![]() |
Moottorin tiiviyden testaus
Laitanpa tämän myös tänne.
Tuossa on yks mahdollinen venttiili vikainen moottori, ventiilit pitää melkoista rapinaa ja säätäminen ei auta. Ennen kannen irroittamista ajattelin tehdä testiä. Ensin kuuntelit mikä venttiili tuntuisi ääntelevän eniten ja 4 pytyssä tuntuis olevan kovin ääni. Sitten ajatelin että voisi kokeilla kuinka venat vuotaa, puristuspainemittari on mulla mallia bensa, asteikko ei riitä, eikä löytyisi edes hehtulpan reikään sopivaa adapteriakaan. Aattelin sitten hakea sellaisen paineilmaliittimen jolla voisi painaa ilmaa sylinteriin ja kattoa paljonko se vuotaa, ajatukseksi jäi, eipä täältä sellaista mistään saa ostettua. No ei siinä sitten tein semmosen ja tämmöinen tuli: http://www.mitsubishi4wd.com/lancertdic/htpv1.jpg http://www.mitsubishi4wd.com/lancertdic/htpv2.jpg Sitten laitoin tuon paikalleen ja sehän toimii hienosti: http://www.mitsubishi4wd.com/lancertdic/htpv3.jpg Nyt en vaan oikein tiedä kuinka paljon tollasen koneen pitäis päästää läpi. ??? Kun tuntuu että joka sylinteristä kuuluu melkoinen suhina, ehkäpä siitä 4 pytystä kuitenkin eniten. Mulla ei oo tos nyt mitään painemittaria, vaan suoraan vaan ilmaletku, kait siihen jotkut arvotkin pitäis olla paljonko tollanen saa falskata, tietty tos voi olla vaikka kaikki venat sen verran vääntynyt et sen takia vuotaa. Osaisko joku valoittaa asiaa? :) |
Eikös dieseleissä yleensä mitata ohivuotoa. Eli lisäät siihen adapteriin vielä painemittarin ja venttiilin. Painetta sylinteriin--> venttiili kiinni ja seuraat mittarista kuinka nopeasti paine tippuu.(mäntä tietenkin ykk:ssa ja venttiilit kiinni) Näin pystyy ainakin paremmin vertailemaan sylintereitä keskenään. Mikä sitten on hyvä arvo, niin siihen saa joku muu vastata.
|
No pienempiä bensakoneita testataan vastaavalla tavalla, tosin tuossa pitäisi olla vielä painemittari. Eli pyöritetään mäntä ylös, niin että molemmat venttiilit on kiinni. Lukitaan moottori ettei pääse pyörähtään ja aukastaan öljyntäyttökorkki. Sitten vaan lasketaan paine ja kuunnellaan mistä suhisee, pakoputkesta, imusarjasta, tai öljytilasta. Muistaakseni saa olla maksimissaan 20% vuotoa. Eli männänpäällä pysyvä paina ei saisi olla yli 20%pienempi kuin sinne letkusta menevä paine(me ruukattu käyttää 6-8bar). Ehjissä rotaxseissa tuota vuotoa 0-3%.
Niin vielä jäi sanomatta että syylärin korkki myös auki niin selviää mahdolliset pahviviat. |
Sivu luotu: 00:59 (GMT +2). |