Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   K30 -80 Chevy "paloauto" (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=70113)

manuyt 21.03.2010 12:38

K30 -80 Chevy "paloauto"
 
Jahas .. tässä omasta autosta jotain kuvia muidenkin ihmetelvätäksi ja kommentoitavaksi. Itselle hieman niinkuin ensimmäinen tällainen projekti ja kaikki neuvot ja vinkit otan kyllä avoimesti vastaan. Nyt lähinnä etukardaan jyrkän pinionikulman "korjaamiseen" ja high steering kokemuksia. Tuo kardaani homma täytyisi saada nyt selväksi, 2x tuplanivel vai mitä? D60, 8" korotusjouset, 3" korin ja rungon välissä, nyt alla 38½ swampperit. Auto tulee myös tieliikenteeseen.


http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=53860
Tältä näyttää tilanne nyt maaliskuussa...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=53859

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=53864
High steering kilkkeet...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=53863

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=53865

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=53858

JanneBlomgren 21.03.2010 13:02

Komeelta näyttää:)

Etukardaanille pitää todellakin keksiä jotakin. Murikkaa ei oikein helpolla voi kääntää niinkuin muissa akseleissa on tapana tehdä koska apparin puolella jousipakka lepää murikkaan suoraan ja toisen u-pultin korvaavat kaksi erillistä pulttia ruuvataan suoraan murikkaan.

Yksi vois olla että vaihtaa kardaaniin tosiaankin ne kaksi tuplamurrosta, tulee aika hintoihinsa kylläkin.

Toinen että vahtaa kumpaankin päähän 1410 sarjan nivelet, kovilla nopeuksilla voi kylläkin alkaa ravistaan vaikka kulmat olisivaktin samat.

Mulla olis hyllyssä 1410 yoke etuakselille, 1410 kardaanin pitkä liuku ja nivelkin tietysti.

Mikä ohjauksessa on ongelmana?

Junde 21.03.2010 13:24

Mitä muuten teit niille paloautokamoille?

Itse olen yrittänyt saada hommattua tuollaista vanhaa lentokenttäpaloautoa kisojen pelastusyksiköksi, mutta valmiiden auton hinnat on nousseet järkyttävän korkealle noissa "huutokaupoissa".

Junde

sisua45 21.03.2010 14:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja manuyt (Viesti 653848)
8" korotusjouset, 3" korin ja rungon välissä, nyt alla 38½ swampperit. Auto tulee myös tieliikenteeseen.

Miks tämä on noin saatanan korkea? Onhan iso aina komeata, mutta onko noista viimesistä tuumista enää hyötyä. Maastossa ainakin on kiikkerä. Ja mitä katsastusmies sanoo 11" kokonais korotuksesta...?

Äläkä ota tätä vinoiluna. Tästä tulee vaan mieleen ameriikan ylikorkeat autot, joilla ei voi enää ajaa edes maastossa. :)

Jos aiot pitää nykyisen korkeuden, niin sitten täytyy ostaa jo isommat renkaatkin. Allekirjoittaneelta löytyy 49" rupuli-kumeja. :D

HRD 21.03.2010 14:41

Kyllähän tota etuakseliakin ois mahdollista kääntää kiila paloilla ja/tai koneistamalla.

Repro 21.03.2010 15:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja manuyt (Viesti 653848)
Nyt lähinnä etukardaan jyrkän pinionikulman "korjaamiseen" ja high steering kokemuksia. Tuo kardaani homma täytyisi saada nyt selväksi.

Madalla sitä. Ei tuollaista korotusta noin pienille renkaille tarvitse.

veijon-esso 21.03.2010 15:43

Madalla niin korjautuu kardaanikulmat ja monta muutakin asiaa.

karvanoppa 21.03.2010 16:48

Jakolaatikon kannakkeita pystyy laskemaan, mutta ei mahdottomia sitäkään.

tare 21.03.2010 16:51

etuakselia eteenpäin ja paljon suuremmat renkaat!

manuyt 22.03.2010 16:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JanneBlomgren (Viesti 653858)
Komeelta näyttää:)

Etukardaanille pitää todellakin keksiä jotakin. Murikkaa ei oikein helpolla voi kääntää niinkuin muissa akseleissa on tapana tehdä koska apparin puolella jousipakka lepää murikkaan suoraan ja toisen u-pultin korvaavat kaksi erillistä pulttia ruuvataan suoraan murikkaan.

Yksi vois olla että vaihtaa kardaaniin tosiaankin ne kaksi tuplamurrosta, tulee aika hintoihinsa kylläkin.

Toinen että vahtaa kumpaankin päähän 1410 sarjan nivelet, kovilla nopeuksilla voi kylläkin alkaa ravistaan vaikka kulmat olisivaktin samat.

Mulla olis hyllyssä 1410 yoke etuakselille, 1410 kardaanin pitkä liuku ja nivelkin tietysti.

Mikä ohjauksessa on ongelmana?

djoo... ei oo ihan helppo kääntää, täytyy suunnitella asiaa vielä. oon noitakin niveliä miettinyt, tiedä sitten mikä olisi hinta/kesto/toimivuudeltaan paras ratkaisu.
ohjauksessa sinänsä ei ongelmia, pumppu ainakin tuntuu vaativan "säätöä", ei teho piisaa matalilla kierroksilla.

manuyt 22.03.2010 16:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 653880)
Miks tämä on noin saatanan korkea? Onhan iso aina komeata, mutta onko noista viimesistä tuumista enää hyötyä. Maastossa ainakin on kiikkerä. Ja mitä katsastusmies sanoo 11" kokonais korotuksesta...?

Äläkä ota tätä vinoiluna. Tästä tulee vaan mieleen ameriikan ylikorkeat autot, joilla ei voi enää ajaa edes maastossa. :)

Jos aiot pitää nykyisen korkeuden, niin sitten täytyy ostaa jo isommat renkaatkin. Allekirjoittaneelta löytyy 49" rupuli-kumeja. :D

Onko tämä nyt sitten kaikkien mielestä liian korkea?? :) Asiaa kyselleenä oon tullut tulokseen että kun jouset on uudet, ne kuitenkin "lässähtää" ja korkeus jää ehkä pari tuumaa nykyistä alemmaksi. Siitä en tiedä kuinka kiikkerä on, onhan asia kuitenkin muutettavissa jos siltä tuntuu. Ehkä tästä ei tule sitä rymyvehjettä, vaan rakennan jonkin toisen pahempaan hapettamiseen. Katsurin kanssa ollaan korotukset ja rengasmuutokset katsottu, on ok (N2G). Ja tokihan ne isommatkin renkaat kiinnostaa, nämä nyt vain sattui olemaan nurkissa valmiina.

Junde: ...valitettavasti ei ole tuosta autosta jäänyt pumppuja jne. ei ollu kiinni enää autossa. Kopin alumiiniliukuovilla möin pois. Tosin oon ostanut pari palo-Dodgea, toinen on purussa ja toinen kokonaisena pumppujen kanssa, mut sitä en ole ajatellut hävittää.. ainakaan vielä.

-MaTTi- 22.03.2010 17:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja manuyt (Viesti 654216)
Katsurin kanssa ollaan korotukset ja rengasmuutokset katsottu, on ok (N2G).

Aha. Omat lait Keski-Suomessa. :eek: Ajovalot on ainaki liian korkealla (max. 120 cm maasta), kuten kaikki muukin jos TraFin hempoilta kysytään.

Timo_L 22.03.2010 17:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja manuyt (Viesti 653848)
Nyt lähinnä etukardaan jyrkän pinionikulman "korjaamiseen" ja high steering kokemuksia. Tuo kardaani homma täytyisi saada nyt selväksi, 2x tuplanivel vai mitä?

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=53865

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=53858


Joo, etukardaanille todellakin täytyy tehdä jotain.

Lähtien siitä, että mille tahansa tuplaristikkokardaanille tuo etuakselin pinjuokulma on täysin väärä. Jos on yksi tuplaristikko (jakolaatikon pää) ja yksi tavallinen, niin pinioni osoittamaan suoraan (tai ainakin lähes) kohti jakoaskia jos et halua että tärisee niin perkeleesti ajossa ja hajotat koko ajan ristikoita ja pinionin laakereita.

Kannattaa tutustua tähän linkkiin niin selvittää paljon:

http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/PR-shaft/


Nini ja jatkan tuosta mitä muutkin on sanoneet, miksi ihmeessä ton pitää olla noin helvetin korkea? Ja millä meinasit saada leimaan?!

manuyt 22.03.2010 17:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 654235)
Aha. Omat lait Keski-Suomessa. :eek: Ajovalot on ainaki liian korkealla (max. 120 cm maasta), kuten kaikki muukin jos TraFin hempoilta kysytään.

NONIINNO!! Mun mielestä lait on kaikille samat, ottaa vaan asioista selvää! Yrittää voi leimalle, en ole vannonut että onnistuu mutta kyllä sen pitäisi. Eikä auto vielä ole valmis, ajovalot tulee alemmaksi, alkuperäiset säilyvät lisäpitkinä. Ehkä pitäisi vaan poistaa threadi samantien ettei aiheuta turhaa närää....

AlluK 22.03.2010 18:12

Älä nyt manu ota ittees, täällä ollaan vaan niin perverssin kiinnostuneita kaikesta hiukankin
poikkeevasta, tai sitten kateellisia :)

manuyt 22.03.2010 18:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 654248)
Kannattaa tutustua tähän linkkiin niin selvittää paljon:

http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/PR-shaft/


Nini ja jatkan tuosta mitä muutkin on sanoneet, miksi ihmeessä ton pitää olla noin helvetin korkea? Ja millä meinasit saada leimaan?!

Jep. Täytyy lueskella tuo vielä tarkemmin. Tiedän toki että kulma on täysin väärä, mutta oon vaan miettinyt järkevintä ratkaisua asian korjaamiseksi.

Voisiko joku sitten kertoa MIKSI se ei saisi olla noin "helvetin" korkea? :D Yhtään korkeammaksi sitä en ole halunnut ja tuosta se ei tule kuin alaspäin.

Yölento 22.03.2010 18:24

Johtunee pitkälti siitä että Suomessa on näitä lakeja ja asetuksia joita tulkitaan joskus todella tiukastikin katsastuksessa, mm kokonaiskorotus joka saa olla 150 mm, renkaat joihin saa lupia 35" asti (jos ei ole jo ennestään) ynnä muita juttuja jotka ei ainakaan helpota/vapauta autonrakentelua jos sen meinaa pitää kilpien välissä. :( Pelkästään metsäkamppeet on asia erikseen, ja niissäkin omat juttunsa kuten että korkeampi auto kaatuu herkemmin jne. ;)

Jani E 22.03.2010 18:25

jos meinaat saada liikenteeseen katsastettua niin jousitusta saa korottaa max 3"

karvanoppa 22.03.2010 18:43

Eikös tämä ole kuorma-autoksi jo rekisteröity?

manuyt 22.03.2010 18:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja karvanoppa (Viesti 654270)
Eikös tämä ole kuorma-autoksi jo rekisteröity?

papereissa vielä erikoisauto/paloauto, menee maastokuokiksi

tume22 22.03.2010 19:50

tuninki ukkojen puhetta että muka madaltaa pitäisi, ihan vitun härski noin korkeana, jos vaan kilpiin tuolleen saat niin elä missään nimessä madalla.

Repro 22.03.2010 20:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja manuyt (Viesti 654255)
Jep. Täytyy lueskella tuo vielä tarkemmin. Tiedän toki että kulma on täysin väärä, mutta oon vaan miettinyt järkevintä ratkaisua asian korjaamiseksi.

Tukivarret ja kierrejouset?


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja manuyt (Viesti 654255)
Voisiko joku sitten kertoa MIKSI se ei saisi olla noin "helvetin" korkea? :D Yhtään korkeammaksi sitä en ole halunnut ja tuosta se ei tule kuin alaspäin.

Koska se kaatuu korkealta ja kovaa, myös tasamaalla, jopa asfaltilla.:D (nähty on)
Kardaanikulmat ja ohjausgeometria pysyy paremmin hanskassa matalammalla autolla.

manuyt 22.03.2010 20:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tume22 (Viesti 654302)
tuninki ukkojen puhetta että muka madaltaa pitäisi, ihan vitun härski noin korkeana, jos vaan kilpiin tuolleen saat niin elä missään nimessä madalla.

heh.. juu :cool:

manuyt 22.03.2010 20:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 654319)
Koska se kaatuu korkealta ja kovaa, myös tasamaalla, jopa asfaltilla.:D (nähty on)
Kardaanikulmat ja ohjausgeometria pysyy paremmin hanskassa matalammalla autolla.

Onhan tuossa toki pointtinsa.. mutta ehkä se pitää kerran kaataa ennenkö sitä uskoo.. :D

Repro 22.03.2010 20:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja manuyt (Viesti 654329)
Onhan tuossa toki pointtinsa.. mutta ehkä se pitää kerran kaataa ennenkö sitä uskoo.. :D

Näinhän se on. :)


Sivu luotu: 09:51 (GMT +2).