Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Korotuksen vaikutus ohjaukseen (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=69870)

eskojo 15.03.2010 10:13

Korotuksen vaikutus ohjaukseen
 
Ostin 97- grand cherokeen, oli korotettu 3". Auto ajaessa vaeltelee ja koko ajan pitää korjata ohjausta. Kertokaapa mitä minun pitää tarkistaa ja säätää? Onkohan autossa kaikki tangot ja vakaajat paikoillaan, jos olisi laittaa kuvia vakaajista tms. Nelipyöräsuuntaukseen on tarkoitus auto ensinnäkin viedä. Kertokaapa miten teidän autonne käytös muuttui korotuksen jälkeen.

Racingrabbit 15.03.2010 10:19

Meillä Land Rover Defender meni noin 4" korotuksella aika levottomaksi maantiellä.
Korjaukseksi ongelmaan Defeen sai onneksi QT:n 6 astetta Casteria korjaavia etutukivarsia.
Maantiekäytös muuttui huomattavasti paremmaksi ja nyt auto kulkee suoraan.

niko69 15.03.2010 12:45

säädettävät alatukivarret ni saa casterin kohallee! esim jerkulta n.200e.

Rambleristi 15.03.2010 14:51

Ohjauksen ongelmat korottaessa johtuvat melkein aina pielessä olevasta caster kulmasta. Jos kulmaa korjaa kääntämällä koko etuperää, kääntyy yleensä kardaanikulma liian jyrkäksi ja seurauksena on ristikko ongelmia. Säädettävillä alatukivarsilla on haettavissa jonkinlainen kohtuu kompromissi noiden kahden kulman väliltä. Jos haluaa todellä hyvän ja haluaa tehdä töitä asian eteen, pitää akseliden päiden kulma suhteessa kardaniputkeen korjata oikeaksi. Näin saa kardaani- ja casterkulman oikeaksi.

Myös ns. pumpsteer-ilmiö saattaa myös vaikuttaa. Eli ohjauskulmat muuttuvat joustoliikkeessä väärässä kulmassa olevien tai väärän mittaisista ohjausvarsista johtuen. Grandiin on tähänkin ongelmaan ihan tehdastekoisia ja siten laillisia ratkaisuja.


Sivu luotu: 18:58 (GMT +2).