![]() |
Neliveto muuttu kaksvedoksi
Ajoin tuossa testimielessä Grand cherokeen -97 lumeen kiinni, kauhukseni huomasin että vain - etu ja toinen takarenkaasta pyöri. Onko niin että on täys remontti edessä vai saisinko takapään lukon toimimaan vaihtamalla uudet öljyt kitkalisäaineineen? Aloittelija nelivetoautoikussa. Vastauksia kaivataan kokeneilta. Voiko joku kertoa suoraan etu-ja takaperien tyypit samoin jakolaatikon.
|
|
Neliveto
Ei tarvitse panikoida :)
On olemassa neliveto autoja ja autoja joissa on "aikuisten" neliveto. Grand Cherokee ei ole citymaasturi. Mutta avoin ja kitkaperäiset nelivedot käyttäytyvät tosipaikoissa kuten kaksi normaaliautoa. Normaaliautossa yksi pyörä pyörii kun ollaan kiinni ja nelivedossa kaksi. Grandi toimii siis ihan oikein. Kunnolla kaasua painamalla kulkee hyvin ja jos etu kallistuksenvakaajan irroittaa, niin meno paranee huomattavasti. Grandissa on hyvät joustot, mutta kallistuksenvakaaja estää alustaa toimimasta. Siis tiellä kallistuksenvakaaja on hyvä ja metsässä huono. On mahdollista, että kitkalukossa on vikaa. Mutta se ei pakota molempia pyöriä aina pyörimään. Sitten kun autoon laitetaan lukkoja, tilanne muuttuu. 100% lukoilla kaikki pyörät pyörii. |
Kyllä kait tuossa grandissa pitäis olla lukkoperä ! Toisinsanoen pitää pyöriä molempien
takarenkaiden. Näin ainakin omassa pari vuotta uudemmassa oli. |
Joo kitkalukkoperä niin sanontusti. Kitkalukko (tehtaan jäljiltä) ei tiukassa paikassa riitä ja vain yks ratas sillä akselilla vetää. Kitkalukko eli luistonrajoitin on tehty talvikelillä tienpäällä avustamaan liikkeelle lähtöä ja se ei ole sama asia kuin 100%:n lukko. Eli autossa ei ole vikaa, sillä on se kaksvetonen tehtaan jäljiltä. :)
|
Sivu luotu: 18:49 (GMT +2). |