Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Levyt taakse rumpujen tilalle (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=69543)

Rekisteröimätön 04.03.2010 22:03

Levyt taakse rumpujen tilalle
 
Eli olisi tarkoitus päivittää jarrupuolta taka akselille eli laittaa levyt rumpujen tilalle. Millä todistan konttorilla satutuloiden ja levyjen olevan peräisin jostain tietystä autosta? Eli todistettua akseli massojen riittävän. Ja käksä ois tulossa siis kardaaniin. Uskooko leima setä jos sinisin silmin sanon että kyllä nämä patrollin keulalta purin pois ja pistin tähän taakse näin? Kiitosta etu käteen jos vasta alkajaa jelppaatte. Koitin kyllä hakua ja jonkun verran juttua löysin mutta tämä asia jäi auki.

pee 04.03.2010 22:08

kannattaa ihan ekana perehtyä niihin pykäliin, jotka moisen muutoksen mahdollistaa...


ei mee ihan vaan niin, että pannaan etujarruosat taakse ja konttorille, kattelepa vaikka ekaks ne akselimassat etu ja taka-akselillesi, ja pohdi asia loppuun

mistä osat on peräisin, todistellaan täyttämällä lomake, johon nämä kirjataan, samaan tulee maininta alkuperästä, jollei insinööri tätä hyväksy, kertokoon perusteen, ja "oikean" toimintamallin

Rekisteröimätön 04.03.2010 22:26

Ja mihinkä autoon ja mikä vm. ja mistä aattelit laittaa osat.

HeikkiH 04.03.2010 23:17

Noiden mukaan kun tekee niin pitäis onnistua:

13 §
Jarrujen muutokset

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton jarrujen vaihtaminen seuraavin edellytyksin:

a) jarrut ovat alkuperäisiä tehokkaammat ja peräisin autosta tai tarkoitettu autoon, jonka akselimassa tai valmistajan sallima akselimassa ja moottoriteho vastaavat vähintään muutettavaa autoa;

b) jarrusatula tai -kilpi on kiinnitetty ruuviliitoksella suoraan tai asianmukaista soviteosaa käyttäen olka-akseliin tai vastaavaan taikka taka-akselistoon; omavalmisteisten soviteosien lujuudesta on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;

c) jarrupääsylinteri on toiminnalliselta mitoitukseltaan jarrujärjestelmään sopiva; tarvittaessa on käytettävä tehostusta;

d) jarrupolkimen ja jarrupääsylinterin kiinnitykset ovat asianmukaiset;

e) jarruvoiman jakaantuminen ei muutoksen seurauksena muutu alkuperäistä huonommaksi, mikä tulee tarkastaa katsastuksessa; jarruvoiman oikean jakautumisen aikaansaamiseksi jarrujärjestelmästä saa poistaa tai siihen saa asentaa akselistokohtaisesti jarruihin vaikuttavan säätöventtiilin; asennettu säätöventtiili ei saa olla ajon aikana säädettävissä;

f) jarrujen lukkiutumisenestojärjestelmää ei poisteta eikä levyjarruja vaihdeta auton mallisarjaan kuulumattomiksi rumpujarruiksi; ja

g) jarrut, joiden on edellytetty auton käyttöönottoajankohtana olevan E-säännön, direktiivin tai FMVSS-standardin mukaiset, tulee muutoksen jälkeen osoittaa sanotut vaatimukset täyttäviksi.

2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös yksipiirisen jarrujärjestelmän muuttaminen kaksipiiriseksi vaihtamalla alkuperäinen jarrupääsylinteri asennusmitoiltaan ja toimintaan vaikuttavalta mitoitukseltaan vastaavaksi kaksipiirijärjestelmän jarrupääsylinteriksi. Jarrupiirit on tällöin jaettava samalla tavalla kuin autoon asennettavaa pääsylinteriä vastaavassa järjestelmässä. Tarvittaessa on tehtävä uuden jarrupääsylinterin vanhaan jarrujärjestelmään edellyttämät muutkin muutokset.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779

Rekisteröimätön 05.03.2010 13:36

Juu gen1 pajeroon olisi tarkoitus laittaa taakse samanlaisen pajeron etujarrut. Näistä akseli massoista sun muista olinki jo kutakuinki tietoinen eli eikös ne pitäisi olla riittävän jämäkät. En kyllä ole vielä sovittanut kuinka mahtuvat olemaan. Ja tuleekohan takapainoiset jarrut, siellä piirissähän kyllä taitaa olla se kuorma venttiili joka hieman jakaa palanssia.

pulu 05.03.2010 13:45

itel ei aineskaan ollu läjän kaa ongelmii ku laitto levyt taakse,leima setä kysy vaan et mist autost taka satulat on ja katsoi tiedot ja se oli siinä!katsoo vaan sopivan painavaan autoon tarkoitetut satulat siin on se pointti!

Rekisteröimätön 05.03.2010 14:08

Jep täytyypä alkaa sovittelemaan. Kiitosta vastauksista.

pee 05.03.2010 18:52

ja hoksaapa vielä toistamisen toistoksi se, että etujarrut harvoin "riittävät" takajarruiksi... ne fu..ng akselimassat...

jpisteh 05.03.2010 20:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 648877)
ja hoksaapa vielä toistamisen toistoksi se, että etujarrut harvoin "riittävät" takajarruiksi... ne fu..ng akselimassat...

Akselimassat ovat huomioitava, mutta painonsiirtymä asfaltilla jarrutuksessa, taitaa Pajeron takajarrut olla jarrunpoikaset etujarruihin verrattuna...

j.h

Ha:ssa etujarrut hoitavat jarrutuksesta 70 %

Rekisteröimätön 05.03.2010 20:39

Juu ei ole tullut katottua tuon pajeron akseli massoja aiemmin mutta nyt vilkasin otetta ja suurimmat sallitut näky olevan eessä joku 860kg ja takana 1550kg. En ole ees ajatellu aiemmin ku henkilö autoissahan ne taitaa mennä aikalailla tasan yleensä.Eli varmaan ois helpompi tehdä jonku toisen auton takalevyillä ja satuloilla. Asiaa tuo jpistehin mainitsema homma eli varmaan on tehokkaammat ne etu levyt ku takarummut mutta jos laissa käsketään akseli massoja tuijotella ni sitten tehään niin, uudemman mallin pajeroissahan on levyt takana voisi niitä alkaa katsella. Olisi vaan ollut helppo ja halpa mallata vanhasta ku on varaosa rottelo pihassa. Tai jos ehotuksia ni laittakaa tulemaan.

Reetu 05.03.2010 21:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 648928)
Juu ei ole tullut katottua tuon pajeron akseli massoja aiemmin mutta nyt vilkasin otetta ja suurimmat sallitut näky olevan eessä joku 860kg ja takana 1550kg. En ole ees ajatellu aiemmin ku henkilö autoissahan ne taitaa mennä aikalailla tasan yleensä.Eli varmaan ois helpompi tehdä jonku toisen auton takalevyillä ja satuloilla. Asiaa tuo jpistehin mainitsema homma eli varmaan on tehokkaammat ne etu levyt ku takarummut mutta jos laissa käsketään akseli massoja tuijotella ni sitten tehään niin, uudemman mallin pajeroissahan on levyt takana voisi niitä alkaa katsella. Olisi vaan ollut helppo ja halpa mallata vanhasta ku on varaosa rottelo pihassa. Tai jos ehotuksia ni laittakaa tulemaan.

Laita sinne 2.8 trooperin takajarrut?

Rekisteröimätön 05.03.2010 22:31

Mikäs jako trooperissa on? Liekkö troopperikin 15 tuuman vanteella?

Rekisteröimätön 05.03.2010 22:36

Nii ja onko käksä miten toteutettu, onko siinäkin levyn yhteydessä se rumpu vai kuis?

Reetu 06.03.2010 13:41

Juuh 15" vanteella on ja perus levyrumpusysteemi jos en ihan väärin muista.


Sivu luotu: 09:20 (GMT +2).