![]() |
MIKÄ ET PAJERON VANTEISIIN?
33/12.5x15 kumit tulossa gen2 pajeroon ja nyt alla 31" ja ne on nyt melkein levikkeen reunan kanssa tasan kun vanteen et -6 niin jos olen oikein ymmärtänyt niin toi 33/12.5 tulee siis tuuman verran yli levikkeestä? nyt kysyisinkin viisaammilta mikä ET pitäisi olla ettei tulisi kaaresta ulos? en viittis mitään kumiviritys levikkeitä ruveta virittään noille -6 et vanteille!
|
Nyt siis 31x10,5? Jolloin ET = +20 12,5" leveällä jos ulkolaidan haluat nykytasolle. Ongelmaksi voi tulla leviäminen sisäänpäin liikaa, jolloin ei mahdu enää pyöriin kaikissa asennoissa.
|
Itsellä gen2 pajerossa 31" kumit ja vanteiden et.20 tulee kulutuspinta ihan levikkeen reunaan, gen2 pajeroja on eri levyisillä levikkeillä, myös muovi-helmaisia malleja.
|
onko kellään tietoa meneekö 33/12.5 siis +20 et:llä ongelmitta että mahtuu pyöriin kunnolla?
|
kannattaisko kokeilla hakua???
|
ja mistäköhän sä löydät +20 et vanteita kymppituumasena?
|
meneehän ne hienosti jo 7" tai 8" vanteellekkin!
|
toi vanteen leveys pitää ottaa sit kans huomioon eikä pelkkä et. Eli kun vanteen leveys muuttuu niin pitää et:kin muuttua että reuna pysyis samassa kohtaa.
12,5" kumia ei sais laittaa alle 8,5" leveelle vanteelle...pykälien mukaan. |
33x12.5x15 renkaille et-12 kymppituumasille ja et-20 kasituumasille.
|
taidan hommata noi 8" vanteet -20 et:llä! kiitos vastauksista!
|
Lainaus:
|
vanteet
Lainaus:
rohviilissa kuvia opelin alla 044-5584505 kimmo |
Pistät 8" et-20 niin pitäis olla homma hanskassa, tai käy kokeileen jossain jonkun pajerosta tollasta alle, niin ei mee rahat hukkaan.
|
Jos sulla on nyt -6 offsetti ja levennät rengasta 2 tuumaa, eli tuuman leviää puolelleen, niin offset tulee olla +20, jos meinaat että renkaan ulkolaita tulee samaan kohtaan kuin nykyrenkaalla. -20 offsetti tuo 12,5" renkaan noin 40 mm ulommas kuin nykyrenkaasi. Näin siis laskennallisesti, lopulliseen mittaan vaikuttaa vielä vanteen leveys, eli 8 tuumanen levittää vähemmän kuin 10 tuumanen.
Ilmeisesti tuo +20 ei kuitenkaan sovi pyörimään autossasi ja siksi sinun tulee laittaa luokkaa -20 offsetti, tällöin kaaria on levitettävä. -20 tuo siis rengasta enemmän ulos kuin -6, juu nou! |
jos gls malli eli tehtaan levikkeillä,niin nou problems -20,tää on fakta ei teoriaa.:)Ainakin itellä taannoin oli tommoset 8tuuman tmllät -20 offsetillä 12.5 renkaan kanssa.Nyt 10 tuuman vanne -32 offsetilla ja tulee himpun yli orig.levikkeistä.
|
tänään sain 8x15 et -20 alle ja noi 33/12.5 kumit niihin niin taitaa olla sillä hilkulla että saa muutoskatsastettua ilman lisälevitystä! etupuskurin alakulmasta joutu rälläköimään että mahtu kääntyyn ja orggis roiskeläpät edestä joutu heittään näreikköön! maanantaina näyttään sedille ja jollei kelpaa ostin jo valmiiksi etolasta 6mm kumia 10 sentin kaistana josta väkerrän tarvittaessa pienet lisälevikkeet! toivottavasti menee ilman kumilirpakkeita!:)
|
leima tuli että pamahti! 2 senttiset kumilevikkeet tein ettei tullu ulos kaaresta! kaussilla hämeenlinnassa kävin ja katsastusmies otti kopion itelleen vemicin lapusta! kiitos matille vielä paperista!
|
Hyvä homma et sait 33" leimattua, tervetuloa joukkoon. :)
Mukavampi se on leimatuilla ajella ja pajerossa ne toimii hienosti, ainut vaan et polttoainetta kuluu reilusti, vaan ei kait se vielä lopu. :p |
paljonko lisää kulutusta 31" verrattuna? Litran pari? Onhan noi paljon paremmat ajella!
|
Hyvä että onnistui. Pajerolle kun ei ole offsetista tietoja tyyppitiedoissa, raideleveys tosin on kerrottu, mutta eipä vissiin mitannut... Menee muistaakseni yli noilla eeteillä.
Miksi 33":t lisäisi kulutusta? Jos koneessa vaan vääntö riittää, niin pidemmät välitykset kompensoi aika mukavasti hivenen lisääntyneen vierintävastuksen. Mulla ainakin kulutus LC:ssä aivan sama (muutaman desin sisään) oli alla 33":t tai 265/70R16 = 31". Mittarivirhe pitää tietysti laskea mukaan, eli laskea kehän muutoksen verran lisää ajettuun matkaan. |
31" renkaisiin en osaa verrata, mut mulla vie sellasen 13 litraa satasella, toki pumppua säädetty et se
kans vaikuttaa kulutukseen. :) |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 21:56 (GMT +2). |