Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   12-HT Pumpun säätö? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=69978)

tkomulainen 17.03.2010 17:24

12-HT Pumpun säätö?
 
Syöttöpumpun ruuvien merkityksistä tietoa olen koittanut kaivaa esille, vaan tietoa on monenlaista tarjolla. Eli onko jollaikin selkeät ohjeet, kuvat tms.. 12-HT syöttöpumpun säädöistä josta jokainen saisi selville mitä ruuvia pyörittelemällä mitäkin tapahtuu.
Omaan tarkoitus tarjota lisää ainetta, alaväännön parantamiseksi lähinnä.
Perussyöttöjä ruuvamalla savunmäärän saa ilmeisesti kasvamaan, mutta miten pelittää kun turbo alkaa pyöriä mukana. Niin, ja ruuvien pyörittelyyn vielä jos sais suunnan kumpaan päin pyöritetään. Haulla löytyi muutama kuvallinen ohje mutta niitä muutamaa vertailemalla huomasin pari ristiriitä ruuvien nimityksissä?:(

maakari 17.03.2010 18:10

Omasta hj:sta 2 ruuvvia vääntelin, pumpun takapäästä 12mm korkin alla latta-meisselillä käännettävä ruuvi, sitä kiinni päin ruuvasin 2 kiekkaa, etupuolelta löytyy kans olikohan 10mm korkin alta kuusiokoloruuvi, sitä aukasin kierroksen auki päin. Tämä korkki on hyvin piilossa letkunipun takana:)

Ahtopaine nousee samalla, itsellä keulalla cooleri ja ahtoja max. 1.2 bar, tasakaasulla ei savuta ollenkaan, kiihdytyksessä ja raskaammalla vedolla antaa näkyvää haikua. Alle 2000 kiekan saapi ahot nousemaan tappiin, joten mukavasti vääntää. Perstuntumalla mitattuna kulutus ei juurikaan muuttunu 12 litraa noin satkulle.
Voithan tuota käydä kattomassa, kun kerta Sukevalla asustelet:)

tkomulainen 22.03.2010 19:10

Ei oo vielä pumppua joutanu säätämään, mutta jos jollain vielä olisi joku kuvallinen opus ko. hommaan niin helpottaisi. Voihan tuota vaikka ajella katsomaan sinne jos ei ala savua tulemaan :)

HJ-61 22.03.2010 22:24

tuosta ensi alkuun http://www.slck.net/viewtopic.php?t=...un+s%E4%E4t%F6

henteri 23.03.2010 08:07

joo kuva ois kyllä asiaa jos joku/jollain ois laittaa mistä ja miten pyöritellä

tdi 23.03.2010 09:00

en tiedä onko tämä pätevä kuva mutta pistetään nyt jotain. osilpin profiilista

itsee kiinnostais osaisko vaikka bemaripoju vastaa että kun kalvolle saadaa se 1.5 bari 110 pitäs tulla tavaraa. mutta jos sinne laittaa enemmän rupeko se laskee syötön määrää ?

http://static.petrisimolin.com/galle...n%20saadot.jpg

Jani E 23.03.2010 09:58

eikai se enemmästä paineesta laske, mutta vanha korppuuntunu kalvo voi tietysti revetä.

tdi 23.03.2010 10:31

okei kun mulla on tuo sähkö venttiili ja se tarvii 2 baaria että se päästää läpi. hyvin pelaa ja suosittelen tuota paineilmaa valmiiksi kalvolle kiihtyy ihan eri malliin :D

HJ-61 23.03.2010 11:06

Tuosta olen tyytyväinen tohon bossin rivipumppuun missä ei ole noita kalvorasioita, että on vaa yksi ruuvi mitä pyörittää kiinni tai auki kun haluaa syöttöjä säätää. Tietysti alussa pilvi mustaa, mutta siihenkii olisi ratkaisu kunha jaksaisi keskittyä rakentamaan rajoitinta.
Kertoi se pumpun tekijä sillon ettei tarviais mitää hukkaportteja säätää vaa ahdot syötöllä. Hyvähä siellä on joku rajotus olla jos tuleekkii häiriö tekijöitä. Testasin kesällä ku otin hukkiksen letkun irti nii kyllä se 2bar irtosi silti vaikka ilman saannissa oli ongelmia nyt sekii ratkastu.

henteri 23.03.2010 18:03

Hatun noston paikka tdi´lle kuvista.mutta tarviiko perus syöttöön koskea jos pyörittää tuota ahdonalaista syöttöä?nostaako samalla ahtoja?

tkomulainen 24.03.2010 18:36

vielä asiaan, kumminko päin ruuveja pyöritetään syötön lisäämiseksi? Ja vaikuttaako "perus" syötön säätäminen ahtopaineisiin, vai ahdonanlaisen syötön säätö? kokeilemalla tietenkin loppu peleissä nähdään, mutta ns. karkeaa tietoa kaivataan.

ugly_hj 24.03.2010 18:44

Kato tuolta mun rofiilista albumi 12ht rumahoojiihin, siellä on kuvat pumpun ruuveista ja niiden säädöistä noilla tulee coolerin kanssa 170hp vakioahdoilla.

Jani E 24.03.2010 18:47

jos turbon hukkaportin kello ja putket kunnossa niin ei vaikuta syötön lisäys paineisiin yhtää.
ja jos lisää ahtoja laittamalla prikkoja kellon alle tai lyhentämällä tankoo saattaa isoilla syötöillä karata ahdot ylemmäksi kuin on säädetty. elikkä kannattaa laittaa ennemmin vierelle lisäjousi vetään kelloa kiinnipäin.

ugly_hj 24.03.2010 18:54

joo ei vaikutakkaan, mulla on venttiili jolla säädän ahtoja.

tdi 24.03.2010 21:16

hei ! mites paljon tota uskaltaa laittaa kiinni mihin tuo vaikuttaa ? mulla se on mynädiiselin jäljiltä ihan auki ja tuossa kuvassa käsketään laittaa 4-5 kierrosta kiinni. mitä teen kannattaako koskee:D

http://forums.offipalsta.com/picture...853477&thumb=1

patroltd 24.03.2010 22:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tdi (Viesti 654931)
hei ! mites paljon tota uskaltaa laittaa kiinni mihin tuo vaikuttaa ? mulla se on mynädiiselin jäljiltä ihan auki ja tuossa kuvassa käsketään laittaa 4-5 kierrosta kiinni. mitä teen kannattaako koskee:D

http://forums.offipalsta.com/picture...853477&thumb=1

Se on alasyöttö, eli paljonko tulee soppaa ennen ahtojen nousua. Laita muistiin kierrokset niin kyllähän sitä tohtii ruuvata.
Tuossa pumpussa on kyllä kotisäätäjälle paljon mahdollisuuksia.

tdi 24.03.2010 23:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja patroltd (Viesti 654966)
Se on alasyöttö, eli paljonko tulee soppaa ennen ahtojen nousua. Laita muistiin kierrokset niin kyllähän sitä tohtii ruuvata.
Tuossa pumpussa on kyllä kotisäätäjälle paljon mahdollisuuksia.

kiitos tarvii testailla :) täältä on kyllä ropissu nyt pirun hyvää tietoo viime aikoina kun ei vielä kaikesta tiedä :D pitää tässäkun saa rahaasiat kuntoon niin tehdä kunnonpakosarjat ja imusarjat. kyllä tekis niinpaljon mieli dodgee että tätä enää hirveesti jaksais tehäkkään :( siinä ois niinpaljon enemmän potenttiaalia ainakin mun mielestä :cool:

tdi 06.04.2010 10:50

paljon muilla 12ht ottaa kierroksia ? mulla 3500 punaraja alkais vasta 4000 ?

Gravehill 06.04.2010 13:50

4100 on yleensä ollu leimahuudatukses.

tdi 06.04.2010 22:45

ahaa ! nyt on jo eri ääni kellossa otin vähän lisää kierroksia ajossa ei kyllä paljoo sen yli 3500 kehtaa kierrättääkkään ja tuota yhtä ruuvia ruuvasin 4 kierrosta kiinni kyl rupes savuu tulee ja herättää aika mukavasti samalla pistin ilmanputsarin suoraan turboon kiinni ja ottaa nyt todella herkästi kierroksia ahdot vaan ei vieläkään nouse yli 1.5 :D vaikka meno haluja tuntuis olevan kyl siel nyt se 200 ainaki on

Rekisteröimätön 08.04.2010 16:45

voi ku joku viittisi vielä laittaa saman laisia kuvia/ohjeita 80 cruiserin pumpusta ja syötön lisäyksestä

tdi 09.04.2010 11:02

munmielestä tähän sais kyllä kerätä näitä säätö juttuja enemmänki ettei aina tarvii avata uutta topikkii ja ihan mielenkiintosta ois eripumpuista saada tietoo :)

pistetään jotain tässä isuzuun ja king capis on melkein samallalailla eli kiinnipäin kasvaa ja tyhjäkäyntiä pienennettävä.

http://forums.offipalsta.com/attachm...8&d=1260475921

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=24611



hiluxin syöttöruuvia

http://forums.offipalsta.com/attachm...8&d=1223307138

http://forums.offipalsta.com/attachm...9&d=1223307196





tässä kans jotain http://www.netikka.net/vepiku/syotto.htm




patrollin pumpusta
http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=2029



tässä jotain mersun pumpusta
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0091.jpg




bj:n säätöä

http://static.petrisimolin.com/galle...-bj_syotto.JPG



landrover discover säätöä

http://img206.imageshack.us/img206/7...uuvattuik2.jpg



oranssi on syötön säätö

henteri 09.04.2010 14:29

HIENOA!!ite justiinsa par aikaa säätelen tuota 12 ht pumppua.laitoin just sisälle ahtopaineen säädön ja nyt syötön nostoon:)

Mikki 09.04.2010 22:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tdi (Viesti 659276)
munmielestä tähän sais kyllä kerätä näitä säätö juttuja enemmänki ettei aina tarvii avata uutta topikkii ja ihan mielenkiintosta ois eripumpuista saada tietoo :)

landrover discover säätöä

http://img206.imageshack.us/img206/7...uuvattuik2.jpg

Just niin...

Tosta ylemmästä ruuvista kannattaakin ruuvailla...

Epäkeskoruuvi, josta säätämällä menee ihan miten sattuu ahdettu syöttö määrältään. Ja sitten Jousta säätämällä saadaan sekaisin ahdonalaisen syötön alkaminen! Ja kun se on sotkettu, niin sitten "korjataan" perusruuvista... Ja ihmetellään kun moottori toimii miten sattuuu!!!

Nimim. 100X nähty ja korjattu (muttei koskaan halvalla...)

JOTEN SÄÄTÄKÄÄ PERUSSYÖTTÖÄ!!!!

tdi 10.04.2010 12:45

korjasin tohon =)


Sivu luotu: 01:38 (GMT +2).