Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Moottorin tiiviyden testaus (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=69562)

awd 05.03.2010 18:19

Moottorin tiiviyden testaus
 
Laitanpa tämän myös tänne.

Tuossa on yks mahdollinen venttiili vikainen moottori, ventiilit pitää melkoista rapinaa ja
säätäminen ei auta. Ennen kannen irroittamista ajattelin tehdä testiä.
Ensin kuuntelit mikä venttiili tuntuisi ääntelevän eniten ja 4 pytyssä tuntuis olevan kovin ääni.
Sitten ajatelin että voisi kokeilla kuinka venat vuotaa, puristuspainemittari on mulla mallia
bensa, asteikko ei riitä, eikä löytyisi edes hehtulpan reikään sopivaa adapteriakaan.
Aattelin sitten hakea sellaisen paineilmaliittimen jolla voisi painaa ilmaa sylinteriin ja kattoa
paljonko se vuotaa, ajatukseksi jäi, eipä täältä sellaista mistään saa ostettua. No ei siinä
sitten tein semmosen ja tämmöinen tuli:

http://www.mitsubishi4wd.com/lancertdic/htpv1.jpg

http://www.mitsubishi4wd.com/lancertdic/htpv2.jpg

Sitten laitoin tuon paikalleen ja sehän toimii hienosti:

http://www.mitsubishi4wd.com/lancertdic/htpv3.jpg

Nyt en vaan oikein tiedä kuinka paljon tollasen koneen pitäis päästää läpi. ???
Kun tuntuu että joka sylinteristä kuuluu melkoinen suhina, ehkäpä siitä 4 pytystä kuitenkin
eniten. Mulla ei oo tos nyt mitään painemittaria, vaan suoraan vaan ilmaletku, kait siihen
jotkut arvotkin pitäis olla paljonko tollanen saa falskata, tietty tos voi olla vaikka kaikki
venat sen verran vääntynyt et sen takia vuotaa. Osaisko joku valoittaa asiaa? :)

Daniel 05.03.2010 20:37

Eikös dieseleissä yleensä mitata ohivuotoa. Eli lisäät siihen adapteriin vielä painemittarin ja venttiilin. Painetta sylinteriin--> venttiili kiinni ja seuraat mittarista kuinka nopeasti paine tippuu.(mäntä tietenkin ykk:ssa ja venttiilit kiinni) Näin pystyy ainakin paremmin vertailemaan sylintereitä keskenään. Mikä sitten on hyvä arvo, niin siihen saa joku muu vastata.

Jjurva 05.03.2010 20:47

No pienempiä bensakoneita testataan vastaavalla tavalla, tosin tuossa pitäisi olla vielä painemittari. Eli pyöritetään mäntä ylös, niin että molemmat venttiilit on kiinni. Lukitaan moottori ettei pääse pyörähtään ja aukastaan öljyntäyttökorkki. Sitten vaan lasketaan paine ja kuunnellaan mistä suhisee, pakoputkesta, imusarjasta, tai öljytilasta. Muistaakseni saa olla maksimissaan 20% vuotoa. Eli männänpäällä pysyvä paina ei saisi olla yli 20%pienempi kuin sinne letkusta menevä paine(me ruukattu käyttää 6-8bar). Ehjissä rotaxseissa tuota vuotoa 0-3%.

Niin vielä jäi sanomatta että syylärin korkki myös auki niin selviää mahdolliset pahviviat.


Sivu luotu: 00:59 (GMT +2).