (voi ja pystyy, mutta...)

Jeepp 03.04.2010 09:21

Nuo renkaat pitäs mennä ongelmitta sekä vanteille että autoon, joustovara säilyy?

Nuilla jotka mulla nytten on alla (Nokian Hakkapeliitat 225/75 r16) jää renkaan etupuolelle lokasuojaan 5 cm varaa.

Jeepp 03.04.2010 10:31

Voiko tässä muokata edellistä tekstiä?

Vielä semmosta että paljo tässä -01 on vanteen keskireikä? Pultti jako tais olla 5x127.
Entä paljon vanteen leveys pitää olla nuille BF Goodrich all terrain 225/75 r16?

niko69 03.04.2010 10:38

ei ongelmaa kytkeä hidasta paikoillaan 242seen (manuaali).
kysäseppä privana joukalta mitkä sillä on grandissä alla? (myös 2" korotus)

Joukka 03.04.2010 15:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeepp (Viesti 656696)
Minkä kokoset renkaat jeepiin saa laittaa ilman muutoskatastusta?

Ilman muutoskatsastusta alkuperäisille aluvanteille menee 265/70-16.
Muutoskatsastuksella 275/70-16. Korkeammat vain AKE:n poikkeusluvalla.

Mahtuvat nippa nappa eteen, ilman muovilokarin hienosäätöä.
Itsellä -00 Grandissä 265/70-16 Nokia kitkat: http://www.nokianrenkaat.fi/rengas?i...peliitta+R+SUV
Maksavat kylläkin jo n. 800e kierros.

Pitävät kuin tauti talvella, ainakin verrattuna johonkin maastorenkaaseen tai ikivanhoihin nastarenkaisiin.
Ovat hiljaiset ja mukavat asfaltilla, maasto ominaisuuksia en ole kokeillut, enkä kokeile, toivottavasti. Tai no, voishan sitä vähän...
Veljentytön Grandissa on 265/70-16 BF AllTerrain ja Nokia hakkaa ne sanoisko 6-1. Yks piste BF:n ulkonäöstä.

Jos kuitenkin metsäominaisuuksia pitää olla enemmän, niin sitten saa kärsiä ainakin talvipidosta. Mutta toisaalta mitäpä sitä
talvipitoa tartteekaan, kun Grandin 4-veto on takavetovoittoinen, joten on helppo ajaa bemarimaisesti perä luirussa mutkiin. :)
Luirussa mutkat pystyy toki Nokian kitkoillakin menemään, mutta paaljon nopsemmin.

Nii joo, grandin keulan sisäänjoustot on olemattomat vakiona, joten 2" jousituskorotus eteen ja taakse tekee hyvää ajo-ominaisuuksille.
Nyt ei enään ne kaikenmaailman hidastetöyssyt kuluta jarruja.
Itselläni 2" jousikorotus, hain ne offivarusteesta, mutta saahan ne sieltä hakea valmiiksi allelaitettunakin.

/Joukka


Sivu luotu: 23:07 (GMT +2).