Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   MIKÄ ET PAJERON VANTEISIIN? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=69595)

opro 06.03.2010 17:16

MIKÄ ET PAJERON VANTEISIIN?
 
33/12.5x15 kumit tulossa gen2 pajeroon ja nyt alla 31" ja ne on nyt melkein levikkeen reunan kanssa tasan kun vanteen et -6 niin jos olen oikein ymmärtänyt niin toi 33/12.5 tulee siis tuuman verran yli levikkeestä? nyt kysyisinkin viisaammilta mikä ET pitäisi olla ettei tulisi kaaresta ulos? en viittis mitään kumiviritys levikkeitä ruveta virittään noille -6 et vanteille!

Sutsu 06.03.2010 18:29

Nyt siis 31x10,5? Jolloin ET = +20 12,5" leveällä jos ulkolaidan haluat nykytasolle. Ongelmaksi voi tulla leviäminen sisäänpäin liikaa, jolloin ei mahdu enää pyöriin kaikissa asennoissa.

Rekisteröimätön 06.03.2010 20:56

Itsellä gen2 pajerossa 31" kumit ja vanteiden et.20 tulee kulutuspinta ihan levikkeen reunaan, gen2 pajeroja on eri levyisillä levikkeillä, myös muovi-helmaisia malleja.

opro 06.03.2010 21:05

onko kellään tietoa meneekö 33/12.5 siis +20 et:llä ongelmitta että mahtuu pyöriin kunnolla?

Rompe 07.03.2010 02:17

kannattaisko kokeilla hakua???

Rekisteröimätön 07.03.2010 03:49

ja mistäköhän sä löydät +20 et vanteita kymppituumasena?

opro 07.03.2010 07:09

meneehän ne hienosti jo 7" tai 8" vanteellekkin!

Rölli 07.03.2010 08:19

toi vanteen leveys pitää ottaa sit kans huomioon eikä pelkkä et. Eli kun vanteen leveys muuttuu niin pitää et:kin muuttua että reuna pysyis samassa kohtaa.

12,5" kumia ei sais laittaa alle 8,5" leveelle vanteelle...pykälien mukaan.

ruck jassell 07.03.2010 10:03

33x12.5x15 renkaille et-12 kymppituumasille ja et-20 kasituumasille.

opro 07.03.2010 20:32

taidan hommata noi 8" vanteet -20 et:llä! kiitos vastauksista!

opro 10.03.2010 07:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ruck jassell (Viesti 649397)
33x12.5x15 renkaille et-12 kymppituumasille ja et-20 kasituumasille.

tänään pitäis tilata vanteet niin varmistetaan vielä että oliko toi -20 et oikea 8" vanteelle 33/12.5 renkaille pitääkseen ne suurinpiirtein kaaren sisällä? kyseessä siis gen 2 pajero vm 1993! ei viittis laittaa 500e vanteisiin saadakseen sopimattomat! oli pakko vielä kysyä kun epävarmuus kaivelee!:)

wr-range 10.03.2010 10:06

vanteet
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja opro (Viesti 650369)
tänään pitäis tilata vanteet niin varmistetaan vielä että oliko toi -20 et oikea 8" vanteelle 33/12.5 renkaille pitääkseen ne suurinpiirtein kaaren sisällä? kyseessä siis gen 2 pajero vm 1993! ei viittis laittaa 500e vanteisiin saadakseen sopimattomat! oli pakko vielä kysyä kun epävarmuus kaivelee!:)

mulla olis yksi sarja vanteita jouten, alle tuhat kilsaa ajettu kesällä 8x15" et-20 200€
rohviilissa kuvia opelin alla
044-5584505 kimmo

Rekisteröimätön 10.03.2010 10:15

Pistät 8" et-20 niin pitäis olla homma hanskassa, tai käy kokeileen jossain jonkun pajerosta tollasta alle, niin ei mee rahat hukkaan.

Sutsu 10.03.2010 12:06

Jos sulla on nyt -6 offsetti ja levennät rengasta 2 tuumaa, eli tuuman leviää puolelleen, niin offset tulee olla +20, jos meinaat että renkaan ulkolaita tulee samaan kohtaan kuin nykyrenkaalla. -20 offsetti tuo 12,5" renkaan noin 40 mm ulommas kuin nykyrenkaasi. Näin siis laskennallisesti, lopulliseen mittaan vaikuttaa vielä vanteen leveys, eli 8 tuumanen levittää vähemmän kuin 10 tuumanen.

Ilmeisesti tuo +20 ei kuitenkaan sovi pyörimään autossasi ja siksi sinun tulee laittaa luokkaa -20 offsetti, tällöin kaaria on levitettävä. -20 tuo siis rengasta enemmän ulos kuin -6, juu nou!

ruck jassell 10.03.2010 19:56

jos gls malli eli tehtaan levikkeillä,niin nou problems -20,tää on fakta ei teoriaa.:)Ainakin itellä taannoin oli tommoset 8tuuman tmllät -20 offsetillä 12.5 renkaan kanssa.Nyt 10 tuuman vanne -32 offsetilla ja tulee himpun yli orig.levikkeistä.

opro 12.03.2010 17:34

tänään sain 8x15 et -20 alle ja noi 33/12.5 kumit niihin niin taitaa olla sillä hilkulla että saa muutoskatsastettua ilman lisälevitystä! etupuskurin alakulmasta joutu rälläköimään että mahtu kääntyyn ja orggis roiskeläpät edestä joutu heittään näreikköön! maanantaina näyttään sedille ja jollei kelpaa ostin jo valmiiksi etolasta 6mm kumia 10 sentin kaistana josta väkerrän tarvittaessa pienet lisälevikkeet! toivottavasti menee ilman kumilirpakkeita!:)

opro 15.03.2010 09:45

leima tuli että pamahti! 2 senttiset kumilevikkeet tein ettei tullu ulos kaaresta! kaussilla hämeenlinnassa kävin ja katsastusmies otti kopion itelleen vemicin lapusta! kiitos matille vielä paperista!

awd 15.03.2010 10:17

Hyvä homma et sait 33" leimattua, tervetuloa joukkoon. :)
Mukavampi se on leimatuilla ajella ja pajerossa ne toimii hienosti, ainut vaan et polttoainetta kuluu
reilusti, vaan ei kait se vielä lopu. :p

opro 15.03.2010 12:48

paljonko lisää kulutusta 31" verrattuna? Litran pari? Onhan noi paljon paremmat ajella!

-MaTTi- 15.03.2010 19:38

Hyvä että onnistui. Pajerolle kun ei ole offsetista tietoja tyyppitiedoissa, raideleveys tosin on kerrottu, mutta eipä vissiin mitannut... Menee muistaakseni yli noilla eeteillä.

Miksi 33":t lisäisi kulutusta? Jos koneessa vaan vääntö riittää, niin pidemmät välitykset kompensoi aika mukavasti hivenen lisääntyneen vierintävastuksen.

Mulla ainakin kulutus LC:ssä aivan sama (muutaman desin sisään) oli alla 33":t tai 265/70R16 = 31". Mittarivirhe pitää tietysti laskea mukaan, eli laskea kehän muutoksen verran lisää ajettuun matkaan.

awd 16.03.2010 04:08

31" renkaisiin en osaa verrata, mut mulla vie sellasen 13 litraa satasella, toki pumppua säädetty et se
kans vaikuttaa kulutukseen. :)

opro 16.03.2010 21:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 652040)
Hyvä että onnistui. Pajerolle kun ei ole offsetista tietoja tyyppitiedoissa, raideleveys tosin on kerrottu, mutta eipä vissiin mitannut... Menee muistaakseni yli noilla eeteillä.

Miksi 33":t lisäisi kulutusta? Jos koneessa vaan vääntö riittää, niin pidemmät välitykset kompensoi aika mukavasti hivenen lisääntyneen vierintävastuksen.

Mulla ainakin kulutus LC:ssä aivan sama (muutaman desin sisään) oli alla 33":t tai 265/70R16 = 31". Mittarivirhe pitää tietysti laskea mukaan, eli laskea kehän muutoksen verran lisää ajettuun matkaan.

mittavirhe mun tapauksessa on siis mitä?

-MaTTi- 16.03.2010 22:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja opro (Viesti 652476)
mittavirhe mun tapauksessa on siis mitä?

Mittarivirhe on jotain 10% luokkaa. Mitkä lie vakiorenkaat otteessa? 265/70R15 jos on niin sitten toi 10% on kovasti sinnepäin ainakin. Eli ajetun matkan saat ensiksi kertoa 1,1:llä ja sitten jaat poltetut litrat sillä.

opro 16.03.2010 22:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 652492)
Mittarivirhe on jotain 10% luokkaa. Mitkä lie vakiorenkaat otteessa? 265/70R15 jos on niin sitten toi 10% on kovasti sinnepäin ainakin. Eli ajetun matkan saat ensiksi kertoa 1,1:llä ja sitten jaat poltetut litrat sillä.

235/70 r15

opro 17.03.2010 07:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja opro (Viesti 652495)
235/70 r15

korjataas että 265/70 R15 oli se orginaali, niinkuin matti sen jo tossa kirjoittikin!


Sivu luotu: 21:56 (GMT +2).