Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   B2200 perän vaihto. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=69679)

smos 08.03.2010 23:22

B2200 perän vaihto.
 
Mites saako tuohon mazda b2200 kuinka helposti hiacen lukkoperän istumaan paikoilleen? Mitä kannattaa ottaa huomioon? Onko mahdollisesti yleensäkään suhtkoht nätisti ja helposti käyviä lukkoperiä tuohon mazdaan?

HeikkiH 08.03.2010 23:30

Raideleveys saa muuttua 100mm alkuperäiseen nähden, ja välitys olis hyvä olla sama ku vanhassa. Muuten taitaa mennä pienellä pajottamisella, lähinnä jousisatuloiden paikat akseliputkessa saattaa vaatia siirtämistä.

smos 09.03.2010 08:24

No mazdassa oli muistaakseen perävälitykset 4,777. Onko kellään tietoa hiacen välityksistä? Ja, eli siis kun raideleveys muuttuu yli 100mm, niin eikö sitä saa käyttää ollenkaan, vai voiko sen muutos-katsastaa?

HeikkiH 09.03.2010 09:09

Sehän pitäis muutoskatsastaa jos/kun sen akselin vaihtaa. Ja muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä akselistosta johtuva maksimissaan 100mm raideleveyden muutos. Ohi tuon menee poikkeusluvalle. Ja sit tietty akselimassan pitää olla vähintään sama kuin alkuperäisessä.

smos 09.03.2010 22:16

Sanokaas joku hyvä lukkoperä, jossa ois samat / tai edes lähelle samat vältykset kun mazdassa. Eli mazdassahan oli 4,777. Ja raideleveys pitäs olla 1410mm + - 100mm.

HeikkiH 10.03.2010 14:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja smos (Viesti 650329)
Ja raideleveys pitäs olla 1410mm + - 100mm.

Onko renkaista mitattu, vaiko vetarin laipoista?

Sutsu 10.03.2010 15:08

No toisessa mazdassa, eli B2600 mallissa on kitkalukko perässä ja voi välitykset sun muut passata melko hyvin. Tarkkaa tietoa välityksistä ei ole.


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja smos (Viesti 650329)
Sanokaas joku hyvä lukkoperä, jossa ois samat / tai edes lähelle samat vältykset kun mazdassa. Eli mazdassahan oli 4,777. Ja raideleveys pitäs olla 1410mm + - 100mm.


vertti 10.03.2010 16:31

itsellä on -89 b2200 mazerati,ja siinä on lukkoperä.että kai siihen jostain lukollinen orkkis peräkin luulisi löytyvän.

smos 10.03.2010 16:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 (Viesti 650462)
Onko renkaista mitattu, vaiko vetarin laipoista?

Tuosta ei ole kovin tarkaa tietoa, enkä pääse nyt heti mittaamaankaan, kun auto on 30km päässä täältä meiltä. Mazda ohjekirjan teknisissä tiedoissa lukee: raideleveys takana 1410mm. Vakiona renkaat tuossa kuitenkin ovat 18,5 cm leveät. Veikkaan kuitenkin, ettei renkaita ole laskettu mukaan. Mutta käyn huomenna mittaamassa, kun on muutenkin sinne menoa :)

smos 10.03.2010 16:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vertti (Viesti 650495)
itsellä on -89 b2200 mazerati,ja siinä on lukkoperä.että kai siihen jostain lukollinen orkkis peräkin luulisi löytyvän.

Siis meinaatko, että lukko on ollut mazdassasi tehtaalta lähtiessään? Näinköhän noihin on tehtaalla asennettu lukkoja? :confused: Tai en ainakaa jaksa uskoa että olisi, tai että niitä ainaskaan olisi suomen markkinoille tullut. Mutta eihän sitä koskaan voi tietää :)

AiMääVai 10.03.2010 17:07

Juu kyllä on omassa b2200:ssa kans lukkoperä , eiköhän noissa ole kaikissa ?

smos 10.03.2010 19:08

:eek:
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AiMääVai (Viesti 650506)
Juu kyllä on omassa b2200:ssa kans lukkoperä , eiköhän noissa ole kaikissa ?

No ei mulla kyllä ole :eek: Mites tietävät, eihän noissa pitäis ola lukkoa takana? Auto käyttöohje-kirjassa ei mainita lukosta mitään. Ja viimeksi kun jäin loskaan kiinni, niin toimi kuin lukoton, eli toinen rengas alko pyörimään, kun toinen ei pyörinyt.

Rambleristi 11.03.2010 00:12

Puhuvatkos ihmiset nyt samasta lukosta? Mazdan perissä oli kyllä limited slip "lukko" enemmän tai vähemmän vakiona mutta nyt taidetaan hakea jotain kytkettävää versiota??? Vai onko toiotan perän vakio "lukko" toiminnaltaan toisenlainen??
Noi limited slipit on saattanu kulua vuosien saatossa toimintakyvyttömiks joko kovassa käytössä tai huollon puutteessa.

Mazdan ja Rangerin perään pitäis saada ARB:in lukkoa Danan valmistamaan akseliin joka on shimmi säätöistä tyyppiä. Jos autossa on Salisbury tyypin akseli (pitäis löytyä vain 6 koneisista) niin ei löydy apua tuolta.

Linkki: http://www.arb.com.au/resources/pdf/...tion_chart.pdf

Sutsu 11.03.2010 07:42

Kyllä kai tässä kitkalukkoa tarkoitetaan, koska puhutaan ensin hiacen lukkoperästä. Ei kai hiacessa ole ollut kytkettäviä lukkoja. B2200 kaltaiseen autoon en kyllä kytkettävää lukkoa laittais, kun ei se kuitenkaan ole maasturi ja apua haetaan lähinnä tieliikenteeseen. 100 % tönkkö perä lukko päällä tai täysin vapari ei kuulosta hyvältä maantiellä. Parempi tuohon hommaan on luistonrajoitin, eli kitkalukko. Se on totta että kitkalukko ei välttämättä toimi vaikka olisikin olemassa. Toisaalta tiukassa paikassa ne ei toimi juuri koskaan, eli kitkaa ei ole riittävästi. Sitten kun vähän säätää ja pistää väärää öljyä, niin alkaa toppaamaan, tosin alkaa takarattaatkin kulumaan.

smos 11.03.2010 16:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sutsu (Viesti 650685)
Kyllä kai tässä kitkalukkoa tarkoitetaan, koska puhutaan ensin hiacen lukkoperästä. Ei kai hiacessa ole ollut kytkettäviä lukkoja. B2200 kaltaiseen autoon en kyllä kytkettävää lukkoa laittais, kun ei se kuitenkaan ole maasturi ja apua haetaan lähinnä tieliikenteeseen. 100 % tönkkö perä lukko päällä tai täysin vapari ei kuulosta hyvältä maantiellä. Parempi tuohon hommaan on luistonrajoitin, eli kitkalukko. Se on totta että kitkalukko ei välttämättä toimi vaikka olisikin olemassa. Toisaalta tiukassa paikassa ne ei toimi juuri koskaan, eli kitkaa ei ole riittävästi. Sitten kun vähän säätää ja pistää väärää öljyä, niin alkaa toppaamaan, tosin alkaa takarattaatkin kulumaan.

En mä tieliikenteeseen tuota apua hae, vaan siintä lukosta olisi vain talvisin tuolla mökkiteillä apua. Kun on loskaa ja muutakin rospuuttoa tiellä. Ja vapariksi tuo ei jää, vaan asennan siihen kesän aikana ahtimen.

Sutsu 11.03.2010 20:10

No sitten sinun on laitettava kytkettävä lukko, koska se on lukko. Kitkalukko ei ole lukko, vaan luistonrajoitin jossa ehkä toinen puoli vähän auttaa, ehkä ei. Helpommin saisit mökkitie apua ketjuilla. Yksi rengas ketju päällä vetää paremmin kuin kaks ilman ketjua ja perus katurenkain. Ketjut päälle ja pikkusen painoa taka-akselin takapuolelle niin jo mennee..

smos 11.03.2010 21:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sutsu (Viesti 650855)
No sitten sinun on laitettava kytkettävä lukko, koska se on lukko. Kitkalukko ei ole lukko, vaan luistonrajoitin jossa ehkä toinen puoli vähän auttaa, ehkä ei. Helpommin saisit mökkitie apua ketjuilla. Yksi rengas ketju päällä vetää paremmin kuin kaks ilman ketjua ja perus katurenkain. Ketjut päälle ja pikkusen painoa taka-akselin takapuolelle niin jo mennee..

Eli siis meinaat, että tuo mazda menee omalla tasauspyörästöllään ketjujen kanssa lähes samalla tavalla kuin tuolla kitkalukollakaan menis? Itellä kun ei ole oikein tietopuoli vielä karttunut, niin saattaa tulla välillä tyhmiä kysymyksiä... Renkaathan tietysti pitää myös olla hyvät :D

Sutsu 11.03.2010 21:18

No, B2600 oli kerran ja siinä luistonrajoitin perässä. Kuivalla asvaltilla kun käänsi niin jähnäsi pirusti vastaan, kun oli "väärät" öljyt sisällä. Toimi jotenkin juuri oikein hitaissa pyörimisnopeuksissa, eli avusti liikkeelle lähtöä liukkaalla. Kun pyörimisnopeus kasvoi, esim nopealla ykkösellä puoli kaasulle, niin luistonrajoitin alkoi luovuttaan. Myöskin jos oli oikeasti kiinni, niin takana veti vain yks rengas. Tämän auton kokemuksella väitän, että ketjut päälle ja hieman painoa ihan lavan perään, niin menee paremmin kuin luistonrajoittimella ja ehkä paremmin kuin 100 %:n lukollakaan, jos ei ole ketjuja. Toki paras on jos on 100%:n lukko ja vielä ketjutkin ja aina paranee jos keulakin vetää..:D

Seisoo pihassa E2000 pick-up maksalaatikkokin ja en ole ikinä tutkinut, mutta veikkaan vapari perää. Sillä ei pääse yhtään mihinkään talvella pelkillä renkailla, meno muuttuu kummasti kun laittaa ketjut päälle. Toki silti pitää olla painoa lavalla, mutta painokaan ei auta paljoa jos rengas ei toppaa, eli on perus katukumet alla.

smos 11.03.2010 22:46

Kiitokset Sutsu!! Selvensit asiaa :)


Sivu luotu: 02:59 (GMT +2).